Zarząd Budowy Kolei Siedlce - Małkinia

Reference code
62/544/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

Sprawy kadrowe 1884-1887 sygn.1, Kredytowanie budowy 1887 sygn. 2-3, Umowy z kupcami na materiały budowlane, rachunki 1884-1886 sygn.4-6, projekty mostów, stacji, plany trasy 1886 sygn. 7-20, Najem pracowników 1885-1887 sygn.21, Okólniki, sprawy wywłaszczeń 1885-1887 sygn. 22-30, opisy gruntów zajętych pod budowe kolei 1886-1903 sygn. 31-40, rachunkowość 1888 sygn. 41, projekty zabudowań i urządzeń kolejowych, informacje dotyczące budowy linii

About the Creator:

W 1867r. Siedlce zostały ponownie siedzibą guberni. W tym samym roku oddany został do użytku pierwszy dworzec kolejowy w Siedlcach. W 1866 roku ukończona została K olej Terespolska, powstała z inicjatywy Leopolda Kronenberga. Prowadziła ona przez: Mińsk Mazowiecki, Mrozy, Kotuń, Siedlce, Łuków, Międzyrzec Podlaski, Białą Podlaską do Terespola. W 1871 zbudowano odcinek Terespol - Brześć, dzięki czemu kolej uzyskała połączenie z koleją Moskiewską. W 1873 w Brześciu kolej otrzymała połączenie z Kijowem. W1877 roku ruszyła budowa kolei Siedlce- Sokołów, a w latach 1882-1884 Siedlce otrzymały połączenie kolejowe z Małkinią, a w latach 1903-1906 z Hajnówką (trasa Siedlce- Hajnówka Wołkowysk). W latach 1885-1886 przedsiębiorstwo budowy kolei z Siedlec do Małkini prowadził Teodor Kiślański. Kolej Terespolską reprezentował na Kolejowym kongresie w Paryżu w 1889r. Siedlecki węzeł kolejowy od 1893r. podlegał Zarządowi Kolei Nadwiślańskich w Warszawie. W 1887 roku uruchomiono linię kolejową Małkinia - Siedlce. W 1893 roku ruszył pociąg do Ostrołęki. Wszystkie linie kolejowe z Małkini były dwutorowe. Małkinia stała się ważnym węzłem kolejowym, a Droga Żelazna Warszawsko-Terespolska była w tamtym czasie jedną z lepiej zorganizowanych arterii komunikacyjnych do przewozu ludzi i towarów. Podróżowało się wówczas (do I wojny światowej) pociągami osobowymi posiadającymi wagony klasy od I do IV. Poczekalnie na dworcach były również podzielone na klasy. Były to klasy od I do III. W latach 1904-1907 zbudowano w Siedlcach, w miejsce pierwotnego drugi dworzec. Źródło: R. Dmowski: "Siedlecki Węzeł Kolejowy w latach 1866- 1939. Zarys problematyki badawczej" [w:] Prace archiwalno-konserwatorskie Zeszyt 13 Siedlce 2002, Powszechna historia gospodarcza od XV do XX wieku. Wrocław 2007

Border dates:

1883-1904

Classification:

Creator's name:

Dates:

1883-1904.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

50

Total archival files processed:

0

Total archival files without records:

0

Total linear metres

1.0

Total linear metres processed

0.0

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Draft electronic archive inventory Tak 49 j.a
Draft list Tak 50 j.a T.90