Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Jarosławiu

Sygnatura
56/41/0
Liczba serii
6
Liczba skanów
0

Zawartość:

Wydział Ogólno-Administracyjny: protokoły z sesji i posiedzeń Prezydium i Komisji, sprawy organizacyjne, realizacja uchwał, sprawozdania z działalności komitetów blokowych, protokoły z konferencji członków organów kolegialnych, sprawozdania z działalności PMRN, kontrole i inspekcje, analiza skarg i wniosków 1950–1973, sygn. 1–222; Wydział Finansowy: sprawozdania z działalności Wydziału, sprawozdania z wykonania budżetu, kontrole i inspekcje, budżety 1950–1973, sygn. 223–264; Referat Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych: plany finansowe szkół, przedszkoli i żłobków, sprawozdania z działalności referatu, sprawozdania z realizacji czynów społecznych, kontrole i inspekcje 1950–1968, sygn. 265–278; Referat Rolny i Skupu: sprawozdania z działalności referatu 19501954, sygn. 279; Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej: plany inwestycyjne i finansowe oraz sprawozdania z ich wykonania, sprawozdania z działalności Wydziału oraz jednostek podległych [1949] 1950–1972, sygn. 280–295; Referat Handlu i Przemysłu: sprawozdania z działalności referatu 1952–1953, 1969, sygn. 296–297; Afisze własne Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Jarosławiu 1950 [1955], sygn. 298. Kat. B. do dalszego przechowania 1950–1953, sygn. 1–7, rejestry wymiarowe podatku gruntowego.

Dzieje twórcy:

W latach pięćdziesiątych przeprowadzono w Polsce Ludowej reformę administracji państwowej. Objęła ona szczególnie organy terenowe. Likwidacji uległy urzędy wojewodów, prezydentów miast, starostów, burmistrzów i wójtów, będących terenowymi organami administracji państwowej oraz niektóre urzędy niezespolone. Ich kompetencje przejęły organa wykonawcze rad narodowych. Rady Narodowe stanowiące wcześniej jednostki samorządu terytorialnego zostały zreformowane na mocy ustawy z dnia 20 marca 1950 roku. Powyższa ustawa o terenowych organach jednolitej władzy państwowej powołała do życia rady narodowe, określała zakres i tryb ich działania. Rady Narodowe były terenowymi organami jednolitej władzy państwowej w gminach, miastach i dzielnicach większych miast w powiatach i województwach. Rady Narodowe były wybierane przez ludność. Działały na podstawie uprawnień ustawowych oraz zgodnie z wytycznymi i instrukcjami Rady Państwa, Rady Ministrów oraz właściwych ministrów. Do zakresu i trybu działania rad narodowych należało: kierowanie działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną; zapewnienie ochrony porządku publicznego; ochrona własności społecznej i praw obywatelskich; współdziałanie w umacnianiu obronności kraju; wydawanie przepisów prawnych w ramach uprawnień nadanych im przez ustawy; wybieranie i odwoływanie prezydium rady narodowej oraz powoływanie komisji; uchwalanie terenowego planu gospodarczego i budżetu; kontrola społeczna działalności urzędów, zakładów i przedsiębiorstw. Rady narodowe obradowały na sesjach. Dla rozszerzenia swej działalności w poszczególnych dziedzinach rady narodowe powoływały komisje stałe, które z ramienia rady wykonywały nadzór nad działalnością jej organów, sprawowały kontrolę społeczną oraz utrzymywały stałą więź miastami pracującymi. Ponadto rady mogły powoływać komisje niestałe do określonych zadań doraźnych. Organem wykonawczym i zarządzającym rady było prezydium rady, które działało kolegialnie. Prezydium rady narodowej działało stosownie do uchwał swej rady oraz zgodnie z wytycznymi i instrukcjami Rady Ministrów oraz właściwych ministrów. Rada Narodowa Wybierała prezydium spośród radnych lub spoza grona rady w składzie: przewodniczący, jego zastępcy, sekretarz i członkowie. Przewodniczący, zastępcy przewodniczącego oraz sekretarz byli stale urzędującymi członkami prezydium. Prezydium rady narodowej wykonywało na podległym sobie terenie wszystkie funkcje wykonawcze władzy państwowej, a w szczególności: przygotowywało i zwoływało sesje rady, wykonywało uchwały rady, kierowało działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną na podległym sobie terenie, współdziałało z komisjami rady, opracowywało projekt terenowego budżetu i planu gospodarczego, rozpatrywało sprawozdania przewodniczącego i innych członków rady, a także urzędów, zakładów i instytucji podległych radzie. W dniu 25 stycznia 1958 roku została wydana następna ustawa o radach narodowych, która bardziej szczegółowo określiła zakres i tryb działania rad wszystkich szczebli. Na mocy tej ustawy podstawowym zadaniem miejskich rad narodowych było prowadzenie gospodarki komunalnej i zaspokojenie potrzeb bytowych i kulturalnych mieszkańców miasta. W szczególności do zakresu działania miejskich rad narodowych należały sprawy: 1) miejskich elektrowni i gazowni, zakładów wodociągowych, kanalizacyjnych i oczyszczania miasta oraz przedsiębiorstw komunikacji miejskiej jak również budowy i utrzymania dróg, ulic, placów i mostów, 2) zarządu budynków mieszkalnych, hoteli miejskich, gospodarki terenami, 3) miejskich zakładów produkcyjnych i jednostek usługowych, 4) zabezpieczenie właściwego pomieszczenia i obsługi gospodarczej szkół podstawowych oraz prowadzenie przedszkoli, 5)teatrów, instytucji muzycznych, archiwów miejskich, domów kultury i świetlic, bibliotek powszechnych, 6) lecznictwa otwartego, izb porodowych i punktów położniczych oraz żłobków. W celu zapewnienia współdziałania mieszkańców miast z radami narodowymi zostały utworzone komitety blokowe (osiedlowe) jako organa samorządu mieszkańców miasta. Komitety te otrzymały statut, który określał tryb wyboru komitetu przez mieszkańców, organizację komitetu i jego uprawnienia. Reorganizację Miejskiej Rady Narodowej w Jarosławiu zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 20 marca 1950 roku rozpoczęto w dniu 15 czerwca 1950 roku. Wprowadzono kolejno przepisy dotyczące nowej organizacji poszczególnych organów. Zgodnie z uchwałą Rady Państwa z dnia 12 maja 1950 roku w sprawie tymczasowego ramowego regulaminu obrad rad narodowych sesja Miejskiej rady narodowej w Jarosławiu w dniu 15 czerwca 1950 roku uchwaliła tymczasowy regulamin obrad Miejskiej Rady Narodowej. W skład wybranego Prezydium wchodzili: przewodniczący, sekretarz i członkowie Rady. Na podstawie uchwały Rady Państwa z dnia 12 maja 1950 roku w sprawie tymczasowych wytycznych dla powoływania i działalności Komisji rad narodowych na sesji Miejskiej Rady Narodowej w Jarosławiu w dniu 18 lipca 1950 dokonano wyboru Komisji. Powołano następujące Komisje: – Zdrowia, Pracy i Pomocy Społecznej, – Finansowo-Budżetową, – Urządzania Osiedli, – Gospodarki Drogowej, – Oświaty i Kultury, – Mieszkaniową. Równolegle ze wzrostem władzy Rady jako terenowego organu jednolitej władzy państwowej rozszerzył się znacznie zakres działania Prezydium Rady. Do wykonywania swoich zadań Prezydium otrzymało odpowiednią organizację wewnętrzną ustaloną uchwałą Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 roku. Jednostkami organizacyjnymi Prezydium były wydziały i referaty. W Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Jarosławiu zostały utworzone następujące referaty: – Ogólno-Administracyjny, – Finansowy, – Socjalno-Kulturalny, – Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, – Wojskowy, – Urząd Stanu Cywilnego. Ponieważ Prezydium nie otrzymało żadnych wytycznych odnośnie zakresu działania nowo utworzonych referatów, ograniczono się jedynie do podziału czynności w formie kierownictwa i nadzoru. W roku 1954 na sesji w dniu 18.12.1954 roku powołano następujące komisje: – Zdrowia, Pracy i Pomocy Społecznej, – Finansowo-Budżetową, – Urządzania Osiedli, – Gospodarki Drogowej, – Mieszkaniową, – Rolną. Powołanie tych komisji nastąpiło na wniosek ówczesnego Prezydium, a Rada nie podjęła w tej sprawie uchwały. Wzmianka o tym znajduje się w protokole sesji MRN. Nr VIII/54 z dnia 18.12.1954 roku. Dla umocnienia więzi Rady z masami pracującymi na sesji w dniu 29 stycznia 1955 roku Rada powołała dwie nowe Komisje a to: – Porządku Publicznego, – Drobnej Wytwórczości i Przemysłu Miejscowego. W celu usprawnia pracy Referatu Finansowego i Referatu Ogólno-Administracyjnego Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Jarosławiu uchwałą Nr XXV/93/56 z dnia 24 lipca 1956 roku postanowiło dokonać w tych referatach podziału na podreferaty i tak: – Referat Finansowy podzielono na: podreferat szarwarku, podreferat egzekucyjny, podreferat gruntowy, podreferat podatków miejskich. – Referat Ogólno-Administracyjny uległ podziałowi na: podreferat karno-administracyjny, podreferat zaświadczeń, podreferat komitetów blokowych, podreferat komisji, podreferat gospodarczy, kancelaria ogólna. W celu rozszerzenia uprawnień i umocnienia samodzielności rad narodowych w dniu 25 stycznia 1958 roku została uchwalona następna ustawa o radach narodowych. W związku z tym Prezydium MRN w Jarosławiu działając na podstawie art.. 53, pkt. 4, ust.3 z dnia 25 stycznia 1958 roku o radach narodowych oraz na podstawie § 9 ustawy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 1958 roku postanowiło utworzyć w Prezydium MRN następujące referaty: – Ogólno-Administracyjny, – Finansowy – Spraw Socjalno-Kulturalnych, – Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, – Przemysłu i Handlu, – Rolny, – Urząd Stanu Cywilnego. Faktycznie Referatu Rolnego i Przemysłu nie utworzono a powstał nieuwzględniony w uchwale Referat Skupu. Uchwałą Nr XXII/88/58 z dnia 7.07.1958 roku Prezydium MRN w Jarosławiu ustaliło ogólny podział czynności dla powstałych referatów. Referat Ogólno-Administracyjny: Organizacyjne przygotowanie sesji MRN, posiedzeń prezydium MRN, narad, konferencji z organami podporządkowanymi i niepodporządkowanymi MRN. Organizowanie posiedzeń komisji MRN w porozumieniu z przewodniczącymi odnośnych komisji. Prowadzenie ścisłej ewidencji uchwał MRN oraz czuwanie nad ich realizacją. Dostarczanie radnym materiałów związanych z porządkiem dziennym obrad sesji. Współdziałanie z Komitetami Frontu Jedności Narodowej w zakresie organizacji spotkań radnych z wyborcami. Prowadzenie ewidencji radnych, członków komisji, komitetów blokowych. Prowadzenie dokumentacji związanej ze zmianami zachodzącymi w składzie MRN i Komisji. Prowadzenie protokołów sesji, posiedzeń Prezydium, posiedzeń Komisji oraz wszelkich narad. Opracowywanie dla Prezydium MRN w oparciu o wytyczne Prezydium MRN wniosków w sprawie organizacji referatów oraz ich szczegółowego zakresu działania. Opracowywanie wniosków dla Prezydium MRN w zakresie organizacji pracy referatów. Załatwianie spraw związanych z wyborami do Sejmu PRL, rad narodowych. Opracowywanie wniosków w sprawie podziału terytorialnego oraz przedmieść, dzielnic, placów, ulic. Przygotowywanie dla Prezydium MRN wniosków o prawach nadania odznaczeń państwowych za szczególne zasługi wobec państwa, za wieloletnie pożycie małżeńskie i wielodzietność. Przyjmowanie, rejestracja i załatwianie skarg i zażaleń i krytycznych notatek prasowych. Udzielanie pomocy Przewodniczącym Komisji MRN w zwoływaniu posiedzeń Komisji MRN oraz organizowaniu kontroli społecznych. Prowadzenie ewidencji wniosków Komisji MRN i czuwanie nad terminowym ich załatwieniem. Współdziałanie z Powiatowym Komitetem Redakcyjnym Radiowęzła i dostarczanie mu aktualnych materiałów do audycji lokalnych. Prowadzenie spraw osobowych pracowników umysłowych i obsługowych (ewidencja urlopów, opinie pracowników, zaświadczenia pracy). Zaopatrywanie w sprzęt biurowy i kancelaryjny. Prowadzenie Archiwum, księgi inwentarzowe, magazynu i kartotek. Prowadzenie kancelarii ogólnej (biuro podawcze), rejestrowanie pism wpływających, prowadzenie biblioteki urzędowej. Prowadzenie ewidencji dyżurów pracowniczych oraz kontrola prowadzona przez referaty ewidencji rozmów telefonicznych. Sprawy remontów i utrzymania budynków administracyjnych (czystość, opalanie), sprawowanie nadzoru nad pracownikami obsługowymi. Prowadzenie spraw karno-administracyjnych (opracowywanie wniosków, organizowanie rozpraw kolegium orzekającego, wykonywanie kar ze spraw rozpatrzonych w I instancji, sporządzanie przeciwko osobom niepracującym najemnie, które nie płaciły dobrowolnie kar grzywien, tytułów wykonawczych i przesyłanie ich do Wydziału Finansowego Prezydium PRN, w celu zajęcia wynagrodzenia za pracę. Wydawanie różnego rodzaju zaświadczeń i opinii na prośbę osób i władz. Prowadzenie spraw wojskowych (ewidencja, opieka nad rodzinami żołnierzy, klasyfikacja i ewidencja koni, oczyszczanie terenów z niewypałów i porzuconej amunicji). Współdziałanie ze strażami pożarnymi w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego. Referat Finansowy: Realizowanie zadań finansowych, prowadzenie księgowości podatkowej, budżetowej oraz sprawozdawczości. Prowadzenie agend związanych z wymiarem i poborem podatku gruntowego i terenowego, a mianowicie: podatku gruntowego, od lokali, nieruchomości, psów, podatku miejskiego od środków transportu i funduszy miejskich. Referat Spraw Socjalno-Kulturalnych: Współpraca z Wydziałem Zdrowia Prezydium PRN oraz placówkami służby zdrowia w zakresie ochrony zdrowia ludności miasta. Współpraca z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w zakresie zwalczania chorób zakaźnych i podnoszenia kultury sanitarnej ludności miasta. Czuwanie nad przestrzeganiem czystości i porządku w miejscach publicznych nad należytym stanem sanitarno-porządkowym, przekazywanie wniosków do kolegium orzekającego o ukaranie winnych naruszania obowiązujących przepisów sanitarno-porządkowych. Dostarczanie lokali oraz udzielanie niezbędnej pomocy ekipom służb zdrowia w czasie przeprowadzania masowych akcji a w szczególności w okresie zaświadczeń stwierdzających uprawnienia do bezpłatnej pomocy zdrowotnej, opłat ulgowych za zaświadczenia zakładów społecznych służb zdrowia. Współdziałanie i utrzymywanie kontaktu z inspektoratem oświaty w sprawach szkół i nauczycieli. Referat Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej: Zbieranie materiałów dotyczących stanu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w mieście oraz ustalanie potrzeb w tym zakresie. Opracowywanie projektów perspektywicznych planów rozbudowy gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w mieście. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonaniem techniczno-eksploatacyjnych zadań planowanych oraz stosowanie obowiązujących norm w tych przedsiębiorstwach. Sprawowanie nadzoru nad prawidłowym prowadzeniem księgowości i sporządzaniem sprawozdań finansowych przez nadzorowanie przedsiębiorstwa podległe Prezydium MRN oraz udzielanie tym przedsiębiorstwom niezbędnej pomocy w realizacji ich zadań. Opracowywanie planów zaopatrzenia materiałowego, podejmowanie inicjatywy zmierzającej do rozwoju gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w mieście, podejmowanie inicjatywy celem usprawnienia działalności podległych przedsiębiorstw w zakresie powierzonych im zadań, przyjmowanie z Wydziałów Prezydium PRN i Prezydium WRN zadań planowych i w oparciu o nie opracowywanie resortowego odcinka planu gospodarczego budżetu miasta. Ustalanie zadań planów szczegółowych przedsiębiorstw, analiza materiałów sprawozdawczych pod względem wykonania materiałowego i rzeczowego planu przedsiębiorstw, analiza wniosków przedsiębiorstw o zatwierdzenie premii za wykonanie zadań produkcyjnych nakreślonych planem, opracowywanie preliminarzy wydatków i dochodów dla całej gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w mieście, współdziałanie z bankami finansującymi inwestycje w sporządzaniu planów pokrycia finansowego inwestycji i prowadzenia kartoteki analitycznej księgowości inwestycji, załatwianie wszystkich spraw związanych z finansowaniem inwestycji i kapitalnych remontów, a w szczególności nadzór rozliczeń, przedsiębiorstw z tytułu amortyzacji oraz składanie wniosków o otwarcie kredytów na finansowanie inwestycji i kapitalnych remontów, analiza i kontrola bilansów przedsiębiorstw, opracowanie wniosków w zakresie budowy i utrzymania komunalnych, zlecenie opracowywanie dokumentacji dla inwestycji kapitalnych remontów, zawieranie umów na roboty z przedsiębiorstwami wykonawczymi oraz wykonanie nadzoru i kontroli wykonawstwa zleconych robót. Sprawdzanie rachunków przejściowych i ostatecznie wykonanych robót oraz przeprowadzenie zleconych robót, sprawowanie bieżącego nadzoru nad stanem urządzeń oraz prowadzenie robót wykonywanych systemem gospodarczym, sprawowanie nadzoru nad przedsiębiorstwami w zakresie BHP, przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o remont zabezpieczający i kapitalny budynków oraz współpraca z władzą budowlaną w zakresie orzecznictwa wynikającego z prawa budowlanego oraz nadzór nad przebiegiem kapitalnych remontów, sprawowanie kontroli i wymiaru poboru czynszu PGM oraz świadczeń za najem lokali mieszkalnych i użytkowych, udzielanie wytycznych i sprawowanie nadzoru nad współpracą administracji domów z Komitetami Blokowymi w zakresie potrzeb komunalnych, prowadzenie polityki lokalowej w zakresie spraw publicznej gospodarki lokalami mieszkalnymi użytkowymi w mieście, wnioskowanie i współdziałanie przy załatwianiu spraw związanych z realizacją przepisów o realizacji narodowych planów gospodarczych oraz sprzedaży przez Państwo domów mieszkalnyc

Daty skrajne:

1950-1973

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1950-1953, 1950-1973.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

299

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

298

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

4.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

4.0

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

7.0

Ogółem metrów bieżących:

0.1

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
spis zdawczo-odbiorczy Tak