Urząd Miasta i Gminy w Rawiczu

Reference code
34/487/0
Number of series
79
Number of scans
0

Content:

Akta zachowane w zespole w pełni obrazują funkcjonowanie Urzędu Miasta i Gminy w Rawiczu / strukturę organizacyjną, podział kompetencji i zakres działania poszczególnych Wydziałów /. Zawierają one również wiele informacji z życia społeczno-gospodarczego na terenie miasta i gminy. W aktach Biura Organizacyjno-Prawnego znajdują się m.in. regulaminy wewnętrzne Urzędu, zarządzenia Naczelnika Miasta i Gminy, roczne plany pracy, protokoły narad pracowniczych, dane o pracownikach / przeglądy kadrowe, statystyczne sprawozdania roczne i informacje o szkoleniach /, roczne analizy skarg i wniosków, informacje o współpracy Rawicza z miastem Meiningen, wycinki prasowe dotyczące miasta i gminy oraz protokoły kontroli Urzędu. W Wydziale Finansowo-Budżetowym zachowano roczne budżety, bilanse i inne roczne sprawozdania finansowe. Na akta Wydziału Planowania i Komunikacji składają się m.in.: roczne plany społeczno-gospodarczego rozwoju miasta i gminy, sprawozdania z ich realizacji oraz plany i sprawozdania z wykonania czynów społecznych. W Wydziale nie ma w ogóle akt dotyczących komunikacji. W Wydziale Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej większość teczek dotyczy cmentarza żołnierzy radzieckich. Znajdują się w nich m.in. wykazy pochowanych żołnierzy. W Wydziale znajdują się także roczne sprawozdania Zarządu Gospodarki Terenami oraz sprawozdania z zakresu gospodarki budynkami mieszkalnymi. Wydziału Przemysłu, Handlu i Usług to przede wszystkim plany rozwoju handlu i usług oraz wykazy placówek handlowych i zakładów rzemieślniczych. Ciekawostkę stanowią protokoły posiedzeń Terenowej Komisji do Walki ze Spekulacją z 1987 r. Stosunkowo słabo zachowały się akta Wydziału Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa. Znajdują się wśród nich m.in.: protokoły walnych zebrań kółek rolniczych z lat 1977-1983, plany rozwoju rolnictwa za lata 1985-1989 /sygn. 164/, oceny efektywności produkcji rolnej na terenie miasta i gminy Rawicz z lat 1983-1989 /sygn.165/ oraz roczne sprawozdania z zakresu zadrzewień i powierzchni leśnej za lata 1983-1988. Ciekawy materiał do historii szkół oraz rozwoju życia kulturalnego i sportowego znajduje się w aktach Wydziału Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki. Są to m.in. wykazy szkół i przedszkoli na terenie miasta i gminy Rawicz, projekty organizacyjne szkół i przedszkoli /sygn. 178-181/, dane statystyczne o kadrze pedagogicznej oraz protokoły kontroli placówek oświatowych. Z materiałów dotyczących kultury warto zwrócić uwagę na: dokumentację dotyczącą odbudowy Pomnika Żołnierza Polskiego /sygn. 245-248/, akta z organizacji obchodów 350-lecia miasta /sygn. 234/ oraz informacje z przygotowań do teleturnieju miast, w którym Rawicz rywalizował z Płońskiem /sygn. 23 5/. W aktach Wydziału znajdują się ponadto m.in.: plany pracy i sprawozdania z działalności Biblioteki Publicznej, Domu Kultury i Muzeum Ziemi Rawickiej, informacje z organizacji imprez kulturalnych, egzemplarze Kroniki-Wydarzenia Kulturalne Ziemi Rawickiej, wykazy obiektów zabytkowych, protokoły posiedzeń Miejsko-Gminnego Obywatelskiego Komitetu Ochrony Pomników Walki i Męczeństwa oraz informacje o działalności klubów sportowych. W Wydziale Zatrudnienia, Zdrowia i Polityki Socjalnej znajdują się jedynie bilanse siły roboczej za lata 1985-1989. Lepiej zachowały się akta Wydziału Społeczno-Administracyjnego. Są wśród nich m.in. roczne analizy działalności Kolegium ds. Wykroczeń, wykazy stowarzyszeń działających na terenie miasta i gminy oraz fragmentaryczne informacje o działalności kół: Stowarzyszenia Chorych na Cukrzycę /sygn. 290/, Związku Bojowników o Wolność i Demokrację /sygn. 291/ oraz Związku Inwalidów Wojennych PRL /sygn. 292/. Na końcu zespołu umieszczono akta Inspektoratu Obrony Cywilnej. Są wśród nich plany oraz sprawozdania z działalności terenowych i zakładowych oddziałów obrony cywilnej.

About the Creator:

Urząd Miasta i Gminy w Rawiczu / UMiG / rozpoczął działalność z dniem l stycznia 1976 r. Do jego utworzenia doszło w wyniku połączenia miasta Rawicza i gminy Sierakowo w jedną jednostkę administracyjną o nazwie "Miasto i Gmina w Rawiczu". Terenowym organem administracji państwowej nowej jednostki / zgodnie z ustawą o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych z dnia 28 maja 1975 r., Dz.U. nr 16, poz. 91 / został Naczelnik Miasta i Gminy, a jego organem pomocniczym UMiG. Naczelnik został powołany przez Wojewodę Leszczyńskiego po zasięgnięciu opinii Rady Narodowej Miasta i Gminy w Rawiczu. Funkcję tę pełnił przez cały okres istnienia Urzędu Miasta i Gminy Zdzisław Maćkowiak. Do obowiązków naczelnika jako terenowego organu administracji państwowej należało przede wszystkim opracowywanie i realizacja planów oraz koordynowanie działalności wszystkich jednostek organizacyjnych na swoim terenie. W jego gestii były m.in. różne sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, handlu, usług, przemysłu, oświaty, kultury, sportu, ochrony porządku publicznego, służby zdrowia, rolnictwa, budownictwa, komunikacji, ewidencji ludności i zatrudnienia. Pełnił również funkcję organu zarządzającego i wykonawczego rady narodowej, w związku z czym realizował także inne zadania wynikające z uchwał podejmowanych przez radę. Urząd Miasta i Gminy w Rawiczu działał w oparciu o kilkakrotnie zmieniany statut /regulamin/ organizacyjny. Pierwszy został wprowadzony na podstawie zarządzenia NMiG nr 8/76 z dnia 18 lutego 1976 r. W Urzędzie utworzono następujące Referaty: 1. Ogólny, 2. Spraw Wewnętrznych, 3. Finansowy, 4. Gospodarki Terenowej, Komunikacji i Planowania, 5. Handlu i Usług . W ramach Urzędu powołano także Inspektorat Oświaty i Wychowania, Inspektorat Obrony Cywilnej, Urząd Stanu Cywilnego, Służbę Rolną, Geodetę Miejskiego, Zarząd Gospodarki Terenami oraz samodzielne stanowiska pracy: ds. Zatrudnienia, ds. Rolnictwa, ds. Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki. W 1980 r. został wprowadzony nowy statut organizacyjny /zarządzenie NMiG nr 21/80/. Na jego podstawie w Urzędzie Miasta i Gminy powołano następujące Wydziały: l. Ogólny, 2. Spraw Społeczno-Administracyjnych, 3. Finansowy, 4. Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej, 5. Gospodarki Terenowej, Ochrony Środowiska i Komunikacji, 6. Handlu i Usług. Ponadto w skład Urzędu wchodziły: Miejsko-Gminna Komisja Planowania, Urząd Stanu Cywilnego, Inspektorat Obrony Cywilnej, Gminna Służba Rolna, Biuro Geodety Miejskiego, Zarząd Gospodarki Terenami oraz Samodzielne stanowisko pracy ds. Rolnictwa. Następne zmiany wprowadzono w 1984 r. Zgodnie z regulaminem organizacyjnym z dnia 17 czerwca tr. w Urzędzie Miasta i Gminy powołano: 1. Biuro Rady Narodowej Miasta i Gminy, 2. Wydział Ogólno-Organizacyjny, 3. Wydział Finansowo-Budżetowy, 4. Wydział Oświaty i Wychowania, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, 5. Wydział Społeczno-Administracyjny, 6. Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Zdrowia i Opieki Społecznej, 7. Wydział Obrony Cywilnej, 8. Wydział Planowania i Komunikacji, 9. Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, 10. Wydział Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa, 11. Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami, 12. Wydział Urbanistyki, Architektury i Nadzoru Budowlanego, 13. Wydział Handlu, Drobnej Wytwórczości i Usług. W skład Urzędu Miasta i Gminy wchodził także Urząd Stanu Cywilnego. W 1985 r. powołano przy Urzędzie Miasta i Gminy gospodarstwo pomocnicze, któremu nadano nazwę „ Administracja Budynków Gospodarstwo Pomocnicze typu 05 przy Urzędzie Miasta i Gminy w Rawiczu". Zajmowało się ono obsługą techniczną oraz konserwacją budynków podlegających Urzędowi. Ostatnie zmiany organizacyjne wprowadzono na podstawie regulaminu wewnętrznego z dnia 2 stycznia 1989 r. / zarządzenie NMiG nr 1/89 /. Zgodnie z nim w ramach Urzędu Miasta i Gminy działały: 1. Biuro Organizacyjno-Prawne, 2. Wydział Finansowo-Budżetowy, 3. Wydział Planowania i Komunikacji, 4. Wydział Zatrudnienia, Zdrowia i Polityki Społecznej, 5. Wydział Przemysłu, Handlu i Usług, 6. Wydział Budownictwa, Urbanistyki, Architektury i Ochrony Środowiska, 7. Wydział Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa, 8. Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, 9. Wydział Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, 10. Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami, 11. Wydział Społeczno-Administracyjny, 12. Urząd Stanu Cywilnego, 13. Biuro Rady Narodowej Miasta i Gminy, 14. Inspektorat Obrony Cywilnej, 15. Gospodarstwo Pomocnicze typu 05 przy Urzędzie Miasta i Gminy. Urząd Miasta i Gminy w Rawiczu zakończył działalność jako urząd terenowego organu administracji państwowej w czerwcu 1990 r. Na podstawie Ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 r. / Dz.U. nr 16, póz. 95 / odtworzono samorząd gminny. Urząd Miasta i Gminy stał się organem administracji samorządowej.

Border dates:

1976-1990

Classification:

Creator's name:

Dates:

1976-1990.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

407

Total archival files processed:

407

Total archival files without records:

0

Total linear metres

3.0

Total linear metres processed

3.4

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak syg. 1-407