Starostwo Powiatowe Stargardzkie

Sygnatura
68/5/0
Liczba serii
58
Liczba skanów
0

Zawartość:

1. REFERAT OGÓLNO-ORGANIZACYJNY, 1945-1950, 42 j.a. - materiały dotyczą bieżącej działalności starostwa, nadzoru nad jednostkami podległymi, spraw personalnych urzędu, m. in. Skład osobowy grupy inicjatywnej przybyłej z Piły. Na końcu tej grupy akt umieszczono jednostkę składającą się z bardzo różnorodnych pism niepowiązanych treściowo, ale mających wartość historyczną. Dotyczą one wydarzeń z 1945 roku 2. REFERAT BUDŻETOWO-GOSPODARCZY, 1945-1950, 83 j.a. - są to preliminarze, budżety i sprawozdania z ich wykonania w miastach i gminach powiatu. 3. REFERAT ADMINISTRACYJNO-PRAWNY, 1945-1948, 33 j.a. - są to materiały sprawozdawcze dotyczące oceny szkód wojennych i opis zastanego majątku (lub stwierdzenie braków), stan ilościowy ludności, wykazy obiektów przemysłowych, charakterystykę miast i gmin powiatu, miesięczne sprawozdania zarządów miejskich i gminnych, wydziału powiatowego oraz samego starostwa, raporty o stanie przejętych akt poszczególnych Urzędów Stanu Cywilnego, poszukiwaniu akt w terenie oraz obsadzeniu stanowisk kierowników tych urzędów. 4. REFERAT SPOŁECZNO-POLITYCZNY, 1945-1949, 21 j.a. - są to rejestry cudzoziemców, Niemców, Rosjan, nadania obywatelstwa polskiego, dane o kampanii wyborczej do Sejmu oraz dane o działalności Urzędu Kontroli Prasy i Publikacji i Widowisk. 5. REFERAT WOJSKOWY, 1946-1947, 3 j.a. - sprawozdania i wykazy sporządzone pod kątem potrzeb wojska i zabezpieczenia terenu, rejestr wdów i sierot po partyzantach, konspiratorach i żołnierzach, wykaz posiadaczy koni, zabezpieczenie kwater dla wojska, wypłaty zasiłków dla powracających z frontu oraz sprawozdania z działalności referatu i wykazy stanu ludności. 6. REFERAT OSIEDLEŃCZY, 1945-1950, 431 j.a. - materiały dotyczące procesu zasiedlania powiatu stargardzkiego. Miesięczne raporty sytuacyjne dotyczące napływu osadników, stanu majątków, akcji wysiedlania Niemców, a także akcji „W”. Najliczniejszą grupą akt w tym referacie stanowią wnioski osiedleńcze, akty nadania gospodarstw i akty uwłaszczeniowe. 7. REFERAT APROWIZACJI I HANDLU, 1945-1949, 1 j.a. - zachowane materiały dotyczą organizacji a później likwidacji tego referatu. 8. REFERAT PRZEMYSŁU, 1945-1950, 340 j.a. - materiały statystyczne mówiące o rozwoju rzemiosła na terenie powiatu, dokumentacja techniczna niektórych zakładów, protokoły zdawczo-odbiorcze przedsiębiorstw, ogólne sprawozdania dotyczące przemysłu, handlu i usług. 8.1. KARTA RZEMIEŚLNICZA - BIELIŹNIARSTWO, 1947-1950, 1 j.a. 8.2. KARTA RZEMIEŚLNICZA - BLACHARSTWO, 1949, 1 j.a. 8.3. KARTA RZEMIEŚLNICZA - BRUKARSTWO, 1948, 1 j.a. 8.4. KARTA RZEMIEŚLNICZA - CHOLEWKARSTWO, 1947-1950 [1951-1954], 2 j.a. 8.5. KARTA RZEMIEŚLNICZA - CIESIELSTWO, 1945-1948, 1 j.a. 8.6. KARTA RZEMIEŚLNICZA - CIASTKARSTWO, 1947-1950, 1 j.a. 8.7. KARTA RZEMIEŚLNICZA - CUKIERNICTWO, 1946-195 [1951], 3 j.a. 8.8. KARTA RZEMIEŚLNICZA - CZYSZCZENIE DYWANÓW, 1947-1950 [1951-1955], 1 j.a. 8.9. KARTA RZEMIEŚLNICZA - FOTOGRAF, 1946-1950 [1951-1956], 4 j.a. 8.10. KARTA RZEMIEŚLNICZA - FRYZJERSTWO, 1946-1950, 14 j.a. 8.11. KARTA RZEMIEŚLNICZA - INSTALATORSTWO CENTRALNEGO OGRZEWANIA, 1949-1950 [1951-1953], 2 j.a. 8.12. KARTA RZEMIEŚLNICZA - KARMELARSTWO, 1945-1948, 1 j.a. 8.13. KARTA RZEMIEŚLNICZA - KOŁODZIEJSTWO, 1945-1950 [1951], 5 j.a. 8.14. KARTA RZEMIEŚLNICZA - KOWALSTWO, 1946-1950 [1951-1959], 28 j.a. 8.15. KARTA RZEMIEŚLNICZA - KRAWIECTWO, 1945-1950 [1951], 25 j.a. 8.16. KARTA RZEMIEŚLNICZA - LODZIARSTWO, 1947-1949, 3 j.a. 8.17. KARTA RZEMIEŚLNICZA - MALARSTWO, 1947-1950 [1951-1953], 7 j.a. 8.18. KARTA RZEMIEŚLNICZA - MŁYNARSTWO, 1946-1950 [1951-1957], 17 j.a. 8.19. KARTA RZEMIEŚLNICZA - MODNIARSTWO, 1947-1950, 1 j.a. 8.20. KARTA RZEMIEŚLNICZA - MURARSTWO, 1945-1949, 5 j.a. 8.21. KARTA RZEMIEŚLNICZA - MYDLARSTWO, 1948, 1 j.a. 8.22. KARTA RZEMIEŚLNICZA - ODLEWNICTWO, 1946-1947, 1 j.a. 8.23. KARTA RZEMIEŚLNICZA - PANTOFLARSTWO, 1945-1950 [1951-1957], 3 j.a. 8.24. KARTA RZEMIEŚLNICZA - PIEKARSTWO, 1945-1950 [1951-1953], 36 j.a. 8.25. KARTA RZEMIEŚLNICZA - RADIOMECHANIK, 1948-1950, 1 j.a. 8.26. KARTA RZEMIEŚLNICZA - RYMARSTWO, 1948, 1 j.a. 8.27. KARTA RZEMIEŚLNICZA - RZEŹNICTWO, 1945-1950 [1951-1952], 30 j.a. 8.28. KARTA RZEMIEŚLNICZA - SIODLARSTWO, 1949-1950 [1951-1954], 1 j.a. 8.29. KARTA RZEMIEŚLNICZA - STOLARSTWO, 1945-1950, 8 j.a. 8.30. KARTA RZEMIEŚLNICZA - SZCZOTKARSTWO, 1946-1948, 1 j.a. 8.31. KARTA RZEMIEŚLNICZA - SZEWSTWO, 1946-1950 [1951-1953], 1 j.a. 8.32. KARTA RZEMIEŚLNICZA - SZKLARSTWO, 1946-1950, 2 j.a. 8.33. KARTA RZEMIEŚLNICZA - ŚLUSARSTWO, 1945-1950 [1951-1953], 15 j.a. 8.34. KARTA RZEMIEŚLNICZA - WĘDLINIARSTWO, 1946-1949, 2 j.a. 8.35. KARTA RZEMIEŚLNICZA - WULKANIZATORSTWO, 1948, 1 j.a. 8.36. KARTA RZEMIEŚLNICZA - WYRÓB LODÓW I WATY CUKROWEJ, 1947-1949, 1 j.a. 8.37. KARTA RZEMIEŚLNICZA - ZDUŃSTWO, 1947-1950, 2 j.a. 8.38. KARTA RZEMIEŚLNICZA - ZEGARMISTRZOSTWO, 1946-1950 [1951-1955], 3 8.39. POTWIERDZENIE ZGŁOSZENIA PRZEMYSŁU RZEMIEŚLNICZEGO, 1945-1950 [1951], 37 j.a. 8.40. KONCESJE NA PROWADZENIE PRZEMYSŁU RZEMIEŚLNICZEGO, 1945-1950 [1951], 16 j.a. 9. REFERAT OPIEKI SPOŁECZNEJ, 1949-1950, 32 j.a. - akta zawierają sprawozdania omawiające poziom opieki społecznej w powiecie: ilość i wielkość udzielonych zapomóg, funkcjonowanie zakładów opiekuńczych dla dorosłych i dzieci, istnienie rodzin zastępczych i adopcja sierot, teczki korespondencji z referatami opieki społecznej większości zarządów miejskich i gminnych na terenie starostwa. 10. REFERAT BUDOWNICTWA, 1945-1950, 18 j.a. - zestawienia kosztów wykonanych remontów w niektórych budynkach urzędów publicznych, szczegółowy wykaz szkód wojennych w Stargardzie, rejestr zachowanych budynków miasta, raporty o stanie organizacyjnym i personalnym przedsiębiorstw budowlanych działających na terenie starostwa, dane o stanie technicznym różnych obiektów, protokoły oględzin nieruchomości, sprawy inspekcji budowlanej i nadzoru budowlanego. 11. REFERAT ZDROWIA, 1948, 1 j.a. - teczka o oryginalnym tytule „Akta Lekarza Powiatowego” zawiera dane dotyczące ilości domów w Chociwlu, Dobrzanach, Ińsku i Suchaniu, a także o ilości gospodarstw w powiecie. 12. REFERAT KULTURY I SZTUKI, 1946, 2 j.a. - zachowane jednostki zawierają opisy poszukiwań zbiorów bibliotecznych, muzealnych, archiwalnych, mówią o zabezpieczeniu ocalałych pamiątek i stanie technicznym zabytków, opis „Sobótek” zorganizowanych w 1946 r. na Ziemi Szczecińskiej. 13. REFERAT ROLNICTWA I REFORM ROLNYCH, 1945-1950, 252 j.a. - są to akta spółdzielni produkcyjnych i parcelacyjnych, protokoły przeprowadzonych kontroli, sprawozdania ze stanu upraw, zasiewów, zwierząt. Duża grupa akt dotyczy regulacji wsi, scalania gruntów, zagospodarowywania stawów i opuszczonych majątków, dzienniki lekcyjne szkół przysposobienia rolniczego, protokoły oszacowań i akty nadań gospodarstw. 14. INSPEKTORAT OŚWIATY ROLNICZEJ, 1947-1950, 6 j.a. - zachowane są fragmentaryczne dane odnośnie organizacji szkół rolniczych, współdziałania z organizacjami młodzieżowymi, imienne wykazy młodzieży biorącej udział w kursach, protokoły kontroli przeprowadzonych przez Powiatowy Inspektorat Oświaty Rolniczej, a także protokoły odpraw gminnych nauczycieli zawodu 15. POWIATOWY ZARZĄD DRÓG, 1945-1950, 11 j.a. 16. REFERAT POMIARÓW, 1945-1950, 2399 j.a. 17. AKTA OSOBOWE PRACOWNIKÓW STAROSTWA POWIATOWEGO STARGARDZKIEGO, 1945-1950, 143 j.a. 18. AKTA OSOBOWE PRACOWNIKÓW ZARZĄDÓW GMIN, 1945-1950 [1951], 254 j.a.

Dzieje twórcy:

Administracja terenowa na Ziemiach Zachodnich i Północnych w latach 1945-1946 przebiegała odmiennie niż w Polsce Centralnej. Ziemie te wymagały przede wszystkim zasiedlenia przez ludność polską. W miarę przesuwania się frontu władzę nad zajmowanymi terenami przejmowały komendantury wojskowe (najczęściej rosyjskie). Ich podstawowym zadaniem było zapewnienie bezpieczeństwa na zajętych terenach, regulowanie stosunków pomiędzy żołnierzami a ludnością cywilną oraz pomiędzy ludnością polską i niemiecką. Stopniowo komendantury przekazywały władzę w ręce cywilne. Uchwała Rady Ministrów z dnia 14 marca 1945 r. podkreślała stan odrębności Polski Północnej i Zachodniej, która podzieliła te tereny na okręgi, a te na obwody. Na czele okręgu stał pełnomocnik okręgowy (wojewoda), na czele obwodu pełnomocnik obwodowy (starosta). Stargard został wyzwolony dnia 5 marca 1945 r., a zniszczenia wojenne ocenione zostały na 60% ( w obrębie murów miejskich na 85%). Oceny tej dokonali pracownicy grupy operacyjnej na obwód Starogród, która w dniu 21 kwietnia 1945 r. wyjechała z Piły. W charakterystyce ogólnej obwodu sporządzonej w dniu 2 czerwca 1945 r. podano, że: w obwodzie jest pięć miast i jedenaście gmin. Gminy miejskie to: Stargard, Ińsko, Dobrzany, Suchań, Chociwel. Gminy wiejskie: Bytowo z siedzibą w Krzemieniu, Dąbrowa, Długie, Klępino, Kania, Nosowo, Pęzino, Marianowo, Mielno z siedzibą w Ciemniku, Słodkowo i Starkowo. W Obwodowym Urzędzie Pełnomocnika Rządu na Obwód Stargard utworzono następujące referaty: Ogólno-Administracyjny, Społeczno-Polityczny, Wojskowy, Karno-Administracyjny, Przemysłowy, Samorządowy, Aprowizacji i Handlu, Budżetowo-Gospodarczy, Zdrowia Publicznego, Weterynaryjny, Kultury i Sztuki, Pożarnictwa, Osadnictwa i Opieki Społecznej, Budowlany, Pomiarów, Inspektorat Świadczeń Rzeczowych oraz Obwodowy Zarząd Dróg. Działało również Biuro Techniczno-Budowlane, ponadto działał też Urząd Stanu Cywilnego. Starostwo powiatowe było organem administracji państwowej I instancji. Starostę mianował Minister Ziem Odzyskanych na wniosek wojewody. Był on zwierzchnikiem administracji ogólnej na szczeblu powiatu, do zakresu jego spraw należały sprawy administracji spraw wewnętrznych, zdrowia, opieki społecznej, przemysłu i handlu, komunikacji, odbudowy, wojskowości, kultury i sztuki. Starostwa Powiatowe zlikwidowane zostały z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej.

Daty skrajne:

1945-1950 [1951-1960]

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1945-1950, 1945-1950, 1945-1950, 1951-1960, 1951-1960, 1951-1960.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

4072

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

4072

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

12.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

11.5

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inne pomoce Tak indeks osobowy
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
inne pomoce Tak indeks osobowy
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak
inne pomoce Tak indeks osobowy
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak

W czasie skontrum zespołu, przeprowadzonego w 1995 r., stwierdzono brak jednostki o sygn. 201.