Gminna Rada Narodowa w Bedlnie

Reference code
51/176/0
Number of series
7
Number of scans
0

Content:

I. Organizacja Rady Narodowej (załączony plan sytuacyjny - sygn. 6), l. 1973-1990, sygn. od 1 do 7 II. Działalność rad narodowych stopnia podstawowego: Sesje, l. 1973-1990, sygn. od 8 do 27; Prezydium, l. 1973-1990, sygn. od 28 do 49; Komisje stałe, l. 1974-1990, sygn. od 50 do 109 III. Plany pracy własne rady narodowej, l. 1974-1988, sygn. od 110 do 112 IV. Sprawozdania statystyczne, 1974 r., sygn. 113

About the Creator:

Gminna Rada Narodowa w Bedlnie (dalej: GRN w Bedlnie) działała na podstawie znowelizowanej ustawy z dnia 25 stycznia 1958 roku o radach narodowych, a swoją działalność rozpoczęła z dniem 1 stycznia 1973 r. Na mocy uchwały Nr XIX/100/72 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi (dalej: WRN w Łodzi) z dnia 9 grudnia 1972 r. w sprawie utworzenia gmin w województwie łódzkim, zamieszczonej w Dzienniku Urzędowym WRN w Łodzi Nr 14 z 1972 r., poz. 185, utworzono 11 gmin w powiecie kutnowskim. Tym samym z dniem 1 stycznia 1973 r. utworzona została Gmina Bedlno z siedzibą Gminnej Rady Narodowej w Bedlnie. W skład nowo utworzonej gminy weszło 41 sołectw: Annetów, Antoniew, Bedlno Parcel, Bedlno - wieś, Czarnów, Dębowa Góra, Ernestynów, Florianów, Garbów, Głuchów, Gosławice, Groszki, Janów, Jaroszówka, Józefów, Kamilew, Kazimierek, Konstantynów, Kręcieszki, Mateuszew, Orłów Kolonia, Orłów Parcel, Plecka Dąbrowa - Parcel, Plecka Dąbrowa - wieś, Pniewo, Potok, Stanisławice, Stradzew, Szewce Nadolne, Szewce Nagórne, Szewce Owsiane, Szewce Walentyna, Waliszew, Wewiórz, Wojszyce, Wola Kałkowa, Wyrów, Załusin, Zleszyn, Zosinów i Żeronice. Podziału gminy na ww. sołectwa dokonano na mocy uchwały Nr II/10/74 GRN w Bedlnie z dnia 27 lutego 1974 r. W 1978 roku liczba sołectw zmalała do 37 – GRN w Bedlnie na sesji w dniu 30 marca 1978 r. podjęła uchwałę Nr 10/II/78 w sprawie podziału obszaru gminy na sołectwa. Uchwałą tą zlikwidowano 4 sołectwa: Czarnów, które zostało włączone do sołectwa Konstantynów, Plecka Dąbrowa - Parcel (włączono do sołectwa Plecka Dąbrowa - wieś), Potok (przyłączono do sołectwa Mateuszew) oraz Szewce Nagórne, które zostało dołączone do sołectwa Bedlno - wieś. Liczba sołectw w okresie działalności GRN w Bedlnie zmieniała się jeszcze dwukrotnie, a mianowicie w 1981 roku, a następnie w 1985 roku. W 1981 r. liczba sołectw wzrosła do 38, wydzielono bowiem ze sołectwa Mateuszew wieś Potok i utworzono tym samym ponownie odrębne sołectwo Potok (uchwała Nr XVII/37/81 GRN w Bedlnie z dnia 10 kwietnia 1981 r.), z kolei w 1985 r. GRN w Bedlnie na sesji w dniu 26 kwietnia 1985 r. podjęła uchwałę Nr 24/V/85, na mocy której dokonano podziału sołectwa Wojszyce na dwa odrębne sołectwa: Wojszyce Kolonia i Wojszyce Parcel, zwiększając tym samym liczbę sołectw do 39. Początkowo gmina Bedlno wchodziła w skład województwa łódzkiego, ale w związku z wprowadzeniem dwustopniowego podziału administracyjnego państwa i likwidacji powiatów od 1 czerwca 1975 roku została włączona do województwa płockiego (Dz. U. z 1975 r., Nr 17, poz. 92). Gminna rada narodowa, jako terenowy organ władzy państwowej i podstawowy organ samorządu społecznego na terenie gminy, funkcjonowała od 1 stycznia 1973 r. do 30 kwietnia 1990 r. Tryb obradowania oraz podstawowe formy pracy rady i radnych regulowała uchwała Rady Państwa z 8 grudnia 1972 r. w sprawie regulaminu wzorcowego gminnej rady narodowej (M. P. z 1972 r., Nr 55, poz. 295). Zgodnie z ww. regulaminem wzorcowym rada wykonywała swoje zadania na plenarnych posiedzeniach rady zwanych sesjami, przy pomocy prezydium, komisji rady i naczelnika gminy, jako organu wykonawczego i zarządzającego rady, a także przez działalność radnych w terenie w ścisłym współdziałaniu z mieszkańcami gminy, zwłaszcza poprzez zebrania wiejskie oraz we współpracy z miejscowymi organizacjami gospodarczymi i społeczno – politycznymi. Na pierwszej sesji po wyborach rada narodowa wybierała ze swego grona przewodniczącego oraz jego zastępcę, a także przewodniczących stałych komisji, którzy razem tworzyli prezydium rady. Na sesjach gminna rada narodowa rozpatrywała sprawy dotyczące danej gminy, a mianowicie: uchwalała plan społeczno – gospodarczego rozwoju i budżet oraz rozpatrywała sprawozdania z ich wykonania, wydawała przepisy prawne lokalnie obowiązujące, powoływała i odwoływała swoje organy, udzielała wytycznych dla ich działalności i rozpatrywała ich sprawozdania, a także zasadnicze dla miejscowej ludności sprawy dotyczące działalności przedsiębiorstw i instytucji nie podporządkowanych radzie narodowej. Ponadto oceniała działalność terenowych organów administracji państwowej i jednostek gospodarczych, ustalała środki w celu usunięcia braków i przyspieszenia rozwoju terenu, a także rozpatrywała realizację postulatów i wniosków wyborców. Na ostatniej sesji w roku gminna rada narodowa uchwalała roczny plan pracy, w którym określona była liczba sesji, wstępne ich terminy i główne tematy obrad. Sprawy rozpatrywane na sesji kończyły się z reguły podjęciem uchwały, która zapadała zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Z każdej sesji rady narodowej sporządzano protokół. Do właściwego funkcjonowania rady zostały powołane kolegialne organy, tj. prezydium rady narodowej oraz komisje rad narodowych. Prezydium rady narodowej po reformie administracyjnej stało się organem wewnętrznym rady, który reprezentował ją na zewnątrz (dbało o ścisłe powiązanie ze społeczeństwem i jego organizacjami masowymi) i organizował jej pracę (ustalało projekty rocznego planu pracy rady narodowej, rozpatrywało wstępnie wszystkie projekty uchwał, informacji i sprawozdań, organizowało kontrolę podjętych przez radę uchwał i oceniało stopień ich wykonania), a także było koordynatorem prac komisji oraz organizowało ich działalność. Wykonywanie tej funkcji ułatwiała struktura osobowa prezydium – składało się ono bowiem z przewodniczących wszystkich komisji rady. Ponadto prezydium miało za zadanie udzielać pomocy radnym w wykonywaniu mandatu oraz czuwać nad zabezpieczeniem praw radnych i członków komisji. Kolejnym, poza prezydium, organem kolegialnym rady narodowej były komisje stałe dla poszczególnych dziedzin działalności oraz niestałe dla zadań doraźnych. Do głównych zadań stałych komisji należało: czuwanie nad prawidłowym wykonywaniem uchwał gminnej rady narodowej oraz organów nadrzędnych, utrzymywanie stałej łączności z mieszkańcami gminy i organizacjami społecznymi działającymi na terenie gminy, sprawowanie kontroli społecznej nad jednostkami państwowymi i spółdzielczymi oraz organizacjami społecznymi. Liczba i rodzaje komisji w okresie funkcjonowania GRN w Bedlnie zmieniała się. Na I sesji w styczniu 1973 r. (jeszcze w V kadencji rad narodowych), powołano 4 komisje stałe, tj. Komisję Ładu i Porządku Publicznego, Komisję Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych, Komisję Rolnictwa oraz Komisję Planu, Budżetu i Finansów oraz Spraw Komunalnych i Zaopatrzenia (od grudnia 1973 r. zaczęła działać pod nazwą: Komisja Rozwoju Gospodarczego i Zaopatrzenia). Od 1978 roku dwie stałe komisje GRN w Bedlnie zaczęły działać pod nowymi nazwami, tj. Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych pod nazwą: Komisja Wychowania, Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych, a Komisja Ładu i Porządku Publicznego pod nazwą: Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego. W 1984 r. (VIII kadencja rad narodowych) GRN w Bedlnie powołała 6 stałych komisji, z których nowo wybraną była Komisja do spraw Samorządowych. Pozostałe komisje to: Komisja do spraw Handlu i Usług, która już od drugiego posiedzenia zaczęła działać pod nazwą Komisja do spraw Handlu, Komisja Oświaty, Wychowania, Kultury i Sportu, Komisja Prawa i Porządku Publicznego, Komisja Rozwoju Społeczno – Gospodarczego, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych. W ostatniej, IX już kadencji rad narodowych GRN w Bedlnie powołała już tylko 4 komisje stałe, tj. Komisję Prawa i Porządku Publicznego, Komisję Rozwoju Społeczno – Gospodarczego, Rolnictwa i Handlu, Komisję do spraw Samorządowych oraz Komisję Zdrowia, Oświaty, Sportu i Spraw Socjalnych. GRN w Bedlnie powołała także 1 stycznia 1975 r. Społeczną Komisję Pojednawczą (dalej: SKP) uchwałą Nr VI/22/74. SKP powoływane były na wniosek właściwego komitetu FJN (po 1982 roku na wniosek Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego – dalej: PRON, który stanowił kontynuację FJN) z inicjatywy środowiska mieszkańców miast i wsi w miastach, osiedlach i wsiach. SKP były jedną z dwóch form sądów społecznych, a ich celem było ugruntowanie zasad współżycia społecznego, zapobiegania konfliktom i rozwijania prawidłowych stosunków między ludźmi oraz zabezpieczenia ładu społecznego i poszanowania prawa. Rozpatrywały sprawy o naruszenie zasad współżycia społecznego lub ładu społecznego, jak lekceważenie obowiązków względem rodziny, zakłócanie spokoju i porządku w miejscu zamieszkania, naruszenie mienia obywateli, spory na tle stosunków sąsiedzkich. Podstawowym zadaniem SKP była działalność wychowawczo – profilaktyczna oraz doprowadzenie do pojednania zwaśnionych stron. Kolejnym organem powołanym przez GRN w Bedlnie było Kolegium do spraw Wykroczeń przy Naczelniku Gminy w Bedlnie na mocy uchwały Nr VII/26/75 z dnia 15 kwietnia 1975 r. Od 1983 roku sprawy prowadzone przez ww. kolegium przejęło, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 stycznia 1983 r. w sprawie kolegiów rejonowych do spraw wykroczeń i terytorialnego zakresu ich działania (Dz. U. z 1983 r., Nr 2, poz. 15), Kolegium do spraw Wykroczeń przy Prezydencie Miasta Kutna. Z kolei na sesji odbytej 30 sierpnia 1978 roku na podstawie art.. 81a ust 2 ustawy z 26 maja 1978 r. o zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. z 1978 r., Nr 14, poz. 61) oraz w związku z § 1 ust 2 i 3 uchwały Rady Państwa z dnia 2 czerwca 1978 r. w sprawie komitetów kontroli społecznej (M. P. z 1978 r., Nr 20, poz. 69), GRN w Bedlnie uchwałą Nr 15/V/78 powołała także Gminny Komitet Kontroli Społecznej w Bedlnie (dalej: GKKS w Bedlnie) – nową formę społecznej kontroli. Jego zadania polegały w szczególności na zapewnieniu skuteczności i efektywności kontroli (zwłaszcza na egzekwowaniu realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych), dążeniu do poprawy gospodarności, ale także, w ramach działalności profilaktycznej, na inicjowaniu badań nad źródłami zjawisk negatywnych, a następnie podjęciu działań zmierzających do ich eliminacji. Sytuacja społeczno – polityczna, jaka wytworzyła się w kraju w latach 1981 – 1983 sprawiła, że działalność GKKS zeszła na dalszy plan, a do kontroli powołano nowy organ – Komisję do spraw Walki ze Spekulacją. Do jej głównych zadań należało zwalczanie i przeciwdziałanie rozszerzaniu się spekulacji i innych nieprawidłowości w obrocie towarowym i usługach dla ludności, opracowywanie wniosków w sprawie doskonalenia systemu reglamentacji towarów rynkowych, czy też inicjowanie kompleksowych kontroli poszczególnych dziedzin gospodarki i obrotu towarowego. Na terenie gminy Bedlno Naczelnik Gminy w Bedlnie powołał Zarządzeniem Nr 12/81 z dnia 7 sierpnia 1981 roku Gminną Komisję do spraw Walki ze Spekulacją, a 26 maja 1982 roku powołał Grupę Kontrolną przy Gminnej Komisji do spraw Walki ze Spekulacją (Zarządzenie Nr 31/82). Na posiedzeniu GRN w Bedlnie w dniu 10 lutego 1984 roku powołano Gminną Komisję Czynów Społecznych uchwałą Nr 71/XXIX/84, które to komisje powoływane były na podstawie §3 uchwały Rady Państwa z 6 IX 1983 r. w sprawie organizacji czynów społecznych. Do zakresu ich działania należało przede wszystkim pobudzanie za pośrednictwem organizacji społecznych, spółdzielczych i samorządów do podejmowania czynów społecznych, czy też opiniowanie programów czynów społecznych. W 1984 roku zostały przeprowadzone wybory do organów samorządu mieszkańców wsi. Zgodnie z ustawą o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego samorząd mieszkańców wsi wraz z radami narodowymi tworzył system samorządu terytorialnego, a jego organami były: zebranie wiejskie (organ stanowiący) oraz rada sołecka i sołtys (organy wykonawcze). Samorząd mieszkańców wsi rozszerzył swe kompetencje, otrzymał bowiem uprawnienia obejmujące nie tylko organizowanie i prowadzenie działalności społecznej, lecz również liczne kompetencje opiniodawcze, kontrolne i decyzyjne. Na zebraniach wiejskich omawiane były sprawy dotyczące sołectwa m.in. wykonywania na terenie sołectwa zadań wynikających z uchwalonego przez GRN planu społeczno – gospodarczego rozwoju gminy, wykonywania przez mieszkańców sołectwa obowiązków wobec państwa, rozwoju i unowocześnienia produkcji rolnej, bezpieczeństwa i porządku publicznego, warunków higieniczno – sanitarnych, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ochrony przeciwpowodziowej, czy też inicjowania i realizacji czynów społecznych mieszkańców. GRN w Bedlnie zarządziła przeprowadzenie wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi do dnia 17 grudnia 1984 r. uchwałą Nr 12/II/84 z dnia 28 września 1984 roku. Wybory na terenie gminy Bedlno zostały przeprowadzone w dniach 12 – 23 listopada 1984 roku. W każdym sołectwie dokonano wyboru sołtysa, rady sołeckiej oraz komisji rewizyjnej. Kadencja organów wykonawczych samorządu wsi trwała cztery lata. Samorządy wiejskie prowadziły swą działalność w oparciu o uchwalone statuty na zebraniach wiejskich zatwierdzone przez GRN. Statuty samorządu mieszkańców wsi gminy Bedlno zostały zatwierdzone przez GRN w Bedlnie 29 stycznia 1985 roku na mocy uchwały Nr 20/IV/85. W 1988 roku odbyły się kolejne wybory do organów samorządu mieszkańców wsi na terenie gminy Bedlno. GRN w Bedlnie zarządziła przeprowadzenie wyborów do dnia 31 grudnia 1988 roku uchwałą Nr 10/III/88 z dnia 27 września 1988 roku. W każdym z 39 sołectw wybrano rady sołeckie i sołtysów. Przewodniczącymi GRN w Bedlnie byli kolejno: Gołębiowski Henryk (od 2 stycznia 1973 r.), Kazimierczak Władysław (od 15 kwietnia 1975 r.), Komorowski Zdzisław (od 30 lipca 1979 r.), Kołodziejczyk Ryszard (od 16 grudnia 1980 r.) i Stasiak Tadeusz (od 1 lipca 1988 r.). Wybory do rad narodowych odbyły się kolejno: 9 grudnia 1973 r. (Dz. U. Nr 39 z 1973 r., poz. 227), 5 lutego 1978 r. (Dz. U. Nr 33 z 1977 r., poz. 144), 17 czerwca 1984 r. (Dz. U. Nr 10 z 1984 r., poz. 40) oraz 19 czerwca 1988 r. (Dz. U. Nr 8 z 1988 r., poz. 56). Kadencję rad wybranych w 1978 r. przedłużono po wprowadzeniu stanu wojennego na mocy uchwały Rady Państwa z dnia 30 grudnia 1981 r. Wybory 19 czerwca 1988 roku odbyły się według nowej Ordynacji Wyborczej, a nowa kadencja rady miała trwać do 1992 r., jednak w związku z reformą administracji terytorialnej skończyła się już w 1990 r., kiedy to na mocy ustawy z dnia 8 marca o samorządzie terytorialnym powstały gminy jako wspólnoty samorządowe. Tym samym Gminna Rada Narodowa w Bedlnie zakończyła swą działalność 30 kwietnia 1990 r.

Border dates:

1973-1990

Classification:

Creator's name:

Dates:

1973-1990.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

113

Total archival files processed:

113

Total archival files without records:

0

Total linear metres

1.0

Total linear metres processed

1.3

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak 113 j.a.