Gminna Rada Narodowa w Puchałach powiat Łomża

Sygnatura
5/77/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Zarząd Gminny 1. Dział Ogólno – Organizacyjny 1945 – 1950 ( 1 – 10 ): protokoły posiedzeń GRN, prezydium i zarządu, protokoły posiedzeń komisji, wykazy radnych, sprawozdania z działalności, inspekcje Zarządu, wykaz zarejestrowanych szkód wojennych. 2. Dział Finansowo – Budżetowy 1945 – 1950 ( 11 –21 ): budżety i sprawozdania rachunkowe, listy płac pracowników Zarządu. Prezydium GRN 1. Referat Ogólno – Administracyjny 1950 – 1954 ( 22 – 41 ): protokoły posiedzeń sesji i prezydium, protokoły posiedzeń komisji, protokoły odpraw sołtysów, wykazy radnych, sołtysów oraz pracowników Biura, sprawozdania z działalności, inspekcje Prezydium, protokoły posiedzeń Gminnego Zespołu Gospodarczego, protokoły zebrań aktywu gminnego, rejestr spraw karno – administracyjnych. 2. Referat Finansowo – Budżetowy 1950 – 1953 ( 42 – 48 ): budżety, listy płac pracowników Prezydium. 3. Referat Rolny 1950 – 1954 ( 49 – 53 ): wykazy nieruchomości i gospodarstw rolnych, podziały majątkowe, sprawy własności gruntów, likwidacja odłogów, statystyka rolna

Dzieje twórcy:

Gminne Rady Narodowe funkcjonowały w oparciu o zasady ustalone ustawą Krajowej Rady Narodowej z 11 września 1944 r., z kolei podstawy prawne funkcjonowania organów wykonawczych GRN – zarządów gminnych określał Dekret PKWN z dnia 23 listopada 1944 r. W myśl powyższych aktów prawnych organem uchwałodawczym samorządu terytorialnego była gminna rada narodowa składająca się w zależności od wielkości gminy od 12 do 30 radnych.Rada obradowała na sesjach zwoływanych co najmniej raz w miesiącu. W przerwach między posiedzeniami funkcjonowało prezydium złożone z 5 członków, obowiązkowo z pośród radnych z wyłączeniem zarządu gminnego. GRN posiadały stałe komisje problemowe będące ciałami pomocniczymi, powoływanymi do badania określonych działów gospodarki gminnej, stanu oświaty, kultury, zdrowia i innych zagadnień. Część komisji GRN ukształtowała się już w 1944 r., część natomiast w okresie późniejszym. Organem wykonawczym GRN był Zarząd Gminny składający się z wójta, pod wójta i trzech członków wybieranych przez GRN. Zadania swe Zarząd wykonywał za pośrednictwem Biura działającego pod bezpośrednim kierownictwem sekretarza gminnego. Ustawa z 20 marca 1950 wprowadziła niewielkie zmiany w strukturze wewnętrznej GRN. Komisje problemowe funkcjonowały nadal pod dotychczasową nazwą i w dotychczasowym składzie. Zlikwidowany został Zarząd Gminny a jego kompetencje przejęło Prezydium funkcjonujące w zmienionym składzie osobowym. Organem wykonawczym GRN było jego Prezydium na czele z przewodniczącym, który jednocześnie pełnił funkcję przewodniczącego GRN. Był on etatowym pracownikiem. Biuro Prezydium GRN funkcjonowało pod przewodnictwem sekretarza. Komórki organizacyjne Prezydium otrzymały nazwę referatów. 25 września 1954 r. została wydana nowa ustawa o reformie podziału administracyjnego w myśl której gminy uległy likwidacji. Na ich miejscu powstały mniejsze jednostki administracyjne – gromady.

Daty skrajne:

1945-1954

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1945-1954.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

53

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

53

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

0.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.5

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak