Urząd Powiatowy w Lubaczowie

Sygnatura
56/864/0
Liczba serii
15
Liczba skanów
0

Zawartość:

Dzieje twórcy:

W wyniku zmiany ustawy o radach narodowych i w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23. 12. 1973 r. w sprawie zasad organizacji terenowych organów administracji państwowej, kompetencje dotychczasowych prezydiów rad narodowych przejęły odpowiednie terenowe organy administracji państwowej. Dnia 9. 12. 1973 r. powołano wojewodów, prezydentów miast oraz naczelników powiatów, którzy wykonywali swoje zadania przy pomocy podległych im urzędów. Urzędem naczelnika powiatu był podległy mu urząd powiatowy. Do terenowych organów administracji państwowej należała koordynacja działalności w zakresie: 1) zagospodarowania przestrzennego terenu, jego społeczno-gospodarczego rozwoju oraz inwestycji, 2) zatrudnienia i spraw socjalnych, 3) produkcji przemysłowej, 4) produkcji rolnej i leśnej, 5) budowy dróg i komunikacji, transportu i łączności 6) produkcji materiałów i elementów budowlanych, 7) ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego, mienia i życia obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz zwalczanie klęsk żywiołowych, 8) zapewnienie ochrony środowiska naturalnego oraz czystości i porządku, 9) oświaty i wychowania, zdrowia i opieki społecznej, kultury fizycznej, turystyki i wczasów, 10) rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego i techniki oraz prac naukowo-badawczych służących potrzebom regionu, 11) wykorzystania miejscowych surowców, 12) budownictwa, zwłaszcza mieszkaniowego, usługowego i socjalnego, oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi, 13) gospodarki wodą, energią cieplną i elektryczną, gazem i innymi zasobami energii, 14) zaopatrzenia ludności i usług, 15) czynów społecznych. Terenowe organy administracji państwowej koordynowały również działalność jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych radom narodowym, poprzez: 1) współdziałanie z przedsiębiorstwami i zakładami w realizacji wspólnych zadań związanych z rozwojem społeczno-gospodarczym terenu, 2) kontrolę działalności jednostek państwowych, spółdzielczych i organizacji społecznych powiązanych z gospodarką terenową, 3) występowanie z wnioskami o wykonanie na ich terenie przez jednostki nie podporządkowane zadań zwłaszcza inwestycyjnych, niezbędnych do prawidłowego zagospodarowania przestrzennego terenu, 4) ustalanie zasad wspólnego korzystania z określonych obiektów i urządzeń, 5) rozpatrywanie projektów inwestycji zamierzonych do realizacji na ich terenie, występowanie z wnioskami dotyczącymi lokalizacji tych inwestycji, 6) występowanie z wnioskami w sprawach tworzenia, organizacji, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw i zakładów nie podporządkowanych radom narodowym, 7) współdziałanie z jednostkami państwowymi, spółdzielczymi i organizacjami społecznymi w zakresie realizacji zadań, przestrzegania dyscypliny i warunków pracy, zapewnienia spokoju i porządku oraz zaspokajanie potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych pracowników. Na sesji inauguracyjnej Powiatowej Rady Narodowej w Lubaczowie w dniu 14.12.1973 r. dokonano wyboru Przewodniczącego Rady i jego zastępców, zatwierdzono regulamin Rady, dokonano wyboru przewodniczących i składów osobowych komisji oraz zaopiniowano kandydaturę na stanowisko Naczelnika Powiatu. Rada narodowa kontrolowała pracę wszystkich jednostek administracji państwowej i gospodarki narodowej na podległym terenie, korzystając z pomocy swego prezydium i komisji. Przy Powiatowej Radzie Narodowej w Lubaczowie działały następujące Komisje stałe: 1) Komisja Rozwoju Gospodarczego, Komunikacji i Łączności, 2) Komisja Produkcji Rolnej i Zaopatrzenia Ludności, 3) Komisja Gospodarki Komunalnej, Zdrowia i Ochrony Środowiska, 4) Komisja Wychowania, Oświaty i Kultury, 5) Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego. Powiatowa Rada Narodowa, jako organ władzy i podstawowy organ samorządu społeczne-go na terenie powiatu wykonywała swe zadania na sesjach, przy pomocy Prezydium i Komisji oraz poprzez działalność radnych. Prezydium Rady było organem Rady powołanym do reprezentowania Rady na zewnątrz i organizowania jej pracy. Ustalało projekty planów pracy Rady, przygotowywało i zwoływało sesje, organizowało działalność Komisji, udzielało radnym pomocy w wykonywaniu mandatu oraz czuwało nad zabezpieczeniem praw radnych i członków Komisji. Prezydium składało radzie sprawozdania ze swojej działalności. Było ciałem kolegialnym. W jego skład wchodzili: przewodniczący Rady, jego zastępcy oraz przewodniczący wszystkich stałych Komisji Rady. Do obsługi Powiatowej Rady Narodowej i jej organów zostało powołane Biuro Powiatowej Rady Narodowej – podporządkowane bezpośrednio Przewodniczącemu Powiatowej Rady Narodowej. Biuro było jednostką organizacyjną wchodzącą w skład Urzędu Powiatowego. Kierował nim dyrektor powołany przez Naczelnika Powiatu, za zgodą Przewodniczącego Rady Narodowej. Biuro Powiatowej Rady Narodowej w Lubaczowie powołane zostało 2.01.1974 r. – zgodnie ze statutem i strukturą organizacyjną uchwalona na posiedzeniu Prezydium Powiatowej Rady Narodowej. Naczelnik Powiatu był terenowym organem administracji państwowej i równocześnie organem wykonawczo-zarządzającym Powiatowej Rady Narodowej w Lubaczowie. Należało do niego zapewnienie wykonania zadań wynikających z planów społeczno-gospodarczych rozwoju kraju, województwa i powiatu. Dla zabezpieczenia sprawnego wykonania tych zadań Naczelnik Powiatu korzystał z szerokich uprawnień koordynacyjnych w stosunku do wszystkich jednostek państwowych, spółdzielczych i organizacji społecznych działających na terenie powiatu. Swe zadania wykonywał przy współudziale dwóch zastępców oraz przy pomocy podległego mu Urzędu Powiatowego i jednostek bezpośrednio podporządkowanych. Przy Naczelniku Powiatu działały następujące komisje (kolegia): 1. Komisja Dyscyplinarna, 2. Komisja ds. Wykroczeń, 3. Komisja Podatkowa, 4. Komisja Orzekająca ds. Dyscypliny Budżetowej, 5. Powiatowa Komisja Poborowa, 6. Powiatowa Komisja ds. Uwłaszczeń, 7. Powiatowy Komitet Przeciwpowodziowy. Aparatem wykonawczym Naczelnika Powiatu był Urząd Powiatowy. W Urzędzie Powiatowym w Lubaczowie, począwszy od 10.12.1973 r. do czasu ustalenia statutu organizacyjnego Urzędu Powiatowego, zachowały moc obowiązujące uchwały Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Lubaczowie (o utworzeniu , zakresie działania i organizacji wewnętrznej wydziałów) z tym, że zmieniły się nazwy: • Wydział Prezydialny na Biuro Ogólno-Organizacyjne, • Powiatowa Komisja Planowania Gospodarczego na Powiatową Komisję Planowania, • Wydział Oświaty, Wychowania oraz Kultury na Wydział Oświaty i Wychowania, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki. Do wydziałów Urzędu Powiatowego należało prowadzenie spraw z zakresu administracji i gospodarki. Kierownicy wydziałów byli odpowiedzialni przed Naczelnikiem Powiatu za należytą organizację pracy i sprawne wykonanie zadań. Zarządzeniem Naczelnika Powiatu nr 39/74 z dnia 25.06.1974 r. został ustalony statut organizacyjny Urzędu Powiatowego w Lubaczowie. Zgodnie z nim w Urzędzie Powiatowym utworzono następujące Wydziały: 1. Biuro Ogólno-Organizacyjne, 2. Powiatową Komisję Planowania, 3. Wydział Finansowy, 4. Wydział Oświaty i Wychowania, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, 5. Wydział Spraw Wewnętrznych, 6. Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Skupu, 7. Wydział Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Komunikacji, 8. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej, 9. Wydział Handlu, Przemysłu i Usług, 10. Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, 11. Powiatową Komendę Straży Pożarnej. Ponadto w skład Urzędu Powiatowego weszło: • Biuro Powiatowej Rady Narodowej, • Sekretariat Powiatowego Komitetu Obrony. Początkowo tylko Wydział Finansowy i Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Skupu były podzielone na referaty. Wydział Finansowy miał: • referat podatków i opłat, • referat księgowości i rewizji, • referat obsługi finansowo-księgowej, • Skarbowy Urząd Komorniczy. Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Skupu miał: • referat produkcji roślinno-zwierzęcej i skupu. W pozostałych wydziałach nie utworzono wewnętrznych komórek organizacyjnych. Ponadto przy Wydziale Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Komunikacji działał Powiatowy Zespół Urbanistyczny, którego zadania były określone odrębnie. Z dniem 1.07.1974 r. powołane zostało Powiatowe Biuro Geodezji i Kartografii podległe Naczelnikowi Powiatu, jako budżetowa jednostka organizacyjna gospodarki narodowej w ramach środków budżetowych działu “Budownictwo”. Biuro było odpowiedzialne za całość spraw geodezji i kartografii na terenie powiatu. Od tej pory przy Wydziale Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Komunikacji działały: Powiatowy Zarząd Urbanistyczny i Powiatowe Biuro Geodezji i Kartografii. Z dniem 12.09,1974 r. przy Wydziale Handlu, Przemysłu i Usług powołano Powiatową Komisję Współzawodnictwa. Z dniem 11.10.1974 r. przy Urzędzie Powiatowym została powołana stała Komisja Likwidacji. Zakres działalności komisji obejmował likwidacje niezdatnych do użycia środków podstawowych w wydziałach i jednostkach równorzędnych obsługiwanych przez Wydział Finansowy Urzędu Powiatowego – Referat obsługi finansowo-księgowej. W Wydziałach Urzędu Powiatowego w Lubaczowie zostały utworzone następujące wewnętrzne komórki organizacyjne – referaty: 1. w Biurze Ogólno-Organizacyjnym, Or • stanowisko ds. organizacyjnych – Or. I • stanowisko ds. kadr i szkolenia – Or. II • stanowisko ds. obsługi prawnej – Or. III • stanowisko ds. gospodarczych – Or. IV • stanowisko ds. gospodarczych – Or. V • stanowisko ds. sekretariatu – Or. VI 2. w Powiatowej Komisji Planowania: • stanowisko ds. koordynacji terenowej oraz zbiorczych opracowań i analiz • stanowisko ds. inwestycji, czynów społecznych i kapitalnych remontów • stanowisko ds. planowania w zakresie rolnictwa, przemysłu, obrotu towarowego i urządzeń kulturalno-socjalnych. 3. w Wydziale Finansowym, Fn: • stanowisko ds. budżetowych – Fn I • stanowisko ds. dochodów państwa i finansowania gospodarki narodowej – Fn II • referat podatków i opłat – Fn III • Skarbowy Urząd Komorniczy – Fn IV • referat księgowości i rewizji – Fn V • referat obsługi finansowej – Fn VI • stanowisko ds. organizacyjno-administracyjnych – Fn VII. 4. w Wydziale Oświaty i Wychowania, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki: • Inspektor Oświaty i Wychowania Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, • z-ca ds. kształcenia, • z-ca ds. wychowania, • z-ca ds. kultury, • z-ca ds. kultury fizycznej i turystyki, • wizytator Wydziału Oświaty, • stanowisko ds. kadr i spraw socjalnych, • stanowisko ds. inwestycji, • stanowisko ds. administracji. 5. w Wydziale Spraw Wewnętrznych: • stanowisko ds. wykroczeń i obsługi Kolegium SW.I. • stanowisko ds. społeczno-administracyjnych i ochrony porządku publicznego SW.II. • stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych SW.III. • stanowisko ds. wojskowo obronnych i obsługi kancelarii tajnej SW.IV. 6.w Wydziale Rolnictwa, Leśnictwa i Skupu, RLS: • referat produkcji roślinnej, zwierzęcej i skupu • stanowisko ds. planowania, ekonomiki i inwestycji • stanowisko ds. leśnictwa i ochrony przyrody • stanowisko ds. gospodarki wodnej • stanowisko ds. ogólno-administracyjnych • stanowisko ds. budownictwa wiejskiego • Inspektor Oświaty Rolniczej • Powiatowy Lekarz Weterynarii. Wydziałowi podporządkowane były następujące jednostki: • Powiatowa Stacja Kwarantanny i Ochrony Roślin • Powiatowy Zakład Weterynarii • Powiatowe Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych • Powiatowy Zarząd Gospodarki Wodnej i Melioracji. 7. w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Komunikacji, GKPKm: • stanowisko ds. gospodarki komunalnej i mieszkaniowej GKPKm-I • stanowisko ds. państwowego nadzoru budowlanego GKPKm-II • stanowisko ds. urbanistyki architektury i planowania przestrzennego GKPKm-II • stanowisko ds. ochrony środowiska GKPKm-III • stanowisko ds. architektury i ogólno-administracyjnych • dwa stanowiska ds. komunikacji. GKPKm-IV Ponadto przy Wydziale działały: • Powiatowy Zespół Urbanistyczny GKPKm – ZU • Powiatowy Zarząd Gospodarki Terenami GKPKm – PZT • Powiatowe Biuro Geodezji i Kartografii GKPKm – BG 8. w Wydziale Handlu i Usług, HP: • stanowisko ds. handlu HP-I • stanowisko ds. przemysłu i usług HP-II 9. w Wydziale Zdrowia i Opieki Społecznej, ZO: • stanowisko administracji i organizacji ZO. I • stanowisko opieki profilaktycznej i leczniczej ZO. II • stanowisko pomocy społecznej ZOP. III 10. w Powiatowej Komendzie Straży Pożarnych: • stanowisko ds. organizacyjnych • stanowisko ds. zapobiegania pożarom • stanowisko ds. operacyjnych • stanowisko ds. szkolenia • stanowisko ds. kwatermistrzowskich • mechanik sprzętu i wyposażenia • referent administracyjny Ponadto Powiatowej Komendzie podlegał warsztat obsługi i napraw sprzętu pożarniczego. Do Biura Ogólno-Organizacyjnego należało prowadzenie spraw ogólno-organizacyjnych, administracyjno-gospodarczych, mechanizacji pracy oraz sprawowanie z ramienia Naczelnika Powiatu nadzoru nad stanem organizacji i funkcjonowania wszystkich jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Urzędu Powiatowego oraz organów administracji państwowej niższego stopnia. Do Powiatowej Komisji Planowania należało prowadzenie spraw dotyczących planowania kompleksowego rozwoju i koordynacji gospodarki na terenie powiatu oraz metodyki opracowywania planów i oceny ich wykonania. Wydział Finansowy prowadził sprawy związane z terenową gospodarką budżetową i finansową, poborem należności budżetu centralnego i budżetów terenowych od jednostek gospodarki uspołecznionej, wymiarem i poborem podatków od jednostek gospodarki nieuspołecznionej i ludności oraz zapewnieniem dyscypliny finansowej na terenie powiatu. Do zakresu działania Wydziału Oświaty i Wychowania należało prowadzenie spraw związanych z całokształtem działalności szkół i innych placówek oświatowo – wychowawczych resortu oświaty i wychowania, propagowanie oraz planowanie wszystkich form kultury fizycznej i turystyki. Do Wydziału Kultury należało opracowywanie planów rozwoju życia kulturalnego na terenie powiatu – miasta w porozumieniu z organizacjami związkowymi, społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi. Wydział Spraw Wewnętrznych prowadził sprawy z zakresu zabezpieczenia ładu i porządku publicznego, spraw narodowościowych, stowarzyszeń, zgromadzeń i zbiórek publicznych, urzędów stanu cywilnego, ewidencji i kontroli ruchu ludności. Do Wydziału Rolnictwa Leśnictwa i Skupu należało prowadzenie spraw z zakresu produkcji rolniczej, weterynarii, oświaty rolniczej, gospodarki wodnej, leśnictwa, ochrony przyrody, skupu i kontraktacji. Wydział Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Komunikacji zajmował się sprawami z zakresu gospodarki mieszkaniowej, komunalnej, gospodarką terenami, wywłaszczeniami oraz komunikacją. Do Wydziału Handlu, Przemysłu i Usług należało opracowywanie programów rozwoju działalności handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług w ramach rozwoju gospodarczego powiatu w układzie organizacyjnym, branżowym i terytorialnym. Do zakresu działania Wydziału Zdrowia i Opieki Społecznej należało wykonywanie zadań służby zdrowia i opieki społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia inwalidów, nadzór nad właściwymi organami urzędów stopnia niższego z zakresu działalności resortu zdrowia i opieki społecznej. Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych prowadził sprawy dotyczące projektów terytorialnych programów zatrudnienia, pośrednictwa pracy, zabezpieczenia miejsc pracy dla absolwentów różnych typów szk

Daty skrajne:

1972-1975

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1972-1975.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

204

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

185

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

2.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

1.4

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
spis zdawczo-odbiorczy Tak