Zespół
Content:
1) Sesje GRN: protokoły, realizacja uchwał, sprawy organizacyjne (sygn. 1-9; 1955-1971). 2) Wybory: spotkania z wyborcami (sygn. 10; 1971). 3) Komisje GRN: protokoły (sygn. 11-24; 1955-1972). 4) Prezydium GRN: protokoły, plany pracy (sygn. 25-30; 1955-1971). 5) Organy kolegialne: działalność (sygn. 31-32; 1964-1971). 6) Zebrania wiejskie: protokoły, sołtysi (sygn. 33-34; 1958-1972). 7) Plany gospodarcze (sygn. 35-38; 1961-1972). 8) Sprawozdawczość: m.in. spisy rolne (sygn. 39-46; 1955-1971). 9) Kontrole zewnętrzne: protokoły i zarządzenia pokontrolne (sygn. 47; 1964-1971). 10) Sprawy organizacyjne: okólniki i zarządzenia (sygn. 48-49; 1955-1961). 11) Budżety i plany funduszu gromadzkiego (sygn. 50-61; 1955-1971). 12) Ewidencja ludności: książki meldunkowe (sygn. 62-92; [1949] 1954-1972 [1973]).
About the Creator:
Reforma podziału administracyjnego wsi wprowadzona ustawą z dnia 25 września 1954 r. zlikwidowała dotychczasowe jednostki administracji wsi (gminy i gromady), tworząc w ich miejsce nowe gromady (art. 1). Ustawa powoływała gromadzkie rady narodowe, wybierane przez ludność na okres 3 lat, które pełniły również rolę organów administracji państwowej (art. 4). Ich zadaniem było kierowanie na terenie gromady „działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną, wiążąc potrzeby gromady z zadaniami ogólnopaństwowymi” (art. 10). Organem wykonawczym i zarządzającym GRN było (powoływane przez nią) prezydium, które jednocześnie zobowiązane było do wykonywania wytycznych i instrukcji prezydium powiatowej rady narodowej (było więc podwójnie podporządkowane) (art. 11 i 27). GRN powoływała również komisje (np. rolną, mienia gromadzkiego) dla poszczególnych dziedzin swojej działalności i sprawowania kontroli społecznej (art. 24-25). W myśl Ustawy dotychczasowe uprawnienia gminnych rad narodowych przeszły na gromadzkie rady narodowe. Faktycznie większość uprawnień przejęło prezydium powiatowej rady narodowej, a gromadzkie rady narodowe w wielu wypadkach zostały ograniczone do wykonywanie jej zarządzeń. Mimo, że w późniejszych latach kompetencje GRN-ów zostały rozszerzone, nigdy nie były one pełnoprawnym gospodarzem gromad. (Przede wszystkim z powodu ograniczenia kompetencji na rzecz powiatów i braku odpowiednich funduszy). Na podstawie wyżej cytowanej ustawy Wojewódzka Rada Narodowa w Poznaniu z dniem 5 października 1954 r. powołała na terenie powiatu ostrowskiego m.in. gromadę Czarny Las. Objęła ona obszary dotychczasowych gromad: czarny Las, Dębnica, Hetmanów i Ludwików z gminy Czarny Las. Z dniem 1 stycznia 1973 r., w związku z reformą administracyjno-gospodarczą kraju, zlikwidowano gromady, a w ich miejsce utworzono gminy.
Border dates:
[1949] 1954-1972 [1973]
Classification:
Creator's name:
Dates:
1949-1954, 1954-1972, 1973-1973.
Former name:
Foreign language name:
Languages:
Availability:
Total archival files:
92
Total archival files processed:
92
Total archival files without records:
0
Total linear metres
1.0
Total linear metres processed
1.4
Total linear metres without records
0.0
Total archival files:
0
Total files:
0
Total size (in MB):
0.0
Total documents
0
Total cases
0
Total classes
0
Total archival files:
0.0
Total running meters :
0.0
Dates of non-archival documentation :
Name | Quantity Inventory | uwagi |
---|---|---|
Approved book inventory | Tak |