Jak powstało szukajwarchiwach.gov.pl - Jak powstało szukajwarchiwach.gov.pl - Aktualności
Gdy w 2016 roku rozpoczęto projekt modernizacji serwisu szukajwarchiwach.pl postanowiono zaprojektować go na nowo, zgodnie z oczekiwaniami użytkowników, także tych potencjalnych.
Z Szukaj w Archiwach korzystają zasadniczo dwie grupy odbiorców: specjaliści wykorzystujący archiwalia w celach zawodowych z archiwaliów oraz niespecjaliści w celach amatorskich. Pierwsza wersja serwisu powstała w 2009 r. i miała ułatwić dostęp do materiałów archiwalnych genealogom, historykom i innym osobom, które do tej pory odwiedzały pracownie naukowe w archiwach.
Obecna odsłona ma otworzyć serwis na nowe grupy odbiorców np. dziennikarzy szukających materiałów do artykułów, nauczycieli, artystów poszukujących inspiracji, czy różnych pasjonatów. Dlatego nową wersję Szukaj w Archiwach zaprojektowano zgodnie z User Centered Design - tak, aby jak najlepiej odpowiadał on potrzebom różnych użytkowników.
Proces UCD opiera się na czterech etapach:
-
Określenia kontekstu użycia.
-
Określenia wymagań.
-
Zaprojektowanie rozwiązania.
-
Testowaniu rozwiązania.
UCD zakłada powtarzanie poszczególnych etapów aż do osiągnięcia celu. Ponieważ nadrzędnym celem jest użyteczny produkt umożliwiający korzystanie z zasobu archiwalnego, sam proces tak naprawdę nigdy się nie kończy.
SwA nie jest więc zamkniętym projektem. Po uruchomieniu szukajwarchiwach.gov.pl, zgodnie z zasadami User Experience Design, zachęcamy do zgłaszania uwag do funkcjonowania serwisu.
Dzięki modelowi User Experience Design każdy użytkownik będzie miał możliwość wpływać na zwiększenie funkcjonalności i atrakcyjności serwisu. Nie tylko poprzez uwagi, ale też możliwość, wspierania archiwów pomagając identyfikować materiały, dodając tagi i tworząc własne kolekcje tematyczne.
Jeśli macie uwagi do samego serwisu albo prezentowanych materiałów zajrzyjcie do zakładki „kontakt” w menu głównym.
Zachęcamy do kontaktu z redakcją.