Rejencja Wrocławska

Signatur
82/172/0
Anzahl der Serien
81
Anzahl der Scans
14629

Inhalt:

I. Wydział ogólny (Allgemeine Abteilung) 1. Biuro Spraw Wewnętrznych /1821-1944/ Organizacja i administracja, kancelaria i registratura, ogólne sprawy personalne, statystyka. 2. Biuro Policyjne /1816-1945/ Zarządzenia i okólniki, sprawy personalne, sprawozdania dotyczące kształtowania się cen. 3. Biuro Komunalne /1743-1945/ Ordynacje miejski i gminne, wybory do sejmików powiatowych, sprawy hipoteczne, podatkowe, kasowe, budżety i kredyty dla powiatów, spisy ludności, pomoc udzielana "Osthilfe", sprawy gmin, akta tzw. GPA (Gemeindeprüfungsamt), wyniki kontroli gospodarczej gmin, wykorzystanie kredytów itp.... 4. Biuro Prawne /1728-1944/ Stowarzyszenia, związki, korespondencja, kasy oszczędnościowe, pożyczkowe i zapomogowe, fundacje, legaty, szpitale, zakłady opiekuńcze, spadki, ubezpieczenia. 5. Biuro do Spraw Urzędów Stanu Cywilnego /1836-1944/ Działalność urzędów stanu cywilnego na terenie rejencji, ich zasięg terytorialny, obsada personalna, zmiany nazwisk, małżeństwa mieszane. 6. Biuro Medyczne /1743-1945/ Szkoły pielęgniarskie, akuszerskie, dentystyczne, masażystów, badania źródeł leczniczych, urządzenia kanalizacyjne, analizy wody pitnej, zanieczyszczenia rzek, działalność urzędów zdrowia, personel lekarski, szczepienia ochronne, szpitale, apteki, badania bakteriologiczne, zwalczanie epidemii, sterylizacja. 7. Biuro Weterynaryjne /1844-1944/ Statystyka, zarządzenia sanitarne, zwalczanie chorób u zwierząt, badanie mięsa. 8. Biuro Wojskowe /1835-1945/ Sprawy organizacyjne i personalne, opieka religijna w wojsku, weterani wojenni, sprawy graniczne. 9. Biuro do Spraw Obcokrajowców /1916-1944/ Rejestry przynależności, państwowość,zatrudnienie robotników-obcokrajowców. 10. Biuro Komunikacyjne /1822-1945/ Zarządzenia i przepisy, wytyczne i budowa dróg, opłaty drogowe i mostowe, szosy, linie kolejowe, tramwajowe, budowa autostrad, kontrola ruchu drogowego, statystyka. 11. Biuro Przemysłowe /1810-1945/ Rzemiosło, cechy, nakłady na rozwój przemysłu,przemysł tkacki w powiatach górskich, położenie tkaczy śląskich, różne gałęzie przemysłu, ruch robotniczy-strajki, walka o płace, browary, gorzelnia, inspekcje przemysłowe,rejestracja i konfiskata mienia żydowskiego w okresie hitlerowskim, nadzór nad realizacją zarządzeń w tej dziedzinie. 12. Biuro Pomocy Społecznej /1915-1943/ Zarządzenia, sprawy organizacyjne, pomoc zimowa, zapomogi. 13. Biuro Wywłaszczeniowe /1888-1938/ Wywłaszczenie na mocy różnych przepisów, orzeczenia rzeczoznawców w tym zakresie. 14. Biuro do Spraw Kas Powiatowych /1913-1944/ Przepisy, regulaminy, zarządzenia, budżety, sprawy rachunkowe, personel, kasy terenowe. 15. Biuro Policji Budowlanej /1809-1938/ Zarządzenia, przepisy i nadzór budowlany, budowy i remonty w poszczególnych powiatach rejencji. 16. Biuro Budownictwa Naziemnego /1816-1945/ Sprawy organizacyjno-administracyjne, budowy i remonty różnych budynków publicznych jak urzędy, więzienia, sądy, zamki, kościoły, kliniki, klasztory, teatry, uniwersytet. 17. Biuro do Spraw Bezrobocia /1901-1945/ Zapotrzebowanie na siłę roboczą, przepisy i zarządzenia, opieka nad bezrobotnymi, roboty publiczne. 18. Biuro Wodne /1763-1945/ Urządzenia wodne, policja rzeczna, powodzie i szkody wyrządzone przez nie, zanieczyszczenie rzek, regulacja rzek, melioracje. 19. Biuro Rolne /1790-1944/ Klęski żywiołowe, sprzedaże gruntów, osadnictwo, problemy zatrudnienia, robotnicy rolni, hodowla bydła i koni, pszczelarstwo, łowiectwo, szkodniki, ochrona przyrody, statystyka. 20. Biuro Opieki nad Młodocianymi /1939-1944/ "Hitlerjugend", sprawy personalne, epidemie, nieszczęśliwe wypadki, obozy. 21. Biuro Budownictwa Mieszkaniowego /1918-1944/ Budowa domków jednorodzinnych, budowa mieszkań dla robotników rolnych, pożyczki, dotacje państwowe, plany zatrudnienia. 22. Aneks. /1920-1944/ Jeńcy wojenni i księga optantów, dopływ. II. Wydział do Spraw Kościołów i Szkół (Abteilung für Kirchen und Schulwesen) 1. Sprawy szkolne /1833-1944/ Zarządzenia, opieka nad dzieckiem, szkoły elementarne, szkoły prywatne, szkoły dla dziewcząt, Zakłady Przygotowawcze we Wrocławiu i innych miastach na terenie rejencji. 2. Sprawy kościelne /1776-1944/ Kościoły, parafie podległe "Patronats Baufonds", fundacje i zakłady dobroczynne na terenie rejencji. III. Wydział Domen i Lasów (Abteilung für Domänen und Försten) Zarząd Domen (Domänenverwaltung) Nie zachowały się akta Zarządu Lasów. 1. Akta ogólne /1806-1945/ Zarządzenia dotyczące spraw organizacyjnych, gospodarczych, finansowych, administracyjnych, okólniki ministerialne i rejencyjne, konferencje, przepisy dot. dzierżaw, stany posiadania domen, administracja kancelarii, brakowanie akt, personel, kontrola, statystyka, ogólne sprawy gospodarcze i podatkowe domen, sprawy rachunkowe, budowlane, szkoły, drogi, podróże służbowe, sprawozdania, zniesienie obwodów majątkowych, dzierżawy. 2. Akta Kontroli Domenowej /1800-1944/ budżety Zarządu Domen, zamknięcie kasowe, kontrola podległych jednostek, budżety trzyletnie. 3. Akta Rent Amortyzacyjnych /1850-1943/ Statystyka, sprawy ogólne, zarządzenia, sprawy rachunkowe, renty amortyzacyjne poszczególnych powiatów, kasy powiatowe, podatki. 4. Sprawy Procesowe /1815-1944/ Przepisy, koszty, wykazy procesów, akta procesowe. 5. Akta Urzędów Rentowych (Rentamt) podległych Zarządowi Domen Rejencji Wrocławskiej - ułożone alfabetycznie według miejscowości, w których miały siedziby. /1604-1945/ Organizacja i administracja poszczególnych urzędów, stan ich zagospodarowania. Gospodarka przetwórcza- gorzelnie,browary,tkalnie, cegielnie, młyny, garbarnie, kuźnie, glinianki i ich dzierżawy, czynsze, sprawy sporne, zwalnianie od świadczeń, oszacowania, sprzedaż, dzierżawa ziemi, sprawy finansowe (wydatki, dochody, podatki, rozliczenia, odszkodowania, zapomogi dla ludności w wypadku klęsk żywiołowych lub nieurodzaju). Sprawy gminne,obsadzanie sołectw. Kościoły, szkoły, domy dla ubogich. Położenie robotników rolnych, służby folwarcznej i właścicieli gruntów chłopskich, ciężary ludności wiejskiej i ich likwidacja. Wysokość świadczeń, czynszów, danin, opłat podział wspólnoty gminnej. Opłaty sądowe, sprawy hipoteczne, sprawy opiekuńcze, dziedziczenia, jurysdykcji. Więzienia, urzędy policyjne, dochodzenia, kary pieniężne, włóczęgostwo. Budownictwo naziemne i wodne, drogi i mosty, groble, kanały, oczyszczanie rzek i rowów, remonty budynków, elektryfikacja. 6. Akta majątków Kamieniec Ząbkowicki i Nowy Dwór pow. Trzebnicki /1867-1944/ Zarządzenia, sprawy gospodarcze, budowlane. Podatkowe, kasowe, rachunkowe, ubezpieczeniowe, osadnictwo, księgi naturaliów, księgi bydła, paszy. 7. Akta dotyczące obszaru Rejencji Opolskiej, Legnickiej i Poznańskiej /1803-1892/ Sprawy finansowe, procesowe, katastralne, pomiarowe. 8. Kontrakty kupna, sprzedaży, dzierżaw. /1662-1845/ Ułożone alfabetycznie według urzędów rentowych, a w ich ramach według miejscowości. 9. Inwentarze niemieckie. 9a. Dopływ 10. Kontrakty i recesy ujęte w inwentarzu niemieckim /1808-1944/ IV. Zarząd Katastralny (Katasterverwaltung) 1. Akta ogólne - generalia /1822-1944/ Zarządzenia i przepisy, pomiary, urzędnicy, personel techniczny, sprawy szkoleniowe, kasowe, rachunkowe, urzędy podległe, nanoszenie zmian na mapach, podział i granice obwodów gminnych, podatki,szacunki gruntów, sprawozdania roczne. 2. Akta katastralne poszczególnych miejscowości - ułożone alfabetycznie w ramach powiatów (Kreis), a następnie również alfabetycznie - powiatami. /1804-1945/ Zachowały się akta następujących powiatów: Wrocław-miasto i powiat, Brzeg, Ząbkowice Śl., Kłodzko, Góra, Bystrzyca Kł., Milicz, Ziębice, Namysłów, Środa Śląska, Nowa Ruda, Niemcza, Oleśnica, Oława, Dzierżoniów, Świdnica, Ścinawa, Strzelin, Strzegom, Trzebnica, Wałbrzych, Syców, Wołów, Żmigród. Zawartość: pomiary gruntów i budynków, spisy właścicieli nieruchomości z podaniem ich pochodzenia społecznego, wysokość rocznego dochodu, wymiaru podatku gruntowego i od budynków, wykazy statystyczne, wykazy zmian własności, opis parcel, opis jakości i rodzaju gruntu. V. Mapy i Plany 1. Kościoły /1817-1943/ Budowa, przebudowa i odbudowa kościołów ewangelickich i katolickich, plebanii, budynków mieszkalnych i gospodarczych. 2. Szkoły /1812-1944/ Budowa, odbudowa i przebudowa budynków szkolnych, mieszkalnych i gospodarczych. 3. Domeny /1817-1943/ Budowa, odbudowa i przebudowa czworaków, gorzelni, cegielni, stajni, chlewni, obór, szop, spichlerzy, kurników, owczarni, karczm, budynków administracyjnych, kuźni, młynów, leśniczówek. 4. Plany miast /1782-1944/ Miasta na terenie Rejencji Wrocławskiej w układzie alfabetycznym. 5. Lasy /1746-1942/ Budowa, odbudowa i przebudowa budynków mieszkalnych i gospodarczych, leśniczówek, nadleśnictw. 6. Sądy, więzienia, zakłady poprawcze /1839-1941/ Budowa, odbudowa i przebudowa budynków. 7. Budynki Miejskie /1846-1939/ Budowa, odbudowa i przebudowa zamków, zakładów przemysłowych, ratuszy, posterunków żandarmerii i straży granicznej. We Wrocławiu gmachy byłego Archiwum, sądów, urzędów administracji, szpitali, koszar, policji. 8. Mapy topograficzne /1828-1944/ Mapy poszczególnych miejscowości w układzie alfabetycznym. (209 j. wyłączono do zesp. Nr 328-Zbiór map topograficznych) 9. Kataster /1900-1902/ Mapy i plany gmin i obwodów dworskich w układzie alfabetycznym. 10. Przemysł /1847-1944/ 11. Szpitale /1828-1940/ VI. Akta osobowe pracowników Rejencji Wrocławskiej (Personalakten) /XIX-XX w./

Die Geschichte der Provenienzstelle:

Rejencja Wrocławska rozpoczęła działalność z dniem 23 IX 1809 r. W latach 1809-1815 obejmowała swą działalnością teren Śląska Środkowego i Górnego. Od 1816 r. w związku z utworzeniem dla Górnego Śląska odrębnej rejencji w Opolu, jej zasięg terytorialny zmniejszył się do Środkowego Śląska i obejmował następujące powiaty: brzeski, bystrzycki, dzierżoniowski, kłodzki, milicki, namysłowski, noworudzki, niemczański, oleśnicki, oławski, strzeliński, strzegomski, sycowski, ścinawski, średzki, świdnicki, trzebnicki, wałbrzyski, wołowski, wrocławski, ząbkowicki i ziębicki. W 1932 r. skasowano powiaty: niemczański, noworudzki, strzegomski, ścinawski i ziębicki, włączając ich teren do sąsiednich powiatów. Działalność rejencji Wrocławskiej ustała w 1945 r.

Laufzeit:

[1604] 1809 - 1945

Klassifikation:

administracja ogólna

Name der Provenienzstelle:

Daten:

1809-1945.

Alter Name:

Name der Fremdsprache:

Regierung Breslau

Sprachen:

niemiecki

Zugänglichkeit:

Vollständig geteilt

Akten insgesamt:

51168

Bearbeitete Akten insgesamt:

43123

Akten insgesamt ohne Verzeichnis:

0

Laufende Meter insgesamt

636.63

Bearbeitete laufende Meter insgesamt

614.08

Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis

0.0

Akten insgesamt:

0

Dateien insgesamt:

0

Größe insgesamt (in MB):

0.0

Dokumente insgesamt

0

Sachen insgesamt

0

Klassen insgesamt

0

Akten insgesamt:

0.0

Gesamtzahl laufender Meter:

0.0

Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:

Name Stückzahlen-Inventar Anmerkungen
Genehmigte Kartei Keine Daten 8664 j.a.
Arbeitsliste Keine Daten
Genehmigtes Findbuch Keine Daten 32552 j.a
Abgabe- und Abnahmeliste Keine Daten