Liceum Ogólnokształcące w Gorlicach

Sygnatura
56/214/0
Liczba serii
3
Liczba skanów
0

Zawartość:

1. Akta do roku 1918 (katalogi główne, protokoły egzaminów dojrzałości), 1915-1918, 1921, sygn. 1-3; 2. Akta z okresu II Rzeczypospolitej (katalogi główne, katalogi okresowe, katalog podręczny, protokoły egzaminu dojrzałości), 1918-1939, sygn. 4-37; 3. Akta z okresu Polski Ludowej (sprawozdania roczne, sprawozdania z wizytacji, protokoły zdawczo-odbiorcze w związku ze zmianą na stanowisku dyrektora, zarządzenie w sprawie utworzenia Państwowej Szkoły Ogólnokształcącej Koedukacyjnej Stopnia Licealnego, protokoły Rady Pedagogicznej, katalogi główne, wtórniki świadectw ukończenia gimnazjum, protokoły egzaminu ukończenia Gimnazjum Ogólnokształcącego, protokoły egzaminu dojrzałości, księga protokołów posiedzeń Komitetu Rodzicielskiego z lat 1949-1953), 1945-1950, sygn. 38-73

Dzieje twórcy:

Szkolnictwo średnie w zaborze austriackim obejmowało: 1) gimnazja (4-letnie niższe i 4-letnie wyższe), 2) szkoły realne, 3) gimnazja realne oraz gimnazja reformowane realne. Wszystkie te szkoły miały ośmioletni okres nauczania. Gimnazja przygotowywały kandydatów do studiów uniwersyteckich poprzez kształcenie w zakresie języków klasycznych i literatury klasycznej. Abiturienci mogli ubiega się również o przyjęcie na politechnikę. Szkoły realne opierały kształcenie na naukach matematycznych i przyrodniczych i miały za zadanie praktyczne przygotowanie do życia oraz do studiów na politechnice. Abiturienci mogli wstąpić na każdy wydział uniwersytetu (oprócz teologii) po złożeniu dodatkowych egzaminów z łaciny i propedeutyki filozofii. Zakończenie I wojny światowej przyniosło Polsce niepodległość. W pierwszym okresie istnienia państwa polskiego (od postania państwa w listopadzie 1918 r. do wejścia w życie konstytucji marcowej w grudniu 1922 r.) podstawowym zadaniem władz oświatowych było przejęcie szkolnictwa rozbiorowego i rozpoczęcie jego unifikacji. Determinowało to w znacznym stopniu poczynania Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Zarząd nad szkolnictwem Galicji przejmowały władze centralne stopniowo. Bardzo istotne zmiany zaczęto wprowadzać w szkołach średnich już od 1919 roku. Zapoczątkowało je wydanie „Programów naukowych szkoły średniej”. Były one później wielokrotnie uzupełniane i obszernie rozwijane. Opierały się na założeniu, że podstawowym zadaniem szkoły średniej jest przede wszystkim rozwój fizyczny, intelektualny i moralny młodzieży, natomiast przygotowanie do studiów wyższych nie może być celem, który wyznaczałby program i metody pracy szkoły. Koncepcja pracy szkoły zakładała oparcie wychowania na grupie przedmiotów pokrewnych sobie. W praktyce utrzymywały się szkoły typu matematyczno-przyrodniczego, humanistycznego (z nauką języka łacińskiego) oraz klasycznego (z nauczaniem języka łacińskiego i greckiego). Podbudowę dla 5-letniej szkoły ogólnokształcącej stanowiły trzy niższe klasy gimnazjalne. Opracowane w ministerstwie programy wprowadzono w życie stopniowo w latach 1919-1925. Zestaw przedmiotów gimnazjum niższego i liczba przeznaczonych na nie godzin nie różniły się w sposób istoty od równoległych klas szkoły powszechnej (oddziały V, VI, VII). Jednak podstawowa rozbieżność tkwiła aż do 1929 roku w programach wielu przedmiotów oraz przygotowaniu personelu nauczycielskiego. Końcowe oddziały pełnej szkoły podstawowej stanowiły zakończenie kształcenia w tej szkole, tymczasem początkowe oddziały gimnazjum niższego traktowane były w programach wielu przedmiotów jako początek kształcenia 8-letniego. Istnienie gimnazjum 8-letniego stanowiło dualizm szkolny. Ostatecznie przestał on istnieć na mocy ustawy z dnia 11 marca 1932 roku. Tworzenie nowych jednostek administracji szkolnej na terenie byłej Galicji przeprowadzono stopniowo. Na podstawie rozporządzenia Ministra W.R. i O.P. z dnia 8 lutego 1921 roku przestała istnieć Rada Szkolna Krajowa, a z obszaru dotychczas jej podlegającego utworzono jeden okręg z średniego kuratorium we Lwowie. Określono także ściśle kompetencje kuratora okręgu szkolnego lwowskiego. Bezpośredni nadzór nad szkolnictwem sprawowali z ramienia kuratora wizytatorzy okręgowi. Szeroki zakres obowiązków wizytatorów okręgowych podano w okólniku Ministerska z roku 1930. Nowy etap w przebudowie szkolnictwie rozpoczął się wydaniem ustawy „O ustroju szkolnictwa” w dniu 11 marca 1932 roku. Ustawa ta stanowiła podstawę prawną reformy szkolnictwa zainicjowanej przez ówczesnego ministra W.R. i O.P. J. Jędrzejewicza. Ustawa wprowadzała 4-letnie jednolity programowo gimnazja oraz 2-letnie licea o programie zróżnicowanym według grup przedmiotów (art. 20-22). Wykonanie ustawy powierzono Ministrowi W.R. i O.P. Wprowadzenie w życie reformy rozpoczęto od roku szkolnego 1932/33, kiedy to na mocy rozporządzenia Ministra W.R. i O.P. wstrzymano nabór uczniów do I klasy gimnazjum (dawnego typu). W następnym roku szkolnym rozpoczęto przekształcanie gimnazjum ośmioklasowego na czteroletnie przez wstrzymanie przyjmowania uczniów do klasy II dawnego typu na I klasę gimnazjum zreformowanego. W roku szkolnym 1937/38 zaczęto uruchamiać licea ogólnokształcące. Jeżeli chodzi o zwierzchnie władze szkolne, ich system w latach 1932-1939 właściwie nie uległ zmianie. Tylko w 1935 roku wydano instrukcję o wizytacjach szkół średnich ogólnokształcących przeprowadzanych przez wizytatorów , określając zadania i przebieg wizytacji szkół. W okresie okupacji hitlerowskiej Liceum i Gimnazjum w Gorlicach przestało działać. W zespole całkowicie brakuje akt z tego okresu. Wyzwolenie ziem polskich spod okupacjo niemieckiej spowodowało zasadnicze zmiany w ustroju szkolnictwa. Manifest PKWN postanowił, że: „...jednym z najpiękniejszych zadań Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego będzie na terenach oswobodzonych odbudowa szkolnictwa i zapewnienie bezpłatnego nauczania we wszystkich szczeblach”. Podstawą do odbudowy szkolnictwa średniego stała się instrukcja z dnia 16 lipca 1945 roku w sprawie organizacji roku szkolnego 1945/46 w średnich szkołach ogólnokształcących (Dz.U. M.O. 1945, nr 2, poz. 62). Ze względu na olbrzymią lukę, jaka powstała w kształceniu na poziomie średnim w okresie okupacji, z drugiej zaś strony – wobec ogromnego zapotrzebowania kadr pracowników o wyższym poziomie wykształcenia i przygotowania fachowego, powstała konieczność jak najszybszego i najdalej idącego zwiększenia liczby młodzieży kształcącej się na poziomie średnim. Nasilenie w kierunku rozpowszechniania kształcenia na poziomie gimnazjalnym nie mogło być niczym ograniczona, ponieważ zastępowała w okresie przejściowym realizację zasady powszechności. Natomiast rozszerzenie zasięgu ilościowego i społecznego wykształcenia na poziomie licealnym musiało oprzeć się na planie odbudowy kadr, uwzględniającym potrzeby kształcenia zawodowego na tym poziomie. Wśród celów, jakie stały w roku szkolnym 1945/46 przed szkolnictwem średnim było: 1) dążenie do upowszechniania kształcenia na poziomie średnim, 2) odbudowa kadr zawodowych – na czoło wysunęła się sprawa przygotowania nauczyciela, jako tego, który ma urabiać i kształtować oblicze nowego obywatela w Polsce demokratycznej. Kolejna instrukcja w sprawie organizacji roku szkolnego 1948/49 w szkolnictwie ogólnokształcącym ukazała się 4 maja 1948 roku (Dz. Urz. M.O. 1948, nr 5, poz. 86). Od początku roku szkolnego 1948/49 organizacja była następująca: a) szkoła ogólnokształcąca – stopień podstawowy i licealny (kl. I-XI) b) szkoła ogólnokształcąca – stopień licealny (klasy VIII-XI), c) szkoła ogólnokształcąca – stopień podstawowy, realizująca przy jednym nauczycielu 4 klasy programowe, przy dwóch – najwyżej 6 klas programowych, przy trzech i więcej nauczycielach – 7 klas programowych. Program nauczania w poszczególnych klasach wszystkich szkół był jednakowy. Klasy były jednoroczne. Wprowadzono jednolitą numerację klas szkoły ogólnokształcącej, tj. od nr I do nr XI. Z dniem 1 września 1948 państwowe gimnazja i licea ogólnokształcące uległy przekształceniu na jednolite szkoły ogólnokształcące stopnia podstawowego i licealnego, tj. obejmujące 7 klas szkoły podstawowej i 4 klasy licealne, bądź na szkoły ogólnokształcące stopnia licealnego, tj. obejmujące tylko klasy VII-XI. W zakresie klas VIII-XI szkoła ogólnokształcąca jest szkołą zbiorczą, mającą obsłużyć wszystkie szkoły podstawowe swego rejonu szkolnego. Szkoła ogólnokształcąca była szkołą jednolitą również pod względem programowym. Państwowe Gimnazjum i Liceum w Gorlicach wznowiło swoją działalność w styczniu 1945 roku. Nauczanie we wszystkich klasach rozpoczęto od dnia 1 lutego 1945 roku. Przy końcu roku szkolnego 1944/45 szkoła obejmowała klasy normalne: 3 klasy gimnazjalne, klasy semestralne i 3 gimnazjalne i 2 licealne oraz klasy dla dorosłych: 2 gimnazjalne i 1 licealna. Prawie każda klasa miała po kilka oddziałów, w sumie 26 oddziałów. Przez cały czas szkoła działała jako gimnazjum i liceum, co wyrażało się w jej nazwie. W roku szkolnym 1948/49 zgodnie z przytoczoną instrukcją nastąpiło przekształcenie w Ogólnokształcącą Męską Szkołę Stopnia Podstawowego i Licealnego w Gorlicach. Wkrótce nastąpiła kolejna reorganizacja. Na mocy zarządzenia kierownika Wydziału Oświaty Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Rzeszowie z dnia 19 czerwca 1950 roku zamknięto Państwową Szkołę Ogólnokształcącą Męską Stopnia Podstawowego i Licealnego w Gorlicach. Wydane w tym samym dniu następne zarządzenie kierownika Wydziału Oświaty stało się podstawą do utworzenia Państwowej Szkoły Ogólnokształcącej Koedukacyjnej Stopnia Licealnego w Gorlicach. Poprzednia szkoła zakończyła swoją działalność w dniu 24 czerwca 1950 roku, a nowoutworzona zaczęła funkcjonować od dnia następnego. W okresie późniejszym nastąpiła zmiana nazwy szkoły na Liceum Ogólnokształcące w Gorlicach.

Daty skrajne:

1915-1953

Klasyfikacja:

instytucje nauki i oświaty

Nazwa twórcy:

Daty:

1915-1953.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Udostępniany częściowo

Ogółem jednostek archiwalnych:

73

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

73

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

1.3

Ogółem opracowanych metrów bieżących

1.3

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
przewodnik po zespole Nie