Zespół
Content:
1) Sesje GRN: protokoły, uchwały, plany pracy, sprawozdania (sygn. 1; 1968-1971). 2) Spotkania radnych z wyborcami (sygn. 2; 1967-1971). 3) Komisje GRN: protokoły z posiedzeń (sygn. 3; 1968-1971). 4) Prezydium GRN: protokoły, uchwały, sprawozdania (sygn. 4; 1968-1971). 5) Plany gospodarcze (sygn. 5; 1968-1971). 6) Kontrole (sygn. 6; [1967] 1968-1971). 7) Budżet (sygn. 7; 1968-1971). 8) Sprawozdawczość: budżetowa, z działalności Rady (sygn. 8; 1969-1971). 9) Ewidencja ludności: książki meldunkowe (sygn. 9-32; [1957] 1968-1971).
About the Creator:
Ustawa z dnia 25 września 1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych zniosła gminy i dotychczasowe gromady-wsie a wprowadziła w ich miejsce jednostki – gromady. Zlikwidowano rady gminne i powołano gromadzkie rady narodowe. Wybierane były na okres 3 lat i pełniły rolę organów władzy państwowej. GRN powoływała komisje, które miały sprawować kontrolę społeczną oraz prezydium. Prezydium spełniało rolę organu administracyjnego tj. zapewniało wykonanie uchwał rady i zarządzeń organów nadrzędnych, przygotowanie sesji, rozpatrywanie wniosków komisji, opracowywanie budżetu i sprawozdań z jego realizacji, kierowanie działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji w zakresie dotyczącym gromady. Ww. ustawa oraz przepisy wykonawcze wprowadzają pomocnicze organy rad gromadzkich dla poszczególnych wsi wchodzących w skład gromady tj. zebrania wiejskie, pełnomocnicy GRN. Powoływani byli dla każdej wsi liczącej co najmniej 15 gospodarstw. Zastąpili istniejącą funkcję sołtysa. Ich zadaniem było utrzymanie więzi między mieszkańcami wsi a prezydium GRN. Na szczeblu administracji gromadzkiej nie powoływano wydziałów lub referatów, a ich funkcje przejęło biuro gromadzkie. Na czele biura stał sekretarz. W skład biura wchodzili referent administracyjny, rachmistrz, a w miarę potrzeby inni pracownicy oraz praktykanci. Wraz ze wzrostem kompetencji GRN zwiększono liczbę etatową biur. Zadania biur gromadzkich: opracowanie uchwał GRN i jej prezydium, protokołów sesji i posiedzeń prezydium, obsługa techniczno-biurowa komisji branżowych, zebrań wiejskich, spotkań posłów i radnych z ludnością, przygotowanie narad z sołtysami, prowadzenie ewidencji członków organów kolegialnych, opracowanie budżetów i planów, administracja mienia gromadzkiego, prowadzenie rachunkowości GRN, sprawy wymiaru podatków, opłat, obowiązkowych dostaw, prowadzenie ewidencji i kontroli ruchu ludności, prowadzenie akt stanu cywilnego, czynności notarialne, sprawy organizacyjne biura, pracownicze, gospodarcze. Na podstawie wyżej cytowanej ustawy Wojewódzka Rada Narodowa w Poznaniu z dniem 1 lipca 1968 r. powołała na terenie powiatu pleszewskiego m.in. gromadę Sowina Błotna. Objęła ona miejscowości z dotychczasowych gromad: Ludwina (Borucin, Janków, Kuczków, Ludwina) oraz Taczanów II (Bógwidze, Bronów, Lubomierz, Sowina, Sowina Błotna, Taczanów I, Taczanów II). Z dniem 1 stycznia 1972 r. gromada został zlikwidowana i włączono do gromady Pleszew. [Na podstawie występu do inwentarza zespołu]
Border dates:
[1957] 1968-1971
Classification:
administracja ogólna
Creator's name:
Dates:
1957-1971.
Former name:
Foreign language name:
Languages:
polski
Availability:
Available in full
Total archival files:
32
Total archival files processed:
32
Total archival files without records:
0
Total linear metres
0.65
Total linear metres processed
0.65
Total linear metres without records
0.0
Total archival files:
0
Total files:
0
Total size (in MB):
0.0
Total documents
0
Total cases
0
Total classes
0
Total archival files:
0.0
Total running meters :
0.0
Dates of non-archival documentation :
Name | Quantity Inventory | uwagi |
---|---|---|
Approved book inventory | Tak | sygn. 1-8 |
Electronic archive inventory approved | Tak | sygn. 9-32 |