Państwowa Szkoła Rolnicza Praktyków Specjalistów w Gostkowie

Reference code
52/128/0
Number of series
5
Number of scans
0

Content:

1. Akta organizacyjno-administracyjne l. 1946-1950, od sygn. 1 do sygn.11: zarządzenia i okólniki, wytyczne do prowadzenia ćwiczeń, sprawy dydaktyczno-programowe, złota księga, sprawozdania roczne z wykonania planu, plan produkcji rolnej w Państwowej Szkole Rolniczej Praktyków Specjalistów w Gostkowie, sprawy uczniów, prace terenowe personelu - wyjazdy na zebrania, sprawy personalne. 2. Akta finanowo-gospodarcze l. 1946-1951, od sygn.12 do sygn. 22: bilans zamknięcia, preliminarze budżetowe, księgi pensji i ordynarii pracowników stałych, zestawienia wynagrodzeń pracowników fizycznych, dzienniki najmu, kontrola najmu. 3. Akta Rady Pedagoicznej l. 1946-1950, od sygn. 23 do sygn. 24: księga protokółów rady pedagogicznej. 4. Dzienniki lekcyjne l. 1947-1950, od sygn. 25 do sygn. 26: dzienniki lekcyjne. 5. Akta dotyczace organizacji uczniowskich r. 1950, od sygn. 27 do sygn. 30: protokóły z posiedzeń zarządu szkolnego Państwowej Szkoły Rolniczej Praktyków, Specjalistów w Gostkowie Związku Młodzieży Polskiej, ewidencja słuchaczy, plany pracy, protokóły z posiedzeń Szkolnego Koła Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, Komitet Opiekuńczy.

The history of the creator:

Odbudowa szkolnictwa w Polsce powojennej była oparta na nie zniesionej żadnym aktem prawnym ustawie z 1932 r. Dopiero punktem zwrotnym był Zjazd Oświatowy w Łodzi, który się odbył w dniach 18-22 czerwca 1945 r. Na zjeździe zostały przedstawione założenia ustrojowo - organizacyjne i ideowo - wychowawcze w szkolnictwie. Przyjęto, że szkoły będą bezpłatne. Ponadto uznano, że cały system będzie jednolity pod względem ustrojowym, tzn. wolny od wszelkich progów selekcyjnych przy przechodzeniu z niższego szczebla na wyższy. Ustalono, iż jednolite mają być również programy dla poszczególnych typów szkół. Pod względem organizacyjnym szkolnictwo dzieliło się na: ośmioletnią szkołę powszechną, gimnazjalną i 3 letnią szkołę licealną. Dopiero w latach 1946/1947 wprowadzona została projektowana na zjeździe łódzkim struktura szkolna: 8-klasowa szkoła powszechna jako podstawowa i oparta na niej 4 – letnie liceum ogólnokształcące oraz różne typy szkół zawodowych. Następne zmiany w systemie szkolnictwa zostały wprowadzone w latach 1948-1949. Dawne publiczne szkoły dokształcające zawodowe przekształcono w publiczne średnie szkoły zawodowe, a gimnazja zawodowe w licea zawodowe . Organizowano również dla dorosłych średnie szkoły zawodowe, gimnazja, licea, czy też kursy. Aby przyśpieszyć realizację tych zadań powołano również w 1949 r. Centralny Urząd Szkolnictwa Zawodowego, a na szczeblu wojewódzkim dyrekcję okręgowego szkolenia zawodowego (DOSZ) . Organa te utrzymywały się do 1956 r., w którym szkolnictwo zawodowe prawie w całości zostało podporządkowane ogólnym władzom oświatowym. Bardziej zaś wyspecjalizowane szkoły pozostawały pod opieką odpowiednich ministerstw. Szkoła funkcjonowała już w marcu 1946 r. jako Powiatowa Szkoła Gospodarstwa Wiejskiego w Gostkowie. Powołana szkoła była szkołą typu zasadniczego, a następnie przekształcona w latach 1948/1949 w średnią szkołą rolniczą. Brak akt potwierdzających, kiedy powstała szkoła, kto był pierwszym dyrektorem. Do szkoły uczęszczali uczniowie z terenu powiatu łęczyckiego. Dla potrzeb szkoły w miejscowości Gostków udostępniono: budynek szkoły, internat oraz budynki gospodarstwa szkolnego: mieszkania dla nauczycieli, spichlerz, budynki inwentarskie, stodołę. Szkoła w pierwszym okresie funkcjonowania przyjmowała młodzież na kierunek hodowlany. W 1950 r. przyjmowano młodzież na nowe wydziały: organizacji uspołecznionej gospodarstw rolnych, wychowania i kultury fizycznej. Szkoła przechodziła reorganizacje w nauczaniu. W 1950 r. został wprowadzony nowy arkusz organizacyjny, według którego szkoła miała dwóch zastępców dyrektora: do spraw polityczno - wychowawczych i pedagogicznych. Stanowisko zastępcy dyrektora do spraw polityczno - wychowawczych sprawował Leszek Lipski, który zajmował się urządzaniem imprez o charakterze państwowym, wychowawczym, opiekował się organizacjami młodzieżowymi, korygował zagadnienia wychowawcze w poszczególnych przedmiotach. Natomiast stanowisko do spraw pedagogicznych objął zastępca dyrektora Świętkowski, który zajmował się planowaniem rozkładu materiału, korygował programy, hospitował lekcje, czuwał nad pomocami naukowymi, kontrolował konspekty nauczycieli. Wewnętrznym organem kolegialnym w Państwowej Szkole Rolniczej Praktyków Specjalistów w Gostkowie była Rada Pedagogiczna, która realizowała zadania statutowe - powołana do opracowywania i rozstrzygania w granicach kompetencji spraw wychowania, nauczania i administracji szkolnej. W skład Rady Pedagogicznej wchodzili m. in. nauczyciele, z dyrektorem, który pełnił rolę przewodniczącego. Do zadań Rady Pedagogicznej należało: układanie planu wychowawczego, planu naukowego (rozkład materiału naukowego), planu gospodarstwa szkolnego, planu prac pozaszkolnych, troska nad podniesieniem poziomu wychowawczego, naukowego i organizacyjnego szkoły, omawianie środków, zmieniających do utrzymania prawidłowego biegu życia szkolnego, opracowywanie regulaminów organizacji uczniowskich, opracowywanie planu wycieczek i zajęć pozaszkolnych, współdziałanie w organizowaniu uroczystości szkolnych, współpraca z kierownikiem nad rozwiązywaniem bliskiego kontaktu z rodzicami i środowiska, omawianie sposobów wykonywania programów poszczególnych przedmiotów, metod oraz środków wychowawczych . Do Państwowej Szkoły Rolniczej Praktyków Specjalistów w Gostkowie przyjmowano absolwentów szkoły powszechnej. Poziom wiedzy uczniów był nierówny, gdyż część ukończyła tylko dwie klasy szkoły powszechnej, część siedem klas, a niektórzy mieli przerwy w nauce trwające nawet 5 lat. Rozpiętość wieku była od 17 do 21 lat. Była to szkoła męska. Młodzież rekrutowała się przeważnie z rodzin biednych, średnio - zamożnych. Uczniowie z rodzin niezamożnych otrzymywali stypendia z Ministerstwa Rolnictwa i Reformy Rolnej . Nauka w szkole trwała 11 miesięcy, od 15 stycznia do 15 grudnia i dzieliła się na dwa półrocza i cztery okresy, z których każdy kończył się posiedzeniem Rady Pedagogicznej, podsumowującym ogólne wyniki pracy w szkole i ustalającym oceny za postępy i sprawowanie uczniów. Nauka w szkole dzieliła się na zajęcia teoretyczne i praktyczne. Od godziny 8˚˚ do 12²º prowadzone były lekcje, natomiast od 14ºº do 17ºº młodzież doskonaliła swoją wiedzę teoretyczną w gospodarstwie szkolnym. O funkcji społecznej nauczycieli dowiadujemy się z akt dotyczących organizacji uczniowskich, która wymagała czynnego zaangażowania w pracę społeczną. Przygotowaniem do niej było aktywizowanie młodzieży w pracach organizacji szkolnych. Na terenie szkoły rozwinęło swą działalność Koło Związku Młodzieży Polskiej pod kierownictwem Stefana Gołębiowskiego. W szkole działało również Szkolne Koło Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej. Szkoła przechodziła reorganizację: w latach 1946/1949 Powiatowa Szkoła Gospodarstwa Wiejskiego w Gostkowie, od 1950 roku Państwowa Szkoła Rolnicza Praktyków, Specjalistów w zakresie hodowli bydła w Gostkowie. Szkoła istniała do 1951 r.

Border dates:

1946-1951

Classification:

The name of the creator:

Dates:

1946-1951, 1946-1951.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

30

Total archival files processed:

30

Total archival files without records:

0

Total linear metres

0.0

Total linear metres processed

0.3

Total archival files without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Inventory tax uwagi
Book inventory approved Tak 30 j.a.
Book inventory approved Tak 30 j.a.