angle-left Jak powstało szukajwarchiwach.gov.pl
05.06.2019

Gdy w 2016 roku rozpoczęto projekt modernizacji serwisu szukajwarchiwach.pl postanowiono zaprojektować go na nowo, zgodnie z oczekiwaniami użytkowników, także tych potencjalnych.

Z Szukaj w Archiwach korzystają zasadniczo dwie grupy odbiorców: specjaliści wykorzystujący archiwalia w celach zawodowych z archiwaliów oraz niespecjaliści w celach amatorskich. Pierwsza wersja serwisu powstała w 2009 r. i miała ułatwić dostęp do materiałów archiwalnych genealogom, historykom i innym osobom, które do tej pory odwiedzały pracownie naukowe w archiwach.

Obecna odsłona ma otworzyć serwis na nowe grupy odbiorców np. dziennikarzy szukających materiałów do artykułów, nauczycieli, artystów poszukujących inspiracji, czy różnych pasjonatów. Dlatego nową wersję Szukaj w Archiwach zaprojektowano zgodnie z User Centered Design - tak, aby jak najlepiej odpowiadał on potrzebom różnych użytkowników.

Proces UCD opiera się na czterech etapach:

  1. Określenia kontekstu użycia.

  2. Określenia wymagań.

  3. Zaprojektowanie rozwiązania.

  4. Testowaniu rozwiązania.

UCD zakłada powtarzanie poszczególnych etapów aż do osiągnięcia celu. Ponieważ nadrzędnym celem jest użyteczny produkt umożliwiający korzystanie z zasobu archiwalnego, sam proces tak naprawdę nigdy się nie kończy.

SwA nie jest więc zamkniętym projektem. Po uruchomieniu szukajwarchiwach.gov.pl, zgodnie z zasadami User Experience Design, zachęcamy do zgłaszania uwag do funkcjonowania serwisu.

Dzięki modelowi User Experience Design każdy użytkownik będzie miał możliwość wpływać na zwiększenie funkcjonalności i atrakcyjności serwisu. Nie tylko poprzez uwagi, ale też możliwość, wspierania archiwów pomagając identyfikować materiały, dodając tagi i tworząc własne kolekcje tematyczne.

Jeśli macie uwagi do samego serwisu albo prezentowanych materiałów zajrzyjcie do zakładki „kontakt” w menu głównym.

Zachęcamy do kontaktu z redakcją.

Udostępnij tą stronę na Twitterze, Facebooku i Google Plus