Gminna Rada Narodowa w Jedwabnem powiat Łomża

Sygnatura
5/71/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Zarząd Gminny 1. Dział Ogólno – Organizacyjny 1945 – 1950 ( 1 – 16 ): organizacja władz w gminie, wykazy radnych i sołtysów, inspekcje Zarządu, protokoły posiedzeń GRN i prezydium, protokoły odpraw sołtysów, protokoły posiedzeń komisji, sprawozdania z działalności, wykaz osób zamordowanych przez Niemców. 2. Dział Finansowo – Budżetowy 1945 – 1950 ( 17 – 25 ): budżety i sprawozdania rachunkowe, listy płac pracowników Zarządu oraz sołtysów. 3. Dział Gospodarki Gminnej 1945 – 1946 ( 26 ): statystyka rolna. 4. Dział Administracyjny 1945 – 1950 ( 27 – 28 ): rejestr wydanych tymczasowych zaświadczeń tożsamości, rejestr wyroków sądowych. 5. Dział Administracji Społecznej 1945 – 1946 ( 29 ): rejestr strat wojennych. Prezydium GRN 1. Referat Ogólno – Administracyjny 1950 – 1954 ( 30 – 37 ): protokoły posiedzeń sesji oraz prezydium, księga uchwał, sprawozdania z działalności, rejestr członków GRN, karty ewidencyjne radnych, wykazy radnych, księga kontroli. 2. Referat Finansowo – Budżetowy 1950 – 1953 ( 38 – 41 ): budżety, listy płac pracowników GRN oraz sołtysów. 3. Referat Ewidencji i Kontroli Ruchu Ludności 1948 – 1951 ( 42 ): rejestr wydanych dowodów osobistych.

Dzieje twórcy:

Gminne Rady Narodowe funkcjonowały w oparciu o zasady ustalone ustawą Krajowej Rady Narodowej z 11 września 1944 r., z kolei podstawy prawne funkcjonowania organów wykonawczych GRN – zarządów gminnych określał Dekret PKWN z dnia 23 listopada 1944 r. W myśl powyższych aktów prawnych organem uchwałodawczym samorządu terytorialnego była gminna rada narodowa składająca się w zależności od wielkości gminy od 12 do 30 radnych.Rada obradowała na sesjach zwoływanych co najmniej raz w miesiącu. W przerwach między posiedzeniami funkcjonowało prezydium złożone z 5 członków, obowiązkowo z pośród radnych z wyłączeniem zarządu gminnego. GRN posiadały stałe komisje problemowe będące ciałami pomocniczymi, powoływanymi do badania określonych działów gospodarki gminnej, stanu oświaty, kultury, zdrowia i innych zagadnień. Część komisji GRN ukształtowała się już w 1944 r., część natomiast w okresie późniejszym. Organem wykonawczym GRN był Zarząd Gminny składający się z wójta, pod wójta i trzech członków wybieranych przez GRN. Zadania swe Zarząd wykonywał za pośrednictwem Biura działającego pod bezpośrednim kierownictwem sekretarza gminnego. Ustawa z 20 marca 1950 wprowadziła niewielkie zmiany w strukturze wewnętrznej GRN. Komisje problemowe funkcjonowały nadal pod dotychczasową nazwą i w dotychczasowym składzie. Zlikwidowany został Zarząd Gminny a jego kompetencje przejęło Prezydium funkcjonujące w zmienionym składzie osobowym. Organem wykonawczym GRN było jego Prezydium na czele z przewodniczącym, który jednocześnie pełnił funkcję przewodniczącego GRN. Był on etatowym pracownikiem. Biuro Prezydium GRN funkcjonowało pod przewodnictwem sekretarza. Komórki organizacyjne Prezydium otrzymały nazwę referatów. 25 września 1954 r. została wydana nowa ustawa o reformie podziału administracyjnego w myśl której gminy uległy likwidacji. Na ich miejscu powstały mniejsze jednostki administracyjne – gromady.

Daty skrajne:

1945-1954

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1945-1954.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

42

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

42

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

0.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.3

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak