Urząd Skarbowy w Sokółce

Sygnatura
4/55/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Akta zespołu podzielono na trzy serie ze względu na charakter dokumentacji. Pierwsza seria to dokumentacja techniczna zawierająca akta klasyfikacji gruntów, niezbędnej do wymiaru podatku gruntowego, we wsiach powiatu sokólskiego. Wsie te leżały w gminach: Janów, Korycin, Kuźnica, Odelsk, Sokolany, Sokółka, Szudziałowo, Zalesie. Teczki zawierają: wykazy posiadaczy gruntów, protokóły w sprawie przeprowadzenia klasyfikacji gruntów wsi oraz protokoły Powiatowej Komisji Klasyfikacyjnej. Znajdują się tam również operaty techniczne i operaty pomiarowe. W niektórych teczkach przechowywane są plany robocze klasyfikacji gruntów, przeważnie jako światłokopie. Drugą serię stanowi dokumentacja administracyjna wytworzona w czasie działalności Urzędu. Zachowały się jednak tylko dwie jednostki zawierające pisma różne i dokumentację tajną. Na trzecią serię składają się akta personalne pracowników Urzędu Skarbowego, 1924-1939; sygn. 1-274 199 j.a. (plany klasyfikacyjne wsi powiatu sokólskiego z lat 1935-1939) - włączono do ewidencji dnia 14.01.2010r. uchwałą Komisji Metodycznej AP w Białymstoku i AP w Suwałkach z dnia 18.12.2009r., protokół nr 2/09; zał. - nr 3. 17 j.a. (plany klasyfikacyjne wsi powiatu sokólskiego z lat 1937-1939) - przes.6/2010r. uchwałą Komisji Metodycznej AP w Białymstoku i AP w Suwałkach z dnia 18.12.2009r., protokół nr 2/09; zał. - nr 3. korekta ewidencji/ nab.3379/2011r.; 1937-1938, 4 j.a.-0,00 mb.

Dzieje twórcy:

Urząd Skarbowy w Sokółce został powołany do życia ustawą z dnia 31 lipca 1919 roku „O tymczasowej organizacji władz i urzędów skarbowych”. Bezpośrednio Urząd Skarbowy podlegał Izbie Skarbowej w Białymstoku, z ramienia której wypełniał zadania ustawowe na terenie powiatu sokólskiego. Wyżej wymieniona ustawa oraz rozporządzenie wykonawcze do tejże ustawy z dnia 30 stycznia 1920 r. dokładnie precyzowało zakres działalności oraz kompetencje urzędów skarbowych. Tak więc do urzędów skarbowych należało: ustalanie podatków bezpośrednich i opłat skarbowych przy współudziale komisji podatkowych, kontrola i przymusowe ściąganie podatków i opłat skarbowych, bezpośredni nadzór nad podatkami i opłatami uiszczanymi przez osoby opodatkowane, kontrola nad przestrzeganiem ustaw podatkowych i stemplowych oraz wymierzanie kary za ich przekroczenia. Dyrektorów i urzędników urzędów skarbowych mianował bądź zwalniał ze stanowiska Minister Skarbu, z wyłączeniem urzędników trzech najniższych kategorii płacowych.

Daty skrajne:

1924-1939

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1924-1939.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

494

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

274

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

2.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

2.0

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz kartkowy roboczy Tak 216
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak 274
spis roboczy Tak 4