Bestandssignatur Der Name des Bestandes Datum von Datum bis
Zeige 1 bis 20 von 1.428 Einträgen.
Bestandssignatur Bestandsname Laufzeit Anzahl der
Einheiten
Anzahl der Scans Alles
erweitern
48/1/0 Starostwo Powiatowe Piotrkowskie [1915] 1919-1939 5491 50404 erweitern
Referat Bezpieczeństwa Publicznego: sprawozdania sytuacyjne (1919-1927), układ sił politycznych i narodowościowych w samorządach – sprawozdania policyjne (1929-1939), nadzór nad działalnością partii politycznych i stowarzyszeń społecznych, nadzór nad działalnością stowarzyszeń żydowskich (1919-1938), nadzór nad działalnością związków zawodowych (1919-1929), strajki robotników rolnych i przemysłowych (1919-1927), nadzór nad prasą i kolportażem (1920-1929), nadzór nad działalnością kin i kinoteatrów (1919-1929), nadzór nad organizacją imprez kulturalnych i masowych (1920-1929), pozwolenia na posiadanie broni palnej (1919-1931), rejestracja cudzoziemców, arkusze ewidencyjne cudzoziemców (m. in. byłych żołnierzy armii ukraińskiej internowanych w Polsce, uciekinierów z Rosji Sowieckiej), akty uznania i nadania obywatelstwa polskiego, wnioski paszportowe (przede wszystkim emigracja żydowska); Referat Ogólno – Administracyjny: przepisy i zarządzenia ogólne, zmiana granic powiatu piotrkowskiego i radomszczańskiego – korespondencja, budżety starostwa i ich wykonanie, projekt utworzenia nowego powiatu w Tomaszowie Mazowieckim (1929-1930), korespondencja dotycząca nadania praw miejskich osadom Bełchatów, Grocholice i Sulejów, zmiany granic gmin wiejskich, protokoły zebrań gminnych, zebrania wiejskie i wybory sołtysów, statystyka rolna, rejestracja spółek łowieckich, plany i programy gospodarki leśnej, wybory do Sejmu i Senatu (1922-1928), nadzór nad instytucjami wyznaniowymi (chrześcijańskimi, żydowskimi i sektami), opieka społeczna, koncesjonowanie działalności gospodarczej, nadzór nad działalnością cechów; Referat Wojskowy: wykaz oficerów rezerwy zamieszkałych na terenie powiatu (1922), rejestracja weteranów powstań narodowych (1922-1923), protokoły komisji poborowej, listy i spisy poborowych, skorowidze (1919-1929), rejestracja samochodów przydatnych dla wojska (1920); Referat Karno – Administracyjny: osądy karno-administracyjne, protokoły komisji antyalkoholowych, działalność komisji polubownych; Referat Sanitarny: sprawozdania miesięczne lekarza powiatowego (1919-1929), sprawozdania z działalności Urzędu Sanitarno – Obyczajowego i Komisji Sanitarno-Obyczajowej w Piotrkowie, ewidencja lekarzy i innego personelu medycznego, zwalczanie chorób zakaźnych, protokoły posiedzeń gminnych komisji sanitarnych, nadzór sanitarny nad placówkami oświatowymi; Referat Weterynaryjny: sprawozdania roczne powiatowego lekarza weterynarii, organizacja weterynaryjnych komisji wykonawczych; Referat Robót Publicznych: instrukcja dotycząca budowy i utrzymania dróg gminnych, projekt ustawy o wodociągach i kanalizacji w Piotrkowie (1927), pozwolenia na budowę, konserwacja grobów i cmentarzy wojennych, budowa i remonty obiektów sakralnych; Kancelaria: dzienniki korespondencyjne, skorowidze. Okres drugi 1930-1939 Referat Ogólny: przepisy i zarządzenia ogólne, reprezentacja rządu, uroczystości oficjalne i udział w nich starosty, akcje społeczne kierowane i nadzorowane przez starostę, protokoły zebrań periodycznych naczelników władz I instancji, wnioski o nadanie odznaczeń państwowych, wykaz bezrobotnych legionistów (1931); Referat Organizacyjny: instrukcje kancelaryjne dla starostw powiatowych (1931-1938), zmiany w podziale administracyjnym powiatu, organizacja starostwa i zasady urzędowania, organizacja władz podległych, sprawy osobowe urzędników – korespondencja, szkolenia pracowników; Referat Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego: sprawozdania sytuacyjne, nadzór nad działalnością partii politycznych legalnych i nielegalnych, nadzór nad mniejszościami narodowymi, akta komisji wyborczych do Sejmu i Senatu, wybory do Sejmiku Powiatowego, rad miejskich i rad gminnych, nadzór nad stowarzyszeniami społecznymi i związkami zawodowymi, nadzór nad prasą i kolportażem, zakładami drukarskim, klęski żywiołowe – korespondencja, akta cudzoziemców, wnioski paszportowe, koła łowieckie – korespondencja; Referat Administracyjny: nadawanie, poświadczanie i utrata obywatelstwa, nadzór nad urzędami stanu cywilnego, statystyka ruchu naturalnego ludności, nadzór nad instytucjami wyznaniowymi, ewidencja duchownych różnych wyznań, spółki wodne, wybory do ciał samorządowych, nadzór nad samorządem gminnym, statystyka aprowizacyjna; Referat Karno – Administracyjny: orzecznictwo karno – administracyjne; Referat Wojskowy: spisy poborowych, ćwiczenia rezerwistów – korespondencja, zasiłki dla rodzin wojskowych, gołębie pocztowe – korespondencja, ewidencja pojazdów mechanicznych, ewidencja rowerów; Referat Budowlany: statystyka budowlana; Referat Rolnictwa i Reform Rolnych: statystyka produkcji rolnej, scalanie gruntów – korespondencja, parcelacja rządowa i prywatna – korespondencja, kredyty rolne – korespondencja, sprzedaż nawozów sztucznych, rybołówstwo – korespondencja, przetwórstwo rolne – korespondencja, Referat Melioracyjny: melioracja gruntów rolnych – korespondencja; Referat Ochrony Lasów: przepisy i zarządzenia ogólne, sprawozdania i statystyka, ochrona lasów – korespondencja, zalesianie nieużytków – korespondencja, plany i programy urządzeń leśnych; Referat Weterynaryjny: sprawy personalne służb weterynaryjnych, nadzór weterynaryjny nad targami i handlem zwierząt, obrotem surowcami i produktami zwierzęcymi, przewozem zwierząt, choroby zakaźne zwierząt – korespondencja; Referat Opieki Społecznej: przepisy i zarządzenia, nadzór nad stowarzyszeniami i instytucjami opiekuńczymi, opieka nad repatriantami, uchodźcami i emigrantami, organizacja kolonii letnich i dożywianie dzieci, ubezpieczenia społeczne – korespondencja, opieka nad inwalidami, weteranami, poszkodowanymi przez klęski żywiołowe – korespondencja, organizacja pomocy dla bezrobotnych – korespondencja; Referat Sanitarny: przepisy i zarządzenia ogólne, rejestracja personelu medycznego – korespondencja, pomoc lekarska dla urzędników państwowych – korespondencja, nadzór nad szpitalami i przychodniami zdrowia – korespondencja, nadzór sanitarny nad osiedlami, targami, odpustami i pielgrzymkami, obrotem i produkcją żywności, zaopatrzenie ludności w wodę, nadzór nad szkołami, ekshumacja zwłok, cmentarze grzebalne, choroby zawodowe, wypadki przy pracy, szczepienia ochronne, zwalczanie chorób zakaźnych, statystyka sanitarna; Referat Przemysłowy: nadzór nad przemysłem koncesjonowanym, zakładami elektrycznymi, przemysłem wolno handlowym, przemysłem wolno fabrycznym, przemysłem ludowym, przemysłem rzemieślniczym, handlem okrężnym i komiwojażerami, przedsiębiorstwami przewozowymi, organizacje rzemieślnicze, korporacje, cechy i związki, statystyka przemysłowa i handlowa. Anzahl der Einheiten5492
48/2/0 Wydział Powiatowy w Piotrkowie 1917-1950 [1953] 3711 0 erweitern
Zarządzenia i okólniki komisarzy rządu ludowego i starostów, korespondencja z samorządami miejskimi i gminnymi. sprawozdania budżetowe, nadzór nad drogownictwem, budownictwem, sprawozdania statystyczne, księga depozytów Anzahl der Einheiten3711
48/3/0 Inspektorat Szkolny w Piotrkowie 1917-1950 2971 0 erweitern
Akta osobowe nauczycieli, statystyka szkolna. Anzahl der Einheiten2973
48/4/0 Powiatowy Urząd Rozjemczy do Spraw Majątkowych Drobnej Własności Rolnej w Piotrkowie 1932-1942 2932 0 erweitern
Zawiera jednostkowe akta spraw rozpatrywanych przez Urząd, sprawozdania statystyczne, okólniki i zarządzenia, korespondencję z innymi instytucjami. Anzahl der Einheiten2932
48/5/0 Komunalna Kasa Oszczędności w Piotrkowie 1912-1949 175 0 erweitern
Księgi kasowe Anzahl der Einheiten175
48/7/0 Nadleśnictwo Piotrków w Meszczach 1917-1948 620 0 erweitern
Zarządzenia, akta pracownicze, korespondencja dotyczące zbytu drewna. Anzahl der Einheiten620
48/8/0 Akta miasta Bełchatowa [1903] 1925-1944 184 3194 erweitern
Z okresu kancelarii rosyjskiej zachowały się jedynie księgi ludności stałej, założone w 1903 r. Zostały one zamknięte w roku 1931. Stanowią ważne źródło do poszukiwań genealogicznych oraz do poznania struktury rodzinnej, zawodowej i wyznaniowej Bełchatowa w trzech pierwszych dekadach XX wieku (sygn. 173 – 184). Szczątkowo zachowały się też materiały archiwalne z okresu międzywojennego (sygn. 1 – 11). Wśród tych akt najcenniejsza jest Księga uchwał [protokołów posiedzeń] Rady Miejskiej z lat 1925 – 1936. Kilka jednostek to budżety lub sprawozdania budżetowe. Pojedyncze teczki dotyczą ubezpieczeń, podatków, kontroli ruchu ludności i lustracji gospodarki miejskiej. Zdecydowaną większość zespołu stanowią akta wytworzone w latach 1940 – 1944 (sygn. 12 – 172). Wśród nich przeważają materiały dotyczące spraw gospodarczych (przemysł, rolnictwo, handel, podatki, zatrudnienie, wynagrodzenia). Kilka jednostek archiwalnych dotyczy spraw organizacyjnych sądów i urzędów, a także pozwoleń dla ludności polskiej na odbywanie podróży i na posiadanie rowerów. Kilka jednostek zawiera informacje na temat działalności policji, gestapo i SS w Bełchatowie. Ogólne pojęcie o terrorze wobec ludności polskiej i germanizacji znajdziemy w teczkach dotyczących finansowego wspierania Niemców rannych podczas działań wojennych i prowadzenia tzw. „walki narodowościowej”. Anzahl der Einheiten184
48/9/0 Akta miasta Piotrkowa 1721-1945 17794 9460 erweitern
W części I zespołu Akta miasta Piotrkowa pozostałość aktowa po Sekcji Administracyjnej w Wydziale Administracyjnym liczy 165 j. a. Na początku, jako najważniejsze, umieszczono akta dotyczące przywilejów miasta, organizacji władz miejskich i Rady Miejskiej w Piotrkowie (sygn. 1 - 15). Zawierają one wykazy urzędników miejskich, protokoły ich mianowania, listy stanu liczebnego służby, korespondencję z władzami zwierzchnimi, protokoły wyborów i zebrań Rady Miejskiej. Osobna teczka traktuje o prowadzeniu archiwum miejskiego (sygn. 10). W dalszej części Sekcji Administracyjnej znajdują się akta dotyczące dzierżaw miejskich, handlu i kupiectwa, opłaty kanonów i konsensów, melioracji miasta i oświetlenia ulic. O pożarach w mieście, w tym o wielkim pożarze w 1865 r., informują akta (sygn. 68 - 71). Istotne wiadomości o rozwoju przestrzennym Piotrkowa zawierają woluminy dotyczące regulacji miasta (sygn. 96 - 111). Znajdują się w nich plany nowych ulic, placów i posesji oraz dokumentacja przyłączenia do miasta Wielkiej Wsi i Jurydyki. Danych zbiorczych, o stanie liczebnym ludności, o rzemiośle, handlu i rolnictwie dostarczają akta tyczące się statystyki (sygn. 112 - 115). O obowiązkach i pracy niższych urzędników miejskich, tj. stróżów nocnych, policjantów, dozorców cyrkułowych, można się dowiedzieć z woluminów (sygn. 132 - 134). Pojedyncze teczki w Sekcji Administracyjnej, nie mieszczące się w nadanym układzie haseł, zostały ujęte w oddzielną grupę (sygn. 140 - 164). Znajdują się wśród nich, m.in. materiały dotyczące regulacji hipotek, przejazdu przez Piotrków ważnych osobistości, piotrkowskiej Kasy Oszczędnościowej. Do Sekcji Administracyjnej dołączono również Sumariusz przywilejów, uniwersałów, lustracji i dekretów miasta Piotrkowa z lat 1404 - 1789 (sygn. 17768). Akta pozostałe po Sekcji Fabrycznej w Wydziale Administracyjnym liczą 52 j. a. (sygn. 165 - 216). Dotyczą głównie gospodarki miejskiej, tj. stawiania domów, zabudowy pustych placów, cegielni miejskiej. Ważną wśród nich grupę stanowią akta odzwierciedlające działalność cechów w Piotrkowie (sygn. 179 - 208). Akta powstałe w wyniku funkcjonowania Sekcji Oświecenia w Wydziale Administracyjnym liczą 31 j. a. (sygn. 217 - 247) i obejmują zagadnienia z życia istniejących w Piotrkowie: cerkwi prawosławnej, bożnicy i gminy wyznaniowej żydowskiej, kościołów i klasztorów katolickich, kościoła ewangelickiego oraz związanych z nimi szkół wyznaniowych i szkoły elementarnej. Akta Wydziału Skarbowego z Sekcja Skarbową i Kasą Ekonomiczną stanowią najliczniejszą grupę w zespole – 447 j. a. (sygn. 248 - 693, 17769). W Sekcji Skarbowej na wyróżnienie zasługują inwentarze majątków po zmarłych mieszkańcach i związane z nimi akta opieki nad nieletnimi (sygn. 248 - 325, 17769). Z pojedynczych tytułów należy wymienić: akta o dzierżawach domów rządowych na przestrzeni 60 lat (sygn. 338 ), poszyt o krajowej loterii (sygn. 339) oraz akta w przedmiocie kursu pieniędzy z okresu 1808-1871 (sygn. 340). Akta Kasy Ekonomicznej zostały wyodrębnione w 22 grupy rzeczowe. Są to między innymi: ekstrakty kwartalne, zaliczki, kaucje i wadia, rewizje kasy oraz fundusze. Wśród tych ostatnich wyróżniono fundusze: bożnicze, emerytalne, gminne, kwaterunkowe, propinacyjne, przechodnie, szkolne, szpitalne. W aktach ogólnych Kasy Ekonomicznej można odnaleźć ciekawe poszyty dotyczące: ściągnięcia kontrybucji austriackiej z 1809 r. (sygn. 657), mianowania urzędników i oficjalistów magistratu (sygn. 662), składki na wystawienie pułków w czasie powstania listopadowego (sygn. 665). Wydział Skarbowy zamykają dzienniki korespondencyjne Kasy Ekonomicznej (sygn. 690-693). Akta pozostałe po Sekcji Wojskowej w Wydziale Wojskowym liczą 82 j. a. (sygn. 694 - 775). Dla poznania okresu powstania styczniowego przydatne są dwa woluminy korespondencji Naczelnika Wojennego Powiatu Piotrkowskiego z Magistratem m. Piotrkowa z lat 1861-1867 (sygn. 694, 695). Dalsze akta związane są ze stacjonowaniem wojsk rosyjskich w mieście i traktują głównie o budowlach wojskowych, odwachu, lazarecie, kwaterunku, dostawach żywności, podwodach, śledzeniu spisowych i dezerterów. Woluminy dotyczące spisu wojskowego (sygn.736 - 760) obejmują lata 1816-1872 i zawierają tabele poborowych, listy osób uchylających się od służby, akty jedynactwa, zasady i organizację poboru. Korespondencja władz miejskich z komendantami żandarmerii dotyczy głownie ścigania przestępców i dezerterów, legalności paszportów, organizacji służby wojskowej (sygn. 763 - 765). Spośród pojedynczych tytułów na uwagę zasługuje wolumin podający informacje o posiadaniu broni palnej przez obywateli Piotrkowa (sygn. 776) oraz poszyt o przemarszach wojsk przez miasto w okresie 1832-1871 (sygn. 767). Akta Sekcji Policyjnej w Wydziale Wojskowym liczą 122 j. a. (sygn. 776 - 897) i odzwierciedlają działalność służby policyjnej w Piotrkowie. Poszyty dotyczące aresztów informują o stanie i liczbie więźniów, podają imienne listy aresztowanych, jak również rachunki za utrzymanie więźniów (sygn. 776 - 780). Do zadań policji należała kontrola targowisk miejskich, co znalazło odbicie w aktach zawierających notowania i wykazy cen targowych (sygn. 781 - 794). Korespondencja Sekcji Policyjnej z władzami nadrzędnymi dotyczy przeważnie rozsyłania cyrkularzy, ścigania przestępców, skarg mieszkańców, pozwoleń na pobyt poza miejscem zamieszkania. Ciekawe materiały o zdarzających się w mieście pożarach, klęskach żywiołowych, zabójstwach są zawarte w teczkach dotyczących nadzwyczajnych wypadków (sygn. 805 - 806). O stanie zdrowotnym mieszkańców Piotrkowa świadczą akta dotyczące aptek, lekarzy, chirurgów, akuszerek, szczepień ochronnych (sygn. 807 - 811) oraz szpitala powiatowego (sygn. 863 - 869). Osobną grupę stanowią poświadczenia wydanych paszportów zagranicznych (sygn. 812 - 818) oraz zezwoleń na zmianę miejsca zamieszkania, czyli tzw. przesiedleń (sygn. 819 - 838). Charakterystyczne sprawy obyczajowe można napotkać wśród skarg i próśb przedkładanych policji przez mieszkańców miasta (sygn. 843 - 846). Spisy przewożonych przez Piotrków aresztantów, więźniów i włóczęgów zawierają woluminy odnoszące się do stacji transportowej (sygn. 849 - 853). O stanie sanitarnym miasta i urządzeniach komunalnych dowiadujemy się z poszytów opatrzonych sygn. (854 - 859). Z pojedynczych tytułów na uwagę zasługują akta dotyczące: gier hazardowych w okresie 1810-1869 (sygn.875), nadanych orderów w latach 1819-1872 (sygn. 877), zabaw publicznych i teatrów w latach 1827-1872 (sygn.879) oraz dozoru policyjnego nad osobami politycznie podejrzanymi w latach 1854-1872 (sygn. 891). Dzienniki korespondencyjne wspólne dla wszystkich wydziałów oprócz Kasy Ekonomicznej zachowały się tylko w ilości 14 egzemplarzy i pochodzą z lat 1848-1870. Pierwszą część zespołu zamykają serie ksiąg meldunkowych ludności stałej w ilości 506 j. a. (sygn. 924 – 1429) i niestałej w ilości 133 j. a. (sygn. 1430 - 1562) założonych w 1865 r. i kontynuowanych przez lata siedemdziesiąte XIX w. i sporadycznie do 1890 r. Każda księga była przyporządkowana jednej posesji i oznaczona numerem policyjnym wraz z nazwiskiem właściciela. II część Akt miasta Piotrkowa obejmuje okres 1874 – 1914 i związana jest z działalnością poszczególnych wydziałów Magistratu miasta Piotrkowa z okresu gubernialnego. Na pozostałość aktową Wydziału I Administracyjnego liczącego 2888 j. a. (sygn. 1563 – 4460) składają się akta gospodarki komunalnej tj. dzierżaw nieruchomości miejskich, placów i gruntów, remontów ulic i mostów, utrzymywania czystości na ulicach i placach oraz oświetlenia miasta. Poszyty obejmują również korespondencję dotyczącą nadzoru nad kościołami i gminami wyznaniowymi ściąganiem podatków, Kasą Miejską i przedsiębiorstwami miejskimi. Pozostałe poszyty zawierają koncesje udzielane na handel i rzemiosło, pozwolenia na budowę domów prywatnych i gmachów publicznych, zaświadczenia wydawane mieszkańcom. Istotnych wiadomości o stanie miasta dostarczają coroczne zestawienia statystyczne, plany regulacji ulic i budowy infrastruktury miejskiej. Oddzielną serię w Wydziale Administracyjnym tworzą akta ubezpieczeń nieruchomości od pożaru liczące 1312 j. a. (sygn. 3159 – 4460) zawierające oprócz rozliczeń finansowych i polis, plany sytuacyjne budynków. Ubezpieczenia obejmują posesje znajdujące się w Piotrkowie oraz we wsiach z gminy Szydłów włączonych w obszar miasta w 1917 r. Akta Wydziału II Wojskowo-Policyjnego liczące 1475 j. a. (sygn. 4461 – 5935) zawierają dokumentację nadzoru nad aresztantami, cudzoziemcami, szpitalami, rozbiórkami domów, organizacją pospolitego ruszenia, poborem do wojska (spisy poborowych). Ukazują działania służby policyjnej w celu zapewnienia bezpieczeństwa publicznego przez nakładanie i egzekwowanie kar porządkowych, wydawanie paszportów krajowych i zagranicznych, poszukiwania osób zaginionych, dezerterów i zbiegów z aresztu. Na koniec wydziału dołączono poszyty dotyczące mobilizacji armii w latach 1901-1913 oraz księgi ludności niestałej z lat 1891-1914 w ilości 10 j. a. Kompletnie zachowana seria ksiąg ludności stałej wraz z dowodami założona w 1889 r. a zamknięta w 1930 r. została zarchiwizowana w ramach III części zespołu obejmującej okres 1915-1939. W Wydziale III Finansowym liczącym 907 j. a. (sygn. 5936 – 6842) zachowały się akta dotyczące ściągania na rzecz miasta opłat targowych, sądowych, kar administracyjnych i policyjnych, podatków od mieszkańców, rozliczeń ze szkołami różnych wyznań i dozorami kościelnymi. Ponadto można w nich odnaleźć informacje o rozkładach podatku podymnego i innych należności, korespondencję z Izbą Skarbową i władzami powiatowymi, regulacje hipotek, opłaty za leczenie osób różnych wyznań, a także zaświadczenia wydawane obywatelom w sprawach finansowych i dowody w sprawie naruszenia przepisów o handlu miejskim i akcyzie. W wydziale pozostały zaledwie dwa dzienniki pism wchodzących z lat 1876-1878. Po Wydziale IV Kwaterunkowym liczącym 464 j. a. (sygn. 6843 – 7306) pozostały typowe dokumenty związane się z utrzymaniem wojsk rosyjskich w Piotrkowie. Dotyczą one zabezpieczenia kwater dla żołnierzy i oficerów, wyposażenia ich w opał i oświetlenie, rozliczenia opłat za wynajmowane kwatery, egzekwowania podatku kwaterunkowego, remontów koszar i organizowania przemarszu wojsk. Ponadto akta zawierają korespondencję w sprawach wyborów członków i działalności Komisji Kwaterunkowej i Komisji Sanitarnej, oraz protokoły Deputacji Kwaterunkowej. Do najważniejszych akt Kasy Miejskiej liczącej 233 j. a. (sygn. 7307 – 7539) należą: sprawozdania roczne z działalności finansowej Magistratu – bilanse miasta za lata 1875-1914, księgi sum miejskich z lat 1875-1881, dzienniki rozchodów i przychodów z lat 1889-1911, dzienniki sum przechodnich i depozytowych z lat 1886-1911, rejestry zaległości płatniczych z lat 1878-1906, rejestry podatku od kanonów z lat 1882-1909, rejestry podatku kwaterunkowego, szkolnego, parafialnego z lat 1887-1914 oraz protokoły z kontroli Kasy Miejskiej za lata 1900-1914. Zachował się pojedynczy dziennik korespondencyjny wpływów z 1882 r. Przykładowo pozostawiono w aktach Kasy Miejskiej miesięczne dowody rozchodowe, listy płac urzędników, rozliczenia z wykonanych kontraktów i robót miejskich, kosztorysy na budowę i remonty mostów, rejestry wpłat podatków i premii za ubezpieczenia. Część III zespołu Akta miasta Piotrkowa obejmuje działalność Magistratu miasta Piotrkowa, Zarządu miasta Piotrkowa i ich poszczególnych wydziałów i referatów w latach 1915 - 1939. Akta Wydziału I Ogólnego liczą 1557 j. a. (sygn. 7540 – 9093, 17770 - 17772) i obejmują sprawy związane z działalnością Sekretariatu Magistratu i Rady Miasta, referatów: organizacyjnego, osobowego, statystycznego, gospodarczego oraz kancelarii i archiwum miejskiego. Wśród akt Sekretariatu znajduje się księga protokołów posiedzeń Rady Miejskiej Trybunalskiego miasta Piotrkowa z lat 1917-1918, protokoły Rady Miejskiej miasta Piotrkowa z lat 1919 -1939 (sygn. 7541 – 7574), akta organizacyjne Rady Miejskiej, i protokoły z posiedzeń komisji miejskich, protokoły posiedzeń oraz księgi uchwał i postanowień Magistratu Miasta z lat 1914-1917, księgi uchwał i protokoły posiedzeń Zarządu miasta Piotrkowa. Ważne informacje z okresu I wojny światowej zawierają akta dotyczące Komitetu Obywatelskiego w Piotrkowie wraz z dokumentacją działalności poszczególnych komisji. Akta dotyczące Referatu Organizacyjnego obejmują 322 j. a. (sygn. 7741 – 8061, 17770) i zawierają różne rozporządzenia C.K. Komendy Powiatowej w Piotrkowie z lat 1915-1917, okólniki i rozporządzenia władz nadrzędnych z okresu międzywojennego, a także Magistratu miasta Piotrkowa, Zarządu Miasta i Prezydenta. Wśród akt znajdują się statuty organizacyjne Zarządu Miejskiego, jego wydziałów i związków oraz dokumentacja związana z funkcjonowaniem miasta pod zarządem austriackim w okresie I wojny światowej. Licznie reprezentowana jest korespondencja Magistratu miasta Piotrkowa z C.K. Komendą Powiatową, parafiami rzymskokatolickimi oraz w sprawach nadzoru nad gmachami publicznymi, stowarzyszeniami, szpitalami i szkołami. W poszycie o sygn. 7918 można znaleźć interesujące dane o legionistach i ich przynależności pułkowej oraz wykazy internowanych w obozie w Szczypiornie. 20 j. a. zawiera informacje związane z działalnością Związku Miast Polskich (sygn. 7984-8003), zaś oddzielną i liczną grupę stanowią akta dotyczące spraw różnych (sygn. 8018 – 8061). Wśród nich znajdują się listy urzędników i funkcjonariuszy Magistratu, plakaty dotyczące funkcjonowania administracji miasta i powiatu, wykazy instytucji i stowarzyszeń, spisy majątku Piotrkowskiej Kasy Miejskiej, a także sprawy związane z organizacją archiwum miejskiego. Referat Osobowy w ramach Wydziału I zawiera akta z lat 1915-1940, które liczą 274 j. a. (sygn. 8062 – 8335). Dotyczą one regulaminów, przepisów i statutów obowiązujących w Magistracie miasta Piotrkowa oraz spraw osobowych (awanse, zwolnienia, zatrudnienia i wykazy pracowników). W aktach znajdują się listy milicjantów, urzędników i stróży pracujących przy Magistracie w latach 1916-1919 (sygn. 8122 - 8123, 8164) oraz wykazy imienne urzędników odznaczonych medalem „Za długoletnią służbę”. Pokaźny zbiór stanowią dokumenty w sprawach dyscyplinarnych – 54 j. a. (sygn. 8182 - 8235), sprawy związane z ubezpieczeniami pracowników - 16 j. a. (sygn. 8236 – 8251) oraz akta dotyczące uposażeń członków Zarządu Miejskiego i pracowników miejskich – 45 j. a. (sygn. 8288 - 8332). Akta związane z działalnością Referatu Statystycznego obejmują 262 j. a. (sygn. 8336 – 8597) z lat 1915-1939. Znajdują się tam akta organizacyjne referatu statystycznego, rozporządzenia i okólniki władz odnośnie cen, statystyki dochodów i wydatków miasta Piotrkowa, wykazy nieruchomości, statystyki zarobków robotników miejskich. Zachowały się spisy akuszerek z 1915 roku (sygn. 8371), comiesięczne wykazy chorych ze szpitala miejskiego epidemicznego, szpitala Św. Trójcy i żydowskiego składane do C.K. Komendy Powiatowej oraz do Magistratu miasta Piotrkowa w latach 1915-1923 – 14 j. a. (sygn. 8372 – 8385) oraz wykazy urodzonych i zmarłych z lat 1916 -1922 (sygn. 8386 – 8394). Wśród akt występują także grupy dokumentów związanych ze spisami ludności miasta Piotrkowa z 1916, 1921 i 1931 roku (sygn. 8398 – 8404). Liczne są wykazy statystyczne dotyczące ludności, nieruchomości, zakładów przemysłowych i handlowych, sprawozdania z inwestycji miejskich, ankiety i opracowania statystyczne z różnych dziedzin gospodarki. Najwięcej z nich dotyczy produkcji rolnej – 24 j.a. (sygn. 8451 – 8474). Dużą partię akt stanowią cenniki, notowania cen oraz protokoły posiedzeń Komisji Cennikowej – 90 j. a. (sygn. 8508 - 8597). Dokumenty związane z działalnością Referatu Gospodarczego znajdują się w 483 j. a. (sygn. 8598 – 9078, 17771-17772). Są to przepisy i instrukcje dotyczące inwentaryzowania majątku, spisy i wykazy nieruchomości i inwentarza oraz sprawy hipoteczne. W poszycie z 1921 roku można znaleźć wykazy archiwów i registratur, aktów, ksiąg, map, planów oraz bibliotek, zbiorów i przedmiotów wywiezionych do Rosji lub na Ukrainę (sygn. 8613). Na akta dotyczące targowisk i jarmarków odbywających się w Piotrkowie składają się regulaminy, przepisy administracyjne oraz wykazy opłat. Liczne teczki dotyczą spraw bieżących związanych z gospodarką miasta t. j. działalnością elektrowni, linii telefonicznych i telegraficznych, zakupu opału czy też ogólnie biorąc z uprzemysłowienia miasta. Akta nieruchomości położonych w Piotrkowie stanowią 28 j. a. (sygn. 8698 – 8725). Wśród dokumentów znajduje się kosztorys robót prowadzonych przy Zamku Królewskim w 1920 roku (sygn. 8793), sprawy zakupu folwarku „Tomiczyzna” czy też wydzierżawienia poszczególnych placów, skwerów, altan, ogrodów i lokali – 135 j. a. (sygn. 8810 – 8944). Kolejną grupę dokumentów w Referacie Gospodarczym stanowią akta Urzędu Mieszkaniowego przy Magistracie: rachunki, czynsze, eksmisje i sprawy związane z ubezpieczeniem i ściąganiem składki ogniowej, a także dotyczące pożarów i Obrony Przeciwlotniczej. Ostatnią partię stanowią dokumenty o taborze miejskim i sprawach utrzymania miasta w czystości i porządku. Akta Kancelarii Magistratu miasta Piotrkowa stanowi zaledwie 5 j. a. (sygn. 9079 - 9083) i są to opłaty kancelaryjne wraz z korespondencją Magistratu i Zarządu z lat 1915-1936, Niewiele więcej, bo 10 j. a. dotyczy Archiwum Miejskiego (sygn. 9084 – 9093). Znajdują się tam wykazy akt obejmujące jeszcze okres od 1875 do 1914 r. sporządzone w 1919 r., spisy akt z lat 1915-1924 oraz spisy akt wydziałów: administracyjnego, technicznego i budowlanego z okresu międzywojennego. Akta Wydziału II Skarbowego obejmują 870 j. a. (sygn. 9094 – 9959, 17773 - 17776) i dotyczą spraw związanych z działalnością referatów: budżetowego, podatków i opłat, egzekucyjnego, Rachuby Miejskiej i Kasy Miejskiej. Najliczniejsze są akta Referatu Budżetowego z lat 1915 - 1939, które liczą 347 j. a. (sygn. 9094 – 9440). Są to dotacje na roboty publiczne oraz pożyczki na inwestycje miejskie. Dużą grupę stanowią pożyczki wodno-kanalizacyjne na przyłącza zarówno dla osób prywatnych, jak i stowarzyszeń - 70 j. a. (sygn. 9108 – 9177). Poza tym występują partie akt odnośnie pożyczek na budowę domów czynszowych, pomiarów miasta, rozbudowy sieci kanalizacyjnych, robót drogowych, wydatków administracyjnych, rozbudowy szkół czy też zakupu automobilów ciężarowych. Wśród akt znajdują się dokumenty dotyczące wypuszczenia obligacji miejskich, umowy, rachunki i korespondencja z firmą Ulen & Co (18 j. a. (sygn. 9248 – 9250, 9260 – 9274) oraz uchwalania i realizacji budżetu miasta Piotrkowa - 163 j. a. (sygn. 9278 – 9440). Akta Referatu Podatków i Opłat obejmują 252 j. a. (sygn. 9441 – 9689, 17773 - 17775) i zawierają projekty, okólniki i rozporządzenia podatkowe, a także patenty i zwolnienia od opłat miejskich. Wśród nich są wykazy podmiotów płacących podatki na rzecz miasta, wykazy lokali i lokatorów służące do obliczenia wymiaru podatków, akta dotyczące podatków od plakatów, od piwa i spirytusu, od ładunków kolejowych, dokumenty o podatku szkolnym i opiece społecznej – 13 j. a. (sygn. 9500 – 9512), podatku od nieruchomości – 12 j. a. (sygn. 9514 – 9525). Kolejna grupa akt związana jest z kontrybucją wojenną oraz daniną i podatkiem na rzecz wojska – z lat 1915-1938 (sygn. 9578 – 9583), a także podatkiem od rowerów, kin, teatrów i widowisk, ogierów, na budowę dróg, rozlepiania druków na słupach, na stróżów nocnych i kominiarzy. Odrębną grupę stanowią wykazy podatku gruntowego (sygn. 9633 – 9641), składki gminy żydowskiej (sygn. 9642 – 9648) oraz Funduszu Pracy (sygn. 9650 - 9655). Dokumentacja związana z Referatem Egzekucyjnym obejmuje 46 j. a. (sygn. 9690 – 9735) . Wśród nich znajdują się raporty dzienne poborców rogatkowych z lat 1916-1917, akta o ściąganiu i egzekucji opłat miejskich oraz szkolnych, dokumenty dotyczące zaległości podatkowych i licytacji nieruchomości dłużników oraz decyzje o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłat podatku gruntowego. Akta Rachuby Miejskiej obejmują 182 j. a. (sygn. 9736 – 9917). Zawierają przepisy, sprawozdania kasowe, rachunki i zaświadczenia w sprawach księgowości i rachunkowości miejskiej. Sprawozdania z wykonania budżetu miasta Piotrkowa znajdują się w 97 j. a. (sygn. 9755 – 9851) i pochodzą z okresu 1919-1939. Uzupełnieniem są sprawozdania rachunkowe i rachunkowo-kasowe Zarządu Miejskiego, sprawozdania rachunkowe Piotrkowskiej Kasy Miejskiej o dochodach i wydatkach, rachunki i sprawozdania Gazowni Miejskiej, Wodociągów Miejskich, Miejskich Zakładów Gospodarczych oraz Zjednoczonych Przedsiębiorstw Miejskich. Protokoły ubóstwa z lat 1928-1929 znajdują się w rejestrach rachunkowych zapłat przypadających na rzecz Szpitala Św. Trójcy i szpitala Żydowskiego im. Małżonków Braun za leczenie i utrzymanie mieszkańców miasta Piotrkowa (sygn. 9908 – 9909). W aktach Rachuby Miejskiej pozostały również listy pracowników miejskich i wykazy dłużników, którym umorzono podatek od nieruchomości. Dokumenty z Kasy Miejskiej znajdują się w 43 j. a. (sygn. 9918 – 9959, 17776) i zawierają akta Piotrkowskiej Kasy Miejskiej, tabele zmian walut, spisy majątku, dowody kasowe i polecenia wypłat, wykazy wydatków poniesionych na potrzeby wojsk austriackich przez Piotrkowską Kasę Miejską w 1915 roku, kontrole opłat i poboru podatków od węgla, koksu, spirytusu, wszelkiego rodzaju win i wyrobów wódczanych, podatku szkolnego z lat 1914-1916 oraz podatku od zwierząt. Akta Wydziału III Technicznego liczą 726 j. a. (sygn. 9960 – 10667, 17777 - 17794). Znajdujące się tam dokumenty pochodzą z referatów: ogólnego, budowlanego, rozbudowy miasta, drogowego oraz z Biura Pomiarów i Regulacji. W Referacie Ogólnym obejmującym 263 j. a. (sygn. 9960 – 10212, 17777 - 17786) występują kosztorysy na budowę ulic, miejsc rekreacyjnych i innych obiektów w Piotrkowie, programy robót drogowych, raporty z kontroli robót. Liczne są akta związane z Funduszem Bezrobocia, w tym wykazy robotników i rzemieślników ubezpieczonych na wypadek bezrobocia (sygn. 9992 – 10016), wykazy robotników zatrudnionych przy robotach publicznych, instrukcje dla kierowników i pracowników, podania o pracę oraz stawki wynagrodzeń. Znajdują się tu akta Straży Ogniowej w Piotrkowie z lat 1915 – 1938 (sygn. 10104 – 10110), kursów dokształcających dla inżynierów i pracowników, oferty firm z różnych gałęzi przemysłu oraz liczna korespondencja Wydziału Technicznego z różnymi firmami i osobami prywatnymi. Występują również teczki dotyczące Łaźni Miejskiej, sprawozdania z robót miejskich oraz korespondencja w różnych sprawach związanych z miastem. Akta Referatu Budowlanego zajmują 243 j. a. (sygn. 10213 – 10452, 17787 - 17789) i dotyczą przepisów budowlanych, kosztorysów, planów budowlanych szkół, domów czynszowych, budynków gospodarczych, stadionów i szpitali. Wiele z tych spraw dotyczy samego remontu lub konserwacji budynków i urządzeń, m. in. zegara na wieży klasztoru OO. Bernardynów (sygn. 10275, 10280, 10287, 10290-10291, 10298, 10300), czy też koszar i innych budynków przeznaczonych na cele wojskowe (sygn. 10336 – 10340). W referacie znajdują się akta zawierające listy majstrów w Piotrkowie wraz z ewidencją majstrów ciesielskich i budowlanych (sygn. 10357-10359), plany, szkice i projekty kanalizacji i wodociągów – 21 j. a. (sygn. 10371 – 10391). Znaczna ilość akt dotyczy raportów dziennych robót ulenowskich z lat 1926 – 1928 - 43 j. a. (sygn. 10410 – 10452). Kolejny referat – Rozbudowy Miasta obejmuje 23 j. a. (sygn. 10453 – 10473, 17790 - 17791) i zawiera plany oraz projekty przyszłych inwestycji: rozbudowy kanalizacji, baraku epidemicznego, elektrowni, betoniarni oraz ogródków działkowych. Wśród akt znajdują się projekty i instrukcje odnośnie utrzymania domów i posesji, wykazy ulic z Komitetu Rozbudowy Miasta, dokumenty Towarzystwa Osiedli Robotniczych, Towarzystwa Upiększania Miasta oraz Towarzystwa Ogrodów Robotniczych. Referat Drogowy Wydziału Technicznego zawiera 162 j. a. (sygn. 10474 – 10635). Znajdują się tam sprawy związane z regulacją rzeki Strawy i Strawki (sygn. 10474 – 10481, 10500 - 10506), projekty i oferty budowlane targowicy bydlęcej, kosztorysy, plany, sprawozdania i projekty robót drogowych i przebudowy ulic, akta dotyczące konserwacji i reperacji zabudowań miejskich, dróg i mostów. Liczne dokumenty związane są z wykonywaniem nawierzchni ulic – sprawozdania, kosztorysy, normy robót, listy płac pracowników i robotników oraz zestawienia wydatków. Z końca lat dwudziestych. I początku lat trzydziestych. XX w. pochodzą akta dotyczące autobusów i komunikacji autobusowej (sygn. 10559 – 10561). Kolejne dokumenty ukazują roboty wykonane przy chodnikach miejskich, parkach, ogrodach i skwerach. Znajdujemy tam plany sytuacyjne placu więziennego przeznaczonego na park, plan Parku ks. Józefa Poniatowskiego w Piotrkowie z lat 1915-1916. W referacie występują akta związane z elektrownią i gazownią oraz z oświetleniem miasta, łącznie ze spisem latarni gazowych – 22 j. a. (sygn. 10589 – 10610). Sprawy związane ze studniami i pompami miejskimi, ich konserwacją i naprawą obejmują 17 j. a. (sygn. 10614 - 10630). Akta Biura Pomiarów i Regulacji dotyczą pomiarów miasta i działalności biura obejmują 35 j. a. (10636 – 10667, 17792 - 17794). Wśród nich są spisy oraz rejestry nieruchomości wraz z nazwiskami właścicieli oraz wykazy ulic, numerów posesji, stanu budynków, elewacji, ilości mieszkańców i mieszkań. Wydział IV Społeczny zawiera dokumentację Referatu Ogólnego, Referatu Oświaty i Kultury, Referatu Opieki Społecznej, Referatu Zdrowia Publicznego i Ośrodka Zdrowia. Liczy 1254 j. a. (sygn. 10668 – 11914, 17795 - 17801). Pierwszymi aktami Wydziału Ogólnego obejmującego 206 j. a (sygn. 10668 – 10873) są wykazy chorych wojskowych z Miejskiego Szpitala Epidemicznego z lat 1915-1918 oraz polecenia przewozu chorych i zmarłych ze szpitali Polskiego Czerwonego Krzyża i Wojskowego z 1917 roku. Kolejne teczki dotyczą budżetu wydziału i działów zdrowia publicznego i opieki społecznej oraz szkolnictwa – 39 j. a. (sygn. 10670 – 10708), rachunków szpitali za wszelkiego rodzaju świadczenia oraz akta ogólnych sprawozdań obejmujących całokształt działalności Wydziału Społecznego. Dokumentacja Miejskiej Komisji Oświatowej i Miejskiej Komisji Opieki Społecznej dotyczy lat 1930-1939 i zawiera m. in. wykazy opiekunów społecznych oraz przeznaczone dla nich regulaminy i instrukcje. Kolejne akta Referatu Ogólnego dotyczą spraw personalnych i organizacyjnych Wydziału IV i V (sygn. 10745 – 10783), okólniki i rozporządzenia władz państwowych, Zarządu Miejskiego i Wojewódzkiego Biura Funduszu Pracy w Łodzi. Licznie występują akta zawierające informacje o współpracy wydziału z władzami, organizacjami społecznymi oraz różnymi instytucjami i firmami w sprawach zdrowotnych. Ponadto zachowały się afisze koncertów organizowanych w Piotrkowie, pozwolenia na organizację imprez kulturalno-oświatowych (zabaw, koncertów i przedstawień teatralnych), dokumenty z przebiegu uroczystości i wycieczek szkolnych (sygn. 10867-10873). W Referacie Oświaty i Kultury liczącym 408 j. a. (sygn. 10874 – 11277, 17795 - 17798) występują akta Rady Szkolnej miasta Piotrkowa, Rejonowych Sądów Szkolnych, Dozoru Szkolnego i realizacji obowiązku szkolnego - 71 j. a. (sygn. 10874 – 10944) oraz wykazy imienne dzieci szkolnych uczęszczających do szkół piotrkowskich (sygn. 10945 – 10963), a także spisy dzieci uczęszczających nieregularnie, uczących się w domu lub nie chodzących do do szkoły. Liczne są dane o statystyce szkolnej, lokalach szkolnych, urządzeniach i wyposażeniach szkół, inwentarzach placówek, bibliotekach, muzeach szkolnych i pomocach naukowych - 116 j .a. (sygn. 10995 – 11108, 17795,17798). Dokumentacja prac budowlanych i remontów szkół znajduje się w 27 j. a. (sygn. 11117 – 11142, 17797). Ponadto dokumentowane są sprawy obuwia, podręczników i pomocy dla biednych dzieci szkolnych, listy płac woźnych miejskich szkół powszechnych w Piotrkowie, a także Miejskiej Szkoły Zawodowo-Dokształcającej, Miejskiej Szkoły Handlowej oraz dotyczącej kursów i dokształcania dla młodzieży pracującej w rzemiośle, przemyśle i handlu. Kolejne teczki dotyczą Miejskiej Biblioteki Publicznej (sygn. 11239 – 11260) i stypendiów dla uczniów (sygn. 11261 – 11276). Akta Referatu Opieki Społecznej obejmują 367 j. a. (sygn. 11278 – 11642, 17799 - 17800). Znajdują się w nich regulaminy i statuty żłobków miejskich i Towarzystwa Gniazd Sierocych, sprawy kolonii letnich, dokarmiania dzieci, wykazy dzieci z przytułków i ochronek, dokumenty dotyczące opieki nad dziećmi opuszczonymi i rodzin zastępczych. Część z akt dotyczy przytułków i opieki nad starcami i kalekami, Stacji Opieki nad Matką i Dzieckiem, Miejskiej Przychodni dla Matki i Dziecka, opieki społecznej, zasiłków i zapomóg. Dalsze teczki zawierają dokumentację dotyczącą bezrobotnych, emerytów i inwalidów, a także listy legionistów, rezerwistów i ochotników z lat 1915-1920, których rodzinom przyznano prawa do zasiłku. Z lat 1921 – 1938 pochodzą listy dzieci zakwalifikowanych do uczestnictwa w akcjach: gwiazdkowej i święconym (sygn. 11512 – 11517, 11519 - 11520). Kolejną grupę stanowią świadectwa ubóstwa, sprawozdania o stanie materialnym, zaświadczenia rzemieślnicze, sprawy Funduszu Bezrobocia i Państwowego Urzędu Pośrednictwa Pracy, a także listy i wykazy osób bezrobotnych pobierających zasiłki i zapomogi. Kolejny referat - Zdrowia Publicznego – obejmuje 80 j. a. (sygn. 11643 - 11721, 17801). Znajdują się w nim sprawy związane z funkcjonowaniem Szpitala Św. Trójcy, Miejskiego Szpitala Epidemicznego z wykazami łóżek, wykazami pracowników szpitala i chorych w tym osób wojskowych leczonych w szpitalu w 1916 roku, dokumentacja ambulatorium miejskiego z lat 1917-1923 oraz Stacji Opieki nad Matka i Dzieckiem. Ośrodek Zdrowia wchodzący w skład Wydziału Społecznego liczy 193 j. a. (sygn. 11722 – 11914). Znajdują się tam akta dotyczące higieny i kąpieli szkolnej (sygn. 11722 – 11746), chorób zakaźnych, zapobiegania świerzbowi i wszawicy i przymusowych szczepień. Zachowały się regulaminy i przepisy dotyczące Zakładu Kąpielowego Miejskiego oraz zakładów fryzjerskich i golarskich. W dokumentach związanych z nadzorem sanitarnym znajdują się listy właścicieli nieruchomości położonych przy rzece Strawie z 1915 roku (sygn. 11798), a także zezwolenia na otworzenie pracowni cukierniczych, zakładów fryzjerskich, herbaciarni, jadłodajni, kawiarni, masarni, jatek, mleczarni, piekarni, olejarni, niciarni i domów noclegowych oraz hoteli. Podania o wydanie koncesji dla piwiarni i restauracji zawierają m. in. wykaz restauracji i sklepów monopolowych z 1920 roku (sygn. 11848) czy też obwieszczenia Magistratu dotyczące godzin otwarcia i zamykania sklepów z 1924 roku (sygn. 11871). Kolejne akta obejmują sprawy sanitarno-techniczne miasta związane z badaniem produktów żywnościowych, wykazy komendantów i uczestników kursów obrony przeciwlotniczej, sprawozdania sanitarno-weterynaryjne i protokoły dochodzeń w sprawach nielegalnego uboju. Wydział V Administracyjny w ilości 1234 j. a. (sygn. 11915 – 13147, 17802) obejmuje dokumentację związaną z działalnością referatów: ogólnego, wojskowego, karno-administracyjnego oraz Biura Ewidencji i Kontroli Ruchu Ludności. Akta Referatu Ogólnego zawierają 210 j. a. (sygn. 11915 – 12123, 17802). Znajdują się w nich instrukcje, plakaty i listy wyborcze do Sejmu i Senatu, dokumentacja Obwodowych Komisji Wyborczych w Piotrkowie, podziały miasta na obwody głosowania, sprawy dotyczące głosowań do Rady Miejskiej wraz z listami członków Rady, akta w sprawie utraty i nadania obywatelstwa polskiego, akta związane z taksami na dorożki i zarobkowym przewozie osób pojazdami konnymi, obwieszczenia o licytacjach i poświadczenia ksiąg handlowych. Obwieszczenia władz wojskowych z lat 1915-1918 pochodzą z C. K. Komendy Powiatowej (sygn. 12012 – 12015). Ponadto ogłoszenia i rozporządzenia władz wojskowych z lat 1919-1935 znajdują się w aktach pod sygn. 12016 – 12018 oraz 12023 - 12024. Kolejne grupy rzeczowe zawierają okólniki władz nadrzędnych w sprawach metrykalnych i meldunkowych, wytyczne do prowadzenia akt stanu cywilnego różnych wyznań, wykazy zmarłych i sprawy majątku po zmarłych. W referacie występują również wykazy mogił na cmentarzu wojskowym i protokoły Komitetu Opieki nad grobami poległych żołnierzy (sygn. 12058 – 12059), sprawy związane z dozorem kościelnym, akta w sprawach więzienia i aresztu miejskiego w Piotrkowie z wykazami aresztantów i księgami osadzonych, ewidencje stowarzyszeń, organizacji i cechów oraz sprawozdania z działalności Wydziału V. W Referacie Wojskowym znajdują się akta dotyczące poborowych oraz powszechnego obowiązku wojskowego. Obejmują one 184 j. a. (sygn. 12124 – 12307) i zawierają obwieszczenia i plakaty poborowe, listy i sprawy rejestracji poborowych, kontrakty najmu lokali dla Komisji Poborowej, akta w sprawie mobilizacji, ewidencje koni, zaprzęgów i podwód na potrzeby wojska, sprawy kwaterunku z wykazami lokali zajętymi przez wojsko w prywatnych domach oraz wykazami oficerów, dla których brakuje mieszkań. Kolejne dokumenty dotyczą konfiskaty i rekwizycji wojskowych, strat i zniszczeń wojennych, instrukcji obrony przeciwlotniczej oraz obrony przeciwgazowej. Występują także dokumenty odnośnie wychowania fizycznego i przysposobienia wojskowego, eksploatacji urządzeń sportowych i organizacji imprez sportowych, spisów i wykazów statystycznych dla celów wojskowych. Istotne są informacje a o jeńcach rosyjskich i Polakach internowanych przez władze ukraińskie w latach 1918-1919. Akta Referatu Karno-Administracyjnego obejmują 10 j. a. (sygn. 12308 – 12317) i zawierają sprawy związane z odpowiedzialnością sądową i karami za niestosowanie się do przepisów wojskowych. Występują tam rejestry karne, obwieszczenia o podatku rogatkowym z 1916 roku oraz skargi i zażalenia. Biuro Ewidencji i Kontroli Ruchu Ludności zawiera 830 j. a. (sygn. 12318 – 13147). Znajdują się tam akta Biura Ewidencyjnego i Biura Meldunkowego, meldunki osób przyjezdnych i cudzoziemców, dokumenty o przesiedleniu do miasta Piotrkowa i w sprawie wydanych poświadczeń stałego zamieszkania. Ważne dane do badań genealogicznych i poświadczeń urzędowych można odnaleźć w księgach ludności stałej miasta Piotrkowa z lat 1889-1930 wraz z załącznikami – 734 j. a. (sygn. 12350 – 13083) oraz księgach ludności stałej wsi: Belzatka, Pohulanka, Kolonia Twardosławice, Bugaj, Kolonia Karolinów, Podpiotrkówek, Kolonia Pawłówka, Rychłowisko i Starostwo przyłączonych do miasta Piotrkowa (sygn. 13084 – 13094). Na kolejne jednostki archiwalne składają się skorowidze alfabetyczne do ksiąg ludności stałej, sprawy związane z wydawaniem paszportów i zaświadczeń, akta o ruchu ludności, dane statystyczne, wykazy kwartalne zaślubionych, urodzonych i zmarłych oraz podania o dowody osobiste. W Referacie Kontroli Miejskiej obejmującym 17 j. a. (sygn. 13148 – 13164) znajdują się instrukcje szczegółowe i statut referatu, akta w sprawie kontroli wydziałów i Zjednoczonych Przedsiębiorstw Miejskich, akta kontroli poboru podatków od ogłoszeń i biletów do kina oraz sprawozdania z lustracji Gazowni Miejskiej i Zjednoczonych Przedsiębiorstw Miejskich. Akta Referatu Aprowizacyjnego zawierają 70 j. a. (sygn. 13165 - 13234). Znajdują się tam dokumenty Komisji Aprowizacyjnej w Piotrkowie, księgi główne i bilansowe, protokoły lustracji, listy płac urzędników, oficjalistów i woźnych oraz spisy majątku ruchomego i towarów należących do Komisji Aprowizacyjnej. Zachowały się również wykazy właścicieli nieruchomości i lokatorów miasta sporządzone w celu aprowizacji (sygn. 13207 – 13220), akta Komisji Węglowej przy Magistracie, sprawy kontyngentów oraz zaopatrzenia miasta w artykuły pierwszej potrzeby. Część IV zespołu Akta miasta Piotrkowa zawiera akta powstałe w wyniku działalności Administracji Wojskowej, Komisarza Miasta Piotrkowa, Zarządu Miasta, jego poszczególnych wydziałów i referatów w latach 1939 - 1945. Akta Administracji wojskowej liczą 12 j. a. (sygn. 13235 – 13246) i obejmują rozkazy oraz zarządzenia władz wojskowych i cywilnych z lat 1939-1940. Poza nimi występują dokumenty odnoszące się do pobytu w mieście jednostek Wehrmachtu, w tym rekwizycje na rzecz wojska, sprawy dotyczące urzędów cywilnych i Zarządu Miasta, a także odgruzowania miasta oraz ludności żydowskiej. Akta Komisarza Miasta Piotrkowa obejmują 310 j. a. (sygn. 13247 – 13556) i dotyczą organizacji i działalności Generalnego Gubernatorstwa, dystryktów i innych niemieckich urzędów i instytucji. W dokumentach znajdują się informacje o organizacji urzędu Komisarza Miasta oraz Zarządu Miasta, sprawy personalne, uposażeń i ubezpieczeń społecznych, zarządzenia Komendanta Policji i SS oraz poszczególnych jednostek policyjnych stacjonujących w Piotrkowie i poza miastem. Występują również akta w sprawach meldunkowych – 8 j. a. (sygn. 13287 – 13294), odnośnie kwater, godzin policyjnych, organizacji Polskiej Policji, kar i konfiskat. Wśród nich należy wymienić pierwszą listę zakładników ze stycznia 1940 roku (sygn. 13317). Pozostałe akta odnoszą się do robót budowlanych i drogowych, zakładów i firm piotrkowskich w tym m.in. kina, teatru, biblioteki, archiwum, prasy, sportu urzędu zdrowia, szpitali, lekarzy i weterynarzy. Dokumenty finansowe związane są z działalnością banków, sprawami walutowymi i podatkowymi – 15 j. a. (sygn. 13373 – 13387). Zarządy komisaryczne i przymusowe zarządy nieruchomości żydowskich leżących poza terenem getta mieszczą się w 33 j. a. (sygn. 13392 – 13424). Kolejną partię akt stanowią sprawy dotyczące gospodarki, przemysłu i handlu w Piotrkowie oraz dokumenty dotyczące ludności żydowskiej – 28 j. a. (sygn. 13448 – 13475), w tym: zaopatrzenia, zameldowania, obowiązku pracy, kontrybucji i restrykcji administracyjnych. W zespole znajdują się ponadto akta związane z organizacją Komisariatu Miasta: wymiarem godzin pracy, personelem, opieką i zatrudnieniem, zaopatrzeniem dla Niemców i zakładów miejskich. Na końcu znajdują się akta dotyczące funkcjonowania szkół miejskich oraz takich urzędów jak: Kolej Wschodnia, poczta, szpital niemiecki, a także zmian nazw ulic w Piotrkowie. Wydział Administracji Głównej zawiera 286 j. a. (sygn. 13557 – 13842) i obejmuje akta związane z działalnością referatów: Kierownictwa Administracji Głównej, Kancelarii, Urzędu Głównego, Biura Personalnego, Straży Pożarnej i Obrony Przeciwlotniczej, Rolnictwa, Dorożek i Rowerów oraz Kontroli Gospodarki Miejskiej. Referat A - Kierownictwa Administracji Głównej liczy – 39 j. a. (sygn. 13557-13595) i znajdują się w nim dokumenty o organizacji Zarządu Miasta, Zarządu Starostwa Powiatowego, zarządzenia i okólniki oraz korespondencja między tymi urzędami. W referacie B – Kancelarii Głównej obejmującym 31 j. a. (sygn. 13596 – 13626) występują dokumenty związane z kontrolą wykonywania budżetu Administracji Głównej, zamówienia na sprzętu, akta urlopowe, zaopatrzeniowe i dowody pracy pracowników miejskich, a także korespondencja z Komisariatem Policji Polskiej w Piotrkowie. W aktach Urzędu Głównego – 67 j. a. (sygn. 13627 – 13693) znajdują się informacje dotyczące herbu miasta, wykazy rzeczowe akt, sprawy Archiwum Państwowego i Archiwum Miejskiego w Piotrkowie, opieki społecznej nad mieszkańcami i uchodźcami oraz akta różne (o urzędzie zdrowia i stanie sanitarnym miasta, planach i geodezji, stowarzyszeniach sportowych na terenie miasta). Spis przemysłowy liczy – 7 j. a. (sygn. 13668 – 13674) a pozwolenia na jazdę koleją – 16 j. a. (sygn. 13678 – 13693). Referat C – Biuro Personalne zawiera 92 j. a. (sygn. 13694 – 13785) i obejmuje akta uposażeń urzędników, zapomóg, delegacji służbowych, ubezpieczeń społecznych, ewidencję pracowników miejskich i sezonowych, emerytur oraz teczki osobowe – 38 j. a. (sygn. 13733 – 13770). W Referacie Straży Pożarnej i Obrony Przeciwlotniczej – 28 j. a. (sygn. 13786 – 13813) występują dokumenty dotyczące wyszkolenia i wyposażenia Straży Pożarnej, obrony przeciwlotniczej miasta i zakładów miejskich oraz akta o rekompensatach za udział w ćwiczeniach oddziałów obrony przeciwlotniczej. Referat Rolny zawiera jedynie 4 j. a. (sygn. 13814 – 13817): rejestr koni dla wojska, wykaz świń, spis gospodarstw rolnych oraz umowę najmu z firmą „Bacutil” z Krakowa. Akta Referatu Dorożek i Rowerów – 20 j. a. (sygn. 13818 – 13837) obejmują spisy rowerów i dorożek, podania o rejestrację oraz przydziały rowerów, a także podania o legalizację i wydanie kart rowerowych. Ostatni z referatów Administracji Głównej – Kontroli Gospodarki Miejskiej zawiera 5 j. a. (sygn. 13838 – 13842) i znajdują się w nim protokoły kontroli Zarządu Miasta i sprawozdania z działalności finansowej urzędu. Wydział II – Finansowy liczy 207 j. a. (sygn. 13843 – 14049) i stanowią go akta następujących referatów: księgowości, skarbowego, daniny, Kasy Miejskiej. W Referacie Księgowości - 43 j. a. (sygn. 13843 – 13885) znajdują się akta dotyczące uposażeń pracowników Zarządu Miasta, budżety miasta na kolejne lata, preliminarze budżetowe oraz sprawozdania z wykonania budżetów i pozostałe sprawozdania finansowe. Kolejny z Referatów – Skarbowy zawierający 58 j. a. (sygn. 13886 – 13943) obejmuje akta dotyczące danin wojennych, podatków od szyldów i psów oraz liczny zbiór deklaracji nabycia kart przemysłowo-podatkowych a także rejestry i ewidencje wydanych kart. Referat Daniny - 88 j. a. (sygn. 13944 – 14031) zawiera zarządzenia w sprawie stosowania dodatku wojennego, wymiary danin od osób prywatnych, urzędów i firm oraz podania i zaświadczenia o zwolnieniu od opłat, spisy lokatorów posesji przy poszczególnych ulicach Piotrkowa. Na końcu zamieszczone są odrębne listy mieszkańców - Żydów ułożone według alfabetycznego spisu ulic (sygn. 14027 – 14029). W aktach Kasy Miejskiej – 18 j. a. (sygn. 14032 – 14049) mieszczą się ewidencje gruntów miejskich, wykazy dodatków wojennych do podatku gruntowego i od mieszkańców oraz księgi kasowe Zarządu Miasta Piotrkowa. Wydział III Budowlany obejmuje 79 j. a. (sygn. 14050 – 14128) i zawiera okólniki i zarządzenia Zarządu Miasta i Komisarza, akta organizacyjne, personalne, raporty o stanie ulic i dróg. Znajdują się także teczki dotyczące konserwacji koryta Strawy i Strawki, stadionu sportowego, utrzymania cmentarzy, dzierżaw i remontów, rozbiórki zniszczonych budynków i budowy baraków. Zachowały się także podania i zezwolenia na zakup materiałów budowlanych oraz podania o zezwolenia na jazdę rowerem. Kolejny z Wydziałów – IV Opieki Społecznej i Zdrowia – 324 j. a. (sygn. 14129 – 14452) składa się z pięciu referatów: Ogólnego, Rewindykacji i Opieki nad Dorosłymi, Opieki nad Matką i Dzieckiem, Kontroli i Zaświadczeń, Zdrowotności Publicznej. W Referacie Ogólnym – 51 j. a. (sygn. 14129 – 14179) znajdują się akta dotyczące budżetu Zarządu Miasta, organizacji pracy urzędu, okólniki Komisarza Miasta, działalności organizacji społecznych na terenie Piotrkowa w tym Polskiego Czerwonego Krzyża, udzielania pomocy doraźnych oraz wykazy wysiedlonych Polaków z Kraju Warty, a także cmentarzy wojskowych z okresu I i II wojny światowej. Referat Rewindykacji i Opieki nad Dorosłymi zawierający 102 j. a. (sygn. 14180 – 14281) obejmuje dokumenty związane z opieką nad osobami wysiedlonymi, spisy pogorzelców, przyjęcia do Szpitala i do Przytułku dla Starców i Kalek, kartoteki i akta pensjonariuszy oraz liczne karty zapomóg, podania w sprawie rent i zasiłków pogrzebowych po pracownikach miejskich i emerytach. Akta znajdujące się w Referacie Opieki Społecznej i Zdrowia – 35 j. a. (sygn. 14282 – 14316) dotyczą dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych, sierot i dzieci porzuconych, zapomóg i opieki nad nimi. Zawierają również korespondencję z władzami niemieckimi w sprawie sytuacji materialnej osób ubiegających się o zapomogi. W Referacie Kontroli i Zaświadczeń liczącym 87 j. a. (sygn. 14317 – 14403) zgromadzone są wywiady środowiskowe, zaświadczenia dla władz sądowych, Ubezpieczalni Społecznej i Urzędu Pracy, a także podania o prawo zbierania drzewa w lesie i podania o renty i zapomogi. Liczne są zaświadczenia w sprawach emerytalnych i inwalidzkich, wydawane dla władz kolejowych i dla władz niemieckich, deklaracje rodzin rezerwistów i zaświadczenia różne - 45 j. a. (sygn. 14359 – 14403). Ostatni z referatów Wydziału IV – Referat Zdrowotności Publicznej – 49 j. a. (sygn. 14404 – 14452) zawiera dokumenty dotyczące Urzędu Zdrowia i Szpitala Św. Trójcy, a także sprawy leczenia w szpitalach miejscowych oraz u lekarzy i specjalistów oraz sprawy akuszeryjne. Wydział V – Urząd Zaopatrzenia obejmuje 12 j. a. (sygn. 14453 – 14464), akta dotyczą spraw socjalnych, przydziałów kartek żywnościowych oraz przydziałów mięsa, butów, opału, papierosów i wódki. W Wydziale VI – Urzędzie Meldunkowym – 466 j. a. (sygn. 14465 – 14930) znajdują się akta sześciu referatów: Ogólnego, Meldunkowego, Ewidencji Ludności, Karnego, Kart Rozpoznawczych i Mieszkaniowego. Referat Ogólny - 55 j. a. (sygn. 14465 - 14519) zawiera okólniki i zarządzenia Zarządu Miasta Piotrkowa, akta spraw personalnych, spisy ludności niemieckiej, świadectwa moralności, podania o wydanie dowodu tożsamości koni, księgi ewidencyjne koni, nakazy odbycia podwód oraz korespondencję dotyczącą grzywien administracyjnych. W Referacie Meldunkowym – 29 j. a. (sygn. 14520 – 14548) zawarte są przepisy i instrukcje meldunkowe, zameldowania i wymeldowania policyjne, poświadczenia miejsca zamieszkania oraz akta dotyczące udzielania adresów. Kolejny z referatów – Referat Ewidencji Ludności liczy 31 j. a. (sygn. 14549 – 14579) i obejmuje świadectwa urodzeń, ślubów i zgonów osób niezameldowanych w Piotrkowie, wykazy osób zmarłych w więzieniach i obozach koncentracyjnych, dowody zwolnienia z opłat za czynności Urzędu Stanu Cywilnego, rejestry robotników polskich Baudienstu i osób podlegających obowiązkowi służby budowlanej oraz wezwania do odbycia tej służby. W Referacie Karnym – 95 j. a. (sygn. 14580 – 14674) znajdują się doniesienia policyjne i karne, nakazy karne, liczne orzeczenia karne dotyczące umorzeń częściowych i całkowitych, akta w sprawie nakazów karnych skierowanych do egzekucji oraz odpisy orzeczeń z pokwitowaniami. Zachowały się listy osób ukaranych grzywną za przekroczenie granicy oraz repertoria spraw karnych za poszczególne lata. Referat Kart Rozpoznawczych - 181 j. a. (sygn. 14675 – 14855) obejmuje poświadczenia opłat za wydane dowody osobiste oraz liczące blisko 32 000 egzemplarzy wnioski na wydanie kenkart w zawierające fotografie osób ubiegających się o wydanie tego dokumentu. Ostatni z referatów – Mieszkaniowy – 75 j. a. (sygn. 14856 – 14930) dotyczy zezwoleń na zamieszkanie i zameldowanie, opróżnienia i zajęcia lokali mieszkalnych i handlowych, podań o przydział mieszkań w tym załatwionych odmownie, a także akt w sprawie kwater stałych dla osób wojskowych oraz dla Wehrmachtu, spisów rzeczy i mebli z zajętych lokali. Zarząd nad Nieruchomościami - 127 j. a. (sygn. 14931 – 15057) składa się z dwóch referatów: Ogólnego i Szkolnego. Referat Ogólny liczący 109 j. a. (sygn. 14931 – 15039) zawiera akta personalne, urlopowe, dotyczące przydziałów i organizacji pracy oraz lokali Urzędu Meldunkowego, sprawy budżetów Zarządu Miejskiego i kontroli ich wykonania, sprawy dzierżaw gruntów miejskich, zakupu i przydziałów węgla, drzewa i torfu dla instytucji i zakładów miejskich. Kolejne dokumenty obejmują sprawy rolne i hodowlane, wyżywienia oraz potrąceń komornego z uposażeń i zarobków pracowników miejskich, a także sprawy taboru i inwentarza miejskiego wraz z utrzymaniem miasta i nieruchomości miejskich w porządku i czystości. W referacie znajduje się także wykaz poległych żołnierzy polskich we wrześniu 1939 roku w Piotrkowie, pogrzebanych na cmentarzu miejskim i w okolicy (sygn. 15039). W Referacie Szkolnym – 18 j. a. (sygn. 15040 – 15057) znajdują się akta dotyczące zaopatrzenia szkół w materiały i urządzenia, wykazy szkół, okólniki i zarządzenia dotyczące spraw osobowych i organizacyjnych oraz budżety oświaty. Akta Zakładów Miejskich zawierają 26 j. a. (sygn. 15058 – 15083) i obejmują wykazy zakładów i instytucji, sprawozdania z wykonania budżetów, preliminarze i bilanse Gazowni Miejskiej, Hali Targowej, Zakładu Wodno-Kanalizacyjnego i Łaźni. Rzeźnia Miejska obejmuje zaledwie 4 j. a. (sygn. 15084 – 15087) i zawiera akta związane z działalnością Rzeźni Miejskiej: budżet, umowy dzierżawne oraz listę pracowników. Część V Akt miasta Piotrkowa zawiera dokumentację nieruchomości miejskich powstałą w latach 1876-1945 w ilości 2659 j. a. (sygn. 15088 - 17746). Składa się na nią zarówno typowa dokumentacja techniczna w postaci projektów budynków i obiektów - 1862 j. a. jak i dokumentacja aktowa w postaci korespondencji właścicieli posesji z wydziałami Technicznym i Budowlanym - 797 j. a. Ostatnia, VI część zespołu obejmuje dokumentację z okresu staropolskiego z lat 1721-1798 w ilości 21 j. a. (sygn. 17747 - 17767). Wśród najciekawszych obiektów znajduje się Księga wpisów na wierność Konstytucji 3 Maja z lat 1791-1792 (sygn. 1775) oraz 2 dokumenty papierowe dotyczące dóbr Kapituły Arcybiskupstwa Gnieźnieńskiego w Piotrkowie (sygn. 17750 i 17757). Pozostałe dokumenty to odpisy z ksiąg grodzkich spraw majątkowych mieszczan piotrkowskich. Anzahl der Einheiten17802
48/10/0 Akta miasta Rozprzy 1805-1869 [1875] 169 0 erweitern
- Wydział Administracyjny: sprawozdania statystyczne (1817-1868), sprawy rzemieślnicze (1819-1867), szczepienia przeciwko ospie i epidemia cholery (1847-1872), bezpieczeństwo i pożary (1825-1843), - Wydział Policyjny: nadzór nad propinacją, - Wydział Skarbowy: sprawozdania finansowe, okólniki i zarządzenia władz skarbowych, - Wydział Wojskowy: podatek rekrutowy, korespondencja w sprawach żołnierzy dymisjonowanych, urlopowanych, dezerterów, żywności, przechodu wojsk, spis zaciągu wojskowego (1859-1867), - Przywileje i prawa miejskie (1820-1871) Anzahl der Einheiten169
48/11/0 Akta miasta Wolborza 1808-1869 [1876] 40 308 erweitern
- Wydział Administracyjny: spisy ognisk (domów) z charakterystyką zabudowań, - Wydział Skarbowy: akta w sprawie wyposażenia magistratu, sprawozdania finansowe, - Wydział Wojskowy: imienny spis mieszkańców koszar wolborskich (dawny pałac biskupi). - Uzupełnienia - akta dotyczące parafii ewangielickiej Anzahl der Einheiten40
48/12/0 Cechy Bełchatowa - zbiór szczątków zespołów 1830-1949 18 0 erweitern
Większość akt dot. działalności cechu tkackiego - nastarsza księga cechowa pochodzi z 1837 r. W księdze cechu szewskiego z 1830 r. znajduje się zapis kontraktu kupna domu. Po kilku cechach nie zachowały się żadne materiały. Anzahl der Einheiten18
48/12/1 Cech Rzemieślników 1946-1948 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten2
48/12/2 Cech Rzeźników 1921-1937 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten2
48/12/3 Cech Szewców 1830-1927 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten2
48/12/4 Cech Tkaczy 1837-1949 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten10
48/12/5 Cech Kowali 1918-1937 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten2
48/13/0 Powiatowy Związek Cechów Rzemieślniczych w Piotrkowie Trybunalskim 1945-1948 26 0 erweitern
Protokoły zebrań Zarządu, protokoły egzaminów czeladniczych, statystyka i sprawozdania o zakładach rzemieślniczych. Anzahl der Einheiten26
48/14/0 Cechy miasta Piotrkowa - zbiór szczątków zespołów 1550-1955 89 11 erweitern
Akta cechowe zgromadzone w zespole dotyczą kilkunastu różnych cechów działających w Piotrkowie na przestrzeni ponad 400 lat. Najstarsze akta pochodzą z piotrkowskiego cechu cechu rzeźnickiego. Są to XVI i XVII-wieczne tzw. dudki cechowe. Z pozostałych cechów powstałych jeszcze przed cechem rzeźnickim, najstarsze dokumenty niestety nie zachowały się. Wyjątkiem jest cech kupiecki (stanowiący odrębny zespół archiwalny nr 196). Wśród akt XVIII-wiecznych na czoło wybijają się bez wątpienia dwa dokumenty zawierające przywileje cechu szewskiego nadane przez króla Augusta II w 1719 i 1720 r. Największa ilość zachowanych akt cechowych pochodzi z drugiej połowy XIX w. oraz okresu międzywojennego (do 1927 r.). Wśród zachowanych akt z tego okresu najwięcej jest ksiąg protokołów oraz ksiąg czeladników i mistrzów. Ze względu na formę na wyróżnienie zasługują dyplomy i zaświadczenia czeladnicze i mistrzowskie. Z okresu okupacji niemieckiej oraz z czasów powojennych (do 1955 r.) dominują rejestry członków poszczególnych cechów oraz księgi protokołów. W zespole znajduje się 9 dokumentów pergaminowych i papierowych. Anzahl der Einheiten90
48/14/1 Cech Cieśli 1896-1927 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten3
48/14/2 Cech Felczerów 1862-1919 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten2
Zeige 1 bis 20 von 1.428 Einträgen.