Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Skalmierzycach

Reference code
11/291/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

1) Sesje GRN: protokoły (sygn. 1-15; 1954-1972). 2) Komisje GRN: protokoły (sygn. 16-28; 1955-1972). 3) Prezydium GRN: protokoły, uchwały (sygn. 29-45; 1955-1972). 4) Zebrania wiejskie: protokoły (sygn. 46-50; 1963-1971). 5) Plany gospodarcze (sygn. 51-56; 1962-1972). 6) Sprawozdawczość: z działalności organów kolegialnych, gospodarcze (sygn. 57-59; 1966-1971). 7) Kontrole zewnętrzne (sygn. 60-64; 1962-1972). 8) Sprawy organizacyjne: m.in. dokumentacja techniczna budowy ulic, testamenty (sygn. 65-67; 1956-1972). 9) Budżety i plany funduszu gromadzkiego (sygn. 68-82; 1955-1971).

About the Creator:

Ustawa z dnia 25.09.1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych znosi gminy i dotychczasowe gromady-wsie a wprowadza w ich miejsce jednostki – gromady. Zlikwidowano rady gminne i powołano gromadzkie rady narodowe. Wybierane były na okres 3 lat i pełniły rolę organów władzy państwowej. GRN powoływała komisje, które miały sprawować kontrolę społeczną oraz prezydium. Prezydium spełniało rolę organu administracyjnego tj. zapewniało wykonanie uchwał rady i zarządzeń organów nadrzędnych, przygotowanie sesji, rozpatrywanie wniosków komisji, opracowywanie budżetu i sprawozdań z jego realizacji, kierowanie działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji w zakresie dotyczącym gromady. Ww. ustawa oraz przepisy wykonawcze wprowadzają pomocnicze organy rad gromadzkich dla poszczególnych wsi wchodzących w skład gromady tj. zebrania wiejskie, pełnomocnicy GRN. Powoływani byli dla każdej wsi liczącej co najmniej 15 gospodarstw. Zastąpili istniejącą funkcję sołtysa. Ich zadaniem było utrzymanie więzi między mieszkańcami wsi a prezydium GRN. Na szczeblu administracji gromadzkiej nie powoływano wydziałów lub referatów, a ich funkcje przejęło biuro gromadzkie. Na czele biura stał sekretarz. W skład biura wchodzili referent administracyjny, rachmistrz, a w miarę potrzeby inni pracownicy oraz praktykanci. Wraz ze wzrostem kompetencji GRN zwiększono liczbę etatową biur. Zadania biur gromadzkich: opracowanie uchwał GRN i jej prezydium, protokołów sesji i posiedzeń prezydium, obsługa techniczno-biurowa komisji branżowych, zebrań wiejskich, spotkań posłów i radnych z ludnością, przygotowanie narad z sołtysami, prowadzenie ewidencji członków organów kolegialnych, opracowanie budżetów i planów, administracja mienia gromadzkiego, prowadzenie rachunkowości GRN, sprawy wymiaru podatków, opłat, obowiązkowych dostaw, prowadzenie ewidencji i kontroli ruchu ludności, prowadzenie akt stanu cywilnego, czynności notarialne, sprawy organizacyjne biura, pracownicze, gospodarcze. Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25.09.1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych utworzono w powiecie ostrowskim, województwie poznańskim gromadę Skalmierzyce z siedzibą gromadzkiej rady narodowej w Skalmierzycach. W skład nowoutworzonej gromady weszły obszary dotychczasowych gromad: Boczków, Gniazdów, Mączniki, Skalmierzyce, Śliwniki i Węgry z gminy Skalmierzyce Nowe. W latach 1959 i 1961 do gromady włączono miejscowości: Czachory, Kościuszków i Kurów z gromady Ociąż i Leziona z gromady Ołobok. Z dniem 01.01.1973 r., w związku z reformą administracyjno-gospodarczą kraju, miejsce gromad zajęły gminy. [Na podstawie występu do inwentarza zespołu]

Border dates:

1954-1972

Classification:

Creator's name:

Dates:

1954-1972.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

82

Total archival files processed:

82

Total archival files without records:

0

Total linear metres

1.0

Total linear metres processed

1.0

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak