Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie

Sygnatura
45/717/0
Liczba serii
3
Liczba skanów
0

Zawartość:

organizacja MRN 1950 (1 j.a.), protokoły sesji MRN 1950-1973 (24 j.a.), rejestr wykonania uchwał MRN 1958-1959 (2 j.a.), akta komisji radzieckich - protokoły z posiedzeń, protokoły z kontroli, sprawozdania, plany pracy 1950-1973 (19 j.a.) organizacja prezydium MRN 1956-1957 (1 j.a.), protokoły posiedzeń prezydium 1950-1973 (24 j.a.), realizacja uchwał Prezydium 1955 (3 j.a.), komitety blokowe - statut, plany pracy, protokoły posiedzeń i kontroli 1955-1956 (1 j.a.), sprawozdania z działalności MRN i jej organów 1951-1954 (1 j.a.), sprawozdania GUS za 1951 r. (2 j.a.), kontrole i inspekcje zewnętrzne 1951-1956, 1970-1971 (2 j.a.), budżet 1950-1957 (8 j.a.), sprawozdania z wykonania budżetu 1950-1959 (10 j.a.), Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych - plany remontów, sprawozdania, bilans 1953-1954 (2 j.a.), Rzeźnia Miejska - plany i sprawozdania z działalności, plany kapitalnych remontów, bilanse 1954-1955 (5 j.a.), projekty techniczne budynków mieszkalnych 1957-1958 (3 j.a.), akta Miejskiego Komitetu do Walki z Analfabetyzmem - protokoły z zebrań i przeprowadzonych kontroli 1950-1951 (1 j.a.), współpraca z organami bezpieczeństwa 1951 (1 j.a.), akta kolegium karno-administracyjnego - sprawozdania z działalności 1952-1958 (1 j.a.), zmiana imion i nazwisk, sprawy obywatelstwa 1951 (1 j.a.).

Dzieje twórcy:

Na podstawie ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej z 20 marca 1950 roku, w Wołczynie utworzono Prezydium Miejskiej Rady Narodowej. 19 czerwca tegoż roku odbyła się inauguracyjna sesja Miejskiej Rady Narodowej, podczas której dokonano wyboru prezydium. Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie objęło swoją działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną, miała ponadto zapewnić ochronę porządku publicznego i czuwać nad przestrzeganiem praworządności. Zadania rady realizowane były poprzez uchwalanie terenowego planu i budżetu oraz nadzorowanie jego wykonania. Dla wykonywania funkcji kontrolnych rada powoływała komisje. obok działalności kontrolnej do obowiązków komisji należało badanie i opracowywanie spraw zleconych przez radę lub prezydium. Zgodnie z uchwałą Rady Państwa z 12 maja 1950 roku, która zobowiązywała rady narodowe do powołania komisji stałych oraz zalecała tworzenie komisji niestałych,4 w Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie uchwałą nr 10 z 8 lipca 1950 roku, powołano do działalności następujące komisje: -Komisję Zdrowia, Pracy i Pomocy Społecznej, -Komisję Finansowo – budżetową, -Komisję Oświaty i kultury, -Komisję urządzenia Osiedli, -Komisję Mieszkaniową, -Komisję Kontroli Społecznej. Ponadto zatwierdzono osobowy skład poszczególnych komisji, których liczba członków wahała się od trzech do pięciu osób.5 Wewnętrzna struktura organizacyjna prezydiów miejskich rad narodowych miast nie stanowiących powiatów uregulowana została uchwałą Rady Ministrów z 17 kwietnia 1950 roku, a przede wszystkim w załączonej do uchwały instrukcji nr 3 w sprawie tworzenia wydziałów i referatów prezydiów rad narodowych. Zgodnie z postanowieniami wspomnianej instrukcji oraz artykułem 20 punkt 2 ustawy z 20 marca 1950 roku, Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie na posiedzeniu kolegialnym w dniu 30 stycznia 1951 roku, uchwaliło Statut Organizacyjny. Statut ten przewidywał powołanie następujących referatów: -Referat Ogólno – Administracyjny, -Referat Finansowy, -Referat Spraw Socjalnych i Kulturalnych, -Referat Wojskowy, -Referat Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Ponadto niezależnie od referatów, przy Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie miał działać Urząd Stanu Cywilnego. Nowa ustawa o radach narodowych z 25 stycznia 1958 roku, wprowadzała pewne modyfikacje do dotychczasowego ustroju administracji terenowej. Przyznawała ona wydziałom prezydiów rad narodowych status samodzielnych organów administracji, zarządzających poszczególnymi dziedzinami spraw należących do kompetencji rad narodowych. Ponadto ustalała zakres działania miejskich rad narodowych powierzając im w szczególności sprawy gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, oświaty i kultury oraz zdrowia i opieki społecznej. Począwszy od roku 1958 wzrasta również rola i samodzielność komisji radzieckich. Ich rodzaj i ilość określały już same miejskie rady narodowe. Komisje brały udział w przygotowywaniu przez prezydia ważniejszych uchwał, natomiast kierownicy referatów tegoż prezydium byli zobowiązani do zasięgania opinii komisji w istotnych sprawach. Ponadto komisje uzyskały prawo występowania wobec kontrolowanych jednostek z wnioskami, wiążącymi zaleceniami lub opiniami. Na podstawie art. 28 ustawy z 25 stycznia 1958 roku oraz uchwały Rady Państwa nr 37 z 1 lutego 1958 roku,9 w sprawie rodzaju i składu liczbowego komisji rad narodowych. W Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie powołano następujące komisje: -Komisję Finansów i Budżetu, -Komisję Ochrony Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego, -Komisję Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, -Komisję Zaopatrzenia Ludności, -Komisję Oświaty i Kultury, -Komisję Zdrowia, Zatrudnienia i Opieki Społecznej.10 W marcu 1958 roku, uchwałą Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie nr II/5/58 ustalono, iż skład liczbowy poszczególnych komisji będzie wynosił pięć osób. Wyjątek stanowiła tu Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, która liczyła siedmiu członków. Na tej samej sesji Miejskiej Rady Narodowej, uchwałą nr II/6/58. powołano do działalności pięcioosobową Komisję Mandatową. W ten sposób w Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie, w omawianym okresie, funkcjonowało siedem stałych komisji radzieckich. Taki stan utrzymywał się do końca 1973 roku, to jest do momentu ustania działalności Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie. Obok stałych komisji radzieckich przy Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie działały również komisje niestałe powoływane w trybie doraźnym. Były to m.in.: Komisja do walki ze spekulacją i Nadużyciami w Handlu, Komisja Gospodarki Drogowej, Komisja Rolnictwa i Leśnictwa, Obywatelska Komisja do Spraw Podatku Gruntowego. W późniejszym okresie działalności Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie, zadania i kompetencje rad narodowych były rozszerzone jeszcze dwukrotnie. 1 1959 roku, w myśl uchwały nr 469 Rady Ministrów z 4 grudnia, prezydia powiatowych rad narodowych przekazały prezydiom miejskich rad narodowych, wszystkie zadania w zakresie utrzymania urządzeń komunalnych” na terenie miasta, ponadto dalsze sprawy z zakresu oświaty, kultury i finansów. Dalsze uprawnienia rady rozszerzyła obszerna nowelizacja do ustawy o radach narodowych uchwalona 28 czerwca 1963 roku. Działając na podstawie ustawy z 25 stycznia 1958 roku oraz wyżej wymienionej noweli z 1963 roku, Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie uchwałą nr 26/50/63 z 31 grudnia 1963 roku, podjęło decyzję, iż w Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wołczynie zamiast biura miejskiego będą działać następujące referaty: -Referat Finansowy, -Referat Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, -Referat Ogólno Administracyjny, -Referat Spraw Socjalnych i Kulturalnych Ponadto odjęło decyzję, że sprawy z zakresu referatu przemysłu i handlu, ze względu na mały zakres działania, przejmie Referat Ogólno – Administracyjny. Ustalona w ten sposób struktura wewnętrzna przetrwała bez zmian do początku lat siedemdziesiątych. Nowy podział organizacyjny prezydiów rad narodowych wszystkich stopni został wprowadzony rozporządzeniem Rady Ministrów z 20 marca 1970 roku. Zróżnicowano wówczas miasta w zależności od wielkości. Taka struktura organizacyjna prezydiów miejskich rad narodowych, wprowadzona do końca 1970 roku, przetrwała bez zmian aż do ich likwidacji. Zasadnicze zmiany w ustroju rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i ich organów wykonawczych nastąpiły na przełomie lat 1972/1973 Uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej w Opolu nr 23/126/73 z dnia 5 października 1973 roku w Wołczynie powołano wspólną radę narodową dla miasta i gminy, który pełnił funkcję organu wykonawczego i zarządzającego wspólnej rady. [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. Renata Łuczków, Opole 1995 ]

Daty skrajne:

1950-1974

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1950-1974, 1950-1974.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

152

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

112

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

2.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

1.5

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy Nie
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak 112 j.a.
inwentarz kartkowy zatwierdzony Tak 1 j.a.
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy Nie
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak 112 j.a.
inwentarz kartkowy zatwierdzony Tak 1 j.a.

Zmiany w rozmiarze zespołu zatwierdzono na posiedzeniu Komisji Metodycznej w dniu 04.12.2009 (protokół nr 10/09).