Starostwo Powiatowe Tureckie (w Turku)

Sygnatura
54/217/0
Liczba serii
126
Liczba skanów
0

Zawartość:

1 Referat Ogólno-Organizacyjny, daty: 1945-1950, sygn. 1-6, 9-10, 481: akta dotyczące organizacji starostwa, plany pracy i sprawozdania z działalności referatów, starostwa i instytucji powiatowych, dokumentację nadzoru nad podległymi urzędami, protokoły narad burmistrzów, wójtów, kierowników instytucji powiatowych i pracowników starostwa. 2 Referat Budżetowo-Gospodarczy, daty: 1945-1949, sygn. 7-8, 115-116, 397, 484: krótkookresowe sprawozdania finansowe, sprawozdania o ruchu spraw w referatach, preliminarze budżetowe starostwa. 3 Referat Administracyjny, daty: 1945-1950, sygn. 96, 117-118, 312, 387-389, 391, 393-394, 442, 444, 446, 454-455, 457-459, 490, 492, 494, 496, 525-527: akta dotyczące pozbawiania, poświadczania i uznania obywatelstwa, nadawania i zmiany nazwisk, statystyki ruchu ludności, dokumentację dotyczącą odtwarzania akt stanu cywilnego oraz przejmowania ksiąg stanu cywilnego od instytucji wyznaniowych. 4 Referat Karno-Administracyjny, daty: 1945-1950 [1952], sygn. 392, 440-441, 447-450, 497: rejestry spraw karno-administracyjnych, sprawozdania z zakresu orzecznictwa karno-administracyjnego. 5 Referat Społeczno-Polityczny, daty: 1945-1949, sygn. 111-112, 114, 390, 430-436, 438-439, 443, 451-453, 456, 486-489, 491, 493, 495, 498-515, 528-533: zaświadczenia przesiedleńcze, wykazy instytucji, stowarzyszeń, związków i partii politycznych, dokumentację dotyczącą rejestracji stowarzyszeń i związków, spisy cudzoziemców, dokumentację dotyczącą repatriacji i wysiedlania Niemców i Rosjan, sprawy rehabilitacji volksdeutschów i Leistungs-Pole, deklaracje wierności, świadectwa moralności, sprawozdania z zakresu bezpieczeństwa publicznego. 6 Referat Opieki Społecznej, daty: 1945-1950, sygn. 11-18, 97-108: sprawozdania z działalności i kontroli powiatowego i gminnych komitetów opieki społecznej, preliminarze i sprawozdania budżetowe komitetów opieki społecznej, sprawozdania z zakresu opieki społecznej. 7 Referat Zdrowia, daty: 1945-1949, sygn. 109-110, 519: sprawozdania z działalności zakładów służby zdrowia, sprawozdania o stanie lecznictwa w powiecie, kwestionariusze osobowe lekarzy. 8 Referat Weterynaryjny, daty: 1946-1948, sygn. 337-338, 347-349: sprawozdania z działalności referatu oraz lecznictwa weterynaryjnego, wykazy lekarzy weterynarii, akta dotyczące nadzoru nad targami i spędami zwierząt. 9 Referat Rolnictwa i Reform Rolnych, daty: [1921] 1945-1950 [1951], sygn. 119-120, 327-336, 339-346, 350, 352-359, 362-386, 445, 473-474, 516: zaświadczenia przesiedleńcze, akta dotyczące parcelacji majątków i gospodarstw rolnych, protokoły opisowe gospodarstw poniemieckich, akty nadania ziemi z reformy rolnej, dokumentację przejęcia ziemi na cele reformy rolnej, protokoły posiedzeń komisji ziemskiej. 10 Referat Aprowizacji, daty: 1945-1948, sygn. 263-264, 269-271, 275, 277-278: zarządzenia z zakresu aprowizacji, sprawozdania z produkcji i obrotu towarów reglamentowanych. 11 Referat Przemysłu i Handlu, daty: [1928] 1945-1950 [1952], sygn. 265-268, 272-274, 276, 279-311, 314-326, 539-540: akta dotyczące rejestracji placówek handlowych, usługowych i zakładów rzemieślniczych, dokumentację nadzoru nad zakładami przemysłowymi i handlowymi, protokoły i sprawozdania z działalności komisji cennikowej i komisji usprawnienia zaopatrzenia, sprawozdania z produkcji i kontroli w zakładach produkcyjnych i handlowych. 12 Referat Odbudowy, daty: [1944] 1945-1950 [1953], sygn. 55-95, 360, 476: sprawy nadzoru budowlanego, wykazy zniszczeń wojennych w budownictwie, wykazy budynków państwowych i samorządowych, sprawozdania z odbudowy i działalności referatu, plany inwestycyjne i plany sfinansowania inwestycji, sprawy grobownictwa wojennego, wykazy mogił znajdujących się na terenie powiatu. 13 Referat Szkód Wojennych, daty: 1945-1946, sygn. 437, 460-472, 517-518: akta rejestracyjne szkód wojennych, wykazy szkód. 14 Referat Samorządu Powiatowego, daty: 1945-1950, sygn. 19-33, 35, 48, 52-54, 113, 140, 260-261, 313, 477-480, 485, 520-522, 534-538: budżety Powiatowego Związku Samorządowego (PZS), budżety przedsiębiorstw samorządowych, plany inwestycyjne PZS, raporty inwestycyjne, plany gospodarcze i finansowe PZS, zestawienia statystyczne ludności i przedsiębiorstw, dokumentację kontroli zarządów miejskich i gminnych oraz PZS, akta wyborów do rad narodowych. 15 Referat Inspekcyjny i Samorządu Gminnego, daty: 1945-1950, sygn. 34, 36-47, 49-51, 123-139, 141-259, 262, 351, 361, 418-420, 482-483, 523-524: protokoły i zarządzenia poinspekcyjne dla gmin, sprawozdania z inspekcji, wykazy członków samorządów gminnych, akta dyscyplinarne burmistrzów i wójtów, protokoły odpraw służbowych burmistrzów, wójtów i sołtysów, akta dotyczące organizacji instytucji samorządu gminnego oraz zmian granic gmin i gromad, budżety miast i gmin, dotacje dla gmin, sprawozdania rachunkowe gmin, wykazy domów ludowych, wykazy miast, gmin i gromad. 16 Referat Podatkowy, daty: 1945-1949, sygn. 121-122, 395-396, 398-417, 421, 423-429, 475: rejestry wymiarowe podatku gruntowego z gmin, zestawienia powiatowe wymiaru podatku gruntowego. 17 Referat Rachunkowo-Kasowy, daty: 1947-1947, sygn. 422: zawiera dziennik główna kasy Wydziału Powiatowego w Turku.

Dzieje twórcy:

Starostwo utworzone zostało po wyzwoleniu miasta i powiatu w styczniu 1945 r. i było urzędem pomocniczym starosty. Starosta był przedstawicielem rządu oraz władza administracji ogólnej (zespolonej) na terenie powiatu. Podlegał Wojewodzie Poznańskiemu, a nadzorował zarządy miejskie i gminne z terenu powiatu. Jako przedstawiciel rządu reprezentował rząd w czasie obchodów świąt państwowych, innych uroczystości i w stosunkach oficjalnych oraz uzgadniał działalność całej administracji rządowej w powiecie z kierunkami działalności rządu. Natomiast w zakres kompetencji starosty jako szefa administracji ogólnej wchodziły wszystkie sprawy administracji rządowej na obszarze powiatu, nie zastrzeżone do właściwości władz naczelnych, wojewody, innych władz rządowych i związków samorządowych. Ponadto starosta załatwiał wszystkie sprawy, w których nie udało się ustalić właściwości rzeczowej innej władzy. Starosta z urzędu piastował stanowisko przewodniczącego Wydziału Powiatowego oraz wchodził w skład Powiatowej Rady Narodowej w Turku. W strukturze organizacyjnej starostwa wyodrębniano komórki organizacyjne - referaty. W latach 1945-1950 starostwo przechodziło szereg zmian organizacyjnych będących odbiciem zmian na szczeblu centralnym i wojewódzkim. W Starostwie Powiatowym Tureckim obowiązywał bezdziennikowy system kancelaryjny oparty na strukturalno-rzeczowym wykazie akt. W 1950 r. zlikwidowano dualistyczna strukturę administracji rządowej i samorządowej, a władze przekazano organom jednolitej władzy państwowej - radom narodowym i ich prezydiom. Urząd Starosty Powiatowego Tureckiego zniesiono na przełomie czerwca i lipca 1950 r., jego kompetencje przekazując Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Turku.

Daty skrajne:

[1921] 1945-1950 [1953]

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1945-1950.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

540

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

540

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

8.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

7.7

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak

Inwentarz książkowy: oprac. Z.Marek, Konin 2003.