Akta miasta Święciechowa

Sygnatura
34/31/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

1. Sprawy ogólnopaństwowe i krajowe (1824-1935) - organizacja władz, wybory, święta, odznaczenia 2. Podatki państwowe i krajowe (1857-1935) - rozporządzenia, pożyczka państwowa, eksport i import towarów, wymiar podatków 3. Sprawy prawne i sądowe (1860-1935) - sędziowie podatki, testamenty 4. Komunikacja (1847-1935) - kolej, poczta, telegraf, urząd katastralny 5. Sprawy wojskowe (1874-1935) - pobór, ćwiczenia, odroczenia, mobilizacja, uchylanie się od służby wojskowej, inwalidzi 6. Statystyka (1881-1932) - ludność, biedni, przemysł, rzemiosło, rolnictwo 7. Ochrona pracy i ubezpieczenia od wypadków (1884-1935) - inwalidzi, nieszczęśliwe wypadki, ubezpieczenia, ochrona pracowników, bezrobocie 8. Zabytki i podstawy prawne miasta (1759, 1828-1935) - kronika, zabytki, archiwum, związek miast, statystyka, właściciele nieruchomości, zarządzenia, ogłoszenia 9. Władze miejskie i pracownicy miejscy (1797-1935) - magistrat, rada miejska, pracownicy 10. Finanse miejskie i podatki komunalne (1847-1939) - budżet, sprawy kasowe, inwentarz miasta, podatki 11. Administracja majątkiem miejskim (1826-1938) - nieruchomości miejskie, zatargi graniczne, dzierżawy 12. Utrzymanie ulic i dróg miejskich (1840-1934) - świadczenia drogowe, utrzymanie, oświetlenie 13. Sprawy szkolne i kościelne (1796 -1938) - budynki, majątek, korporacje, podatki, serwituty, księża, grunty szkolne, podatek, mieszkania nauczycieli, budowa szkoły, nauczyciele, wychowanie fizyczne 14. Fundacje, legaty, darowizny, instytucje dobroczynne (1829-1937) - fundacje, legaty, schronisko dla starców, dom sióstr elżbietanek, ochronka 15. Opieka społeczna i bezrobotni (1863-1935) - zarządzenia, wsparcia, kasa chorych 16. Ubezpieczenia, rzemiosło i handel (1855-1938) - Kasa Chorych, szkoła dokształcająca, targi, jarmarki, cech rzeźnicki, ubezpieczenie miasta w wecie 17. Organizacja policji i urządzenia policyjne (1859-1935) - rozporządzenia, organizacja, areszt 18. Nadzór nad bezpieczeństwem publicznym (1855-1935) - partie, strajki, sprawy obywatelstwa, listy gończe, cudzoziemcy 19. Nadzór nad porządkiem w sprawach wodnych, rolnych (1873-1935) - badania wody, wałęsające się psy 20. Nadzór nad budownictwem i bezpieczeństwo pożarowe (1797-1935) - zarządzenia, zezwolenia budowlane, straż pożarna, sprawy kominiarskie, ubezpieczenia 21. Nadzór nad zabawami (1924-1935) - wnioski o urządzanie zabaw 22. Sprawy sanitarne i zdrowotności ludzi (1845-1935) - choroby zakaźne i inne, zakłady lecznicze, opiekuńcze, akuszerki, czystość, staranie o lekarza, lecznictwo pokątne, szczepienia, pogrzeby 23. Nadzór nad obyczajowością i moralnością (1837-1931) - nierząd, palenie tytoniu przez nieletnich, pijaństwo, dzieci nieślubne 24. Sprawy weterynaryjne (1875-1936) - ubój zwierząt, zarazy 25. Nadzór nad rzemiosłem, przemysłem, handlem (1845-1937) - przepisy, zarządzenia, zwalczanie drożyzny, koncesje, gospody, zabawy publiczne, przedstawienia, rewizje miar i wag, nadzór nad zakładami przemysłowymi, wiatraki, piekarnie 26. Nadzór nad ruchem ludności (1846-1938) - raporty, obwieszczenia, zarządzenia, meldunki 27. Nadzór nad ruchem drogowym i sprawy komunikacji (1874-1935) - przepisy porządkowe 28. Nadzór nad stowarzyszeniami i prasą (1878-1935) - stowarzyszenia, zakaz rozpowszechniania druków antypaństwowych 29. Nadzór nad rolnictwem, leśnictwem i gospodarką wodną (1838-1935) - popieranie rolnictwa, hodowla, szkodniki, łowiectwo, spółki wodne 30. Nadzór nad religijnością (1851-1933) - święta kościelne 31. Akta personalne biednych (1866-1923) 32. Akta personalne policyjne osób karanych (1850-1933) 33. Akta z okresu okupacji hitlerowskiej (1939-1940) - okólniki, zarządzenia, kredyty, stowarzyszenia

Dzieje twórcy:

W zasobie Archiwum Państwowego w Lesznie znajdują się akta miast z okresu od XIX w. do 1950 r. Nieliczne tylko materiały są z lat wcześniejszych. Zasób staropolski przechowywany jest w Archiwum Państwowym w Poznaniu. Z tego też powodu poniżej omówione funkcjonowanie administracji miejskiej dotyczy lat 1793-1950. Po zajęciu Wielkopolski w 1793 r. przez Prusy zasadniczym dążeniem władz w zakresie ustroju miejskiego było ograniczenie dotychczasowego samorządu. W okresie tym ustrój miast kształtowała deklaracja z 18 kwietnia 1793 r. o organizacji i obsadzaniu magistratów w tzw. Prusach Południowych. W czasach Księstwa Warszawskiego podstawą ustroju miast była początkowo konstytucja o miastach uchwalona na Sejmie Czteroletnim (przywrócona w 1807 r.), a później konstytucja napoleońska z 1807 r. i dekret z 1809 r. W 1815 r. w Wielkim Księstwie Poznańskim wprowadzono prawo pruskie (tzw. Allgemeines Landrecht), które zniosło całkowicie ustawo-dawstwo polskie. Reforma Steina i Hardenberga z 1808 r., wprowadzona do Wielkopolski w 1815 r., ustaliła kompetencje samorządu miejskiego. Od tego czasu do początku XX wieku na czele magistratu — jako organu wykonawczego i zarządzającego — stał burmistrz, którego zastępcą był sekretarz miejski. Magistrat dzielił się na dwa wydziały: komunalny i policyjny. Organem decydującym w sprawach gospodarki majątkiem miejskim oraz zarządzania miastem była rada miejska. Organami pomocniczymi rady były różne komisje i deputacje. Kompetencje rady i magistratu ograniczono znacznie w stosunku do poprzedniego okresu przez odebranie władzom miejskim sądownictwa i częściowo policji. Nowa ordynacja miejska z 1832 r. zmniejszyła liczbę radnych oraz rozgraniczyła zakres kompetencji rady i magistratu, dając temu ostatniemu więcej uprawnień. Wzmocniła także kontrolę państwową. Ordynacja miejska z 1853 r. poddała miasta jeszcze silniejszej kontroli ze strony władz państwowych (wykonywali ją landraci), a sprawy policyjne prze-kazała burmistrzom. Ustawa z 1893 r. (uzupełniona w 1895 r.) oddała miastom pewne dochody z podatków państwowych. W 1911 r. ukazała się ustawa dążąca do wzmocnienia pozycji korporacji samorządowej przez dobrowolne łączenie się miast w związki. W okresie XIX w. państwo zleciło miastom prowadzenie urzędu stanu cywilnego, ściąganie podatków państwowych oraz niektóre czynności w zakresie spraw wojskowych (spisy poborowych, kwatery dla wojska, opieka nad wdowami i sierotami po poległych żołnierzach). Początkowo po 1918 r. zakres kompetencji władz miejskich i ich organizacja na terenie byłego zaboru pruskiego nie uległy zasadniczej zmianie. Nieznaczne zmiany wprowadziło rozporządzenie ministra byłej dzielnicy pruskiej z dnia 12 sierpnia 1921 r. Organem samorządu miejskiego była w tym czasie rada miejska jako organ stanowiący i kontrolujący oraz magistrat jako organ wykonawczy i organ władzy państwowej w zakresie spraw poruczonych. Dopiero po 1926 r. zmienił się częściowo charakter samorządu miejskiego na skutek utworzenia Policji Państwowej. W miastach utworzone zostały wtedy miejskie komitety bezpieczeństwa i porządku publicznego. Na podstawie rozporządzenia Prezydenta z 23 marca 1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego wprowadzono nazwę „zarząd miejski", zamiast dotychczasowej „magistrat". Ogólną władzą nadzorczą dla miast wydzielonych z powiatów stał się wojewoda, a dla miast niewydzielonych — wydział powiatowy. Rada miejska stała się organem wyłącznie stanowiącym, kierownikiem zaś całej administracji i gospodarki miejskiej był bur-mistrz. W zarządach miejskich w tym czasie występowały następujące działy: ogólno-organizacyjny, finansowo-budżetowy, gospodarki miejskiej, administracyjny (sprawy poruczone przez państwo).W okresie okupacji hitlerowskiej z uwagi na duży procent ludności polskiej większość miast nie uzyskała praw niemieckiej ustawy gminnej z 30 stycznia 1935 r. Zniesiono polskie samorządy miejskie i narzucono miastom zarząd niemiecki (Stadtverwaltung), a mniejsze miasta tworzyły gminne okręgi administracyjne wraz z sąsiednimi wsiami. Na czele miast stali komisaryczni burmistrzowie, podlegający landratom. W okresie 1945—1950 organizacja władz miejskich opierała się na ustawie z 11 września 1944 r. o organizacji i zakresie działania rad narodowych i na dekrecie z 23 listopada 1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego. Miejskie rady narodowe stały się organami uchwałodawczymi samorządu miejskiego, planującymi działalność publiczną i wykonującymi kontrolę nad ogółem jednostek pełniących funkcje administracji publicznej. Miejskie rady narodowe wybierały ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i trzech członków, którzy stanowili prezydium rady. Rady powoływały do współpracy różne komisje. Organami wykonawczymi i zarządzającymi były wybierane przez rady zarządy miejskie, które składały się z burmistrza, jego zastępcy i członków. Występowały w nich działy: organizacyjny, finansowo - budżetowy, gospodarki gminnej i administracji społecznej. Dotychczasowa organizacja władz miejskich została zniesiona ustawą z 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej. Funkcje zarządów miejskich przejęły prezydia miejskich rad narodowych.

Daty skrajne:

1759-1949

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Amtsbezirk Schwetzkau; Magistrat w Święciechowie; Magistrat zu Schwetzkau

Daty:

1759-1949.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

1446

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

1446

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

9.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

9.1

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak