Urząd Gminy w Chąśnie

Sygnatura
72/4306/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Zarządzanie 1973-1989: wybory ławników, protokoły zebrań wiejskich, wybór sołtysów, narady z sołtysami (sygn. 1-15). Planowanie i sprawozdawczość 1977-1990: projekt i wykonanie planu, oceny działalności, realizacja interpelacji i wniosków radnych (sygn. 16-19). Sprawy pracownicze 1978-1980: wnioski o odznaczenia, medale i nagrody (sygn. 20). Organizacja 1973-1990: regulaminy organizacyjne urzędu, statuty, narady pracownicze i koordynacyjne, wybory do Rady Gminy i Sejmu (sygn. 21-41). Zebrania wiejskie 1984-1989: protokoły zebrań i wybory sołtysów (sygn. 42-73). Zarządzenia Naczelnika Gminy 1975-1990 (sygn. 74-78). Sprawozdawczość 1973-1990: plany pracy i sprawozdania statystyczne GUS (sygn. 79-170) Kontrole 1973-1990: analizy i oceny skarg i wniosków, protokoły kontroli, zalecenia, inspekcje i lustracje (171-193). Finanse 1973-1990: budżety, plany społeczno-gospodarcze, sprawozdania finansowe, konkurs "Gmina Mistrz Gospodarności" (sygn. 194-251). Kolegium dsWykroczeń 1979-1982: sprawozdania z działalności, akta spraw przykładowych (sygn. 252-258). Gospodarka 1973-1988: sprawozdania statystyczne, ewidencja dróg i mostów, gruntów i lasów, akta własności, podziały gospodarstw, dzierżawy, sprzedaże, plany zagospodarowania, dokumentacja techniczna terenów budowlanych, elektryfikacje i wodociągi (sygn. 259-299). Rejestry mieszkańców wsi Goleńsko, Karnków, Karsznice, Marianka, Mastki, Niespusza, Sierżniki, Skowroda Północna i Południowa (sygn. 300-313). Akta własności ziemi [1972] 1973-1981 (sygn. 314-1207). Karty gospodarstw [1966-1972] 1973-1987 (sygn. 1208-1259), Ewidencja miejsc walk i męczeństwa 1981-1983 (sygn. 1260). Książki meldunkowe 1964-1981: (sygn. 1261-1294) Akta przekazania gospodarstwa na następcę1973-1990: (sygn.1295-1523) Planowanie i sprawozdawczość 1974-1987: (sygn. 1524-1538) Plany zagospodarowania przestrzennego 1974-1988: (sygn. 1550-1561) Pomoc społeczna 1982-1988 (sygn. 1562-1564)

Dzieje twórcy:

Na mocy ustaw z dnia 29 listopada 1972 r. o zmianie Konstytucji PRL oraz o utworzeniu gmin i zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. Nr 49, poz. 311 i 312) zniesiono obowiązujący podział na gromady, wprowadzając na ich miejsce gminy jako podstawowe jednostki podziału administracyjno-gospodarczego na terenach wiejskich. Organem administracji państwowej w gminie stawała się, wybierana na 4 lata, gminna rada narodowa, a jej organem wykonawczym i zarządzającym miał być, powoływany przez wojewodę, naczelnik gminy, kierujący urzędem gminy. Gmina w Chąśnie powstała z dniem 1 stycznia 1973 r. na mocy uchwały Nr XIX/100/72 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi z dnia 9 grudnia 1972 r. w sprawie utworzenia gmin w województwie łódzkim (Dz. Urz. WRN w Łodzi, Nr 14, poz. 185). Po uchwaleniu ustawy z dnia 28 maja 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym państwa oraz zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. Nr 16, poz. 91) gmina znalazła się w granicach nowo utworzonego województwa skierniewickiego. Urząd Gminy działał do dnia 27 maja 1990 r. na mocy ustawy z dnia 10 maja 1990 r., tj. przepisów wprowadzających ustawę o samorządzie terytorialnym z 8 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 191 i Nr 16, poz. 95). Naczelnik gminy wykonywał swe zadania przy pomocy podległemu mu urzędowi gminy i kierowników zakładów podporządkowanych gminnej radzie narodowej, natomiast w zakresie oświaty przy pomocy gminnego dyrektora szkół. Do zadań naczelnika należało wykonywanie zarządzeń organów nadrzędnych, podejmowanie działań mających na celu realizację zadań wynikających z planu społeczno-gospodarczego kraju i gminy oraz działań zmierzających do zaspokojenia potrzeb mieszkańców gminy. Ich szczegółowy zakres określało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1972 r. w sprawie zakresu działania naczelnika gminy, organizacji i zadań urzędu gminy oraz niektórych spraw pracowniczych i z dnia 18 sierpnia 1978 r. w sprawie statusu naczelnika gminy (Dz. U. 1972, Nr 49, poz. 315 i Nr 20, poz. 89 z póź. zm.). Na podstawie wspomnianego rozporządzenia RM z 30.11.1972 r. każdy urząd zobowiązany był do opracowania statutu, który określał organizację urzędu. Statut urzędu zatwierdzał wojewoda, natomiast szczegółową organizację wewnętrzną ustalały regulaminy wewnętrzne zatwierdzane przez naczelnika. Naczelnikami gminy byli kolejno w latach: 1973-1981 - Jerzy Tądorowski, 1982-1989 - Marian Witkowski, !990 - Roman Łaziński. W skład urzędu gminy wchodziły: biuro urzędu z referatami i samodzielnymi stanowiskami, gminna służba rolna i urząd stanu cywilnego. Biuro zajmowało się obsługą gminnej rady narodowej, wykonywało zadania zlecone przez naczelnika w zakresie gospodarki i administracji gminy. Pracą biura kierował sekretarz, który odpowiadał przed naczelnikiem za wykonywanie zadań biura, prawidłową organizację pracy, przestrzeganie przepisów prawa, porządku i dyscypliny pracy oraz prawidłowe i sprawne załatwianie spraw obywateli. Gminna służba rolna odpowiadała m.in. za realizację wieloletnich i rocznych planów społeczno-gospodarczych gminy, organizację i prowadzenie doradztwa rolniczego oraz inne zadania zlecone przez naczelnika. Organizację urzędu stanu cywilnego określały odrębne przepisy. Oprac. Marek Wojtylak

Daty skrajne:

[1964-1972] 1973-1990

Klasyfikacja:

administracja ogólna

Nazwa twórcy:

Daty:

1964-1972, 1973-1990.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

polski

Dostępność:

Udostępniany częściowo

Ogółem jednostek archiwalnych:

1564

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

0

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

12.15

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.0

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
spis zdawczo-odbiorczy Tak

IZA - inwentarz skarbowy