Archiwum Państwowe w Zamościu

Jakiego dokumentu szukasz

Wybierz okres historyczny

Spróbuj inaczej

Wyszukiwanie zaawansowane Przeglądaj kolekcje
Adres:

ul. Hrubieszowska 69A

Zamość

22-400

Godziny otwarcia:

07:30 - 15:30 (poniedziałek)

07:30 - 16:30 (wtorek)

07:30 - 15:30 (środa)

07:30 - 15:30 (czwartek)

07:30 - 15:30 (piątek)

numer telefonu:
+48 84 639 23 35
numer fax:
+48 84 639 23 35
E-mail:
kancelaria@zamosc.ap.gov.pl
Strona www:
http://www.zamosc.ap.gov.pl

Tradycje archiwalne Zamościa, jak wszystko w mieście wielkiego kanclerza i hetmana, sięgają czasów Jana Zamoyskiego. Zamoyski nim został wielkim mężem stanu, politykiem, wodzem – był archiwistą. Jego pierwszą pracą po powrocie z opromienionych doktoratem studiów w Padwie było uporządkowanie archiwum koronnego. Konkretne efekty tamtej pracy pozostają nieznane. Jednak sumienna wiedza, jaką przyszły hetman posiadł o systemie prawnym i funkcjonowaniu Rzeczypospolitej, pożytkowana z wielkim powodzeniem w jego późniejszej karierze świadczy o umiejętności dokładnego studiowania wszelkich dokumentów archiwalnych.

 

Na przestrzeni ponad dwustu lat w pałacu ordynackim funkcjonowało archiwum rodzinne Zamoyskich. Własne archiwa prowadziły władze miejskie, Akademia Zamojska, Kapituła Kolegiaty. Nie znamy dokładnie ich organizacji. Zbiory wszystkich trzech w dużej części przetrwały jednak do naszych czasów, niestety, poza Zamościem. W Warszawie i Lublinie znalazły się akta Ordynacji Zamojskiej, w Lublinie archiwa władz miejskich okresu staropolskiego. Archiwalia Akademii, jako prywatnej szkoły znalazły się w zasobie archiwalnym ordynacji. W wyniku dziejowych okoliczności, akta do historii Zamojszczyzny, a zwłaszcza samego Zamościa znaleźć można także w archiwach Krakowa, Lwowa, Wrocławia, Przemyśla, Radomia, Moskwy, Petersburga, Kijowa, Mińska czy Wiednia.

Zinstytucjonalizowane dzieje archiwalne Zamościa są stosunkowo krótkie, ich początki sięgają wieku XX, gdy odgórnymi decyzjami powstała w Polsce sieć kilkudziesięciu archiwów państwowych. Jeszcze w okresie międzywojennym lokalne organizacje kulturalne widziały potrzebę utworzenia tzw. "Archiwum Zamojskiego" (inicjatywa Komitetu Redakcyjnego "Teki Zamojskiej", 1938 r.) dla gromadzenia dokumentacji historycznej z regionu. Ostatecznie Archiwum Państwowe w Zamościu powstało w sierpniu 1950 r. na podstawie zarządzenia Ministra Oświaty z dnia 21 lipca 1950 roku jako oddział powiatowy Archiwum Państwowego w Lublinie (Dz. Urz. Min. Oświaty nr 19, poz. 253). Na podstawie dekretu Rady Ministrów z 29 marca 1951 r. o archiwach państwowych (Dz. U. Nr 19, poz. 149) oddział przekształcono w Powiatowe Archiwum Państwowe w Zamościu, które do 1975 r. podlegało Wojewódzkiemu Archiwum Państwowemu w Lublinie. Organizatorem i pierwszym kierownikiem powołanego Archiwum był Hipolit Kozioł. W zasobie archiwum znalazły się m.in. akta Archiwum Miejskiego m. Zamościa (ok. 1820-1939). W 1951 r. archiwum objęło działaniem oprócz powiatu zamojskiego także powiat krasnostawski i biłgorajski, a 1952 r. tomaszowski. Zasięg terytorialny w tym kształcie, z wyjątkiem powiatu biłgorajskiego, który przeszedł do zakresu działania utworzonego w 1955 r. Powiatowego Archiwum Państwowego w Kraśniku, utrzymał się do końca 1975 r.

Placówka od początku borykała się z trudnościami lokalowymi. Przyznano jej dwa pomieszczenia o powierzchni 25 m kw. w domu prywatnym przy ul. Grodzkiej 11, dodając stopniowo kolejne pomieszczenia na magazyny. W 1967 r. w związku z pracami remontowymi budynku przy ul. Grodzkiej 11, Archiwum przeniesiono do kamienicy przy ul. Moranda 4 (Rynek Wodny), gdzie dysponowało 198 m kw.

Dotkliwy brak odpowiedniej powierzchni lokalowej stanowił poważną przeszkodę w gromadzeniu i udostępnianiu archiwaliów. Od chwili powstania troszczono się głównie o zabezpieczenie archiwaliów w terenie i ich gromadzenie. Prowadzono też prace związane z naukowym opracowaniem zasobu, udostępnianiem i popularyzacją zbiorów.

W wyniku reformy administracji państwowej Zamość podniesiony został do rangi miasta wojewódzkiego. Do nowego podziału dostosowano sieć archiwalną. Na podstawie zarządzenia nr 4 Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z 21 stycznia 1976 na bazie Archiwum Powiatowego powstało Wojewódzkie Archiwum Państwowe podległe Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Objęło ono działalnością teren województwa zamojskiego. Z chwilą utworzenia WAP zwiększyła się obsada personalna z trzech do ośmiu pracowników. W 1983 r. na mocy ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach państwowych Wojewódzkie Archiwum Państwowe przekształcono w Archiwum Państwowe w Zamościu.

W związku z wprowadzeniem nowej struktury administracyjnej państwa zarządzeniem nr 14 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 7 lipca 1998 r. Archiwum Państwowe w Zamościu objęło zasięgiem dotychczasowy obszar działania obejmujący miasto Zamość, powiaty biłgorajski, hrubieszowski, tomaszowski i zamojski oraz gminy: Gorzków, Izbica, Rudnik i Żółkiewka z pow. krasnostawskiego oraz gminy: Wysokie i Zakrzew z pow. lubelskiego.

Z uwagi na brak miejsca i złe warunki przechowywania akt archiwum nie mogło w pełni realizować nałożonych ustawą zadań. W wyniku długoletnich starań decyzją Prezydenta Miasta Zamościa z 14 kwietnia 2000 r. Archiwum otrzymało w trwały zarząd część budynku biurowego przy ul. Hrubieszowskiej 69A.

Po dokonaniu prac remontowych i modernizacyjnych od 12 lipca 2001 r., stał się on nową siedzibą Archiwum Państwowego w Zamościu. Archiwum posiada 595 m kw. powierzchni magazynowej, z której większość wyposażona jest w nowoczesne regały kompaktowe mogące pomieścić ok. 2,3 tys. mb. akt. Na koniec 2018 r. zasób Archiwum tworzyło 1336 zespołów archiwalnych, w których skład wchodziło 274 375 jednostek archiwalnych (2478,32 mb.). Najstarszy, pergaminowy dokument w zbiorach Archiwum pochodzi z roku 1457.

 

Poniżej CENNIK USŁUG ARCHIWALNYCH obowiązujący w Archiwum Państwowym w Zamościu

(podstawa: Załącznik do zarządzenia nr 5 Dyrektora Archiwum Państwowego w Zamościu z 28 kwietnia 2020 r.)

 

Kopia kserograficzna monochromatyczna:

- format A4: 1 zł/strona

- format A3: 1,50 zł/strona

Kopia kserograficzna wielobarwna:

- format A4: 3 zł/strona

- format A3: 4 zł/strona

Wydruk kopii cyfrowej lub klatki mikrofilmu – wersja monochromatyczna:

- format A4: 1 zł/strona

- format A3: 1,50 zł/strona

Wydruk kopii cyfrowej lub klatki mikrofilmu – wersja wielobarwna:

- format A4: 3 zł/strona

- format A3: 4 zł/strona

Uwaga: Przy kopiowaniu większych materiałów we fragmentach za każdy fragment pobierana jest cena za 1 stronę zgodnie z powyższym wykazem.

 

Kopia cyfrowa (skan lub fotografia)

- z formatu do A3 – rozdzielczość 300 ppi: 2 zł (z oryginału)

- z formatu do A3 – rozdzielczość 600 ppi: 3 zł (z oryginału)

- z formatu od A3 do A1:  10 zł (z oryginału)

- z formatu do A1 – rozdzielczość do 300 ppi: 0 zł (z kopii cyfrowej)

- z mikrofilmu: 1 zł (1 klatka)

- nagranie dźwiękowe: 0 zł (wyłącznie z kopii cyfrowej)

- film: 0 zł (wyłącznie z kopii cyfrowej)

- retusz elektroniczny (np. korekta barw lub kontrastu, łączenie obrazów itp.): 25 zł (za każdy obrabiany/łączony plik)

 

Odpisy materiałów archiwalnych

- maszynopis, druk w języku polskim: 20 zł (za rozpoczętą 1 stronę / 1800 znaków)

- rękopis w języku polskim: 30 zł (za rozpoczętą 1 stronę)

- maszynopis, druk w języku obcym: 30 zł (za rozpoczętą 1 stronę / 1800 znaków)

- rękopis w języku obcym: 40 zł (za rozpoczętą 1 stronę)

 

Udostępnienie elektronicznego raportu z bazy danych, lub innych pomocy archiwalnych (spisy, inwentarze)

- wydruk A4 – 1 strona: 1 zł

- postać elektroniczna – 1 plik: 2 zł

 

Kopie, odpisów i wypisy z dokumentacji osobowo-płacowej

- Kopia świadectwa pracy – za każdy dokument: 17 zł

- Kopia innego niż świadectwo pracy dokumentu z zakresu stosunku pracy, w tym dokumentu potwierdzającego wysokość wynagrodzenia – za każdy dokument: 4 zł

- Kopia kartoteki zarobkowej bądź zasiłkowej albo listy płac – za każdą kartę/stronę listy: 4 zł

- odpis świadectwa pracy – za każdą rozpoczętą stronę: 35 zł

- odpis innego niż świadectwo pracy dokumentu z zakresu stosunku pracy, w tym dokumentu potwierdzającego wysokość wynagrodzenia – za każdą rozpoczętą stronę: 8 zł

- odpis skrócony wysokości zarobków na podstawie list płac – za każdą pozycję zestawienia (kwotę wynagrodzenia rocznego albo wynagrodzenia za krótszy okres faktycznie przepracowany w ciągu roku): 4 zł

 

Wyszukiwanie informacji i danych (kwerendy) – za każde rozpoczęte 1/2 godziny poszukiwań

- Maszynopis, druk w języku polskim: 20 zł

- Rękopis w języku polskim: 25 zł

- Maszynopis, druk w języku obcym: 25 zł

- Rękopis w języku obcym: 30 zł

Liczba zespołów na SwA

1719

Liczba jednostek na SwA

73962

Liczba skanów na SwA

675208

Wielkość zasobu (m.b.):

2478.32

Liczba monografii w bibliotece:

4415

Powierzchnia magazynowa (m2):

595.0

Pojemność półek (m.b.):

2850.0

Liczba wydawnictw ciągłych w bibliotece:

925

Liczba miejsc w pracowni naukowej:

10

angle-left NOWE SKANY AKTÓW STANU CYWILNEGO
Informujemy, iż na stronie internetowej SZUKAJ W ARCHIWACH, są już dostępne do przeglądania i pobierania kolejne skany zasobów zamojskiego archiwum, przydatne zwłaszcza dla osób zajmujących się genealogią – AKTA URODZEŃ, MAŁŻEŃSTW i ZGONÓW z okolicznych PARAFII RZYMSKOKATOLICKICH, PRAWOSŁAWNYCH oraz OKRĘGÓW BOŻNICZYCH (prawie 23 000 skanów z 76 zespołów / 292 jednostki archiwalne). Wystarczy rozwinąć LISTĘ ZESPOŁÓW, wyszukać interesujący zespół lub wpisać jego numer, a następnie wybrać jednostkę archiwalną (LISTA JEDNOSTEK), np. dla danego roku.
Aby skrócić Państwu wyszukiwanie, poniżej WYKAZ ZESPOŁÓW i JEDNOSTEK (SYGNATURY) z NOWYMI SKANAMI:
PARAFIE RZYMSKOKATOLICKIE
▪ zespół 599 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w BIŁGORAJU – sygnatury 40-43 (1915-1918)
▪ zespół 600 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w CHŁANIOWIE – sygnatury 42-46 (1913-1917); 2.4/117,119,121,123,125 (1861-1865)
▪ zespół 601 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w CHODYWAŃCACH – sygnatura 23 (1915-1917)
▪ zespół 602 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w CZERNIĘCINIE – sygnatury 32-34 (1914-1916); 2.4/14,16,18-20,22-24,26-28,32-34 (1870-1886)
▪ zespół 603 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w DUBIE – sygnatury 38-42 (1913-1917)
▪ zespół 604 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w DZIERĄŻNI – sygnatury 39-44 (1914-1919)
▪ zespół 606 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w GORAJU – sygnatury 37-43 (1912-1918)
▪ zespół 607 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w GORZKOWIE – sygnatury 43-47 (1914-1917); 1/93 (1810); 2.4/90 (1875)
▪ zespół 608 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w GÓRECKU – sygnatury 42-44 (1915-1917)
▪ zespół 609 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w GRABOWCU – sygnatury 40-42 (1915-1917)
▪ zespół 610 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w GRÓDKU – sygnatury 40-42 (1915-1917)
▪ zespół 611 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w HORODLE – sygnatury 39-40 (1915-1916)
▪ zespół 612 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w HRUBIESZOWIE – sygnatury 40-42, 44 (1913-1915,1917)
▪ zespół 613 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w JÓZEFOWIE – sygnatury 40-42 (1915-1917)
▪ zespół 614 Akta stanu cywilnego kościoła filialnego w KOMAROWIE Parafii Rzymskokatolickiej w Łabuniach – sygnatury 44-48 (1913-1917)
▪ zespół 617 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w ŁABUNIACH – sygnatury 40-44 (1915-1919)
▪ zespół 618 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w ŁASZCZOWIE – sygnatura 40 (1915)
▪ zespół 619 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w ŁUKOWEJ – sygnatury 40-42 (1915-1917)
▪ zespół 620 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w MOKREMLIPIU – sygnatury 13,38-40 (1888,1913-1915)
▪ zespół 621 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w MONIATYCZACH – sygnatury 24-25 (1907-1926)
▪ zespół 622 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w NABROŻU – sygnatura 40 (1915)
▪ zespół 623 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w NIELISZU – sygnatury 38-44 (1913-1918)
▪ zespół 624 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w OSZCZOWIE – sygnatury 39-41 (1913-1915)
▪ zespół 626 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w POTOKU GÓRNYM – sygnatury 40-41 (1915-1916)
▪ zespół 627 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w PUSZCZY SOLSKIEJ – sygnatury 40-42 (1915-1917)
▪ zespół 630 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w RZEPLINIE – sygnatury 39-42 (1914-1918)
▪ zespół 631 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w SITAŃCU – sygnatury 42-44 (1915-1917)
▪ zespół 632 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w SKIERBIESZOWIE – sygnatury 38-41 (1913-1916)
▪ zespół 634 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w STARYM ZAMOŚCIU – sygnatury 36-41 (1912-1917)
▪ zespół 635 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w SZCZEBRZESZYNIE – sygnatury 1,3-4,6,10,15,19,41-43 (1875,1877-1878,1880,1884,1889,1893,1914-1916)
▪ zespół 636 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w TARGOWISKU – sygnatury 38-42 (1913-1917)
▪ zespół 637 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w TARNOGRODZIE – sygnatury 40-42 (1915-1917)
▪ zespół 638 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w TARNOGÓRZE – sygnatury 44-45 (1915-1916)
▪ zespół 639 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w TOMASZOWIE LUBELSKIM – sygnatury 18,39-40 (1893,1914-1915)
▪ zespół 640 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w TRZESZCZANACH – sygnatury 41-42 (1915-1916)
▪ zespół 641 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w TUROBINIE – sygnatury 41-43 (1914-1916)
▪ zespół 643 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w UCHANIACH – sygnatury 50-54 (1915-1917)
▪ zespół 644 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w WIELĄCZY – sygnatury 38-40 (1914-1916)
▪ zespół 646 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w WYSOKIEM – sygnatury 39-42 (1913-1916)
▪ zespół 647 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w ZAMOŚCIU – sygnatury 45-46 (1915-1916)
▪ zespół 648 Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej w ŻÓŁKIEWCE – sygnatury 42-47 (1913-1918)
PARAFIE PRAWOSŁAWNE
▪ zespół 649 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w BABICACH – sygnatury 43-44 (1899-1900)
▪ zespół 651 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w BIŁGORAJU – sygnatury 40-41 (1913-1915)
▪ zespół 652 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w BISZCZY – sygnatury 35-37 (1910-1912)
▪ zespół 662 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w DUBIE – sygnatury 38-39 (1913-1914)
▪ zespół 663 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w DZIEKANOWIE – sygnatury 42-43 (1906-1915)
▪ zespół 672 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w HOSTYNNEM – sygnatury 36-41 (1875,1920,1921,1928,1931,1878)
▪ zespół 673 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej p.w. św. Mikołaja w HRUBIESZOWIE – sygnatura 34 (1899-1915)
▪ zespół 676 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w KOMAROWIE – sygnatury 38-39 (1913-1914)
▪ zespół 679 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w KOSOBUDACH – sygnatura 13 (1914)
▪ zespół 685 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w LUCHOWIE – sygnatury 67-74 (1871-1914)
▪ zespół 686 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w ŁABUŃKACH – sygnatury 19-20 (1887-1915)
▪ zespół 688 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w ŁOSIŃCU – sygnatury 38-39 (1913-1914)
▪ zespół 691 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w MAJDANIE SOPOCKIM – sygnatury 38-39 (1913-1914)
▪ zespół 692 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w MATCZU – sygnatura 34 (1915)
▪ zespół 698 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w NABROŻU – sygnatura 18 (1893)
▪ zespół 701 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w OBSZY – sygnatury 39-40 (1899-1900)
▪ zespół 712 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w POTURZYNIE – sygnatura 20 (1881)
▪ zespół 713 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w PRZEORSKU – sygnatury 45-48 (1897-1915)
▪ zespół 728 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w ŚLIPCZU – sygnatury 42-44 (1890-1906)
▪ zespół 729 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w ŚNIATYCZACH – sygnatury 38-39 (1913-1914)
▪ zespół 731 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w TARNAWATCE – sygnatura 40 (1914)
▪ zespół 734 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w TERATYNIE – sygnatura 38 (1914)
▪ zespół 738 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w TOPÓLCZY – sygnatury 41-42 (1885-1914)
▪ zespół 741 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w TYPINIE – sygnatura 39 (1914)
▪ zespół 744 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w UCHANIACH – sygnatura 39 (1913)
▪ zespół 750 Akta stanu cywilnego Parafii Prawosławnej w ZAMCHU – sygnatury 34-35 (1899-1900)
OKRĘGI BOŻNICZE
▪ zespół 767 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w BIŁGORAJU – sygnatury 40-43 (1919-1921)
▪ zespół 769 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w GORZKOWIE – sygnatury 40-53 (1919-1925)
▪ zespół 772 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w HRUBIESZOWIE – sygnatury 45-55,57 (1914-1935)
▪ zespół 773 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w IZBICY – sygnatura 42 (1916)
▪ zespół 780 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w SZCZEBRZESZYNIE – sygnatury 38-40 (1914-1916)
▪ zespół 783 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w TOMASZOWIE LUBELSKIM – sygnatury 53-58 (1909-1915)
▪ zespół 787 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w WYSOKIEM – sygnatura 17 (1913)
▪ zespół 788 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w ZAMOŚCIU – sygnatury 8,26-40 (1879-1888,1910-1935)
▪ zespół 789 Akta stanu cywilnego Okręgu Bożniczego w ŻÓŁKIEWCE – sygnatury 41-43 (1913-1914)
ZAPRASZAMY!

Udostępnij tą stronę na Twitterze, Facebooku i Google Plus