Zespół
Zawartość:
1. Wydział Organizacyjno-Prawny 960 j.a. (1946-1975) Protokoły sesji powiatowych rad narodowych, organizacja sesji, plany pracy rady, uchwały rady narodowej, kontrola uchwał rady, działalność rad narodowych, przygotowania do wyborów i wybory, spotkania posłów i radnych z wyborcami, realizacja wniosków i postulatów wyborczych, posiedzenia komisji stałych rady narodowej, posiedzenia komisji doraźnych, protokoły posiedzeń prezydium, uchwały prezydium, wykonanie uchwał prezydium, pisma okólne, zarządzenia, plany pracy i sprawozdania z działalności prezydium, konferencje i narady członków organów kolegialnych, akcje organizowane przez prezydium. Działalność wydziałów rady narodowej, organizacja rad narodowych, organizacja Urzędu Powiatowego, informacje i wytyczne, instrukcje i normatywy, plany pracy, obchody świąt państwowych, akta podziału administracyjnego, analizy materiałów z sesji rad narodowych niższego stopnia, materiały dotyczące członków rady narodowej i rad narodowych niższego stopnia. Akta dotyczące odznaczeń państwowych, sprawozdania i wykazy ze stanu zatrudnienia, sprawy osobowe, skargi i zażalenia, kontrole i inspekcje w jednostkach podległych i nadzorowanych, sprawy radiowęzła, współpraca z Frontem Jedności Narodu, akta Komitetów Blokowych i odbudowy Warszawy, akta Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, korespondencja. 2. Powiatowa Komisja Planowania Gospodarczego 340 j.a. (1948-1975) Posiedzenia Powiatowej Komisji Planowania Gospodarczego, programy, sprawozdania z działalności komisji, sprawy organizacyjne i skład osobowy komisji, sprawy finansowe, budżetowe, budowlane. Sprawy organizacyjne, plany pracy i sprawozdania z działalności, przepisy i zarządzenia, programy rozwoju, koordynacja prac, wnioski i wytyczne do planów. Plany 6 i 5 - letnie, plany gospodarcze, plany techniczno-ekonomiczne, plany inwestycyjne i finansowe, plany dochodów i wydatków, zadania planowe, sprawozdania z wykonania planów, preliminarze budżetowe, budżety, sprawozdania z budżetu, analiza z wykonania budżetu, bilanse, sprawozdania finansowe, kontrole i inspekcje zewnętrzne. 3. Wydział Finansowy 289 j.a. (1945-1975) Protokoły posiedzeń Wydziału, przepisy i zarządzenia, sprawozdania o dochodach i wydatkach, o podatkach, sprawozdania, sprawy budżetu i finanse, ewidencja, analizy, opracowania statystyczne, sprawy podatku gruntowego, rejestry podatku gruntowego, rejestry gospodarstw rolnych, księgi wymiaru i wykonania świadczeń w naturze, zestawienia, wymiary, wpływy podatkowe, zarządzenia płatnicze, kwitariusze należności, kredyty, rachunki, wykazy, wynagrodzenia za pracę, należności, inwestycje. 4. Wydział Oświaty 139 j.a. (1945-1962) Uchwały i sprawozdania z ich wykonania, przepisy i zarządzenia ogólne, plany pracy, konferencje i narady organizowane przez wydział, protokoły narad pedagogicznych, sprawy organizacyjne, organizacja sieci szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, programy, plany i sprawozdania z ich realizacji, informacje, preliminarze, budżety, sprawy budżetowe, bilanse, sprawozdania opisowe, sprawozdania statystyczne, sprawozdania z inwestycji, sprawozdania z dochodów i wydatków, z wizytacji, informacje, kursy, teczki instruktorów, listy płac nauczycieli, sprawy mieszkań dla nauczycieli, wyniki nauczania, egzaminów, promowanie, likwidacja analfabetyzmu, akta Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Kadr Oświatowych. 5. Wydział Kultury 17 j.a. (1949-1959) Plany, sprawozdania z realizacji planów, informacje z działalności własnej i jednostek podległych, opracowania statystyczne, kontrole, sprawy obchodów i rocznic. 6. Powiatowy Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki 19 j.a. (1948-1955) Zarządzenia, uchwały, wytyczne Wojewódzkiego Komitetu Kultury Fizycznej, posiedzenia Powiatowego Komitetu Kultury Fizycznej, regulaminy aktywu sportowego i turystycznego, plany i sprawozdania z realizacji. 7. Wydział Spraw Wewnętrznych 211 j.a. (1945-1991) Protokoły, narady, odprawy, organizacja i sprawy ogólno-organizacyjne, porządku-publicznego, sprawy powodziowe, budżetowo-gospodarcze, przepisy, zarządzenia, wytyczne, plany, sprawozdania, kontrole i inspekcje oraz akta nadzoru nad działalnością jednostek podległych. Zmiana imion i nazwisk, dokumentacja spraw ludności rodzimej, narodowościowych i społecznych, akta dotyczące obywatelstwa, powrotów do kraju i wyjazdu z kraju, sprawy organizacji urzędów stanu cywilnego, odtwarzanie i ustalanie treści aktów stanu cywilnego, legalizacja dokumentów USC, Kolegium i sprawy karno-administracyjne, rejestr spraw karnych, sprawy dotyczące Kościoła, poszukiwanie osób. Sprawy referatu wojskowego min. sprawy ogólno-organizacyjne, poboru do wojska, ewidencja oraz meldunki z gmin, sprawy ruchu ludności, sprawy meldunkowe i pomocnicze rejestry meldunkowe, domowe książki meldunkowe oraz książki meldunkowe. 8. Wydział Gospodarki Wodnej i Ochrony Powietrza 1 j.a. (1953) Akta gospodarki wodnej. 9. Wydział Skupu 1 j.a. (1953-1961) Organizacja wydziału 10. Wydział Rolnictwa i Leśnictwa 307 j.a. (1949-1975) Zjazdy, konferencje, narady organizowane przez wydział, akta Powiatowej Komisji Rozliczeniowej, Komisji Propagandy Rolniczej, akta powiatowego zjazdu chłopów, instrukcje i zarządzenia, sprawy organizacyjne, akta współzawodnictwa i współpracy, Biuletyny Informacyjne, akcje związane z rolnictwem, plany 5 i 3 letnie, plany pracy, plany gospodarcze, inwestycyjne, plany, preliminarze i budżety, sprawozdania z działalności, sprawozdania z wykonania planów, z realizacji inwestycji, z upowszechniania wiedzy, akcji żniwno-omłotowej, sprawozdania o dochodach i wydatkach, sprawozdania. Analizy sytuacji w rolnictwie i leśnictwie, inwestycje rolnicze, wykazy i kursy, sprawozdania statystyczne, akta kontroli i inspekcji, skargi i zażalenia, akta spółdzielni produkcyjnych. Sprawy rybołówstwa i pszczelarstwa, sprawy osobowe. Materiały z działalności Powiatowego Pełnomocnika Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji, sprawy hodowli i kontraktacji, sprawy upraw i kontraktacji, obowiązkowych dostaw, ochrony roślin, zwalczanie stonki ziemniaczanej, szkodników i chwastów, korespondencje, klasyfikacja gruntów. 11. Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 296 j.a. (1949-1975) Protokoły posiedzeń wydziału, uchwały rad narodowych, materiały i sprawozdania z działalności wydziału, zarządzenia, przepisy i okólniki, instrukcje, sprawy organizacyjne, plany gospodarcze, plany gospodarczo-techniczne-eksploatacyjne, plany finansowe, inwestycyjne, remontów i kapitalnych remontów, wskaźniki planów, preliminarze, budżety, analizy budżetów, bilanse i sprawozdania finansowe, sprawy gospodarcze, remontów, budżetowe i urządzeń komunalnych, sprawy zatrudnienia i personalne, sprawy Czynszowej Komisji Odwoławczej, Zarządu Budynków Mieszkalnych, sprawy budowlane, inwestycyjne, cegielni, gazowni, złomu. Analizy ekonomiczne, inwestycje, budowy, remonty. Opracowania statystyczne, kontrole i inspekcje, akta Powiatowego Oddziału Robót Rozbiórkowych, akcje robót rozbiórkowych, gospodarka lokalami. Opinie lokalizacyjne, akta Odwoławczej Komisji Lokalowej, korespondencja, sprawy zatrudnienia i wynagrodzenia, działalność jednostek podległych. 12. Wydział Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Komunikacji 1 j.a. (1952) Akta gospodarki odpadkami użytkowymi. 13. Wydział Handlu, Przemysłu i Usług 52 j.a. (1949-1972) Zjazdy, konferencje, narady organizowane przez wydział, zarządzenia, przepisy i wytyczne, organizacja handlu, plany gospodarcze, opracowania statystyczne, skargi i zażalenia, kontrole i inspekcje, akta dotyczące przemysłu i rzemiosła, sprawy obrotu towarowego, cenniki, korespondencja. 14. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej 13 j.a. (1945-1955) Akta Komisji Kwalifikacyjnej, Komitetu Sanitarno-Porządkowego, Komitetu Samorządu, plany, sprawozdania, kontrole, akta pomocy i opieki społecznej. 15. Wydział Zatrudnienia i Spraw Socjalnych 115 j.a. (1946, 1948-1972) Konferencje i odprawy, przepisy i zarządzenia ogólne, sprawy organizacji, plany, sprawozdania, informacje, kontrole i inspekcje, akta kursów i szkoleń, zatrudnienia, sprawy etatów, werbunku do pracy i praktyk. Akta zapomóg specjalnych, karty wynagrodzeń, ankiety personalne, sprawy osobowe, akcje zbiórki składek pomocy społecznej, akcje racjonalizatorskie, wypadki przy pracy, korespondencja, akta Związku Zawodowego Pracowników. 16. Wydział Budownictwa Urbanistyki i Architektury 319 j.a. (1937, 1946-1975) Uchwały, konferencje, narady, przepisy i zarządzenia, sprawy budowlano-organizacyjne, plany i sprawozdania, sprawy finansowe, kosztorysy, kontrole, sprawy budownictwa – opinie i zaświadczenia lokalizacyjne, opinie budowlane, zapotrzebowanie, sprawy budów, akta nieruchomości, projekty techniczne i dokumentacja techniczna. Materiały spółdzielni powiatu oleskiego. Dokumentacja techniczna, projekty konstrukcyjne i budów, dokumentacja rozbudowy i odbudowy obiektów. 17. Wydział Statystyki 12 j.a. (1951-1956) Instrukcje statystyczne, sprawozdania statystyczne, ewidencja i raporty. 18. Powiatowa Komenda Straży Pożarnych 46 j.a. (1948-1961) Protokoły posiedzeń Zarządu Ochotniczych Straży Pożarnych, odprawy i zebrania, organizacja, zarządzenia, przepisy i instrukcje, plany pracy, budżet, sprawozdania w tym finansowe, statystyka, szkolenia, sprawy kulturalno-organizacyjne, etaty, wykazy, korespondencja. 19. Rada Zakładowa przy PPRN 1 j.a. (1957-1958, 1962-1964) Protokoły zebrań i posiedzeń zarządu Rady Zakładowej. nab. 8516/2016: zezwolenia na prowadzenie zakładów przemysłowych, wydawanie i cofanie uprawnień na prowadzenie placówek handlowych i gastronomicznych, limity i ograniczenia dotyczące wydawania pozwoleń na prowadzenie zakładów przemysłowych, wydawanie i cofanie uprawnień na wykonywanie rzemiosła, zwalnianie osób ubiegających się o wydanie uprawnień od wymaganych kwalifikacji zawodowych 1949-1989 (55 j.a.).
Dzieje twórcy:
Ustawa z dnia 20 III 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej zlikwidowała dualizm aparatu rządowego i samorządowego . Na szczeblu powiatowym zniesiono Powiatowe Rady Narodowe, Wydziały Powiatowe, stanowiska starostów, i starostwa. Wszystkie funkcje zniesionych władz i urzędów przeszły w kompetencje rad narodowych, do ich prezydiów oraz do właściwych komórek organizacyjnych. Ponadto w radach zespolono szereg agend państwowych, w szczególności zaś władz administracyjnych, które do 1950 r. były wyodrębnione. Radom zostały nadane funkcje uchwałodawcze, jako organy władzy państwowej kierowały działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną na swoim terytorium . Będąc organami władzy państwowej przejęły kompetencje administracji ogólnej, zespolonej i częściowo niezespolonej. Stałe i niestałe komisje były organami pomocniczymi dla rad narodowych, nastąpiło wzmocnienie pozycji prezydium rady narodowej. W 1950 roku prezydium zostało organem wykonawczym i zarządzającym dla rad, jak również organem administracji państwowej. Pierwsza sesja nowej Powiatowej Rady Narodowej w Oleśnie odbyła się 7 VI 1950 r. Na przewodniczącego prezydium PRN wybrana została Odyjas Aniela, sekretarzem został Nowosiński Edward, członkami zaś Marszałek Feliks i Morawski Józef. Na plenarnym posiedzeniu Powiatowej Rady Narodowej w dniu 19 IX 1950 roku wybrano zastępcę przewodniczącego prezydium. Został nim Kościelny Antoni. Pierwsze posiedzenie nowo powołanego organu powiatu oleskiego – Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Oleśnie odbyło się 7 VI 1950 r. Powołano wówczas następujące wydziały i referaty: - Wydział Ogólny, - Wydział Finansowy, - Wydział Oświaty, - Wydział Rolnictwa i Leśnictwa, - Wydział Komunikacyjny, - Wydział Zdrowia, - Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, - Referat Kadr, - Referat Kontroli, - Referat Społeczno-Administracyjny, - Referat Wojskowy, - Referat Budownictwa, - Referat Przemysłu, - Referat Handlu, - Referat Kultury, - Referat Pracy i Pomocy Społecznej, - Referat do Spraw Wyznaniowych . Ustawa z dnia 22 XI 1973 r. o zmianie Konstytucji PRL i zmianie ustawy o radach narodowych, nadawała nowy charakter powiatowym radom narodowym . Oprócz funkcji organów władzy państwowej spoczęła na nich rola podstawowych organów samorządu społecznego. Zmieniły się organizacja i funkcje prezydium rady. Funkcje administrowania poszczególnymi dziedzinami życia zostały wydzielone z zakresu działania rad narodowych i przekazane nowo utworzonym terenowym organom administracji państwowej, którymi ustanowieni zostali w powiatach naczelnicy powiatów. Prezydium zostało jedynie organem wewnętrznego kierownictwa rady narodowej. Dotychczasowy aparat prezydium – wydziały dostosowano do wymogów organizacyjnych urzędu powiatowego (pozbawiono je pozycji terenowych organów administracji państwowej). Urzędy Powiatowe zostały zniesione z dniem 1 VI 1975 r. na mocy ustaw z 28 V 1975 r. o zmianie Konstytucji PRL i o dwustopniowym podziale administracyjnym kraju . Kompetencje zlikwidowanych urzędów powiatowych przejęły odpowiednie urzędy miejskie oraz urząd wojewódzki.
Daty skrajne:
[1937] 1950-1975 [1991]
Klasyfikacja:
Nazwa twórcy:
Daty:
1937-1937, 1937-1937, 1950-1975, 1950-1975, 1991-1991, 1991-1991.
Nazwa dawna:
Nazwa obcojęzyczna:
Języki:
Dostępność:
Ogółem jednostek archiwalnych:
3194
Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:
3139
Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:
0
Ogółem metrów bieżących
50.0
Ogółem opracowanych metrów bieżących
49.8
Ogółem metrów bieżących bez ewidencji
0.0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0
Ogółem plików :
0
Ogółem rozmiar (w MB):
0.0
Ogółem dokumentów
0
Ogółem spraw
0
Ogółem klas
0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0.0
Ogółem metrów bieżących:
0.0
Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:
Nazwa | Inwentarz skarbowy | Uwagi |
---|---|---|
indeks geograficzny | Tak | |
inwentarz książkowy zatwierdzony | Tak | 3139 j.a. |
indeks rzeczowy | Tak | |
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy | Nie | |
indeks osobowy | Tak | |
indeks geograficzny | Tak | |
inwentarz książkowy zatwierdzony | Tak | 3139 j.a. |
indeks rzeczowy | Tak | |
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy | Nie | |
indeks osobowy | Tak |
materiały archiwalne nab. 30- przejęte przez PAP Kluczbork, nab.267 - OT Brzeg, 1977 - brak numeru nabytku