Dominium Walawa

Sygnatura
56/404/0
Liczba serii
4
Liczba skanów
6750

Zawartość:

Sprawy organizacyjno-prawne, 1785-1849, sygn. 1-32, protokół wpisania cyrkularzy, kurendy, kursoria, okólniki i zarządzenia władz zwierzchnich; inwentarze wsi Walawa, Wilcze, Wielunice, Hrunowice, Szehynie, Witoszyńce, Nawale, Podgórze, Podzamcze, Podmurze; księga gruntowa wsi Walawa; graniczne opisanie wsi Wielunice; metryki przychodu gruntowego wsi Wielunice; indywidualne arkusze pożytku z gruntów wsi Wielunice; spory o pastwiska między wsiami Przekopana-Błonie, Wilcze-Garbarze; wybory kandydatów na wójta, przysięgi wójtów; sprawy podatków i ciężarów, 1787-1850, 33-40, sprawy podatkowe ogólne, podatek gruntowy, podatek pogłówny, domowy, konsumpcyjny, zarobkowy, wykaz wpłat na podatki i kwity; sprawy administracyjno-społeczne, 1787-1855, sygn. 41-65, sumariusze pożytku z gruntów gminy Wilcze i Wielunice, tabele krescencji, wykazy dochodów i wydatków, sprawy leśne i gruntowe, klęski elementarne, sprawy budowlane, sprawy dróg lądowych i wodnych, sprawy młynów, aprowizacji, handlu tytoniem, propinacji, sanitarne, policyjne, żydowskie, spisy ludności i koni (dla celów wojskowych), wykazy zmarłych, wykazy powinności poddanych, supliki poddanych do: cesarza, biskupa, rządu krajowego, do rządu cyrkularnego, protokół czynności; sprawy sądowe, 1804-1838, sygn. 66-85, akta spraw o pobicie, kradzież, o nadużycia władzy i złe traktowanie poddanych, o nielegalną sprzedaż tytoniu, o popsucie prosa w młynie, kontrakty kupna-sprzedaży, akta sądowe różnej treści, akta sądowe w sprawie kradzieży, akta spadkowe; Akcesja Indywidualne arkusze pożytku z gruntów gromady Walawa, 1821, sygn. 86, akta spraw majątkowych i spadkowych; spis akt dotyczących dominium Walawa, 1847; sygn. 87, korespondencja z Urzędem Cyrkularnym dotycząca spraw podatkowych i powinności dominium, 1806-1836, sygn. 88-89; pobór rekrutów, 1805,1932; sygn. 90; konsygnacje, zestawienia, rachunki dotyczące wydatków, podatków, powinności, czynszów dominium, 1807-1821, sygn. 91; wykaz powinności poddańczych, b.d, sygn. 92; 1759-1832, sygn. 93-94; akta spraw cywilnych, 1782-1842, sygn. 95-97; akta spraw karnych

Dzieje twórcy:

Od chwili zajęcia przez Austrię części ziem polskich w wyniku I rozbioru Polski władze zaborcze zaczęły przeprowadzać w nich reformy mające na celu ujednolicenie podziału terytorialnego i organów administracji państwowej na tym terytorium. Jednostkami terytorialnymi najniższego stopnia stały się dominia, a organami administracji urzędy dominialne. Urzędy dominialne zachowały szereg uprawnień związanych tradycyjnie z władzą patrymonialną właściciela wsi w stosunku do poddanych. Oprócz tego otrzymały szereg kompetencji wynikających z przekształcenia ich w urzędy administracyjne. Jako organa administracyjno-polityczne prowadziły one ewidencję ludności, sprawowały nadzór nad Żydami i duchowieństwem prowadziły księgi gruntowe, pobór i podział podatku dominialnego oraz pobór podatku rustykalnego. Dominia sporządzały fasje podatkowe, organizowały spichlerze, czuwały nad pastwiskami gromadzkimi, opiekowały się szkołami i budynkami kościelnymi, sprawowały nadzór nad stanem sanitarnym ludności, nad stanem dróg, bezpieczeństwa ludności. Dominia pomagały przy rekrutacji młodzieży do wojska, tzn. sporządzały spisy poborowych, wyznaczały i dostawiały rekrutów, prowadziły ewidencję żołnierzy przebywających na urlopach, załatwiały sprawy kwaterunku i podwód dla wojska. Urzędy dominialne załatwiały także sprawy poddanych, tzn. wydawały zwolnienia i przyjęcia w poddaństwo, zezwolenia na zawarcie małżeństwa. Były organem wymiaru sprawiedliwości w przestępstwach policyjnych (np. kradzieże, pobicia, obraza czci itp.). W dziedzinie sądownictwa dominia załatwiały w zasadzie sprawy cywilne. W sprawach karnych zakres czynności ograniczał się do pomocniczych np. aresztowania przestępcy schwytanego na gorącym uczynku, przesłuchania winnych, przeprowadzenia śledztwa, doniesienia z dokonanej zbrodni. Sprawy karne sądzone były przez sądy karne I instancji we Lwowie, Rzeszowie i Samborze. Mniejsze dominia, o małej obsadzie urzędników, zwierały czasem umowę z Magistratem sąsiedniego miasta o administracyjne sadownictwo. W wszystkich sprawach dominia podlegały Urzędom Obwodowym (cyrkularnym). Od nich otrzymywały nakazy w zakresie zleconych im czynności i im składały sprawozdania. Najważniejszymi urzędnikami dominiów w Galicji byli: mandatariusz, justycjariusz, sędzia policyjny, poborca podatkowy i słudzy policyjni. Dominia zniesiono całkowicie w r. 1862, kiedy podzielono je na gminy wiejskie i obszary dworskie.

Daty skrajne:

1759-1855

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1759-1855.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

97

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

97

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

1.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

1.1

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz kartkowy zatwierdzony Tak
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
przewodnik po zespole Nie

Zespół zmikrofilmowany - nr mkrf. 56/6304-56/6401