Akta gminy Gostków powiat poddębicki

Reference code
52/40/0
Number of series
13
Number of scans
3698

Content:

Gminnoe Gostkovskoe Upravlene 1909 od sygn. 1 do sygn. 13 Knigi postajonnogo narodonasielienia, Urząd Gminy 1932-1941od sygn. 14 do sygn 47 Rejestry mieszkańców, Gminna Rada Narodowa 1945-1951od sygn. 48 do sygn. 62 Protokóły Gminnej Rady Narodowej, Akta Gminnych Komisji, Zarząd Gminy Dział Ogólno-Administracyjny 1945-1950 od sygn. 63 do sygn.93 Sprawy organów kolegialnych, sprawy ogólno- administracyjne, akta personalne Dział Finansowo-Budżetowy 1945-1952 od sygn. 94 do sygn.110 Budżet roczny, roczne sprawozdania budżtowe,księga biercza podatku gruntowego, Dział Gospodarki Gminnej 1945-1952 od sygn. 111 do sygn. 141 Oświata, kultura, sztuka, statystyka produkcji rolnej, Dział Administracyjny 1945-1950 od sygn. 142 do sygn. 163 Ewidencja kontroli ruchu ludności, Prezydium Gminnej Rady Narodowej Dział Ogólno Administracyjny 1945-1952 od sygn. 164 do sygn.171 Sprawy organizacyjne Prezydium, Protokóły Prezydium Gm. Rady Narodowej, sprawy osobowei, Dział Finansowy-Budżetowy 1950-1952 od sygn. 172 do sygn.175Budżet roczny, akta Gminnej Komisji Finansowej, Dział Gospodarki Gminnej 1947-1952 od sygn.176 do sygn.180 Sprawy Gminnych Komisji ,akcje społeczne, Dział Administracyjny 1951-1952 od sygn. 181 do sygn.187 Sprawy osób poszukiwanych, ewidencja ruchu ludności 1945-1950 od sygn.188 do sygn.193 Rejestr szkód wojennych W trakcie skontrum w 1995 r. stwierdzono braki: 49,54, 61, 69, 85, 92, 103, 104, 106, 128, 135, 144, 169,182 W trakcie skontrum 2004-2005 odnaleziono braki ze skontrum z 1995 r. sygn. 144,85, W trakcie skontrum 2004-2005 stwierdzono braki sygn. 143 1953-1954 od sygn. 194 do sygn.197 Straty w ludności, Protokóły sesji, protokóły posiedzeń 1945-1952 od sygn. 198 do sygn. 216 Dane o miejscowości Wartkowice, budżet oraz sprawy związane z budżetem, Protokóły Specjalnej komisji Gminnej Rady Narodowej, wykaz osobowy członków GRN, księgi wydatków budżetowych, sprawy ewidencyjne pracowników zameldowanych

About the Creator:

Od czasu powstania listopadowego postępował stopniowy proces zespalania władz administracyjnych Królestwa Polskiego i Imperium Rosyjskiego. W 1864 r. bezpośrednio po przeprowadzeniu uwłaszczenia włościan, uregulowano również sprawę organizacji zarządu gminy wiejskiej. W dniu 19 lutego 1864 r. został wydany ukaz carski o urządzeniu gmin wiejskich, który ustanawiał gminę zbiorową, złożoną z kilku wsi z folwarkami. Z każdej wsi zamieszkałej przez włościan utworzono gromadę. W myśl ustawy organami gminy były zebrania gromadzkie i sołtys. Zebrania gminne zwoływane przez wójta obradowały 4 razy do roku. Do kompetencji zebrań gminnych i gromadzkich należało: wybór urzedników gminnych i kontrola ich działalności, podejmowanie uchwał w sprawach gospodarczych gminy, rozporzadzanie majątkiem i dobrem gminy, urządzanie zakładów gminnych/szkół, szpitali itp…… Oraz rozkład składek i ciężarów gminnych. Za wykonanie uchwał zebrań gminnych odpowiedzialny był wójt. Ustawa z 1864 r. nie rozgranicza działalności gromady i gminy, w praktyce jedynie gmina zdobyła sobie znaczenie jako czynnik samorządu, gromada zeszła zupełnie na plan drugi. Działalność samorządu gminnego powiatu poddębickiego w okresie 1905-1914 i 1918-1933 możemy określić jedynie na podstawie obowiązujących wówczas aktów prawnych, albowiem z w/w okresu zachowały się szczątki akt. Po odzyskaniu niepodległości 6 grudnia 1918 r. został ogłoszony dekret o utworzeniu rad gminnych na obszarze b. Królestwa Kongresowego. Zgodnie z w/w dekretem zachowała swoją moc obowiązująca ustawa z 1864 r. z tą zmianą, że w każdej gminie utworzono radę gminną składającą się z wójta /jako przewodniczącego rady/ i 12 członków wybieranych na 3 lata przez zgromadzenie gminne. Rada gminna spelniała rolę organu zarzadzającego i wykonawczego. Do jej kompetencji należało: przygotowywanie wniosków i budżetu na zgomadzenie gminne oraz czuwanie nad wykonaniem jego uchwał, zarządzanie nieruchomościami i funduszami gminy, kierownie instytucjami i zakładami gminnymi, mianowicie kontrolowanie oraz zwalnianie urzędników gminnych oraz kontrola działalności wójta. 23 maja 1933 r. ukazała się ustawa o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego, zgodnie z którą organem stanowiącym i kontrolującym w gminach wiejskich była rada gminna, a organem zarządzającym i wykonawczym-zarząd gminy. Członkami rady gminnej byli: Wójt jako przewodniczacy, podwójci, ławnicy oraz radni. Do zakresu działania rady gminnej należało: powoływanie organu zarządzającego, czyli zarządu gminnego i kontrola jego działalności oraz podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach gminy i jego gospodarki. Organem pomocniczym, wewnętrznym rady były komisje stałe i czasowe, składające się członków rady i w miarę potrzeby mieszkańców gminy. Komisje rozpatrywały i opiniowały sprawy dotyczące administracji i gospodarki gminnej oraz przygotowywały wnioski na posiedzenia rady. Ponadto komisje mogły decydować w zastępstwie rady w poszczególnych sprawach, wymagających jej uchwał. Zarząd gminy składał się z wójta, podwójciego i 3 ławników. Zarząd gminny ustalał plany wykonania budżetu, decydował o zaciągnięciu pożyczek, ustanawiał opłaty za korzystanie z urządzeń zakładów i przedsiębiorstw gminnych oraz za korzystanie z publicznych środków lokomocji, umarzał należności przypadające gminie z tytułów publiczno-prawnych, wydzierżawiał nieruchomości gminne, zajmował się sprawami budowlanymi, sprawami organizacji zakładów i przedsiębiorstw gminnych, zdrowia, szkolnictwa itp.. Zarząd gminy, podobnie jak rada, miał prawo powoływania komisji. Podstawą działania samorządu gminnego po II wojnie światowej stała się ustawa KRN z dnia 11.09.1944 r., dekret PKWN z 23.11.1944 r. oraz ustawa z 14.01.1946 r. W myśl w/w ustaw terenowym organem przedstawicielskim i organem władzy państwowej miały być gminne rady narodowe. Gminne rady narodowe na terenie powiatu poddębickiego powstały 1945 r. Do kompetencji należało: planowanie działalności publicznej, a głównie uchwalanie budżetu i planu świadczeń w naturze, powoływanie i kontrola samorządowych organów wykonawczych, ustalanie zasad zawierania umów w sprawach pożyczek i zarządzania majątkiem gminy oraz uchwalanie regulaminów obrad rady i komisji. Rady narodowe wybierały ze swego grona prezydium-organ wykonawczo-zarządzający, złożony z przewodniczącego, zastępcy oraz 3 członków. Prezydium zwoływało posiedzenia rady przynajmniej raz na miesiąc, czuwało nad wykonaniem uchwał oraz posiadało incjatywę uchwałodawczą. Rady narodowe mogły powoływać komisje złożone z radnych i w razie potrzeby z osób spoza rady. Komisje spełniały funkcję organu pomocniczego rady; do ich zadań należało kontrolowanie gospodarki i administracji terenowej. Dla wykonywania ściśle określonego celu, najczęściej były to obchody różnych rocznic, dni, powoływano doraźnie komitety, np.. Gminny Komitet Obchodów 1 Maja, Komitet Dni Lasów, Komitet Obrony Pokoju, Komitet Obchodów Święta Lotnictwa. Organem wykonawczym gminnej rady narodowej był zarząd gminy. Zarząd gminy składał się z wójta, podwójciego i 3 członków. Zarząd gminy działał we wszystkich sprawach, o których stanowiła rada. Przygotowywał projekty gminnych planów gospodarczych, budżetów gminnych, projekty opłat i danin, zarządzał przedsiębiorstwami gminnymi, zajmował się sprawami organizacyjnymi gminy, wydzierżawiania nieruchomości, oświaty, kultury i sztuki, opieki społecznej, zdrowia, rolnictwa. Następnie uchwałą z dnia 20 marca 1950 r. o powołaniu jednolitej władzy państwowej zniesione zostały zarządy gminne, a ich dotychczasowy zakres przejęły gminne rady narodowe i ich organa wykonawcze. Jako terenowe organy władzy państwowej gminne rady narodowe kierowały na swoim terenie życiem gospodarczym, społecznym i kulturalnym, zapewniały ochronę porządku publicznego i czuwały nad przestrzeganiem praworządności demokratycznej, wybierały i odwoływały prezydium rady narodowej oraz komisje, kerowały działalnością swoich organów i rozpatrywały ich sprawozdania, uchwalały terenowe plany gospodarcze i budżety oraz nadzorowały ich wykonanie, ustanawiały daniny, opłaty i świadczenia gminne, kontrolowały działalność przedsiębiorstw, zakładów i instytucji gminnych. Rady narodowe działały na sesjach, które winny odbywać się przynajmniej raz na miesiąc. Dla poszczególnych dziedzin swojej działalności powoływały komisje stałe, których zadaniem było nadzorowanie działalności organów GRN, przygotowaywanie projektów ważniejszych uchwał rady oraz sprawowanie kontroli społecznej. Ponadto rady mogły powoływać komisje czasowe. Organem wykonawczym i zarządzającym rady było prezydium, złożone z przewodniczącego, jego zastępców oraz sekretarza i członków. Posiedzenia prezydium miały się odbywać przynajmniej raz w tygodniu. Prezydium sprawowało na podległym sobie terenie wszystkie funkcje wykonawcze władzy państwowej: wykonywało uchwały rady oraz zarządzenia władz zwierzchnich, kierowło działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną rady oraz działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podległych radzie narodowej, zwoływało i przygotowywało sesje rady oraz współdziałało z jej komisjami, opracowywało projekt budżetu i planu gopodarczego, skałdało ze swojej działalności sprawozdania na posiedzenia rady oraz przedstawiało sprawozdania ze swojej działalności. Gminne Rady Narodowe zostały zlikwidowane w 1954 r., a z dniem 01.01.1955 roku wprowadzono Gromadzkie Rady Narodowe.

Border dates:

1892-1954

Classification:

administracja ogólna

Creator's name:

Dates:

1892-1941, 1945-1954.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

rosyjski, polski, niemiecki

Availability:

Available in full

Total archival files:

203

Total archival files processed:

203

Total archival files without records:

0

Total linear metres

6.42

Total linear metres processed

6.42

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak 203 j.a.