Powiatowa Rada Narodowa w Lubaczowie

Reference code
56/33/0
Number of series
7
Number of scans
0

Content:

Dział Ogólno-Organizacyjny, 1944-1959, sygn. 1-94 - protokoły posiedzeń Powiatowej Rady Narodowej i Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, księga uchwał Powiatowej Rady Narodowej, sprawozdania z działalności Powiatowej Rady Narodowej, akta komisji, zarządzenia władz zwierzchnich, sprawy ogólno-organizacyjne rad narodowych, podział terytorialny, sprawa uruchomienia sądów obywatelskich oraz wykazy ławników sądowych, referendum, wybory do Sejmu, wybory burmistrzów i wiceburmistrzów oraz wójtów, sołtysów i podsołtysów, sprawy dotyczące dróg państwowych, komunikacji kolejowej i autobusowej, rozbudowy miast, elektryfikacji powiatu, oświaty i kultury, sprawy rolne, przemysłu i handlu, aprowizacji, bezpieczeństwa i porządku publicznego, grobownictwa i ekshumacji, wykazy strat poczynionych przez bandy UPA, budżety jednostek podległych, sprawozdania rachunkowe z wykonania budżetu Powiatowego Związku Samorządowego, Szpitala Powiatowego, Państwowego Ośrodka Zdrowia oraz sprawozdanie z czynności rewizyjnych przeprowadzonych przez Komisję Kontroli Społecznej, sprawy dotyczące obowiązkowych dostaw oraz odwołanie od podatków, protokoły z kontroli jednostek podległych miejskich i gminnych rad narodowych, akta Powiatowego Komitetu Opieki Społecznej w Lubaczowie, Powiatowego Komitetu Obywatelskiego Premiowej Pożyczki Odbudowy Kraju, Powiatowego Komitetu Bibliotecznego, Powiatowego Komitetu Obywatelskiego Wystawy Ziem Odzyskanych, dziennik podawczy - sprawy poufne, sprawy osobowe, księgi uchwał Wydziału Powiatowego, sprawozdania z działalności Wydziału Powiatowego, zarządzenia wewnętrzne przewodniczącego Wydziału Powiatowego, akta dotyczące spraw organizacyjnych Powiatowego Związku Samorządowego w Lubaczowie, sprawy zatrudnienia uposażeń oraz emerytalne pracowników Wydziału Powiatowego i gminnych, organizacja Oddziału Administracji Samorządowej (sprawa zespolenia biur Wydziału Powiatowego w Lubaczowie ze Starostwem Powiatowym), ankieta ekonomiczno-gospodarcza dla powiatu lubaczowskiego, zmiany terytorialne ogólne, akta dotyczące dziejów historycznych gmin, zmiany nazw gromad, ewidencja wójtów i sołtysów, współzawodnictwo pracy, sprawy inwestycji, projekt 6-letni planu gospodarki mieszkaniowej, upaństwowienie przedsiębiorstw i przekazanie związkom samorządowym, sprawy dotyczące stanu prawnego i organizacyjnego Komunalnych Kas Oszczędnościowych powiatu lubaczowskiego, sprawozdania z kosztów poniesionych przez gminy na rzecz repatriowania obywateli do ZSRR, inwestycje i elektryfikacja, sprawy tajne i poufne; Dział Finansowo-Gospodarczy, 1944-1950, sygn. 95-112 - sprawy finansowe - ogólne, instrukcja w sprawie układania i zatwierdzania budżetów przez związki samorządowe, budżety: Powiatowego Związku Komunalnego, Wydziału Powiatowego, Powiatowego Związku Samorządowego, gmin i gromad, sprawozdania rachunkowe Wydziału Powiatowego, gmin, sprawy dotyczące wymiaru i poboru podatków, dopłata na rzecz elektryfikacji, sprawy lokomocji, przejmowanie przez samorząd opuszczonych, plany finansowo-gospodarcze przedsiębiorstw komunalnych; Dział Ogólnej Polityki Komunalnej, 1944-1950, sygn. 113-138 - komunikacja - drogi, linie kolejowe, sprawy drogowe, planowania przestrzennego, oświata szkolna, kultura, opieka nad dzieckiem, sprawy biblioteczne, sanitarne, zdrowia i opieki społecznej, rolno-leśne, elektryfikacji powiatu, budowlane, sprawozdania z wydanych zezwoleń na budowę, zarządzenia i okólniki dotyczące spraw inwestycyjnych i budowlanych, kredyty i sprawy pokrycia niedoborów, sprawy zniszczeń wojennych, organizacja grobownictwa wojennego, sprawy świadczeń na rzecz Armii Czerwonej, bezpieczeństwo i porządek publiczny; Dział nadzoru nad gminami, 1944-1959, sygn. 139-175 - sprawozdanie z działalności zarządów gminnych, protokoły z kontroli jednostek podległych przeprowadzone przez przedstawiciela Wydziału Powiatowego, inspekcje gmin - sprawozdania poinspekcyjne, organizacja samorządu gminnego, szkolenie i dokształcanie pracowników gminnych, akcja oszczędnościowa, plan gospodarczy, budżety gminne i gromadzkie, sprawozdania z wykonania budżetu, sprawy osobowe pracowników gminnych (wykazy statystyczne), zapomogi z komunalnego funduszu pożyczkowego, finanse gminne, elektryfikacja, świadczenia w naturze, zmiany terytorialne - wykazy gromad, sprawozdania z inwestycji, majątek gmin i gromad; Powiatowy Komendant Straży Pożarnych w Lubaczowie, 1944-1950, sygn. 176-189 - zarządzenie władz zwierzchnich, okólniki, rozkazy, zarządzenie własne, stan organizacyjny straży pożarnych w powiecie, protokoły z posiedzeń Ochotniczych Straży Pożarnych w gminach i gromadach, plan pracy i sprawozdania z działalności, raporty i statystyka o pożarach i stratach, sprawozdania z inspekcji w powiecie, akcje zapobiegawcze, sprawy polityczno-wychowawcze, kwestionariusze lustracji podstawowej gmin i gromad powiatu lubaczowskiego, arkusze ewidencyjne Ochotniczych Straży Pożarnych gmin i gromad, imienne wykazy członków Ochotniczych Straży Pożarnych w powiecie, pomoce kancelaryjne; Powiatowy Zarząd Drogowy, 1945-1950, sygn. 190-191 - akta dotyczące rejestracji szkód wojennych, sprawy drogowe; Miejscowy Urząd Planowania Przestrzennego w Lubaczowie, 1947-1949, sygn. 192-194 - plan zalesienia obszarów nie nadających się pod uprawę, wykaz zakładów i urządzeń sanitarnych, wykazy ilości budynków mieszkalnych, stajen, stodół, wykazy zniszczeń w poszczególnych gromadach i przysiółkach, akta dotyczące Biblioteki Powiatowej. Kat. "B-50" - 7 j.a. - 0,25 m.b.

The history of the creator:

Manifest Lipcowy z dnia 22 VII 1944 roku zapowiadał sprawowanie władzy przez wojewódzkie, powiatowe, miejskie i gminne rady narodowe. W dniu 11 września 1944 roku wydana zostaje Ustawa o organizacji i zakresie działania rad narodowych. Art. 1, § 2 wspomnianej ustawy głosił, że rady narodowe stanowią organ planowania działalności publicznej oraz kontroli nad rządowymi i samorządowymi organami wykonawczymi. 23 listopada 1944 roku Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego (PKWN) wydaje dekret o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego. W świetle ustawy z dnia 11 IX 1944 roku do kompetencji powiatowej rady narodowej należało: planowanie działalności publicznej, a w szczególności ustalanie budżetu oraz planu świadczeń w naturze, kontrola działalności organów wykonawczych, z punktu widzenia legalności, celowości i zgodności z zasadniczą linią działalności Krajowej Rady Narodowej, powoływanie samorządowych organów wykonawczych, zawieranie umów w sprawie zaciągania pożyczki, zbycia, zmiany lub obciążenia majątku nieruchomego. Dekret PKWN z 23 XI 1944 roku określał zakres działania samorządu terytorialnego, wymieniając w art. 1 sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, o ile nie są wyraźnie zastrzeżone do kompetencji władz państwowych. Art. 2 określał, że samorząd terytorialny reprezentowany przez terenową radę narodową stanowi korporację prawa publicznego i posiada osobowość prawną. Art. 22 głosił, że organem wykonawczym powiatowej rady narodowej jest wydział powiatowy, który przygotowuje sprawy mające wejść pod obrady powiatowej rady i jej prezydium, decyduje we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do decyzji rady lub jej prezydium, wykonuje uchwały rady i jej prezydium, wykonuje na zlecenie rady lub jej prezydium kontrolę nad działalnością organów wykonawczych samorządu niższego stopnia oraz organów administracji państwowej, sprawuje władzę porządkową nad burmistrzami, wójtami, sołtysami, członkami zarządów gmin wiejskich oraz miast niewydzielonych, wykonuje inne czynności poruczone mu przez ustawy, składa sprawozdanie ze swej działalności prezydium powiatowej rady narodowej przynajmniej raz na miesiąc. Powiatowa Rada Narodowa w Lubaczowie powołana została do życia w dniu 30 września 1944 roku na zebraniu przedstawicieli gminnych i miejskich rad narodowych. Na zebraniu tym wybrano 37 członków Rady oraz Prezydium złożone z 5-ciu osób. Dwie osoby z Prezydium były delegatami do Wojewódzkiej Rady Narodowej. Zakres działalności Rady Powiatowej był rozległy i obejmował takie sprawy, jak kontrolę stanu organizacyjnego rad podporządkowanych gmin miejskich i wiejskich, współpracę z Urzędem Skarbowym w sprawach podatkowych, z Inspektoratem Szkolnym odnośnie utrzymania szkół powszechnych, ze Starostwem w sprawach ogólno-administracyjnych, z Towarzystwem Szkoły Średniej w Lubaczowie w sprawie Gimnazjum w Lubaczowie oraz kontrolę nad działalnością urzędów i instytucji istniejących na terenie powiatu. Przy Powiatowej Radzie Narodowej w Lubaczowie działały następujące komisje: Komisja Kontroli Społecznej, Komisja Kontrolna dla Administracji, Powiatowa Komisja Podatku Gruntowego, Komisja Racjonalizacji, Pracy i Oszczędności, Komisja Kulturalno-Oświatowa, Komisja dla Przedsiębiorstw, Powiatowa Komisja Drogowa, Powiatowa Komisja Dyscyplinarna, Powiatowa Komisja Likwidacyjna PKOS, Komisja Finansowo-Budżetowa, Komisja Zdrowia, Komisja Planowania, Podkomisja Oświaty Rolniczej, Komisja Kwalifikacyjna. Ponadto Rada Narodowa powołała do życia Komitet Obywatelski Premiowej Pożyczki Odbudowy Kraju, Powiatowy Komitet Biblioteczny i Powiatowy Komitet Obywatelski Wystawy Ziem Odzyskanych. Akta działalności wymienionych wyżej komisji zachowały się w zespole, nie zachowały się natomiast akta Komisji Ochrony Lasów, o której istnieniu informuje nas „Sprawozdanie z działalności Powiatowej Rady Narodowej za IV kwartał 1948 roku”. Nie wszystkie te komisje rozpoczęły działalność razem z Powiatową Radą. W roku 1945 działała tylko Komisja Kontroli dla Przedsiębiorstw i Kontroli Administracji, w roku 1946 - Komisja Klasyfikacyjna i Komisja Kulturalno-Oświatowa, w roku 1947 - Komisja Kontroli Społecznej, w roku 1948 - Komisja Racjonalizacji, Komisja Dyscyplinarna, Komisja Finansowo-Budżetowa, Komisja Opieki Społecznej, Podkomisja Oświaty Rolniczej, w roku 1949 - Komisja Zdrowia. Z zestawienia powyższego wynika, że potrzebę powoływania komisji kształtowało życie coraz bardziej rozwijające się w różnych dziedzinach. Na mocy uchwały Prezydium Krajowej Rady Narodowej z dnia 25 VI 1946 roku, w sprawie uprawnień kontrolnych rad narodowych, kontroli Powiatowej Rady Narodowej w Lubaczowie podlegały hierarchicznie podległe terenowe rady narodowe, własne organy wykonawcze Rady Narodowej oraz instytucje i przedsiębiorstwa im podległe, rządowe organy wykonawcze (władze, urzędy, instytucje rządowe zespolone i niezespolone) działające na obszarze Powiatowej Rady Narodowej, przedsiębiorstwa rządowe mające siedzibę pracy na obszarze właściwości Rady, spółdzielnie i instytucje działające na terenie właściwości Rady. Powiatowa Rada Narodowa w Lubaczowie składała miesięczne, kwartalne i roczne sprawozdania ze swej działalności Wojewódzkiej Radzie Narodowej. Wydział Powiatowy - organ wykonawczy uchwał Powiatowej Rady Narodowej został powołany do życia z końcem 1944 roku. Przewodniczącym Wydziału był z urzędu Starosta Powiatowy. Wniosek na pierwszą subwencję ze Skarbu Państwa Wydział Powiatowy złożył w dniu 24 II 1945 roku nadmieniając w nim, że „organizowanie biura i personelu Wydziału jako też działalności Wydziału Powiatowego natrafia na trudności w związku z niezadowalającym stanem bezpieczeństwa”. Wydział Powiatowy jako organ wykonawczy Powiatowej Rady Narodowej przygotowywał sprawy mające wejść pod obrady Prezydium Rady, wykonywał uchwały Rady lub Prezydium, sprawował kontrolę nad działalnością organów wykonawczych samorządu niższego stopnia oraz organów administracji państwowej i składał sprawozdania ze swej działalności Prezydium właściwej Rady Narodowej przynajmniej raz na miesiąc. Wydział Powiatowy w Lubaczowie podzielił zakres swego działania na Dział Ogólno-Organizacyjny, Dział Finansowo-Gospodarczy, Dział Ogólny Polityki Komunalnej oraz Dział Nadzoru nad Gminami. Do Działu Ogólno-Organizacyjnego należała organizacja samorządu powiatowego i jego funkcjonowanie, sprawy osobowe, kontroli wewnętrznej, organizacyjno-prawne majątku samorządu powiatowego i statystyka ogólna. Dział Finansowo-Gospodarczy obejmował budżety, dochody, kredyty, sprawy ogólno-gospodarcze. Do spraw Działu Ogólnej Polityki Komunalnej należały sprawy drogowe, oświata, sprawy zdrowia i opieki społecznej, popieranie rolnictwa i handlu, bezpieczeństwa publicznego. Dział Nadzoru nad Gminami obejmował inspekcje gmin, szkolenie pracowników gminnych, organizację samorządu gminnego, budżety gminne i gromadzkie, świadczenia w naturze i podatki. Obsada Wydziału Powiatowego była bardzo szczupła, cały zakres działania został podzielony między sekretarza, inspektora samorządu gminnego i jego zastępcę, rachmistrza, kasjera i pomocnika kancelaryjnego. Z podziału czynności urzędowych pomiędzy pracowników w roku 1946 wynika, że wymienione wyżej działy nie były komórkami, jedynie pewnym podziałem zagadnień. I tak na przykład sekretarz Wydziału Powiatowego załatwiał sprawy personalne, układał budżet Powiatowego Związku Komunalnego, jego zakładów i przedsiębiorstw, jemu poruczone były sprawy szkolnictwa (budowa szkół, remont), zdrowia, opieki społecznej, rolne, budowlane, a więc sprawy wchodzące w zakres Działów: Ogólno-Organizacyjnego, Finansowo-Gospodarczego i Ogólnej Polityki Komunalnej. Inspektor samorządu gminnego i jego zastępca prowadzili wszelkie sprawy gmin miejskich, wiejskich i gromad (inspekcje, sprawy personalne, budżety i zamknięcia rachunkowe gmin, sprawy podatkowe gmin) czyli sprawy Działu Finansowo-Gospodarczego i Działu Nadzoru nad Gminami. Kasjer i rachmistrz prowadzili księgi kasowe, sporządzali roczne zamknięcia rachunkowe, kwartalne i miesięczne sprawozdania z wykonania budżetu - sprawy Działu Finansowo-Gospodarczego, pomocnik kancelaryjny prowadził protokół podawczy, registraturę akt i bibliotekę Wydziału. W roku 1947 podział czynności zostaje zmieniony. Sprawy drogowe z Działu Ogólnej Polityki Komunalnej, obejmuje Kierownik Powiatowego Zarządu Drogowego. Sprawy urządzeń i gospodarki leśnej w gminach miejskich i wiejskich (w roku 1946 sprawował je sekretarz), poruczono Leśnikowi Powiatowemu. Sprawy z Działu Nadzoru nad Gminami - budownictwo mieszkaniowe i nadzór budowlany w gminach (w roku 1946 nadzór nad tymi sprawami powierzony był sekretarzowi Wydziału) powierzono Referentowi Spraw Budowlanych. Sprawy z zakresu spraw pożarniczych przejmuje Powiatowy Komendant Straży Pożarnych. Nie wiadomo kiedy powołano w Lubaczowie Powiatowy Zarząd Drogowy. Miał on za zadanie opracować program odbudowy zniszczeń wojennych odnośnie dróg powiatowych i uruchomić roboty szarwarkowe w gminach dla uporządkowania dróg gminnych. Leśnik Powiatowy został zaangażowany do służby w Wydziale Powiatowym z dniem 1 III 1947 roku. Do jego zadań należało odebranie wszystkich lasów gminnych i gromadzkich od nadleśnictw państwowych i uporządkowanie gospodarki leśnej. Uchwałą z dnia 7 VI 1947 roku Wydział Powiatowy powierzył kierownictwo Miejscowego Urzędu Planowania Przestrzennego Architektowi Powiatowemu. Do zakresu czynności Miejscowego Urzędu Planowania w Lubaczowie należały wszystkie prace techniczne i prawno-administracyjne w zakresie spraw budowlanych, nadzór i kontrola nad wykonywaniem przez zarządy gmin miejskich i wiejskich czynności w zakresie prawa budowlanego, funkcje pomocniczo-wykonawcze w prawach nadzoru policyjno-budowlanego, czynności techniczne w zakresie budownictwa obiektów samorządowych i społecznych. Sprawy z zakresu Referatu Pożarnictwa zostały powierzone Powiatowemu Komendantowi Straży Pożarnych już w roku 1945 uchwałą Wydziału z dnia 7 X 1945 roku. Do jego zadań należało dokonywanie inspekcji straży pożarnych w powiecie, prowadzenie statystyki pożarów i zniszczeń oraz prowadzenie akcji zapobiegawczej. Zakres czynności Wydziału Powiatowego wybiegał poza ramy określone dekretem PKWN z dnia 23 XI 1944 roku. W miarę rozwoju życia gospodarczego i kulturalnego narastały nowe zagadnienia i zadania, np. sprawy odbudowy, gospodarki leśnej, wyposażenia szkół, planowania (plan 6-cio letni, akcja oszczędnościowa), elektryfikacja, korekta podziału administracyjnego. Okólnik nr 13 Ministra Administracji Publicznej z dnia 12 II 1947 roku mając na celu usunięcie przedwojennej dwutorowości pracy biur wydziałów powiatowych i starostw oraz skoordynowanie administracji rządowej i samorządowej, zarządził likwidację odrębnych biur wydziałów powiatowych. Czytamy w nim: „Wszystkie agendy biurowe wydziałów powiatowych….., należy przenieść do starostw, tworząc z nich pod względem organizacyjnym specjalny dział (dział samorządowy) obejmujący wszystkie fachowe czynności biur wydziałów powiatowych. W związku z tym dotychczasowi pracownicy biur wydziałów powiatowych, wykonujący czynności fachowe, zostają przydzieleni do starostw jako pracownicy fachowi wydziału powiatowego. Natomiast pracownicze czynności biurowe (czynności biura podawczego, registratura, expedycja) powinni wykonywać pracownicy starostw...”. Okólnik nr 13 otrzymał Wydział Powiatowy w Lubaczowie 10 III 1947 roku. Na posiedzeniu w dniu 27 III 1947 roku Wydział postanowił zastosować się do niego, nie wprowadził go jednak w życie z powodu braku pomieszczeń w budynku starostwa i zbyt szczupłego personelu starostwa dla wykonywania czynności kancelaryjnych. Urząd Wojewódzki, Wydział Samorządowy, zarządzeniem z dnia 27 I 1949 roku polecił ponownie przeprowadzić zespolenie Biura Wydziału Powiatowego z Biurem Starostwa na zasadzie okólnika nr 13. I tak Wydział Powiatowy na posiedzeniu w dniu 15 VIII 1949 roku postanowił wszelkie czynności kancelaryjne oraz czynności składające się na obsługę techniczno-biurową agend przenieść do Starostwa. Na wniosek Przewodniczącego Wydział pismem z dnia 18 VII 1949 roku zwrócił się do Starostwa Powiatowego z prośbą o załatwienie strony organizacyjnej, tj. zastosowanie systemu biurowości, jaki został zlecony zarządzeniem Wojewody Rzeszowskiego z dnia 1 IV 1946 roku, mowa tu o systemie bezdziennikowym. W roku 1950 zespolenia Biur Wydziału Powiatowego ze Starostwem nie dokonano nie zorganizowano przez to Działu Samorządowego w ściśle tego słowa znaczeniu. W sprawozdaniu z wykonania zaleceń po dokonanej w czasie od 27 III do 8 IV 1950 roku przez Inspektora Samorządowego Urzędu Wojewódzkiego kontroli, jest informacja, że „sprawa zespolenia Biura Wydziału Powiatowego ze Starostwem stała się nieaktualna wobec powołania terenowych organów jednolitej władzy państwowej (Dz.U.R.P. Nr 14/50, poz. 130). [Na podstawie wstępu do inwentarza oprac. A. Dziedziuk, Przemyśl 1985]

Border dates:

1944-1950

Classification:

administracja ogólna

The name of the creator:

Dates:

1944-1950.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

polski

Availability:

Available in full

Total archival files:

197

Total archival files processed:

194

Total archival files without records:

0

Total linear metres

2.3

Total linear metres processed

2.25

Total archival files without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Inventory tax uwagi
Book inventory approved No data
Electronic archive inventory draft No data