Gminna Rada Narodowa w Gowarczowie

Reference code
21/701/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

1. Posiedzenia Gminnej Rady Narodowej – protokoły; 2. Posiedzenia Zarządu Gminy – protokoły; 3. Sesje Gminnej Rady Narodowej – protokoły; 4. Posiedzenia Prezydium Gminnej Rady Narodowej - protokoły; 5. Posiedzenia Komisji stałych i doraźnych - protokoły; 6. Sprawy osobowe członków organów gminy i pracowników gminnych – ewidencja, karty pracy, zebrania; 7. Zebrania gromadzkie – wybory sołtysów i podsołtysów; 8. Dokumentacja ogólno-organizacyjna; 9. Kontrole i inspekcje – protokoły, sprawozdania; 10. Przedsiębiorstwa gminne – sprawozdania z działalności; 11. Budżet i jego wykonanie; 12. Rejestry wymiaru podatku gruntowego; 13. Rejestry wymiaru podatków i świadczeń w naturze; 14. Rejestry mieszkańców; 15. Kontrola ruchu ludności; 16. Gospodarka rolna.

About the Creator:

Gminne rady narodowe powstały na mocy ustawy z dnia 11 września 1944 r. o organizacji i zakresie działania rad narodowych (Dz.U. 1944 nr 5 poz. 22) oraz dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 23 listopada 1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego (Dz.U. 1944 nr 14 poz. 74). Władzą nadzorczą i zwierzchnią wszystkich rad narodowych była Krajowa Rada Narodowa a od 1947 r. Rada Państwa. Od chwili wprowadzenia nowych ustaw działalność gmin wiejskich opierała się na dwóch organach ustrojowych gminnej radzie narodowej jako organie stanowiącym i kontrolującym oraz zarządzie gminnym jako organie wykonawczym. Rady narodowe nie pochodziły z powszechnych i bezpośrednich wyborów, lecz były tworzone z przedstawicieli delegowanych przez organizacje polityczne, związki zawodowe, zrzeszenia rzemieślnicze, rolnicze i inne zrzeszenia zawodowe i społeczne działające na terenie gminy. Liczba członków gminnych rad narodowych nie mogła wynosić mniej niż 12 i nie więcej niż 30 osób z uwzględnieniem w miarę możliwości przedstawicielstwa w radzie poszczególnych gromad wiejskich na terenie danej gminy. Rady narodowe wybierały ze swego grona prezydium, złożone z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 3 członków. Podczas II posiedzenia Gminnej Rady Narodowej w Gowarczowie odbytego w dniu 17 marca 1945 r. wybrano prezydium w składzie: Stanisław Żuk – przewodniczący, Stefan Barański – zastępca przewodniczącego, Bolesław Milner – członek, Jan Głogowski – członek i Józefa Kłoska – członek. Prezydium miało prawo reprezentowania gminnej rady narodowej i występowania w jej imieniu. Do jego zadań należało: - układanie porządku obrad gminnej rady narodowej, - opracowanie i przedkładanie sprawozdań z działalności gminnej rady narodowej, - realizacja uchwał. Rady narodowe wykonywały swoje zadania na posiedzeniach odbywanych raz w miesiącu oraz poprzez swoje organy - prezydia i komisje. Rady narodowe jako organy kontroli społecznej miały prawo w swoim zakresie powoływania komisji stałych i doraźnych dla poszczególnych spraw. Były to następujące komisje: finansowo-budżetowa, oświatowa, kontroli społecznej, drogowa, rolna, zdrowia lub sanitarna. Organem wykonawczym gminnej rady narodowej był zarząd gminny składający się z wójta, podwójciego i 3 członków. Gminna Rada Narodowa w Gowarczowie podczas II posiedzenia z dnia 17 marca 1945 r. wybrała Zarząd w składzie: Marian Szcześniak – wójt, Józef Gągolewski – podwójci, Jan Stańczyk – członek, Filip Szcześniak– członek i Jakub Jączyk – członek. Do zadań zarządu należały sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone do kompetencji władz państwowych, a między innymi uchwalanie regulaminu pracy oraz udzielanie na żądanie wój¬ta gminy opinii o regulaminach dla urzędów, zakładów i przedsiębiorstw gminnych, ustalanie sposobu realizacji uchwał rady gminnej i inne. W strukturze organizacyjnej zarządu gminnego istniały następujące działy: ogólno-organizacyjny, finansowo-budżetowy, gospodarki gminnej, administracji społecznej, administracyjny. Rady narodowe nie były organami władzy w terenie. Powierzono im funkcje planowania działalności publicznej oraz kontroli nad organami rządowymi i samorządowymi. Do kompetencji terenowych rad narodowych należało : - planowanie działalności publicznej, a w szczególności ustalanie budżetu i planu świadczeń w naturze, - kontrola działalności organów wykonawczych (rządowych i samorządowych) oraz instytucji i osób wykonujących funkcje zlecone w za¬kresie administracji i gospodarki publicznej, - powoływanie samorządowych organów wykonawczych, - ustalanie zasad i warunków, na których organy wykonawcze samorządu mogą zawierać umowy w sprawie zaciągnięcia pożyczki, zbycia, zmiany lub obciążenia majątku nieruchomego, - uchwalanie regulaminów obrad rady i komisji. Podstawowym aktem normatywnym wprowadzającym istotne zmiany w funkcjonowaniu rad narodowych była ustawa z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz.U. 1950 nr 14 poz. 130). Rady narodowe przejmując zadania zniesionych organów ogólnej administracji rządowej, jak również organów samorządu terytorialnego stały się głównymi organami jednolitej władzy państwowej w gminach, miastach, powiatach i województwach. Zgodnie z art. 2 i 3 ustawy, rady narodowe były wybierane i odwoływane przez społeczeństwo. Ustawa przekazała radom narodowym jako terenowym organom jednolitej władzy państwowej szerokie kompetencje. Do ich zakresu należało : - kierowanie na swoim terenie działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną, - zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, - ochrona własności społecznej i prawnej obywateli, - współdziałanie w umocnieniu obronności państwa, - wybieranie i odwoływanie prezydium rady oraz powoływanie komisji rady, - kierowanie działalnością swoich organów i rozpatrywanie sprawozdań z ich działalności. Do zadań rady należało również rozpatrywanie postulatów, życzeń i zażaleń ludności oraz organizowanie masowych akcji społecznych. Rady narodowe obradowały na sesjach zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem. Posiedzenia gminnych rad odbywały się co najmniej raz w miesiącu. Równocześnie ze zmianą roli i kompetencji uległa zmianie także struktura i organizacja działania ich organów. Dotychczasowe funkcje zarządu gminnego i gminnej rady narodowej przejęło prezydium gminnej rady narodowej, które stało się or-ganem zarządzająco-wykonawczym. Prezydium składało się z przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza. Do zadań prezydium należało: - wykonywanie uchwał rady oraz zarządzeń i poleceń władz zwierzchnich, - przygotowywanie i zwoływanie sesji rady oraz układanie projektu porządku dziennego jej obrad, - rozpatrywanie sprawozdań urzędów, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji, - składanie sprawozdań ze swej działalności na posiedzeniach rady, - kierowanie działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną. Posiedzenia prezydium odbywały się raz w tygodniu. W skład struktury organizacyjnej prezydium wchodziły referaty: ogólno-administracyjny, budżetowo-finansowy, spraw socjalnych i kulturalnych, gospodarki komunalnej, rolnictwa, urzędu stanu cywilnego, inne. Rady narodowe powoływały dla poszczególnych dziedzin swej działalności komisje stałe oraz niestałe dla określonych zadań doraźnych. Kolejne zmiany w systemie rad narodowych dokonała ustawa z dnia 25 września 1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych (Dz.U. z 1954 r. Nr 43, poz. 191), która wprowadziła nowy podział administracyjny kraju oraz zniosła gminne rady narodowe, powołując na ich miejsce gromadzkie rady narodowe.

Border dates:

1945-1954

Classification:

administracja ogólna

Creator's name:

Dates:

1945-1954.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

polski

Availability:

Available in full

Total archival files:

148

Total archival files processed:

80

Total archival files without records:

0

Total linear metres

1.91

Total linear metres processed

0.75

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Electronic archive inventory approved No data