Akta gminy Orzeszków powiat poddębicki

Reference code
52/43/0
Number of series
10
Number of scans
0

Content:

Gminna Rada Narodowa 1945-1951 od sygn. 1 do sygn. 10 Protokóły z wyborów GRN, uchwały, zebrania i urzędowanie ciał samorządowych, wykaz gospodarstw poniemieckich Zarząd Gminy Dział Ogólno - Organizacyjny 1936-1951 od sygn. 11 do sygn. 26 Księga uchwal Zarządu Gminnego, majątek gminy i gromad, sprawy osobowe członków organów gminy, trzyletni plan gospodarczy zarządu gminy, Dział Finansowo-Budżetowy 1945-1951 od sygn. 27 do sygn. 55 Budżet gminy, roczne sprawozdania rachunkowe, księgi biercze podatku gruntowego, Dział Gospodarki Gminnej 1926-1951 od sygn. 56 do sygn.84 Akta dozoru szkolnego, oświata, kultura, sztuka, kursy dla dorosłych, protokóły przejęcia gospodarstw na rzecz gospodarstw rolnych, Dział Administracyjny 1945-1952 od sygn. 85 do sygn. 95 Sprawy osadnictwa na ziemiach odzyskanych, wykaz niemców na terenie gminy, sprawy wyznaniowe, sprawy budowlane, Prezydium Gminnej Rady Narodowej Dział Ogólno Administracyjny 1950-1954 od sygn. 96 do sygn.111 Księgi uchwał, Protokóły z posiedzeń prezydium gminnej rady narodowej,sprawy podziału administracyjnego, Dział Gospodarki Gminnej 1949-1954 od sygn. 112 do sygn.133 Protokóły Komisji, Oświata, kultura, sztuka, rolnictwo Dział Administracyjny 1952-1954 od sygn. 134 do sygn.142 Dane statystyczne spisu narodowego, sprawy budowlane, Dział Administracyjny 1939-1954 od sygn. 143 do sygn.144 Dozór szkolny, sprawozdania komisji Kulturalno-Oświatowej, 1952 sygn. 145 Księga biercza szarwarkowa Brak sygn. Po skontrum 1995 r..: 49,65,67,73,112 po skontrum w 1995 r.dopisano: 139,140,141,142 1945-1953 od sygn. 146 do sygn. 159 Karty ewidencyjne sołtysów gm. Orzeszków, budżet terenowy gminny, wykaz analfabetów w gminie, , oświata, kultura, sztuka

The history of the creator:

Od czasu powstania listopadowego postępował stopniowy proces zespalania władz administracyjnych Królestwa Polskiego i Imperium Rosyjskiego. W 1864 r. bezpośrednio po przeprowadzeniu uwłaszczenia włościan, uregulowano również sprawę organizacji zarządu gminy wiejskiej. W dniu 19 lutego 1864 r. został wydany ukaz carski o urządzeniu gmin wiejskich, który ustanawiał gminę zbiorową, złożoną z kilku wsi z folwarkami. Z każdej wsi zamieszkałej przez włościan utworzono gromadę. W myśl ustawy organami gminy były zebrania gromadzkie i sołtys. Zebrania gminne zwoływane przez wójta obradowały 4 razy do roku. Do kompetencji zebrań gminnych i gromadzkich należało: wybór urzedników gminnych i kontrola ich działaności, podejmowanie uchwał w sprawach gospodarczych gminy, rozporzadzanie majątkiem i dobrem gminy, urządzanie zakładów gminnych/ szkół, szpitali itp.…… Oraz rozkład składek i ciężarów gminnych. Za wykonanie uchwał zebrań gminnych odpowiedzialny był wójt. Ustawa z 1864 r. nie rozgranicza dzialalności gromady i gminy, w praktyce jedynie gmina zdobyła sobie znaczenie jako czynnik samorzadu, gromada zeszła zupełnie na plan drugi. Działalność samorządu gminnego powiatu poddębickiego w okresie 1905-1914 i 1918-1933 możemy określić jedynie na podstawie obowiązujących wówczas aktów prawnych, albowiem z w/w okresu zachowały się szczątki akt. Po odzyskaniu niepodległości 6 grudnia 1918 r. został ogłoszony dekret o utworzeniu rad gminnych na obszarze b. Królestwa Kongresowego. Zgodnie z w/w dekretem zachowała swoją moc obowiązująca ustawa z 1864 r. z tą zmianą, że w każdej gminie utworzono radę gminną składającą się z wójta /jako przewodniczącego rady/ i 12 członków wybieranych na 3 lata przez zgromadzenie gminne. Rada gminna spelniała rolę organu zarządzającego i wykonawczego. Do jej kompetencji należało: przygotowywanie wniosków i budżetu na zgomadzenie gminne oraz czuwanie nad wykonaniem jego uchwał, zarządzanie nieruchomościami i funduszami gminy, kierownie instytucjami i zakładami gminnymi, mianowicie kontrolowanie oraz zwalnianie urzędników gminnych oraz kontrola działalności wójta. 23 maja 1933 r. ukazała się ustawa o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego, zgodnie z którą organem stanowiącym i kontrolującym w gminach wiejskich była rada gminna, a organem zarządzającym i wykonawczym-zarząd gminy. Członkami rady gminnej byli: Wójt jako przewodniczacy, podwójci, ławnicy oraz radni. Do zakresu działania rady gminnej należało: powoływanie organu zarządzającego, czyli zarządu gminnego i kontrola jego działalności oraz podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach gminy i jego gospodarki. Organem pomocniczym, wewnętrznym rady były komisje stałe i czasowe, składające się członków rady i w miarę potrzeby mieszkańców gminy. Komisje rozpatrywały i opiniowały sprawy dotyczące administracji i gospodarki gminnej oraz przygotowywały wnioski na posiedzenia rady. Ponadto komisje mogły decydować w zastępstwie rady w poszczególnych sprawach, wymagających jej uchwał. Zarząd gminy składał się z wójta, podwójciego i 3 ławników. Zarząd gminny ustalał plany wykonania budżetu, decydował o zaciągnięciu pożyczek, ustanawiał opłaty za korzystanie z urządzeń zakładów i przedsiębiorstw gminnych oraz za korzystanie z publicznych środków lokomocji, umarzał należności przypadające gminie z tytułów publiczno-prawnych, wydzierżawiał nieruchomości gminne, zajmował się sprawami budowlanymi, sprawami organizacji zakładów i przedsiębiorstw gminnych, zdrowia, szkolnictwa itp… Zarząd gminy, podobnie jak rada, miał prawo powoływania komisji. Podstawą działania samorządu gminnego po II wojnie światowej stała się ustawa KRN z dnia 11.09.1944 r., dekret PKWN z 23.11.1944 r. oraz ustawa z 14.01.1946 r. W myśl w/w ustaw terenowym organem przedstawicielskim i organem władzy państwowej miały być gminne rady narodowe. Gminne rady narodowe na terenie powiatu poddębickiego powstały 1945 r. Do kompetencji należało: planowanie działalności publicznej, a głównie uchwalanie budżetu i planu świadczeń w naturze, powoływanie i kontrola samorządowych organów wykonawczych, ustalanie zasad zawierania umów w sprawach pożyczek i zarządzania majątkiem gminy oraz uchwalanie regulaminów obrad rady i komisji. Rady narodowe wybierały ze swego grona prezydium organ wykonawczo-zarządzający, złożony z przewodniczącego, zastępcy oraz 3 członków. Prezydium zwoływało posiedzenia rady przynajmniej raz na miesiąc, czuwało nad wykonaniem uchwał oraz posiadało incjatywę uchwałodawczą. Rady narodowe mogły powoływać komisje złożone z radnych i w razie potrzeby z osób spoza rady. Komisje spełniały funkcję organu pomocniczego rady; do ich zadań należało kontrolowanie gospodarki i administracji terenowej. Dla wykonywania ściśle określonego celu, najczęściej były to obchody różnych rocznic, dni, powoływano doraźnie komitety, np.. Gminny Komitet Obchodów 1 Maja, Komitet Dni Lasów, Komitet Obrony Pokoju, Komitet Obchodów Święta Lotnictwa. Organem wykonawczym gminnej rady narodowej był zarząd gminy. Zarząd gminy składał się z wójta, podwójciego i 3 członków. Zarząd gminy działał we wszystkich sprawach, o których stanowiła rada. Przygotowywał projekty gminnych planów gospodarczych, budżetów gminnych, projekty opłat i danin, zarządzał przedsiębiorstwami gminnymi, zajmował się sprawami organizacyjnymi gminy, wydzierżawiania nieruchomości, oświaty, kultury i sztuki, opieki społecznej, zdrowia, rolnictwa. Następnie uchwałą z dnia 20 marca 1950 r. o powołaniu jednolitej władzy państwowej zniesione zostały zarządy gminne, a ich dotychczasowy zakres przejęły gminne rady narodowe i ich organa wykonawcze. Jako terenowe organy władzy państwowej gminne rady narodowe kierowały na swoim terenie życiem gospodarczym, społecznym i kulturalnym, zapewniały ochronę porządku publicznego i czuwały nad przestrzeganiem praworządności demokratycznej, wybierały i odwoływały prezydium rady narodowej oraz komisje, kierowały działalnością swoich organów i rozpatrywały ich sprawozdania, uchwalały terenowe plany gospodarcze i budżety oraz nadzorowały ich wykonanie, ustanawiały daniny, opłaty i świadczenia gminne, kontrolowały działalność przedsiębiorstw, zakładów i instytucji gminnych. Rady narodowe działały na sesjach, które winny odbywać się przynajmniej raz na miesiąc. Dla poszczególnych dziedzin swojej działalności powoływały komisje stałe, których zadaniem było nadzorowanie działalności organów GRN, przygotowaywanie projektów ważniejszych uchwał rady oraz sprawowanie kontroli społecznej. Ponadto rady mogły powoływać komisje czasowe. Organem wykonawczym i zarządzającym rady było prezydium, złożone z przewodniczącego, jego zastępców oraz sekretarza i członków. Posiedzenia prezydium miały się odbywać przynajmniej raz w tygodniu. Prezydium sprawowało na podległym sobie terenie wszystkie funkcje wykonawcze władzy państwowej: wykonywało uchwały rady oraz zarządzenia władz zwierzchnich, kierowło działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną rady oraz działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podległych radzie narodowej, zwoływało i przygotowywało sesje rady oraz współdziałało z jej komisjami, opracowywało projekt budżetu i planu gopodarczego, skałdało ze swojej działalności sprawozdania na posiedzenia rady oraz przedstawiało sprawozdania ze swojej działalności. Gminne Rady Narodowe zostały zlikwidowane w 1954 r., a z dniem 01.01.1955 roku wprowadzono Gromadzkie Rady Narodowe.

Border dates:

1926-1954

Classification:

The name of the creator:

Dates:

1926-1926, 1936-1936, 1945-1954.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

154

Total archival files processed:

154

Total archival files without records:

0

Total linear metres

2.0

Total linear metres processed

1.7

Total archival files without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Inventory tax uwagi
Book inventory approved Tak 154 j.a.