Numer zespołu Nazwa zespołu Data od Data do
Wyświetlanie 1 do 20 z 2 729 wpisów.
Numer Nazwa Daty skrajne Liczba
jednostek
Liczba skanów Rozwiń
wszystko
82/1/0 Księstwo Brzeskie 1358 - 1890 486 529 rozwiń
1. Sprawy dóbr i dochodów zarządu księstwa /1604-1865/ Sprawy lenne, domeny i regalia książęce, sprawy górnicze, regulacja granic, organizacja urzędu burgrabiego, sprawy administracyjno- gospodarcze majątków książęcych, sprawy leśne, urbarz. 2. Stany księstwa /1625-1809/ Protokoły ze zjazdu sejmików krajowych, powinności poddanych i ich skargi. 3. Sprawy zarządzania księstwem /1743-1748/ Protokoły starostw księstwa. 4. Ustrój prawno -sądowniczy /1742-1835/ Przepisy, opłaty, kryminalia. 5. Sprawy policyjne /1763-1814/ Wizytacje, sprawy personalne. 6. Sprawy skarbowe /1721-1848/ Podatki, dochody z majątków w pow. strzelińskim. 7. Sprawy wojskowe /1510-1740/ Słuzba rycerska, przeglądy, werbunek, wojna trzydziestoletnia, fortyfikacje, zaopatrzenie, przemarsze. 8. Kultura rolna i statystyka gospodarcza /1536-1890/ Wykaz i dane szacunkowe co do osób stanu szlacheckiego i chłopów, rejestr łanów, kataster, szkody, drożyzna, statystyka rolna, sprawy cechowe, uprawa winnej latorośli, sprawa wikliny, sądownictwo, hodowla bydła, handel, przemysł. 9. Sprawy oświatowe i obyczajowe, kultura i sztuka /1543-1819/ Sprawy szkolne, stypendia, sztuka, cenzura obyczajowa, czary, drukarstwo. 10. Sprawy kościelne /XVw. - 1861/ Statystyka kościelna, sprawy kościoła ewangelickiego, konsystorz, obyczaje i zwyczaje kościelne, sprawy małżeństw, skargi, odstępcy, zamykanie kościołów, ucisk religijny, wychowanie młodzieży, podatek wojenny, opłaty kościelne, kościół katolicki, klasztory, fundacje dobroczynne. 11. Aneks /1358-1600/ Landbuch, rachunki. Liczba jednostek486
82/2/0 Księstwo Brzesko-Legnicko-Wołowskie 1290 - 1820 0 0 rozwiń
1. Dokumenty księstw brzeskiego, legnickiego i wołowskiego /1338-1830/ Książęta i ich rodziny, stosunek książąt do Korony Czeskiej, sprawy finansowe, stosunki graniczne z Królestwem Polskim, regalia, domeny, sprawy lenne, stany księstwa, ustrój administracyjno-sądowy, militaria. 2. Dokumenty dotyczące poszczególnych miejscowości w księstwie brzeskim /1318-1820/ Przywileje, orzeczenia w sporach, kupno-sprzedaż, nadania i potwierdzenia posiadania dóbr, sprawy spadkowe. 3. Dokumenty dotyczące poszczególnych miejscowości w księstwie legnickim /1320-1795/ Zawartość j.w. 4. Dokumenty dotyczące poszczególnych miejscowości w księstwie wołowskim /1290-1778/ Zawartość j.w. Liczba jednostek1192
82/3/0 Księstwo Głogowskie 1386 - 1870 659 0 rozwiń
I. Dokumenty 1. Stosunek księcia do podległego mu księstwa /1397-1518/ Sprawy rodzinne, wybory, sprawy hołdu, sprawy finansowe i graniczne księstwa, stosunek do sąsiadów. 2. Stany /1493-1523/ Spory i ich roztrzyganie, przywileje. 3. Zarządzanie księstwem /1495-1686/ Wybór starosty księstwa. 4. Ustrój prawno-sądowniczy /1413-1476/ Potwierdzenie kupna-sprzedaży majątków. 5. Skarbowość /1523/ Sprawa uiszczenia należności do kasy królewskiej. 6. Księstwo głogowskie /1386-1795/ Układ dokumentów wg poszczególnych miejscowości, a w ich obrębie chronologicznie. II. Akta 1. Książę i jego stosunek do podległego mu księstwa /1329-1870/ Sprawy rodzinne, wybory, sprawy hołdu, reskrypty cesarskie, przywileje, fiskalia, sprawy graniczne (m.inn. z Polską), skargi, mennica i moneta, sprawy pocztowe, handel solny, regalia rolne, sprawy celne, piwowarstwo, wyszynk piwa, dopływ pieniędzy, gwałty wojska, domeny i urzędy domenowe, lenna, sprawy łaski. 2. Stany /1501-1808/ Sejmiki krajowe i powiatowe, spory między miastami i właścicielami majątków, podatki, przywileje stanowe, patenty i zarządzenia, urzędnicy, miasta, zadłużenia, poddani, Żydzi i Cyganie. 3. Zarządzanie księstwem /1546-1749/ Urzędnicy, sprawy starostów księstwa, zarządzenia, reskrypty, sprawozdania starosty księstwa i protokoły, sprawy lenne, depozyty, kancelaria księstwa, supliki. 4. Ustrój prawno-sądowniczy /1550-1789/ Sprawy organizacyjne, zarządzenia cesarskie i Wyższego Urzędu, procedura sądowa, sprawy opiekuńcze, hipoteka sądowa, sąd dworski, czudy, sad mański, sprawy cywilne,sprawy sporne. 5. Policja /1531-1747/ Statuty, sprawy leśne i łowieckie, policja sanitarna, lichwiarstwo, cenzura. 6. Skarbowość /1511-1740/ Sprawy podatkowe, akcyza, kontrybucje, sprawy rachunkowe i kasowe, pożyczki, zadłużenia księstwa. 7. Wojskowość /1550-1798/ Wojna trzydziestoletnia, powierzanie funkcji wojskowych, patenty, rekruci, musztra wojskowa, szkolenie, uzbrojenie, garnizon wojskowy w Głogowie, straże obywatelskie, sprawy personalne żołnierzy. 8. Kultura rolna i statystyka życia gospodarczego /1512-1840/ Matrykuły Głogowa i księstwa, wykazy majatków i wsi, oszacowanoa, spisy dóbr lennych, rolnictwo, rzemiosło, apteki i uzdrowiska, przemysł, rybołówstwo, handel, cło, budownictwo wodne i żegluga,drogi. 9. Sprawy obyczajowe i oświatowe /1587-1744/ Zawiadomienie o otwarciu akademii inżynieryjnej w Wiedniu, drukarstwo, fundacja dla studiującej młodzieży, procesy czarownic, znaleziska monet. 10. Sprawy kościelne i fundacje dobroczynne /1528-1811/ Statystyka, spisy majątków kościelnych, kościół ewangelicki i katolicki i ich wzajemne stosunki, sprawy związków małżeńskich, fundacje, jałmużny, kolekty, kolegiata w Głogowie, jezuici, podatki. 11. Aneks /1631-1715/ Liczba jednostek837
82/4/0 Księstwo Karniowskie 1506 - 1868 102 3225 rozwiń
1. Prawa zwierzchnie i dochody panującego /1506-1740/ Sprawy rodzinne, wybory, sprawy hołdownicze, przywileje, testamenty, fiskalia, sprawy graniczne, poczta, górnictwo, cła, domeny. 2. Stany /1561-1737/ Zzjazdy stanowe, Żydzi, sprawy pieniężne. 3. Zarządzanie księstwem /1548-1663/ Sprawy administracyjne, kancelaria, księgi urzędowe, urzędnicy. 4. Ustrój prawno-sądowniczy /1516-1657/ Prawo krajowe, sprawy sporne, przestępczość. 5. Policja /1637-1736/ Korespondencja w sprawach policyjnych, ordynacja apteczna. 6. Skarbowość /1544-1755/ Podatki, kontrybucje, pożyczki, akcyza, długi. 7. Wojskowość /1602-1740/ Przeglądy, zaopatrzenie wojsk, ekscesy, przemarzse. 8. Materiały statystyczno-sprawozdawcze /1690-1868/ Wykazy wsi i folwarków księstwa karniawskiego i bytomskiego, klęski żywiołowe. 9. Sprawy kościołów i fundacji /1562-1805/ Sprawy kościoła ewangelickiego, oświata, klasztory, fundacje, misje, sprawy finansowe, wizytacje.. Liczba jednostek102
82/5/0 Księstwo Legnickie 1329 - 1818 498 0 rozwiń
1. Książę i jego stosunek do podległego mu księstwa /1329-1818/ Sprawy lenne, przywileje, granice, górnictwo, sprawy monetarne, poczta, handel solą, cła, przemysł, sprawy rodzin spokrewnionych, sprawy finansowe, majątki, nadania, zastawy, inwentarze majątkowe, czynsze. 2. Administracja /1621-1658/ Sprawy gruntowe. 3. Ustrój polityczno-sądowniczy /1478-1809/ Sąd dworski, zarządzenia, zatargi, przestępstwa, czary, skargi cywilne, prawo rycerskie, prawo mańskie. 4. Policja /1500-1740/ Zarządzenia dotyczace polowań, bezpieczeństwo przeciwpożarowe, sprawy budowlane i drogowe, kontrola ruchu ludności, epidemie chorób, zwalczanie pasożytnictwa, ceny targowe 5. Skarbowość /1504-1740/ Budżet, podatki, kontrybucje, akcyzy, zadłużenia. 6. Wojskowość /1548-1740/ Wojna trzydziestoletnia, przeglądy, słuzba v armii szwedzkiej, ekscesy, umocnienia miejskie w Legnicy, zbrojenia. 7. Kultura rolna i statystyka gospodarcza /1418-1785/ Wykazy majątków, wykazy miast i wsi, urbarze, szkody, uprawa tytoniu, gospodarka rybna, handel, rzemiosło. 8. Oświata i kultura /1557-1810/ Sprawy szkolne (Akademia Rycerska w Legnicy), stypendia, odbudowa zamku w Legnicy, fundacje, muzyka i sztuka. 9. Sprawy kościelne /1378-1783/ Statystyka, sprawy kościoła ewangelickiego, sprawy konsystorza, cenzura kościelna, duchowieństwo, kościół katolicki, klasztor benedyktynek w Legnicy, kolegiata w Legnicy, jezuici, wizytacje. 10. Aneks /1400-1619/ Księgi ławnicze, księgi miejskie - Złotoryja. Liczba jednostek499
82/6/0 Księstwo Nyskie 1360 - 1866 711 247 rozwiń
I. Dokumenty /1435-1503/ - układ chronologiczny II. Akta 1. Stosunek księcia do podległego mu księstwa /1548-1846/ Sprawy lenne i hołdownicze, sprawy dworu biskupiego, funkcje publiczne, sprawy finansowe, górnictwo, sprawy mennicze, pocztowe i celne, browarnictwo, majątki i domeny, urzędnicy, sprawy leśne, przemysł, nobilitacje. 2. Stany /1549-1832/ Zwoływanie przedstawicieli stanów, funkcje publiczne, zażalenia, wykazy dóbr stanu rycerskiego, miasta, poddani wiejscy, Żydzi, Cyganie 3. Zarządzanie księstwem /1472-1824/ Mianowanie urzędników różnych szczebli, spory kompetencyjne między rządem księstwa a starostą krajowym, archiwum, kancelaria,depozyty, protokoły starostwa powiatowego w Nysie, missiva, patenty,reskrypty, ordynacja księgowa. 4. Ustrój prawno-sadowniczy /1553-1848/ Prawo szlacheckie, sprawy jurysdykcji sądowej, statuty, urzędy, listy prawego pochodzenia, pełnomocnictwa, sprawy kryminalne, zatargi, pojedynki, mordy, czary, pasożytnictwo. 5. Policja /1550-1810/ Regulaminy policyjne, policja krajowa, sanitarna, przeciwpożarowa, przemysłowa i targowa, drogowa, sprawy cenzury. 6. Skarbowość /1577-1789/ Działalność poszczególnych urzędów rentowych, podatki, akcyzy, pożyczki, zadłużenia. 7. Wojskowość /1561-1778/ Werbunek, rekwizycje, przemarsze, ekscesy, przeglądy, system obronny, wojna trzydziestoletnia, zaopatrzenie, kwaterunki, służba rycerska, twierdza v Nysie, bractwo kurkowe. 8. Kultura rolna i statystyka gospodarcza /1550-1748/ Wykazy majątków, urbarze, zagospodarowanie wolnych gospodarstw, owczarnie, szkody polowe, wykazy łanów, rzemiosło, przemysł papierniczy. 9. Sprawy obyczajowe, oświata /1515-1757/ Drukarstwo, przyroda, biblioteki, sztuka. 10. Sprawy kościelne /1415-1810/ Stanowiska kościelne, instrukcje dla duchownych, sprawy majątkowe, święta koscielne, sprawy małżeństw, wizytacje kościelne, protestanci, dwór biskupi, szkoły, szpitale, fundacje, stypendia, kolegiata w Nysie. 11. Aneks /1360-1778/ Kopiarze, księgi ziemskie, księga ławnicza. Liczba jednostek724
82/7/0 Księstwo Oleśnickie 1320 - 1875 1246 0 rozwiń
I. Dokumenty /XVw./ - układ chronologiczny II. Akta 1. Korespondencja domu panującegow sprawach ogólnych księstwa i w sprawach rodzinnych /1324-1839/ Korespondencja, listy i sprawozdania dotyczące panujących książąt i ich rodzin, podróże, przepisy przywileje, sprawy graniczne, łowiectwo, rybołówstwo, hutnictwo, górnictwo, sprawy monetarne, poczta, cła, domeny i regalia książęce, lenna, sprawy łaski. 2. Stany /1562-1849/ Zjazdy stanowe, miasta, poddani, Żydzi, Cyganie. 3. Sprawy zarządzania /1534-1856/ Ordynacje i statuty, urzędnicy,sprawy dotyczące domu brunszwickiego, registratura, kancelaria, księgi urzędowe, archiwum. 4. Sprawy prawno-ustrojowe, sądownictwo /1487-1842/ Prawo krajowe, sądownictwo książęce i ziemskie, organizacja sądów, sprawy cywilne, sprawy karne. 5. Sprawy policyjne /1551-1770/ Policja bezpieczeństwa, sanitarna, targowa i przemysłowe, budowlana, leśna, do spraw czeladzi, obyczajowa. 6. Skarbowość /1571-1797/ Sprawy podatkowe, cznsze, akcyzy, zadłużenia, roszczenia. 7. Wojskowość /1575-1788/ Przeglądy wojskowe, sprawy obronne, zaopatrzenie, wojna trzydziestoletnia, kwaterunki, pobór, przemarsze, podatki wojenne. 8. Rolnictwo, rzemiosło, przemysł, handel /1546-1862/ Handel, rzemiosło, lekarze, spisy wsi, spisy folwarków, majątki lenne, klęski żywiołowe, sprawy przeciwpożarowe, rejestry kopalni i młynów, urbarze, przemysł. 9. Sprawy kościelne /1594/ Spisy poddanych klasztoru trzebnickiego. 10. Aneks /1320-1769/ Kopiarz, sprawy własnościowe i procesowe. Liczba jednostek1247
82/8/0 Księstwo Opolsko-Raciborskie 1303 - 1825 166 0 rozwiń
I. Dokumenty 1. Stosunek księcia do podległego księstwa /1321-1653/ Sprawy rodzinne, hołdy, finanse, sprawy graniczne, stosunek do sąsiadów, domeny. 2. Stany /1427/ Sprawy żydowskie. 3. Skarbowość /1454-1499/ Zadłużenia. 4. Militaria /1394/ Uwolnienie z niewoli. 5. Księstwo Opolskie - dobra ziemskie /1304-1762/ Dokumenty dot. Poszczególnych miejscowości w układzie chronologicznym. 6. Księstwo Raciborskie - dobra ziemskie /1303-1702/ Zawartość j.w. II. Akta 1. Stosunek księcia do podległego mu księstwa /1500-1795/ Sprawy monetarne, piwowarstwo, sprawy majątkowe, urbarze. 2. Stany /1558-1742/ Sprawy sejmiku, protokoły zjazdów, ordynacja pańszczyźniana. 3. Zarzadzanie księstwem /1551-1825/ Protokoły starosty księstwa, księgi kupna i sprzedaży, testamenty, księgi hipoteczne, sygnaturalne, sprawy kancelarii i archiwalne, księgi ingrosacyjne. 4. Ustrój prawno - sądowniczy /1558-1632/ Księgi skarg i wyroków. 5. Skarbowość /1620-1742/ Podatki, egzekucje, zastawy. 6. Wojskowość /1740-1779/ Budowa fortyfikacji w Koźlu, dostawy na potrzeby wojska. 7. Aneks /1532-1720/ Urbarze dóbr. Liczba jednostek407
82/9/0 Księstwo Świdnicko-Jaworskie 1285 - 1836 297 0 rozwiń
I. Dokumenty /XIII-XVw./ II. Akta 1. Stosunek księcia do podległego mu księstwa /1366-1720/ Sprawy lenne, regalia książęce, przywileje, urzędowe protokoły fiskalne. 2. Stany /1504-1726/ Przywileje, kupno-sprzedaż majątków, spory między miastami, rycerstwem, przepisy, protokoły ze zjazdów, diariusze. 3. Zarządzanie księstwem /1308-1836/ Sprawy kancelaryjne i registraturalne, księgi hipoteczne, ziemskie, kupna-sprzedaży, protokołów, taksy, patenty, księgi ingrosacyjne. 4. Ustrój prawno-sądowniczy /1305-1742/ Księgi przesłuchań i protokoły sądu dworskiego. 5. Skarbowość /1637-1740/ Sprawy podatkowe i rachunkowe. 6. Wojskowość /1622-1729/ Sprawy wojenne, wojna 30-letnia, sprawy kontrreformacji. 7. Kultura rolna i statystyka /1495-1741/ Rejestry ziemskie, urbarze. 8. Aneks /1366-1852/ Rachunki, wyciągi z sejmików. Aneks: Dokumenty ks. Śląskiego Kazimierza i Bolka II Małego / 1363-1491/ - 3j. Liczba jednostek300
82/10/0 Księstwo Wrocławskie 1261 - 1811 843 0 rozwiń
I. Dokumenty /1281-1808/ - układ chronologiczny - zespół nr 1063 II. Akta 1. Stosunek księcia do podległego mu księstwa /1261-1800/ Przywileje, stosunki z Polską, sprawy graniczne, mennica wrocławska i sprawy monetarne, poczta i jej działalność, sprawy celne, sprawy majątkowe, domeny, sprawy lenne oraz sprawy łaski. 2. Stany /1534-1783/ Urzędnicy, sejmik krajowy, rycerstwo, miasta, chłopi, Żydzi, Cyganie. 3. Zarządzanie księstwem /1317-1741/ Sprawy ogólno-administracyjne, personalne, patenty i reskrypty cesarskie. 4. Ustrój prawno-sadowniczy /1439-1739/ Zarządzenia i przepisy dotyczące postępowania sądowego, kancelaria sądowa, sądy krajowe i dworskie we Wrocławiu, Środzie Śląskiej i Namysłowie, prawo mańskie, sprawy kryminalne. 5. Policja /1554-1811/ Urzędnicy, sprawy graniczne, polowania, zarządzenia, utrzymanie porządku, zwalczanie żebractwa, policja przeciwpożarowa, drogowa, rzeczna, zdrowia, targowa, cenzura. 6. Skarbowość /1525-1743/ Urzędnicy, sprawy podatkowe, sprawy kasowe, subsydia, pożyczki. 7. Wojskowość /1489-1739/ Wojna trzydziestoletnia, odszkodowania wojenne, roszczenia, reklamacje, przeglądy, rekruci, inwalidzi wojenni, sprawy kryminalne, fortyfikacje, uzbrojenie i zaprowiantowanie, służba rycerska. 8. Kultura rolna i statystyka życia gospodarczego /1425-1737/ Statystyka rolna, sprawy handlowe, rzemiosło, handel, przemysł, rzeki, majątki. 9. Sprawy obyczajowe i oświecenia /1578-1775/ Rzeźbiarze, malarze, czary, aukcja książek. 10. Sprawy kościelne i fundacje dobroczynne /1572-1805/ Wizytacje, sprawy kościelne, różne zakłady dobroczynne, stypendia, zapomogi. 11. Aneks /1294-1538/ Kopiarze, rejestry majątkowe, podatki, długi. Liczba jednostek864
82/11/0 Księstwo Ziębickie 1468 - 1882 278 401 rozwiń
I. Dokumenty /1480-1492/ II. Akta 1. Książe i jego stosunek do podległych mu księstw /1492-1808/ Korespondencja i listy poszczególnych książąt, sprawy zastawu i podziału księstwa, hołdy, sprawy finansowe, graniczne, górnictwo, mennictwo, poczta, cła, domeny, zadłużenia, urbarze, sprawy lenne, sprawy łaski, zamek w Ziębicach. 2. Stany /1569-1742/ Przywileje stanowe, sejmiki księstwa, memoriały, sprawy sporne, sprawy żydowskie. 3. Zarządzanie księstwem /1560-1822/ Urząd starosty, urzędnicy, księgi protokołów, hipoteczne, sygnaturalne, inwentarze majątków i ich oszacowania, archiwum. 4. Ustrój prawno - sądowniczy /1570-1753/ Prawo krajowe, protokoły, sąd dworski, varia cywilne i karne. 5. Policja /1549-1740/ Sprawy aptek, choroby dziecięce, zatargi, ceny rynkowe, cenzura. 6. Skarbowość /1556-1740/ Sprawy podatkowe i rachunkowe. 7. Wojskowość /1565-1743/ Służba rycerska, bractwa kurkowe, wojna trzydziestoletnia. 8. Kultura rolna i statystyka gospodarcza /1566-1727/ Spisy wsi i majątków, spisy członków stanów księstwa, rejestry łanów, urbarze. 9. Aneks /1468-XIXw./ Księga ławnicza Henrykowa, akta dotyczące majątków. Liczba jednostek280
82/13/0 Hrabstwo Kłodzkie 1305 - 1943 746 139 rozwiń
Dokumenty /1479-1798/ Ordynacja krajowa, przywileje stanu rycerskiego, nominacje, sprawy policyjne i wojskowe, sprawy majątkowe, dokumenty dotyczące poszczególnych miejscowości w układzie alfabetycznym. I. Dokumenty dot. Hrabstwa lub jego części 1. Zarządzanie hrabstwem /1479-1696/ 2. Regalia minora /1626/ 3. Domeny /1483/ II. Stany /1618-1621/ III. Zarządzanie hrabstwem /1626-1715/ IV. Policja /1591-1596/ V. Militaria /1622/ VI. Poszczególne majątki /1345-1798/ Akta 1. Władanie hrabstwem, granice hrabstwa, sprawy lenne i dochodów panującego /1350-1854/ Władanie hrabstwem, hołdy, sprawy finansowe, dochodzenia i kary uczestników rebelii przeciw cesarzowi (1622-1634), wykopywanie skarbów i monet, stosunek do Śląska, Czech, Moraw i Polski. Spory graniczne, górnictwo, sprawy monetarne, poczta, handel solą i tytoniem, wyrób prochu, sprawy leśne, cła, piwowarstwo, domeny, sprawy lenne, akty łaski, budynki publiczne. 2. Stany /1568-1741/ Rycerstwo (przywileje, sprawy majątkowe), urzędnicy miasta, wolni chłopi, poddani (przywileje, zwolnienia z poddaństwa, zbiegostwo, skargi, pańszczyzna), Żydzi. 3. Sprawy zarządzania hrabstwem /1520-1818/ Powoływanie starosty hrabstwa, urzędnicy, kancelaria, registratura, archiwum, rozporządzenia, reskrypty, patenty cesarskie, korespondencja, księgi protokołów, sprawozdania, reskrypty cesarskie, opiekuństwo, sprawy gruntowe i hipoteczne. 4. Sądownictwo /1543-1779/ Ustrój prawno - sądowniczy: reskrypty cesarskie i zarządzenia własne dotyczące postępowania sądowego w sprawach cywilnych i karnych, sąd mański, ordynacja sądowa, opłaty sądowe, apelacje, obsady personalne sądów, sprawy apelacyjne, więziennictwo, sprawy kryminalne, morderstwa, otrucia, rabunki, poligamia, samobójstwa, varia cywilne. 5. Policja /1560-1745/ Żebractwo i włóczęgostwo, zakłócenie porządku i spokoju, policja przeciwpożarowa, drogowa, sanitarna, rzemieślnicza, targowa, łowiecka, obyczajowa, sprawy cenzury, kontrola ruchu ludności. 6. Finanse /1575-1741/ Urzędnicy podatkowi, kontrybucje, podatki, obligacje i pożyczki,sprawy rachunkowe, dochody, wydatki księstwa, katastry, akcyza, urząd rentowy. 7. Militaria /1600-1741/ Wojna 30-letnia, kontyngenty, szpitale wojskowe, przemarsze wojsk szwedzkich i brandenburskich, jeńcy, fortyfikacje,twierdza Kłodzka (budowa), zbrojownia. 8. Gospodarka i statystyka gospodarcza /1602-1850/ Dane statystyczne o hrabstwie, sprawy majątkowe, urbarze wsi, inwentarze, handel, przemysł, rzemiosło, pomiary. 9. Oświata, nauka, sztuka /1599-1824/ Szkolnictwo, biblioteki, księgi, alchemia, artyści, malarze, muzyka, poezja, teatr. 10. Sprawy kościelne i sprawy dobroczynnych fundacji /1305-1847/ Jurysdykcja kościelna, obsadzanie stanowisk (dekanaty) kościelnych, misje, fundacje, wizytacje kościelne, sprawy kasowe, praktyki religijne, dyspensy małżeńskie, kontrole rachunkowości, klasztor Minorytów v Kłodzku, joannici w Kłodzku. Aneks /1571-1894/ Urbarze, kurendy, tabele, księgi dochodów, miasto Duszniki, rzemiosło. Liczba jednostek870
82/15/0 Archiwum Stanów Krajowych Górnych Łużyc 1319 - 1937 2503 2536 rozwiń
1. Historia, statystyka, korespondencja /1396-1880/ Wiadomości historyczne, sprawy sejmików, rękopisy o treści historycznej, wykaz książąt i margrafów łużyckich, regulaminy dworskie, nobilitacje, sprawy ustrojowe, zamek w Budziszynie, statystyka (wykaz mężczyzn, miejscowości, majątków, gruntów i właścicieli, budynków miejskich), pomiary, sprawy graniczne, szacunki, przywileje stanów księstwa świdnicko- jaworskiego, czeska ordynacja krajowa. 2. Władanie Górnymi Łużycami /1635-1871/ Zmiany przynależności państwowej i zastaw Górnych Łużyc, hołdy, podział Łużyc, zastawy, dziedziczenie, uroczystości związane z domem książęcym i saskim domem królewskim, stosunki z Rejencją Legnicką. 3. Stosunki z ościennymi państwami i krajami /1546-1878/ Sprawy czesko-łużyckie, sprawy graniczne między Górnymi Łużycami w Saksonii i Prusach, współpraca obu części Łużyc, sprawy łużycko-sląskie, sprawy archiwalne. 4. Sprawy ustrojowe Margrabstwa Górnołużyckiego /1372-1883/ Ustrój krajowy: sprawy ustrojowe Górnych i Dolnych Łużyc, prawa, przywileje, spory, skargi wyznaniowe, przywileje dla miast i wsi ( w tym dla Związku Sześciu Miast), przywileje dla dominiów i majątków rycerskich, sprzedaż dóbr . 5. Stany /1533-1937/ Sprawy ogólne Stanów Krajowych, organizacja i działalność Sejmiku Prowincjonalnego, urzędy krajowe: ustrój stanowy, organizacja stanów, uchwały, protokoły z posiedzeń sejmików w Zgorzelcu, Dreźnie i Budziszynie, rejestry osób ze stanu szlacheckiego w księstwie zgorzeleckim i powiatach lubańskim i żytowskim, zawiadomienia o sejmikach, koresopondencja, sprawozdania, projekty spraw wnoszonych pod obrady, urzędnicy, urząd opieki nad sierotami, namiestnicy klasztorni, sekretariat ds. podatkowych, namiestnicy królewscy, starostowie, margrabstwa. 6. Wojskowość /1550-1883/ Powinności na rzecz wojska, sprawy obronne, uzbrojenie, wojna trzydziestoletnia, przemarsze, kwaterunki, zaopatrzenie, inwazja szwedzka Karola XII, rekrutacja, szpitale wojskowe. 7. Krajowa Kasa Kryminalna /1753-1840/ Koszty i opłaty dochodzeń, transport więźniów i ich zaopatrzenie. 8. Sprawy podatkowe /1582-1699/ System podatkowy, kontrybucje. 9. Fundacje /1750-1887/ Administracja funduszami dla biednych, fundacje na rzecz opieki społecznej. 10. Archiwum Krajowe /1605-1838/ Wykazy i repertoria archiwalne, zabezpieczenie i opracowanie zbiorów. 11. Sprawy ogólne /1498-1816/ Ustanowienie orderu, parenty, spory graniczne, przywileje, sprawy religijne, opieka nad czeskimi emigrantami, sprawy lenne, sprzedaż majątków, sprawy sądowe, sejmiki krajowe, rejestry szlachty, nobilitacje, nadawania tytułów, sądownictwo kościelne, klasztor w Marienthal, obsada parafii, poddani i ich powinności, sprawy monetarne, cła, akcyzy, podatki, kontrybucja szwedzka, zakaz wywozu broni w czasie wojny z Francją, poczta, epidemie, klasztor w Joachimstein ( fundacje, obsada, spory) . 12. Sejmy krajowe /1509-1926/ Sejm generalny i sejmiki prowincjonalne: zwołanie sejmików, korespondencja i sprawozdania. 13. Aneks /1549-1856/ Sprawy procesowe, spis wsi i miast Saksoni i ziem inkorporowanych, sprawy handlowe i podatkowe, konwencja w sprawie podziału Margrabstwa Górnych Łużyc, główna matrykuła rycerstwa śląskiego i górnołużyckiego. Liczba jednostek2503
82/16/0 Stowarzyszenie Szlachty Niemieckiej - Oddział Śląski we Wrocławiu [1601-1748] 1871 - 1944 752 57 rozwiń
Materiały o charakterze ogólnym /1910-1944/ Sprawy wielkiej własności, korespondencja w sprawie ustalenia przynależności do rodów szlacheckich, badania genealogiczne, tablice i informacje genealogiczne, domy książęce, herby, drzewa genealogiczne. Akta poszczególnych rodzin szlacheckich ( w układzie alfabetycznym) /1871-1944/ Liczba jednostek752
82/20/0 Akta miasta Dzierżoniowa 1331 - 1942 1691 0 rozwiń
I. Dokumenty. /1417-1735/ Przywileje książęce, alienacje dóbr, zadłużenia mieszczan, sprawy rzemiosła i handlu. II. Akta. 1. Zarządzenia, sprawy organizacyjne, statystyka. /1578-1918/ Kroniki, wybory do Rady Miejskiej, rejestry, statystyka budynków i zawodowa. 2. Rada i kamera miejska. /1623-1941/ Organizacja, ustrój, personel: protokoły rady miejskiej i kolegium magistrackiego, wprowadzenie ustawy miejskiej z 1808 r., rachunkowość miejska, generalia dotyczące przekazania magistratowi administracji policyjnej, sprawy ratusza. 3. Administracja i dzierżawa dóbr miejskich. /1653-1890/ Sprawy uwłaszczenia ludności, przemysł wiejski, pobyt legionu polskiego na Dolnym Śląsku w 1807 r. 4. Przedsiębiorstwa przemysłowe, cła, opłaty miejskie. /1665-1890/ Cła i opłaty z tytułu dzierżawy różnych miejskich przedsiębiorstw. 5. Leśnictwo, myśliwstwo, sprawy graniczne. /1748-1879/ Sprawy leśne, kłusownictwo. 6. Budownictwo miejskie. /1743-1906/ Budżet, budowa ratusza, drogi, mosty, studnie, policja budowlana. 7. Sprawy policyjne. /1589-1938/ Bezpieczeństwo w mieście, prokuratura, miary, wagi, utrzymanie dróg i mostów, zakład ubezpieczeń od ognia. 8. Handel, rzemiosło, przemysł. /1613-1937/ Przemysł tekstylny, metalowy, skórzany, pończoszniczy, Izba Handlowa, lombard, rzeźnia, cechy rzemieślnicze i korporacje, kwestia żydowska. 9. Browarnictwo i gorzelnictwo. /1527-1895/ Produkcja piwa i wódki, dzierżawa miejskiego urbarza browarniczego, zezwolenia na wyszynk. 10. Kościoły i szkoły, szpitale i opieka społeczna. /1555-1942/ Ustawodawstwo, personalia, inwestycje, statystyka. 11. Sądownictwo. /1648-1919/ Protokoły sądowe. 12. Wojskowość. /1741-1889/ Kontrybucje wojenne z lat 1759-1763, materiały do dziejów miasta (głównie z okresu wojen napoleońskich). 13. Podatki i opłaty na rzecz miasta. /1741-1941/ Ustawodawstwo podatkowe, podatki, cła akcyzy. 14. Policja krajowa. /1612-1934/ Więziennictwo, wyroki śmierci od 1667 r., wykazy polskich i rosyjskich zbiegów z lat 1843-1856, zakłady opieki społecznej i pracy, materiały do Wiosny Ludów, cenzura, utworzenie Muzeum w Dzierżoniowie. 15. Sprawy władzy suwerennej. /1420-1887/ Hołdy, zjazdy, zarządzenia władz państwowych. 16. Aneks. /1610-1935/ Liczba jednostek1740
82/21/0 Akta miasta Kłodzka 1324 - 1945 7930 4488 rozwiń
I. Dokumenty. /1328-1926/ Przywileje, alienacje dóbr poręczenia, czynsze kościelne, zwolnienia od opłat celnych, skrypty dłużne, sprawy górnicze, zamki, sprawy cechowe, ugody, instrukcje poselskie, urbarze, powinności, testamenty, inwentarze, Żydzi, listy prawego pochodzenia, sprawy wojskowe i policyjne, szpitale, szkolnictwo, sądownictwo, sprawy konserwatorskie i archeologiczne./1328 - 1926/ II. Akta. 1. Sprawy organizacyjne, ustawodawstwo. /1324-1939/ Statystyka, kancelaria i registratura: protokoły i uchwały rady miejskiej, zjazdy miast śląskich i pruskich, wybory do Rady Miejskiej, sejmu pruskiego i parlamentu Rzeszy, kroniki miejskie, statystyki o stanie miasta, sprawozdania administracyjne i prasowe, sprawy robotnicze i strajki w l. 1898-1923, instrukcje kancelaryjne, registratura i archiwum miejskie. 2. Posiadłości ziemskie, leśnictwo, rybołówstwo, posesje miejskie. /1477 - 1938/ Dzierżawy majątkowe, sprzedaże działek gruntowych, procesy majątkowe, sprawy graniczne, sprawy leśne, spisy domów. 3. Sprawy budowlane. /1676 - 1932/ Zarządzenia budowlane, działalność deputacji budowlanej, inwestycje budowlane, budownictwo komunalne i państwowe, plan zabudowy miasta z 1776 r. 4. Sprawy wodne, pożary. /1565 - 1938/ Utrzymanie kanalizacji, rzek, rowów, mostów i dróg, kataster rzeczny, młyny, pożary i ubezpieczenia od ognia. 5. Budowa dróg i komunikacja. /1627 - 1937/ Budowa oraz naprawa dróg i ulic, zakładanie zieleńców, oświetlanie ulic, komunikacja, telegraf, poczta, kolej. 6. Przedsiębiorstwa miejskie. /1647 - 1931/ Gazownia, wodociągi, elektrownia, cegielnia, rzeźnia, browar miejski i słodownia. 7. Rolnictwo, ogrodnictwo, górnictwo, handel. /1742 - 1943/ Wysiew zbóż i roślin przemysłowych, uprawa ziemniaków, ogrodnictwo i sadownictwo, górnictwo węglowe, handel wewnętrzny i zagraniczny, izby handlowe, sąd kupiecki, jarmarki i targi, ceny zbóż artykułów spozywczych, dzierźawy stoisk, miary i wagi. 8. Rzemiosło. /1496 - 1936/ Przywileje cechowe, instrukcje rzemieślnicze, ustawy, sądy, katastry, izby przemysłowe, uwłaszczenie rzemiosła, sprawy poszczególnych rzemiosł i cechów. 9. Fabryki i zakłady przemysłowe. /1742 - 1936/ Fabryki, praedsiębiorstwa, towarzystwa akcyjne, postęp techniczny, sprawy robotnicze, związki zawodowe, związki pracodawców, kasy chorych, ubezpieczenia. 10. Opieka społeczna. /1742 - 1940/ Spisy podopiecznych, fundusze szpitala i miasta na cele charytatywne, legaty, dotacje, stypendia. 11. Szpitale i służba zdrowia. /1414 - 1944/ Dobra szpitalne, budowa szpitali, protokoły zarządu, fundacje, policja i komisja sanitarna, administracja, walka z epidemiami i chorobami zwierząt, szczepienia ochronne, ochrona sanitarna żywności. 12. Finanse i podatki. /1621 - 1942/ Zarządzenia finansowe, sprawy kamery miejskiej, pożyczki i długi miejskie, loteria, lombardy, podatki komunalne i państwowe, kasy ( opieki społecznej, szpitala, szkół). 13. Szkolnictwo i sprawy młodzieżowe. /1649 - 1938/ Opieka nad młodzieżą, deputacja szkolna, rady szkolne, wyższe zakłady naukowe, szkoły średnie, zawodowe, budownictwo i utrzymanie szkół. 14. Sprawy kościelne i wyznaniowe. /1338 - 1944/ Konsystorz ewangelicki, stosunek władz miejskich do kościołów, budownictwo i remonty kościołów, sprawy dekanatu w Kłodzku, jubileusze kościelne, kongregacja duchownych, sprawy cmentarzy, personalne. 15. Instytucje kulturalno-oświatowe. /1575 - 1945/ Dzierżawy i przebudowa teatru miejskiego, kina, zezwolenia na imprezy kulturalne, udział Kłodzka w budowie pomników we Wrocławiu i w Kłodzku, Miejski Urząd Prasowy, biblioteki, muzeum, kroniki miejskie. 16. Organizacje i związki. /1848 - 1938/ Organizacje polityczne, robotnicze, gospodarcze, rzemieślnicze, handlowe, młodzieżowe, sportowe, kombatanckie. 17. Sprawy personalne. /1650 - 1945/ Instrukcje i wykazy personalne Rady Miejskiej i Magistratu, przedsiębiorstw komunalnych, szpitali, szkół, policji, wynagrodzenia. 18. Sprawy policyjne. /1560 - 1945/ Sprawy organizacyjne żandarmerii i policji, policja, przemysłowa, drogowa i powiatowa, graniczna i budowlana, sprawy meldunkowe, więzienia, sprawy Żydów, obcokrajowców, spisy ludności, sprawy robotników obcych (w tym polskich) w okresie hitlerowskim. 19. Sądownictwo. /1712 - 1928/ Sąd miejski, sprawy Magistratu z mieszkańcami, Sąd Rozjemczy, sprawy kryminalne, Sąd Ławniczy, testamenty. 20. Sprawy wojskowe i wojenne. /1564-1943/ Garnizon kłodzki, budowa twierdzy i fortyfikacji miejskich, ciężary i szkody wojenne, kwaterunki, zaopatrzenie. 21. Urząd stanu cywilnego. /1811 - 1938/ Organizacja i administracja urzędu stanu cywilnego, rejestry metrykalne i wojskowe. 22. Uzupełnienia. /1751-1930/ Listy prawego urodzenia, listy ukończenia nauki rzemiosła, archiwum Magistratu, sprawy rachunkowo-kasowe. 23. Aneks. /1406-1880/ Skargi i zażalenia, sprawy kościelne i klasztorne (kolegium jezuitów), akta cechowe, akta gruntowe, testamenty, intercyzy, sprawy majątkowe. Repertorium akt dot. rozbudowy miasta, sprawy rzemieślnicze, zarządzenia Stanów Prowincjonalnych dla Dolnego Śląska, Hrabstwa Kłodzkiego i Górnych Łużyc. Zarząd Policji Budowlanej: akta i plany budynków z obszaru Starego Miasta Kłodzka. - 731 j.a. Liczba jednostek7925
82/26/0 Akta miasta Świdnicy 1243 - 1943 757 0 rozwiń
I. Dokumenty - w układzie chronologicznym /1243-1899/ Przywileje panujących na rzecz miasta i księstwa, dokumenty radzieckie i ławnicze, alienacje nieruchomości, dzierżawy, kontrakty czynszowe, pożyczki, zastawy, statuty cechowe, sprawy kościelne, dotacje na rzecz szpitala i opieki społecznej, instrumenty notarialne, stosunki Świdnicy z innymi miastami, ortyle magedurskie, sprawy gospodarcze i społeczne miasta. II. Akta 1. Uchwały sejmiku książęcego. /1541-1685/ 2. Sprawy organizacyjno-prawne, sądowe, finansowe, gospodarcze. /1380-1797/ Ustawy, przepisy prawne, przywileje i ich odpisy, administracja i rachunkowość dóbr miejskich, urbarze, wyroki, sprawozdania, zarządzenia, decyzje, rezolucje cesarskie, księgi sądowe, legaty i fundacje, ordynacje, rachunki, spisy czynszów, rzemiosło, spisy przywilejów, księgi długów, sądy ławnicze, księgi protokołów sądowych, zapiski sądowe. 3. Ksiegi testamentów. /1727-1783/ 4. Księgi kupna. /1650-1829/ 5. Protokoły Rady Miejskiej. /1682-1769/ 6. Sprawy cechów. /1739-1819/ 7. Księga protokołów spraw policyjnych. /1772-1782/ 8. Księga protokołów posiedzeń deputacji. /1861-1878/ 9. Księgi miejskie. /1321-1780/ Ustawy, przepisy, przywileje, spisy mieszkańców, sprawy sądowe i policyjne, sprzedaże, zrzeczenia, ugody, darowizny, testamenty, listy lenne 10. Księgi wsi podmiejskich /1506-1809/ Poszczególnych wsi (kupna i ławnicze). 11. Sprawy podatkowe miasta i wsi podmiejskich. /1370-1863/ 12. Urbarze i księgi gruntowe gmin podmiejskich. /XVIIIw./ 13. Recesy, zniesienie ciężarów, księgi powinności. /1776-1818/ 14. Sprawy prawne /1541-1822/ 15. Repertoria archiwalne, zarządzenia cesarskie, sprawy kościołów, kroniki historyczne. /1654-1901/ 16. Rachunki miejskie. /1596-1771/ 17. Księgi dotyczące rozwoju Swidnicy, jej wsi i majątków. /1797-1940/ 18. Protokołu magistratu. /1891-1934/ 19. Sprawy miejskie /1833-1943/ Listy wyborów do gmin, wybory deputowanych, spis mieszkańców, sprawy kościelne, burmistrz K. Franke, gazownia. 20. Odpisy przywilejów, księgi ławnicze, rachunki. /1316-1897/ 21. Sprawy wojskowe i wojenne. /1826-1926/ Likwidacja strat i kosztów wojennych XVIII w., zarządzenia króla pruskiego, wojny napoleońskie, przemarsze wojsk, opłaty i ciężary, dostawy dla wojska, kwaterunki, komendanci wojenni, francuscy i polscy dezerterzy i jeńcy wojenni, wojna z Austrią i Francją. 22. Pomniki i tablice pamiątkowe. /1765-1925/ 23. Fortyfikacje miejskie. /1791-1896/ 24. Sprawy budowlane. /1796-1908/ Protokoły posiedzeń deputacji budowlanej, brukowanie ulic, sprawy wodno-kanalizacyjne, drogi. 25. Więzienie miejskie. /1833-1898 26. Dom pogrzebowy. /1819-1892/ 27. Sprawy szkolne. /1809-1934/ Gimnazjum, nauka religii, frekwencja, szkoły zawodowe. 28. Sprawy sądowe, prawne i spadkowe. /1740-1878/ 29. Księgi i akta poszczególnych cechów. /1480-1934/ Rachunki, przywileje, protokoły zebrań, statuty, egzaminy, świadectwa nauki rzemiosła i listy prawego pochodzenia. 30. Aneks. Liczba jednostek8505
82/28/0 Akta miasta Wrocławia [990] 1214 - 1945 62195 729198 rozwiń
I. Dokumenty - układ chronologiczny / 990/ / 1214-1930/ II. Księgi - obecnie zmieniona numeracja na numeryczną A. Śląsk - sprawy dotyczące całej dzielnicy. /XIII - 1800/ Informacje dot. Śląska i jego stosunków z Polską, Czechami, Austrią, Prusami, ustawy krajowe, memoriały i diariusze, zjazdy książąt. B. Poszczególne księstwa śląskie z wyjątkiem wrocławskiego. /1290 - 1737/ Materiały dot. Biskupstwa Wrocławskiego oraz księstw: świdnicko-jaworskiego, legnicko-brzesko-wołowskiego, głogowsko- żagańskiego, oleśnickiego, opolsko-raciborskiego, ziębickiego, cieszyńskiego, Górnych Łużyc i ziem stanowych. C. Księstwo Wrocławskie i Miasto Wrocław /1380 - 1802/ Statuty, przywileje, urbarze, rejestry dóbr, księgi sądowe i ławnicze, korespondencja. D. Przywileje /1306 - 1839/ Kopiarze przywilejów miejskich, repertoria i katalogi dokumentów miejskich, skorowidze alfabetyczne i rzeczowe. E. Historia miasta /XIII - 1837/ Obyczaje, prawa, statuty, dzieje miasta, kroniki, historia wyznań religijnych, sądownictwo, układy i umowy graniczne, sprawy: celne, handlowe, monetarne, cechowe, militaria, żydowskie. F. Księgi korespondencyjne. /1484 - 1771/ Korespondencja Rady Miejskiej z książętami, szlachtą, miastami. G. Księgi miejskie i gruntowe. /1345 - 1825/ Księgi: gruntowe, ławnicze, ingrosacyjne, hipoteczne, notarialne, miejskie wpisów (m.in. Laurentius Nudus"). H. Rada i księgi administracyjne Rady. /1287 - 1898/ Księgi Rady Miejskiej, spisy: radnych, ławników, urzędników, regulaminy, spisy członków cechów, podatki cechowe. J. Sądownictwo. /1356 - 1576/ Księgi sądowe, ortyle Sądu magdeburskiego, wrocławski kodeks prawa krakowego, jurysdykcja Rady Miejskiej. K. Finanse. /1370 - 1920/ Księgi rachunkowe, wykazy rent i czynszów, spisy nieruchomości rolnych do celów podatkowych, pożyczki i zastawy. L. Majątki miejskie. /1528 - 1915/ Materiały aktowe dot. majątków ziemskich i gospodarki leśnej miasta. M. Budownictwo. /1579 - 1906/ Memoriały i księgi rachunkowe Miejskiego Urzędu Budowlanego, kosztorysy. N. Wojskowość. /1547 - 1871/ Materiały dot. Miejskiej instrukcji wojennej, inwentarze zbrojowni, wykaz dowódców gwardii miejskiej, rachunki. O. Handel i przemysł. /1513 - 1799/ Akta dot. handlu, przemysłu i rzemiosła. P. Kościoły. /1411 - 1906/ Materiały dot. kościołów wrocławskich i cmentarzy, szkolnictwa miejskiego i uniwersytetu wrocławskiego, legaty i zapisy na rzecz kościołów i szkół, księgi rachunkowe. Q. Szpitale i fundacje. /1430-1920/ Materiały aktowe odnoszące się do szpitalnictwa i opieki społecznej oraz fundacji i instytucji dobroczynnych, księgi rachunkowe. R. Port miejski, tramwaje, drogi, place, policja drogowa, Zakłady Kąpielowe, Zakład Dezynfekcyjny, Instytut Chemiczny. /1892-1906/ Księgi rachunkowe. S.Teatr Miejski, Muzeum Przemysłu Artystycznego, nauka i sztuka. /1887-1904/ Księgi rachunkowe. Z. Prywatne rękopisy. /1941/ Odpis księgi cechowej rzeźników w Mieroszowie (pow. Wałbrzych) - prof.. Türk. III. Akta a/ Akta t.zw. starej registratury. /Akta b. Stadtarchiv Breslau / 1.Tabele historyczne i akta administracji. /1706-1816/ Tabele historyczne, sprawy prawne, spisy ludności, zadłużenia hipoteczne, skargi. 2. Skarb i miejska skarbowość. /1721-1828/ Operacje finansowe, najem, zastawy, podatki, kaucje urzędnicze, inwentarz ratusza. 3. Majątki miejskie m. Wrocławia i ich administracja. /1527-1834/ Dzierżawy, czynsze, sprawy kościołów i szkolne w majątkach, budownictwo, sołectwa, sądy dominalne, kupno i sprzedaż. 4. Dochody miejskie. /1699-1833/ Czynsze, cła, akcyzy, myta, opłaty komunalne. 5. Lasy miejskie, gospodarka leśna i administracyjna. /1744-1832/ Materiały z działalności Miejskiej Deputacji Leśnej. 6. Zaludnienie miasta, osadnictwo i opieka społeczna. /1742-1812/ Zezwolenia na osiedlenie, zezwolenia na wyjazdy za granicę. 7. Budownictwo miejskie i nadzór budowlany. /1743-1840/ Sprawy budownictwa lądowego i wodnego, budowa obserwatorium astronomicznego. 8. Bezpieczeństwo publiczne w mieście. /1737-1828/ Ogniowe Towarzystwo Katastralne, więzienia, szkody wojenne i pożarowe, tumulty i powstania 1793-1829, gwardia obywatelska 1808-1825, fortyfikacje i strzelnica miejska, kataster budynków publicznych, Bank Kredytowy, lombard, wieża prochowa. 9. Rzemiosło, cechy, przywileje i statuty cechowe. /1532-1823/ 10. Karczmarstwo i piwowarstwo. /1700-1808/ 11. Przemysł i handel. /1741-1812/ Fabryki i manufaktury, Bank Handlowy, targi wrocławskie i międzynarodowe, ordynacja wekslowa, Związek Kupiecki. 12. Kościoły i szkoły, szpitale. /1588-1854/ Obsadzanie stanowisk kościelnych, legaty, majątki szpitalne i fundacje, biblioteki. 13. Wojskowość. /1743-1842/ Organizacja wojska pruskiego we Wrocławiu, wojny napoleońskie, jeńcy wojenni, lazarety, fortyfikacje, koszary, kontrybucje i reparacje wojenne. 14. Podatki i opłaty miejskie oraz świadczenia na rzecz miasta i państwa. /1553-1887/ Cła, akcyzy, opłaty, kataster podatkowy, podatki, sprawy monetarne. 15. Sprawy różne. /1726-1843/ Organizacja życia ludności żydowskiej, szpital i cmentarz żydowski, sprawy sanitarne, organizacja służby zdrowia, Collegium medicum, zwalczanie epidemii, sądownictwo, sprawy stanowe, poselstwo tureckie we Wrocławiu. 16. Kramy miejskie i likwidacja uprawnień kramarskich. /1741-1885/ Uregulowanie kwestii żydowskiej. 17. Cła, miary i wagi. /1800-1872/ Zarządzenia, organizacja kontroli miar i wag. b/ Akta nowej registratury Magistratu. 1. Magistrat. /1487-1945/ Organizacja urzędu i biur, akta personalne (wybitnych osób), ustawy, rozporządzenia, uchwały, akta urzędu stanu cywilnego, dokumentacja ratusza, polityka kadrowa i płac. 2. Skarbowość (finanse). /1697-1940/ Sprawozdania finansowe, preliminarze budżetowe, bilanse, aktywa i pasywa komory miejskiej. Dochody z opłat i podatki. 3. Opieka społeczna. /1623-1940/ Organizacja opieki, protokoły posiedzeń komisji ubogich, opieka nad sierotami i młodzieżą, przytułek dla ubogich, dom pracy, zakład leczniczy dla więźniów. 4. Kościoły (pogrzeby, cmentarze). /1645-1940/ Akta kościołów, sprawy duchownych, dokumentacja cmentarzy. 5. Lecznictwo. /1742-1940/ Organizacja służby zdrowia, zwalczanie epidemii, klinika stomatologiczna i inne zakłady lecznicze. 6. Szpital Wszystkich Świętych. /1552-1944/ Akta administracyjne szpitala, legaty i dary, budżety i sprawozdania finansowe, dokumentacja urządzeń szpitala, wyposażenie. 7. Majątki Szpitala Wszystkich Świętych. /1731-1932/ Organizacja gospodarki rolnej i leśnej, księgi gospodarcze i rachunkowe. 8. Majątki miejskie. /1390-1935/ Organizacja gospodarki rolnej i leśnej, dzierżawy, budownictwo, służebność i podatki gminne, sprawy: szkolne, kościelne, opieki społecznej, księgi poszczególnych majątków. 9. Historia miasta i ustawodawstwo /1694-1942/ Historia i topografia miasta, statuty, przywileje, udział miasta w organach stanowych i przedstawicielskich, ordynacje miejskie, protokoły wyborów do Zgromadzenia Radnych Miejskich, sąd przysięgłych, włączenia gmin wiejskich do miasta, jurysdykcja 10. Nadzór nad porządkiem i bezpieczeństwem w mieście /1687-1939/ Porządek i bezpieczeństwo w mieście, oświetlenie ulic i placów, straż pożarna i łaźnia miejska. 11. Miejski Zakład Ubezpieczeń od ognia. /1750-1923/ Ustawodawstwo ubezpieczeniowe, kataster ogniowy, protokoły szacowań skutków pożaru i zniszczeń wojennych, sprawy hipoteczne i gruntowe, procesy. 12 Lombard miejski /1791-1922/ Organizacja lombardu i jego działalność, protokoły rewizji kasowej, personel.13. Różne instytucje, związki i kasy pogrzebowe /1780-1934/ Związki: biologów, lekarzy, śpiewaczy, Popierania Hodowli Jedwabników, Niemiecki Związek Kolonialny i inne, fundacje stypendialne i kasy inwalidzkie, pożyczkowe, kasy chorych, pogrzebowe, związki kupieckie itp. - łącznie ok. 150 różnych związków i towarzystw. 14. Zakłady karne /1738-1892/ Przytułek dla biednych, dom pracy, dom poprawczy, areszt, szpital więzienny. 15 Sprawy żydowskie -akta tej sekcji nie zachowały się. 16 Likwidacja uprawnień kramarskich /1714-1842/. 17 Koszty sądowe i dochody /1830-1929/ Akta dotyczace kosztów prowadzonych śledztw, obdukcji, aresztu, transportu żebraków, policyjne, kary pieniężne, przedmioty znalezione, bezpańskie spadki. 18 Rekwizycje /1751-1911/ Instrukcje służbowe, rekwizycje mieszkań i zaległych podatków, recesy uwłaszczeniowe. 19 Grunty miejskie i parcele /1684-1935/ 20 Rybołówstwo, promy kładki /1741-1930/. 21 Budownictwo /1569-1939/ Organizacja wydziału budowlanego i komisji budowlanych, akta ogólne budownictwa miejskiego, budynki miejskie i prywatne, wytyczanie ulic i numerowanie budynków, zakładanie instalacji wodno-kanalizacyjnych i ogrzewanie mieszkań. 22 Miary i wagi. 23. Miejski handel drzewem /1822-1892/. 24 Kasa oszczędności /1747-1935/ Akta ogólno-organizacyjne Miejskiej Kasy Oszczędności, preliminarze budżetowe, bilanse, sprawozdania z działalności, protokoły rewizji kasy, akta wkładów i wpłat. 25 Handel, fabryki, przemysł /1724-1932/ Organizacja handlu we Wrocławiu, sąd: kupiecki, przemysłowy, rzemieślniczy, żegluga rzeczna, powstawanie fabryk i organizacja przemysłu. 26. Rzemiosło i cechy, ubezpieczenia chorobowe i inwalidzkie, starcze i od nieszczęśliwych wypadków /1504-1937/. 27 Gwardia Obywatelska i strzelnica /1808-1940/ Organizacja i działalność Gwardii Obywatelskiej, strzelnicy i bractwa kurkowego. 28 Ruch ludności i opodatkowanie mieszkańców /1737-1938/ Wnioski o nadanie obywatelstwa, ustawy o podatkach komunalnych i kościelnych, podatki od uposażeń nakładane na stowarzyszenia i fundacje. 29 Podatek od psów, słowików i zabaw /1820-1939/ Podatki od widowisk i od kart do gry. 30. Zarząd portu /1741-1938/ Różne opłaty, sprawy zarządu portu miejskiego na Odrze. 31 Place targowe i kramy /1743-1934/ Organizacja jarmarków i targów, wymiana handlowa, dokumentacja hal targowych i placów. 32 Cła, podatki, domeny i regalia /1810-1943/ Zasady wymiaru podatku przemysłowego, dochodowego, gruntowego, od budynków, cło i regalia. 33 Szkolnictwo /1750-1941/ Organizacja szkolnictwa w mieście, akta dotyczące poszczególnych szkół, akta personalne nauczycieli, akta deputacji szkolnej, legaty szkolne, wyposażenia szkół. 34 Szpitale, różne stowarzyszenia i zakłady dobroczynne /1598-1944/ Organizacja i działalność 11 szpitali i innych zakładów leczniczych na terenie Wrocławia, budowy i remonty szpitali, działalność stowarzyszeń dobroczynnych. 35 Majątki Szpitala Św. Trójcy /1746-1895/ Administracja i eksploatacja majątków szpitalnych w Swojczycach, Klecinie, Borku Wrocławskim, Krzykach. 36 Majątek Łuczyna /1832-1935/ Administracja majątku, budynki, dzierżawy, służebności, opłaty gminne, sprawy kościelne, szkolne, opieka społeczna, dokumentacja pomiarowa gruntów i lasów. 37 Szpitale dziecięce /1439-1944/ Organizacja, administracja i działalność dziecięcych szpitali i fundacji (Dziecięcy Instytut Wychowawczy, Dom Sierot, Fundacja cesarza Wilhelma). 38 Legaty, fundacje i kolekty /1552-1944/ Hipoteki poszczególnych legatów i fundacji od A-Z i personalia. 39 Sprawy wojskowe /1742-1933/ Mobilizacja i demobilizacja, sprawy kwaterunkowe, koszary, zaopatrzenie inwalidów wojennych, wdów i sierot, medale i odznaczenia. 40 Miejski Konsystorz Ewangelicki /1716-1939/ Ustawy i zarządzenia, sprawy duszpasterskie i szkolne w parafiach ewangelickich na terenie Wrocławia i w 6 wsiach podmiejskich, personalia duchownych. 41 Instytucje kulturalno-oświatowe i naukowe /1575-1944/ Działalność teatrów, związków i towarzystw kulturalno-oświatowych i naukowych; biblioteka miejska, archiwum miejskie, biblioteki powszechne i czytelnie, Muzeum Przemysłu Artystycznego. 42 Zakłady gazowe i wodociągowe /1751-1932/ Organizacja produkcji, dokumentacja dotycząca technicznego wyposażenia zakładów gazowniczych, rozbudowy i przebudowy gazowni i wodociągów, dokumentacja budowy studni i badania wody. 43 Statystyka /1869-1944/ Sprawy demograficzne, powierzchnia miasta, ulice, place, mieszkania, nowe budownictwo, przemysł i handel, komunikacja, zakłady naukowe i szkolne, opieka społeczna, policja, bezpieczeństwo, wojsko, miejskie zakłady i urządzenia, finanse i podatki. 44 Wydział Miejski /1816-1941/ Ustawy i rozporządzenia, akta organizacyjne, protokoły posiedzeń i sprawozdania z działalności. 45 Budowa kanałów i drenowanie terenu /1866-1939/ Dokumentacja kanalizacyjna i drenażowa ułożona wg ulic i domów. 46 Sprawy osiedleńcze, podatki pośrednie /1825-1917/. 47 Szpital im. "Wenzel Hankego" /1870-1943/ Administracja szpitala, sprawy gospodarcze i personalne.48 Miejski Zakład Leczniczy dla Umysłowo Chorych /1820-1941/. 49 Elektrownie /1808-1928/ Organizacja produkcji, wyposażenie techniczne, rozbudowa zakładu, rozbudowa sieci oświetleniowej, sprawozdania z działalności, preliminarze, bilanse. 50 Zakład Dezynfekcyjny /1887-1939/. 51 Szkolnictwo średnie /1794-1940/ Organizacja i działalność szkolnictwa średniego, ogólnego i zawodowego na terenie miasta , zarządzenia, programy nauczania i rozkłady zajęć, instrukcje metodyczne, kuratoria szkolne, szkoły dzienne, niedzielne i wieczorowe. 52 Miejskie Zakłady Gastronomiczne /1892-1939/ Materiał statystyczne, legaty, dary. 53 Rzeźnia Miejska /1803-1896/ Dokumentacja projektowo-kosztorysowa budowy rzeźni we Wrocławiu. 54 Schronisko dla ozdrowieńców dra Wiktora Friedländera /1887-1934/ Sprawy organizacji i administracji, przyjęcia rekonwalescentów, preliminarze budżetowe, zaopatrzenie, sprawy hipoteczne i budowlane. 55 Policja budowlana i drogowa /1823-1944/ Sprawy dotyczące nadzoru policyjnego nad budową i stanem dróg. 56 Tramwaje miejskie. Akta sekcji 56 nie zachowały się. 57 Zarząd Parków i Ogrodów /1914-1918/ Administracja parków i zieleni, upiększanie miasta, ogródki działkowe. 59 Hala Stulecia i wystawy /1913-1926/ Budowa hali, organizacja targów wrocławskich i wystaw, sprawozdania z działalności, akta deputacji, legaty i dary. 60 Miejski Urząd Komunikacyjny we Wrocławiu /1865-1939/ Organizacja i rozwój komunikacji kolejowej, wodnej, lotniczej, materiały konferencji międzynarodowych w sprawach komunikacyjnych, dokumentacja kanałów Dunaj-Odra, Odra-Warta, Odra-Łaba, międzynarodowe porozumienia Niemiec z Austrią, Węgrami i Szwajcarią w sprawach związanych z żeglugą rzeczną. 61 Miejskie Biuro Dystrybucyjne /1914-1939/ Dystrybucja żywności w latach 1914-1918, organizowanie tanich kuchni. 62 Urząd Prasowy. Akta sekcji 62 nie zachowały się. 63 Miejski Urząd Rozjemczy /1914-1937/ Organizacja urzędu, wykładnia ustawy Rzeszy o najmie, procedura rozjemcza. 64 Opieka nad młodzieżą /1827-1944/ Dożywianie dzieci szkolnych i domów dziecka, opieka lekarska nad kalekami, utrzymanie kąpielisk, organizowanie kolonii w kraju i zagranicą. 65 Główna Miejska Kasa Podatkowa. Akta sekcji 65 nie zachowały się. 66 Miejski Urząd Kultury Fizycznej /1924-1938/ Sprawozdania z działalności urzędu (wychowanie fizyczne i organizowanie imprez sportowych) z wyszczególnieniem obiektów sportowych (hale, stadiony, kąpieliska).Uzupełnienia /1808-1938/ Sprawy związane z utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa w mieście, sprawy wojskowe, szkolne, ochrony zdrowia. Aneks /1610-1943/ Okólniki, sprawozdania z działalności, preliminarze budżetowe, bilanse, recesy, pomiary gruntów. Materiały luźne (listy) /1500-1900/ Listy cesarzy, królów czeskich, starostów śląskich do władz miasta, dokumenty cechowe, prawego urodzenia, korespondencja z królami polskimi. Księgi meldunkowe /1920-1940/ Akta personalne /XX w./ Akta personalne pracowników magistratu. Kolekcja wycinków prasowych /XX w./. IV. Materiały kartograficzne /1612-1943/ 1. Plany miasta Wrocławia i okolic, fortyfikacje miejskie /1612-1943/ Plany sytuacyjne rynku i śródmieścia, plany dawnych fortyfikacji miejskich, plany sytuacyjne poszczególnych rejonów miasta. 2. Przedmieścia Wrocławia i wsi podwrocławskich /1775-1937/ Plany sytuacyjne Brochowa, Dąbia, Dobrzykowic, Gaju, Gajkowa, Karłowa Liczba jednostek83685
82/29/0 Akta miasta Sobótki, pow. świdnicki 1739 - 1943 43 0 rozwiń
1. Zarządzenia królewskie. /1770-1784/ 2. Sprawy procesowe. /1819/ 3. Nabywanie i dzierżawa gruntów, budynków i przedsiębiorstw, sprawy uwłaszczeniowe. /1752-1943/ 4. Ubezpieczenia chorych. /1927-1935/ 5. Sprawy finansów miejskich. /1914-1929/ 6. Cechy. /1739-1796/ 7. Sprawy wojskowe. /1817-1873/ 8. Sprawy podatkowe. /1912-1941/ 9. Sprawy ewidencji ludności: Żydzi, wykaz mieszkańców Sobótki. /1873-1920/ Liczba jednostek43
82/31/0 Akta miasta Wiązowa 1557 - 1941 740 0 rozwiń
Akta administracji ogólnej: potwierdzenie przywilejów miasta, wybory do Reichstagu, ordynacja powiatowa, tabele statystyczne, bydło, zabytki. -39 j.a. Sprawy rolne: uprawa tytoniu, ubezpieczenia, hodowla zwierząt, sprawy śluz, oczyszczanie i regulowanie Oławy, powodzie, łowiectwo, rybołóstwo. - 35 j.a. Sprawy wymiaru sprawiedliwości: sprawozdania, budynek sądu, rozjemcy, ławnicy, przysięgli, areszt, procesy. -21 j.a. Sprawy administracji komunalnej: obywatelstow miasta, wybór radnych, burmistrza, urzędników zarządu miejskiego, posiedzenia rady miejskiej, sejmiku miast śląskich, wcielenie do miasta wsi i gruntów, oświetlenie elektryczne, sprawozdania zarządu miejskiego, gazeta miejska, szkody wywołane przez zamieszki, sprawy katastralne, pozary, budzet, podatki, rabunki kasy miejskiej, jazy, odbudowa miasta po pożarze, budowa i remonty ratusza, mosty, studnie, prostowanie drug, budowa rzeźni, łaźni, brukowanie ulic, kanalizacja, sprawy mieszkaniowe. Sprawy ubogich: pomoc społeczna, pomoc dla bezrobotnych. -21 j.a. Sprawy policyjne: zarządzenia, walka ze spekulacją, obrona przeciwlotnicza, zebrania polityczne, socjaldemokraci, stowarzyszenia, cudzoziemcy, nadzór nad budownictwem. -79 j.a. Sprawy handlu, rzemiosła, komunikacji: młyny, przywileje cechów płócienników, piekarzy, szewców, piwowarstwo, gorzelnictwo, plantacje, fabryki tytoniu, cegielnie, sprawy czeladników, uczniów, fabryki, jarmarki, targi, poczta. - 47 j.a. Sprawy szkolne: szkoła ewangelicka, katolicka, budowa szkół, szkoła dokształcająca. -35 j.a. Sprawy kościelne: obsadzanie stanowiska proboszcza przez Fundację Kolegiacką w Nysie, kurendy, remonty probostwa. -27 j.a. Sprawy zdrowia: sprawy szpitali, apteka, zwalczanie epidemii. - 14 j.a. Sprawy wojskowe: przemarsz wojsk francuskich, mobilizacja, zarządzenia z czasu powstań ślaskich. -23 j.a. Sprawy kasy chorych, inwalidztwa, ubezpieczenia. -4 j.a. Sprawy urzędu stanu cywilnego: zorganizowanie urzędu, spis i kartoteka urodzeń, zapowiedzi i śluby, spis zmarłych. 16 j.a. Liczba jednostek740
Wyświetlanie 1 do 20 z 2 729 wpisów.