Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Sobótce

Reference code
11/292/0
Number of series
0
Number of scans
0

Content:

1) Sesje GRN: protokoły (sygn. 1-4; 1955-1961). 2) Komisje GRN: protokoły (sygn. 5-8; 1955-1960). 3) Plany pracy: organów kolegialnych (sygn. 9; 1955-1959). 4) Prezydium GRN: protokoły (sygn. 10-12; 1955-1961). 5) Spis powszechny: instrukcje, materiały źródłowe (sygn. 13-14; 1960). 6) Budżety (sygn. 15-20; 1955-1959).

About the Creator:

Ustawa z dnia 25.09.1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych znosi gminy i dotychczasowe gromady-wsie a wprowadza w ich miejsce jednostki – gromady. Zlikwidowano rady gminne i powołano gromadzkie rady narodowe. Wybierane były na okres 3 lat i pełniły rolę organów władzy państwowej. GRN powoływała komisje, które miały sprawować kontrolę społeczną oraz prezydium. Prezydium spełniało rolę organu administracyjnego tj. zapewniało wykonanie uchwał rady i zarządzeń organów nadrzędnych, przygotowanie sesji, rozpatrywanie wniosków komisji, opracowywanie budżetu i sprawozdań z jego realizacji, kierowanie działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji w zakresie dotyczącym gromady. Ww. ustawa oraz przepisy wykonawcze wprowadzają pomocnicze organy rad gromadzkich dla poszczególnych wsi wchodzących w skład gromady tj. zebrania wiejskie, pełnomocnicy GRN. Powoływani byli dla każdej wsi liczącej co najmniej 15 gospodarstw. Zastąpili istniejącą funkcję sołtysa. Ich zadaniem było utrzymanie więzi między mieszkańcami wsi a prezydium GRN. Na szczeblu administracji gromadzkiej nie powoływano wydziałów lub referatów, a ich funkcje przejęło biuro gromadzkie. Na czele biura stał sekretarz. W skład biura wchodzili referent administracyjny, rachmistrz, a w miarę potrzeby inni pracownicy oraz praktykanci. Wraz ze wzrostem kompetencji GRN zwiększono liczbę etatową biur. Zadania biur gromadzkich: opracowanie uchwał GRN i jej prezydium, protokołów sesji i posiedzeń prezydium, obsługa techniczno-biurowa komisji branżowych, zebrań wiejskich, spotkań posłów i radnych z ludnością, przygotowanie narad z sołtysami, prowadzenie ewidencji członków organów kolegialnych, opracowanie budżetów i planów, administracja mienia gromadzkiego, prowadzenie rachunkowości GRN, sprawy wymiaru podatków, opłat, obowiązkowych dostaw, prowadzenie ewidencji i kontroli ruchu ludności, prowadzenie akt stanu cywilnego, czynności notarialne, sprawy organizacyjne biura, pracownicze, gospodarcze. Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25.09.1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych utworzono w powiecie ostrowskim, województwie poznańskim gromadę Sobótka z siedzibą gromadzkiej rady narodowej w Sobótce. W skład nowoutworzonej gromady weszły obszary dotychczasowych gromad Gutów i Sobótka z gminy Sobótka. W 1961 r. z przyczyn ekonomicznych gromadę Sobótka zlikwidowano, włączając jej obszar do gromady Biniew. [Na podstawie występu do inwentarza zespołu]

Border dates:

1955-1961

Classification:

Creator's name:

Dates:

1955-1961.

Former name:

Foreign language name:

Languages:

Availability:

Total archival files:

20

Total archival files processed:

20

Total archival files without records:

0

Total linear metres

0.0

Total linear metres processed

0.3

Total linear metres without records

0.0

Total archival files:

0

Total files:

0

Total size (in MB):

0.0

Total documents

0

Total cases

0

Total classes

0

Total archival files:

0.0

Total running meters :

0.0

Dates of non-archival documentation :

Name Quantity Inventory uwagi
Approved book inventory Tak