Powiatowa Rada Narodowa w Jarosławiu

Reference code
56/32/0
Number of series
3
Number of scans
0

Content:

Powiatowa Rada Narodowa, 1945-1950, sygn. 1-28 - protokoły z posiedzeń plenarnych Powiatowej Rady i jej Prezydium, regulamin obrad Powiatowej rady Narodowej, akta komisji, sprawozdania z działalności Powiatowej Rady Narodowej, terenowych rad narodowych, instytucji i urzędów, protokoły posiedzeń Miejskiej Rady Narodowej wraz z korespondencją (w Jarosławiu, Radymnie, Sieniawie), Gminnej Rady Narodowej (w Adamówce, Chłopicach, Jarosławiu-wsi, Laszkach, Młynach, Muninie, Pruchniku, Radymnie-wsi, Sieniawie-wsi, Wiązownicy, akta dotyczące działalności Inspektora Terenowych Rad Narodowych przy Powiatowej Radzie Narodowej, sprawy biblioteczne; Wydział Powiatowy, 1944-1950, sygn. 29-45 - protokołu z posiedzeń Wydziału i Kolegium, sprawozdania z działalności, sprawy organizacyjne, podział terytorialny powiatu, sprawy budżetowe, podatkowe i inwestycyjne, sprawy rolnictwa, akta dotyczące inspekcji, akta Powiatowego Komendanta Straży Pożarnej; Pomoce kancelaryjne, 1944-1949, sygn. 46-51 - dzienniki podawcze. Kat. „B-50”, 1947-1950, sygn. 1-6 - sprawy personalne, ankiety personalne pracowników gminnych, akta osobowe burmistrzów, wiceburmistrzów, wójtów, podwójcich oraz sekretarzy gminnych.

The history of the creator:

Jeszcze w czasie okupacji konspiracyjna Krajowa Rada Narodowa ogłosiła w statucie tymczasowym, że będzie sprawować władzę na terenie całej Polski poprzez system terenowych rad narodowych. Po oswobodzeniu kraju od okupanta, Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wydał Manifest Lipcowy, w którym powtórzył poprzednie ogłoszenia. W myśl tych wcześniejszych postanowień zostaje wydana w dniu 11 IX 1944 roku Ustawa o organizacji i zakresie działania rad narodowych. Art. 1 tej ustawy określał, że rady narodowe stanowią organ planowania działalności publicznej oraz kontroli nad rządowymi i samorządowymi organami wykonawczymi. Zakres terytorialnej działalności rad oparty został o aktualny podział administracyjny Polski. Do kompetencji terenowych rad narodowych należało: planowanie działalności publicznej a w szczególności ustalanie budżetu oraz planu świadczeń w naturze, kontrola działalności organów wykonawczych (rządowych i samorządowych) oraz instytucji i osób wykonujących funkcje zlecone w zakresie administracji i gospodarki publicznej z punktu widzenia legalności, celowości i zgodności z zasadniczą linią działalności Krajowej Rady Narodowej, powoływanie samorządowych organów wykonawczych, ustalanie zasad i warunków, na których organa wykonawcze mają zawierać umowy w sprawie zaciągania pożyczki, zbycia, zmiany lub obciążenia majątku nieruchomego, uchwalanie regulaminu obrad rady i komisji. Rozwijając postanowienia Manifestu Lipcowego - Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wydaje 23 XI 1944 roku Dekret o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego. Art. 1 Dekretu określał, że do zakresu działania samorządu terytorialnego należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, o ile nie są wyraźnie zastrzeżone do kompetencji władz państwowych. Art. 2 głosił, że samorząd terytorialny reprezentowany przez terenową radę narodową stanowi korporację prawa publicznego i posiada osobowość prawną. Art. 22 postanawiał, że organem wykonawczym powiatowej rady narodowej jest Wydział Powiatowy. W świetle art. 14 Wydział Powiatowy miał: przygotowywać sprawy mające wejść pod obrady powiatowej rady i jej prezydium, decydować we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do decyzji rady lub jej prezydium, wykonywać uchwały rady i jej prezydium, wykonywać na zlecenie rady lub jej prezydium kontrolę nad działalnością organów wykonawczych samorządu niższego stopnia oraz organów administracji państwowej, sprawować władzę porządkową nad burmistrzami, wójtami, sołtysami, członkami zarządów gmin wiejskich oraz miast niewydzielonych, wykonywać inne czynności poruczone mu przez ustawy, składać sprawozdania ze swej działalności prezydium powiatowej rady narodowej przynajmniej raz na miesiąc. Powiatowa Rada Narodowa w Jarosławiu ukonstytuowała się 7 VII 1945 roku na podstawie klucza partyjnego. Liczyła ogółem 50 członków. Biuro Wydziału Powiatowego w Jarosławiu, jako organ wykonawczy Powiatowej Rady Narodowej, podjęło swe czynności w pierwszej dekadzie sierpnia 1944 roku. Czynności te ograniczyć się początkowo musiały do wyszukania lokalu i zorganizowania samego biura. W stadium początkowym powiat jarosławski składał się z 5-ciu gmin wiejskich, tj. Chłopic, Jarosławia - wsi, Pruchnika, Radymna i Roźwienicy oraz 2-ch gmin miejskich, tj. Jarosławia i Radymna. Przy końcu sierpnia względnie początkach września 1944 roku powiat jarosławski składał się z 9 gmin wiejskich i 3 gmin miejskich. Najwcześniejsze pisma z pieczątką wpływu Wydziału Powiatowego w Jarosławiu noszą datę 20 XI 1944 roku. Przez okres kilku lat Powiatowa Rada Narodowa w Jarosławiu oraz jej organ wykonawczy Wydział powiatowy działały obok siebie równolegle, prowadząc oddzielne kancelarie rejestrujące pisma w oddzielnych dziennikach podawczych. Zmiana w tym stanie raczy nastąpiła z chwilą wejścia w życie okólnika nr 13 z 12 II 1947 roku Ministerstwa Administracji Publicznej w sprawie zespolenia biur wydziałów powiatowych ze starostwami. Okólnik polecał wszystkie agendy biurowe wydziałów powiatowych w tych powiatach gdzie to dotychczas nie nastąpiło, przenieść do starostw, tworząc z nich pod względem organizacyjnym specjalny dział (dział samorządowy) obejmujący wszystkie fachowe czynności biur wydziałów powiatowych. Na posiedzeniu Wydziału Powiatowego odbytym w dniu 31 III 1947 roku przewodniczący podając do wiadomości okólnik nr 13 wyjaśnił, że zarządzenie to ma na celu unikanie w pewnym kierunku dwutorowości pomiędzy administracją państwową a samorządową. Chodzi tu o likwidację jedynie tylko biur Wydziału Powiatowego - jako takich, gdyż instytucja Wydziału Powiatowego jako Kolegium pozostaje nadal w niczym nie zmieniona i nienaruszona. Istotnie przekształcenie następuje i już w pierwszych dniach maja 1947 roku zamiast pieczątek nagłówkowych Wydziału Powiatowego w Jarosławiu oraz jego pieczątek wpływu i podpisu Starosty, jako przewodniczącego Wydziału Powiatowego, pojawiają się pieczątki nagłówkowe, pieczątki wpływu Działu Samorządowego Starostwa Powiatowego w Jarosławiu oraz podpisy Kierownika Działu Samorządowego. W dalszym ciągu jednak Wydział Powiatowy jako Kolegium kontynuuje swoją działalność czego dowodem są protokoły z posiedzeń tego Kolegium. O strukturze organizacyjnej Powiatowej Rady Narodowej w Jarosławiu nie ma żadnych informacji. Akta wytworzone przez Wydział Powiatowy nie posiadają śladu podziału na komórki organizacyjne. W zespole są akta Komisji Kontroli Społecznej, Dyscyplinarnej, Finansowo-Budżetowej, Racjonalizacji Pracy i Oszczędnościowej. Z protokołów sesji i sprawozdań z działalności Powiatowej Rady wynika, że przy Powiatowej Radzie Narodowej działały ponadto Komisja Kulturalno-Oświatowa, Zdrowia, Wymiany Towarowej, Drogowa, Rolna. Powiatowa Rada Narodowa w Jarosławiu kontynuowała swoją działalność do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 20 III 1950 roku o jednolitych organach władzy ludowej. [Na podstawie wstępu, oprac. A. Dziedziuk, Przemyśl 1985]

Border dates:

1944-1950

Classification:

administracja ogólna

The name of the creator:

Dates:

1944-1950.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Provided partially

Total archival files:

57

Total archival files processed:

51

Total archival files without records:

0

Total linear metres

0.65

Total linear metres processed

0.5

Total archival files without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Inventory tax uwagi
Book inventory approved No data
Electronic archive inventory draft No data