Bestandssignatur Der Name des Bestandes Datum von Datum bis
Zeige 3.541 bis 3.600 von 3.935 Einträgen.
Bestandssignatur Bestandsname Laufzeit Anzahl der
Einheiten
Anzahl der Scans Alles
erweitern
72/3886/0 Akta stanu cywilnego parafii rzymskokatolickiej Matki Boskiej Zwycięskiej w Warszawie (Rembertów) 1930-1934 4 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten4
72/3887/0 Akta stanu cywilnego parafii rzymskokatolickiej Chrystusa Króla w Warszawie 1936-1937 2 92 erweitern
0 Anzahl der Einheiten2
72/3888/0 Wyższa Szkoła Administracyjno-Społeczna w Warszawie 2003-2018 18 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten18
72/3889/0 Izba Celna Port Lotniczy w Warszawie 2002-2003 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten22
72/3890/0 Ochockie Centrum Pracy Socjalnej w Warszawie 1991-1993 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten6
72/3891/0 Spółdzielnia Pracy Dziennikarzy - Agencja „Omnipress” w Warszawie 1981-1993 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten131
72/3892/0 Urząd Dzielnicy Gminy Warszawa Ochota 1978-1998 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten109
72/3893/0 Urząd Gminy Warszawa Włochy 1994-1996 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten12
72/3894/0 Wojewódzki Zakład Weterynarii w Warszawie 1991-1998 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten9
72/3895/0 Krajowe Biuro Wyborcze Delegatura w Warszawie – Referendum w sprawie odwołania Prezydenta m. st. Warszawy zarządzonego na dzień 13 października 2013 roku 2013 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten59
72/3896/0 Wojewódzki Ośrodek Organizacji, Ekonomiki i Informatyki w Ochronie Zdrowia w Warszawie 1997-1998 9 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten9
72/3897/0 Wojewódzkie Biuro Techniki i Nadzoru Geodezyjno-Kartograficznego w Warszawie 1998-2011 84 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten84
72/3898/0 Pełnomocnik Likwidatora Mienia Byłej Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej na województwo warszawskie 1990-1998 17 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten17
72/3899/0 Wojewódzki Inspektorat Obrony Cywilnej w Warszawie 1973-1990 4 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten4
72/3900/0 Wojewódzkie Biuro Obsługi Kandydatów do Spółdzielni Mieszkaniowych w Warszawie 1990-2000 54 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten54
72/3901/0 Archiwum Pandemii A.D. 2020 – społeczna kolekcja dokumentów pandemii wywołanej koronawirusem (SARS-CoV-2) w Archiwum Państwowym w Warszawie 2020, 2022 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten1
72/3902/0 Polski Przemysł Wódczany Zakłady Przemysłowe Rektyfikacja Warszawska, Winkelhausen i Akwawit Spółka Akcyjna 1946-1969 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten5
72/3903/0 Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie 1947-1992 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten234
72/3904/0 Zespół Szkół Zawodowych przy Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie 1947-1971 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten18
72/3905/0 Zakład Produkcji Zespołów Podwozia w Warszawie 1952-1967 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten74
72/3906/0 Urząd Dzielnicowy Warszawa Śródmieście 1974-1989 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten12
72/3907/0 Urząd Dzielnicowy Warszawa Żoliborz 1973-1979 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten28
72/3908/0 Miejskie Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych 1966-2002 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten116
72/3909/0 Miejskie Przedsiębiorstwo Pogrzebowe [1945] 1951-1974 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten97
72/3910/0 Miejski Zakład Pogrzebowy 1945-1951 [1958] 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten18
72/3911/0 Spółdzielnia Pracy "Pogrzeb" 1945-1954 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten9
72/3912/0 Archiwum Zofii Piotrowskiej 1870-2005 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten723
72/3913/0 Ośrodek Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w Warszawie 1999-2011 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten187
72/3914/0 Centrum Usług Socjalnych i Szkolenia Kadr Pomocy Społecznej „Ośrodek Nowolipie” 1993-2017 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten84
72/3915/0 Wyższa Szkoła Dziennikarska im. Melchiora Wańkowicza 1994-2018 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten180
72/3916/0 Akta Komisji Wyborczych z wyborów Prezydenta RP w 1990 roku 1990 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten3
72/3917/0 Akta Komisji Wyborczych z wyborów do Sejmu PRL w 1985 roku 1985 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten5
72/3918/0 Akta Komisji Wyborczych z wyborów do Rady Narodowej m.st. Warszawy w 1988 roku 1988 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten1
72/3919/0 Zespół Małych Form Opieki i Wychowania "Chata" w Warszawie 1965-2018 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten99
72/3920/0 Dom Dziecka Nr 1 „Nasz Dom” im. Maryny Falskiej w Warszawie 1946-2018 0 0 erweitern
0 Anzahl der Einheiten249
72/3921/0 Starostwo Powiatowe w Łowiczu 1918-1939 0 0 erweitern
Urząd Powiatowy 1919-1921: zarządzenia i okólniki MSW i Komisarza Rządu Polskiego w Łowiczu, sprawy wojska i aprowizacji, opieka nad repatriantami, wykazy właścicieli zakładów przemysłowych, gruntów rolnych oraz właścicieli i dzierżawców folwarków, sprawy weterynaryjne, orzecznictwo w sprawach karnych i administracyjnych (sygn. 1-12). Dział I Bezpieczeństwo Publiczne 1921-1928: sprawozdania sytuacyjne dotyczące bezpieczeństwa publicznego, sprawy polityczne i społeczne wsi, zjazdy, wiece i zebrania, strajki, paszporty wewnętrzne i zagraniczne, prasa i widowiska (pozwolenia na imprezy), sprawy repatriantów, normowanie cen, walka z lichwą, likwidacja strat wojennych, wybory do Sejmu i Senatu (sygn. 13-77). Dział III Wojskowy 1922-1923: straty wojenne (sygn. 78-79). Dział IV Administracyjno-Karny 1922-1928: wykazy i dane statystyczne, dane o zatrzymanych i aresztowanych (sygn. 80-83). Dział V Wyznaniowy 1922-1928: dane liczbowe o ludności wszystkich wyznań, sprawy wyznania rzymskokatolickiego, m.in. wykazy parafii, wyznanie prawosławne, ewangelickie, mariawickie i żydowskie, w tym sprawy wyboru członków dozoru i wyborów do gminy żydowskiej (sygn. 84-110). Dział Kultura i Sztuka 1922-1927: inwentaryzacja i ochrona zabytków państwowych i prywatnych, pozwolenia na prace budowlane przy zabytkach (sygn. 111-116). Dział Samorządowy 1921-1928: sprawy spisu ludności, funkcjonowanie gmin, wybory sołtysów i ich zastępców, regulacje rzek, daniny i podatki, zmiany granic gmin i gromad, sprawy szkolnictwa (sygn. 117-151). Dział Sanitarny 1922-1928: sprawy lekarzy, dentystów, felczerów i położnych, urzędnicy państwowi, szpitale państwowe, prywatne i komunalne, ambulatoria, apteki i składy apteczne, wytwórnie leków, wód mineralnych i środków aptecznych, epidemie, nadzór sanitarny, cmentarze, sprawy szkolne i opieki nad dziećmi, zakłady opiekuńcze i przytuliska, więzienie, walka z nierządem, zakłady kąpielowe i dezynfekcje, statystyka sanitarna (sygn. 152-223). Dział Rolny 1921-1930: wykazy zakładów przemysłowych i powierzchni leśnych, pomoc rolna w nasionach, gotowiźnie i inwentarzu, maszyny i narzędzia rolnicze, statystyka rolna, sprawy rybołówstwa, hodowli i melioracji, szkoły rolnicze, ogrodnictwo, zagospodarowywanie odłogów, ochrona lasów, majątki państwowe i prywatne (wykazy i czynsze), ogólne sprawy rolne (sygn. 224-282). Dział Weterynaryjny 1920-1928: lekarze weterynarii, sanitariusze i delegowani, wykazy uboju zwierząt, jarmarki i targi (sygn. 283-293). Dział Aprowizacyjny 1920-1924: komisje aprowizacyjne, aprowizacja rolna i przemysłowa (sygn. 294-299). Dział Przemysłowy 1920-1924: uprawnienia przemysłowe (wykazy zakładów), statystyka przemysłowa, miary i wagi (sygn. 300-307). Dział Praca i Opieka Społeczna 1922-1928: opieka nad weteranami 1863 r., inwalidami cywilnymi i byłymi więźniami, emigracja i reemigracja, rejestracja inwalidów cywilno-wojskowych, ubezpieczenia społeczne (sygn. 308-325). Dział XIV Roboty Publiczne 1919-1928: składnica architekta powiatowego (plany architektoniczne i sytuacyjne budowli), budowa dróg i mostów, dostawy materiałów budowlanych, budowa i remonty gmachów państwowych, sprawy odbudowy oraz pożyczek na inwestycje, regulacje osiedli, sprawy budowlano-przemysłowe, nadzór budowlany, akta remontu budynków starostwa (sygn. 326-384). Referat Ogólno-Organizacyjny 1928-1938: sprawy starosty związane z jego funkcją przedstawiciela rządu, sprawy osobowe urzędników i funkcjonariuszy państwowych, wykazy pracowników starostwa (sygn. 385-391). Referat Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego 1928-1931: przepisy i zarządzenia ogólne władz, sprawozdania sytuacyjne, sprawy przestępczości politycznej, stowarzyszenia i związki zawodowe, prasa, zebrania, wiece i zjazdy, strajki, wybory samorządowe, akta Policji Państwowej, widowiska, koncerty i zabawy (sygn. 392-430). Referat Administracyjny 1928-1939: sprawy drogowe i komunikacyjne, sprawy wyznaniowe – rzymskokatolickie, ewangelicko-augsburskie, prawosławne i mojżeszowe, inne wyznania i sekty, statystyka ludności, sprawy kultury i sztuki (ochrona zabytków), spółki wodne i melioracyjne, uprawnienia wodne, statystyka rolna, zarządzenia i nadzór w sprawach aprowizacji, uprawy zbóż, akta komasacji, parcelacji i zagospodarowywania odłogów, ewidencja produkcji roślinnej i hodowlanej, sprawy majątków państwowych, lasy, targi i jarmarki, organizacja rzemiosła, statystyka przemysłowa i handlowa, wybory do Izby Rzemieślniczej, nadzór nad zakładami opieki społecznej, opieka nad inwalidami, weteranami, więźniami, ubogimi i sierotami, emigracja zarobkowa, ubezpieczenia społeczne (sygn. 431-500). Referat Karny 1929-1930: statystyka przekroczeń administracyjnych (sygn. 501-502). Referat Sanitarny 1928-1930: szpitale państwowe i komunalne, lekarze, apteki i składy apteczne, szczepienia ochronne, nadzór nad wytwórniami artykułów spożywczych, statystyka sanitarna, sprawozdania lekarza powiatowego (sygn. 503-516). Referat VIII Odbudowy 1924-1934: okólniki władz, wykazy pożyczek udzielonych na odbudowę, protokoły Pożyczkowej Komisji Odbudowy, dane statystyczne dotyczące odbudowy ze zniszczeń w wyniku I wojny światowej, wykazy nieruchomości w Łowiczu, akta pożyczek zrealizowanych w gminach (sygn. 517-548). Referat Rolnictwa i Reform Rolnych 1938-1939: parcelacje rządowe majątku Nowe Bobrowniki, scalenia gruntów wsi Jastrzębia i Reczyce (sygn. 549-553). Inne z lat 1926-1939: druki ulotne, czasopisma i plakaty załączone do sprawozdania sytuacyjnego starosty, plany architektoniczne budynków w Łowiczu i na terenie powiatu łowickiego (sygn. 550 – 571). Oprac. Marek Wojtylak Anzahl der Einheiten571
72/3922/0 Starostwo Powiatowe Łowickie w Łowiczu 1945-1950 [1951-1962] 0 0 erweitern
Referat Ogólno-Organizacyjny 1945-1950: zarządzenia i okólniki władz, przepisy wewnętrzne, sprawy osobowe pracowników, sprawozdania sytuacyjne i z działalności urzędu, uroczystości oraz organizacja akcji społecznych, sprawy władz i urzędów niezespolonych, szkolnictwo zawodowe, likwidacja firm i zakładów poniemieckich, przedsiębiorstwa podlegające przejęciu na rzecz państwa, przydział lokali, lustracje i inspekcje, sprawy komunikacji, poczty i telekomunikacji, szkolenia, biblioteki, rejestracja i statystyka szkód wojennych (kwestionariusze z terenu Łowicza i gmin powiatu), osadnictwo, akcja przesiedleńcza i repatriacja, transporty kolejowe na ziemie odzyskane (sygn. 1-179). Referat Społeczno-Polityczny 1945-1950: przepisy i zarządzenia władz, poszukiwanie osób zaginionych i przestępców wojennych, działalność partii politycznych, opinie o działaczach i osobach ubiegających się o stanowiska kierownicze, bezpieczeństwo i porządek publiczny, wiece, zgromadzenia i zjazdy, stowarzyszenia i związki społeczne, prasa i wydawnictwa, kwesty i zbiórki publiczne, widowiska i przedsięwzięcia rozrywkowe, sprawy rehabilitacji i mniejszości narodowych, statystyka ruchu ludności, świadectwa moralności (dotyczące stosunku obywateli do okupanta), wybory do ciał ustawodawczych, ewidencja organów samorządowych, sprawy łowieckie, ochrona przed pożarami, ekshumacje żołnierzy, cmentarze (sygn. 180-329). Referat Administracyjny 1945-1950: przepisy i zarządzenia, regulaminy, akta stanu cywilnego i księgi metrykalne, nadzór nad urzędami stanu cywilnego, statystyka ludności, nadanie, utrata i poświadczenie obywatelstwa, zmiany nazwisk, postępowania wywłaszczeniowe i ustanowienie praw przymusowych, sprawy wodno-prawne, ewidencja i ruch ludności, spis powszechny ludności, statystyka rolna (sygn. 330-426). Referat Zdrowia 1946-1949: przepisy i zarządzenia ogólne, nadzór i ewidencja personelu sanitarnego, nadzór nad uzdrowiskami, letniskami i zakładami leczniczymi, cmentarze i ekshumacje, sprawy farmaceutyczne, statystyka sanitarna (sygn. 427-442). Referat Weterynaryjny 1947-1950: statystyka zwierząt hodowlanych i badań weterynaryjnych, sprawozdania z działalności lekarza weterynarii, ewidencja personelu lekarsko-weterynaryjnego, zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, statystyka chorób zakaźnych (sygn. 443-463). Referat Opieki Społecznej 1946: inspekcja Powiatowego Oddziału PUR (sygn. 464). Referat Aprowizacji i Handlu 1945-1947: zarządzenia MAiH w sprawach świadczeń rzeczowych, młyny, egzekucja świadczeń, kontrole, statystyka (sygn. 465-471). Referat Przemysłowy 1945-1949: przepisy i zarządzenia ogólne władz, sprawy osobowe pracowników i kadry inżynieryjno-technicznej, wykazy przedsiębiorstw podlegających upaństwowieniu, przedsiębiorstwa i zakłady porzucone oraz poniemieckie, elektryfikacja, wykazy zakładów, spisy inwentarzowe majątku oraz dane szacunkowe o przedsiębiorstwach, zgłoszenia przemysłowe, cechy i organizacje rzemieślnicze, straty wojenne, statystyka przemysłowa, pozwolenia gospodarcze, ceny i zaopatrzenie (sygn. 464-617). Referat Kultury i Sztuki 1945: zabezpieczenie obiektów zabytkowych, organizacja Centralnej Biblioteki Ziemi Łowickiej (sygn. 618). Referat Budownictwa i Odbudowy 1945-1950: projekty budowlano-architektoniczne obiektów państwowych i prywatnych (sygn. 619-641). Referat Rolnictwa i Reform Rolnych 1945-1950: akta nadania ziemi (sygn. 642-687). Referat Administracji Rządowej 1948-1949: sprawy osobowe pracowników, budżety zakładów i przedsiębiorstw Powiatowego Związku Samorządowego (sygn. 688-689). Inne, w tym akta nadania ziemi repatriantom po Niemcach: (sygn. 690-754). Oprac. Marek Wojtylak Anzahl der Einheiten777
72/3923/0 Komunalna Kasa Oszczędności Powiatu Łowickiego w Łowiczu 1937-1950 0 0 erweitern
Statuty KKO z lat 1937 i 1941 - sygn. 1-2, okólniki i zarządzenia władz nadrzędnych - sygn. 3, protokoły rewizji i likwidacji gminnych kas pożyczkowo-oszczędnościowych - sygn. 4-5 i 64-74, protokoły z posiedzeń Rady, Dyrekcji oraz Komisji Rewizyjnej KKO - sygn. 78-83, dokumenty dotyczące likwidacji KKO - sygn. 101-105; pozostałe akta stanowią: bilanse rachunkowe i sprawozdania finansowe, księgi pożyczek, rejestry wniosków i uchwał kredytowych; przekazanie akt KKO i Banku Spółdzielczego (sygn. 106). Anzahl der Einheiten106
72/3924/0 Urząd Rozjemczy do Spraw Najmu w Łowiczu 1921-1935 [1938] 0 0 erweitern
Akta organizacyjne 1924-1934 - sygn. 1-3, akta spraw 1921 - 1935 [1938] - sygn. 4 -149. Anzahl der Einheiten149
72/3925/0 Zarząd Księstwa Łowickiego w Skierniewicach 1866-1913 0 0 erweitern
Sprawy nabycia majątku Brzuza i Wiśniowiec, zamiany gruntu włościan wsi Sługocice i kupna przez nich ziemi w majątkach Brzuza i Wiśniowiec, korespondencja z wójtem gminy Studzianna, świadectwa przesiedlenia, rejestr pomiarowy i klasyfikacyjny majątków, plany sytuacyjne i rysunki odręczne, decyzja w sprawie sporu granicznego między mieszkańcami folwarku Brzuza a chłopami wsi Brzuza - sygn. 1 ; Akta spraw nabycia wsi Tresta Szlachecka, w tym decyzja Ministerstwa Dworu o zamianie gruntów wsi Tresta w gminie Zajączków na folwark Wesoła w gminie Topolice, umowa dobrowolna z rolnikami o przeniesieniu, korespondencja z wójtem gminy, notariuszem i z Dyrekcją Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, odpisy z akt notarialnych i z księgi hipotecznej folwarku Wesoła, tabela likwidacyjna wsi Tresta, akta kupna folwarku od L. Gorczykiewicza - sygn. 2. Anzahl der Einheiten2
72/3926/0 Rada Opiekuńcza Powiatu Łowickiego w Łowiczu 1916-1922 0 0 erweitern
Zespół obejmuje szczątki materiału aktowego po funkcjonowaniu w zasadzie trzech instytucji: ROPŁ, podlegającej jej Radzie Opiekuńczej m. Łowicza oraz utworzonej po zlikwidowaniu ROPŁ Łowickiej Radzie Opiekuńczej. Z bardzo skromnego materiału aktowego najcenniejsze dla poznania funkcjonowania Rad Opiekuńczych na terenie Łowicza i powiatu wydają się dwie księgi protokołów zebrań Zarządów ROPŁ i RO m. Łowicza. Pierwsza obejmuje lata 1917-1921, zakres chronologiczny drugiej jest węższy: 1919-1921. Przedstawiają one obraz funkcjonowania obu Rad, ukazują podejmowane działania, w pewnym stopniu informują o skali i zasięgu udzielanej pomocy, a także o kłopotach finansowych instytucji. Informacje te odnoszą się tylko do lat 1917 – 1921. Nie zachowała się bowiem księga protokołów z okresu wcześniejszego, nie ma również protokołów zebrań Łowickiej Rady Opiekuńczej. Protokół zebrania z dnia 3 lipca 1921 r. – powołujący tę instytucję – jest ostatnim zachowanym protokółem. Pewne uzupełnienie do wcześniejszego okresu działalność ROPŁ przynoszą listy b. wiceprezesa Podkomitetu Powiatu Łowickiego Leona Gołębiowskiego do prezesa ROPŁ i RGO w Warszawie, poruszające kwestie uregulowania rachunków b. Podkomitetu i przekazania ROPŁ materiałów pozostałych po jego działalności. Źródłem informującym o funkcjonowaniu Rad są również dzienniki korespondencyjne, rejestrujące nie tylko daty wysłania bądź otrzymania pisma, nadawcę lub adresata, lecz również charakter załatwionej sprawy. Ostatni, najliczniej reprezentowany rodzaj materiału aktowego stanowią w zespole księgi kasowe. Zawierają one dane dotyczące dochodów i wydatków Rad oraz ilustrują stan finansowy instytucji. MW Anzahl der Einheiten15
72/3927/0 Akta miasta Łowicza 1783-1950 0 0 erweitern
I. Okres Rzeczypospolitej Obojga Narodów: lustracja miasta Komisji Dobrego Porządku 1783 (sygn. 1) i ogłoszenia w sprawie sprzedaży domów z lat 1805-1806 (sygn. 4770). II. Okres Księstwa Warszawskiego 1809-1815: akta organizacji Gwardii Miejskiej, wykazy powołanych do Gwardii, sprawy aprowizacji (sygn. 2). III. Okres zaboru rosyjskiego: Urząd Municypalny 1818-1842 [1843-1866]: sprawy nadużyć rzeźników i piekarzy, wykazy podatników na budowę szpitala, rewizje kasy ekonomicznej, ekspedycja, czyszczenie rzeki Bzury (sygn. 3-8). Magistrat Miasta Łowicza 1847-1914: zarządzenia prezydenta, protokoły posiedzeń, dochody i wydatki kasy ekonomicznej, aresztanci, umowy dzierżawne, rejestry pomiarowe, protokół „instalacji” prezydenta (sygn. 9-16, 4650-4652, 4783). IV. Okres okupacji niemieckiej 1915-1918 [1921]: zarządzenia władz, kwaterowanie wojska, szpitale, organizacja sądów, obieg pieniędzy, sprawy urzędników, komisja podatkowa, egzekucja podatków, cła mostowe i uliczne, leczenie ubogich, szkolnictwo, straż ogniowa, sprawy budowlane i odbudowy ze zniszczeń, studnie, las miejski i ogrody, wykazy nieruchomości, dzierżawy gruntów miejskich, pozwolenia przemysłowe, protokoły posiedzeń Magistratu i Rady Miejskiej, cmentarze, gmina żydowska, organizacja więzienia, budowa pomnika T. Kościuszki, prowadzenie akt stanu cywilnego (sygn. 17-142). Wydział Policyjny I 1918: utrzymanie więzienia, wykaz właścicieli gruntów i dzierżawców, przeciwdziałanie epidemiom, sprawy paszportowe (sygn. 143-153). Wydział Administracyjny II 1918 [1919]: wykazy zakładów przemysłowych, sprawy Rady Opiekuńczej i milicji, straty wojenne, odszkodowania za szkody, kontrybucje i zabór mienia, rekwizycje, pomoc ubogim i żołnierzom, spisy nieruchomości, sprawy budowlane, szkolnictwo, cechy rzemieślnicze, dzierżawy gruntów (sygn. 154-231). Wydział III Kwaterunkowy 1918: odszkodowania za kwatery, wyznaczanie podwód, zaopatrzenie dla wojska, więzienie, sprawy szkolne (sygn. 232-242). V. Okres międzywojenny: Wydział Policyjny 1918-1920: opłaty i koszta sądowe, statystyka przestępczości, sprawy przesiedleńcze i bezrobocia, paszporty, zameldowania i wymeldowania, sprawy rezerwistów i zasiłków dla rodzin wojskowych, rejestracja cudzoziemców (sygn. 243-262). Wydział II Administracyjny 1918-1920 [1921-1922]: wybory do Sejmu Ustawodawczego i Rady Miejskiej, rejestracja strat wojennych, świadectwa przemysłowe, podatki i opłaty skarbowe, regulamin Magistratu, aprowizacja, utrzymanie przedsiębiorstw miejskich, dzierżawy, roboty publiczne, ochrona zdrowia, protokoły posiedzeń Magistratu i Rady Miejskiej, majątek miejski, rzemiosło, pożyczki, podatki, budżet i rewizje kasy miejskiej, opisy wydarzeń w mieście podczas I wojny światowej, Komitet Sztandarowy dla 20 Pułku gen. J. Hallera, danina na rzecz wojska, listy płacy pracowników miejskich (sygn. 263-386). Wydział I Administracyjny 1921 [1922-1927]: utrzymanie pracowników, zakłady dobroczynne, dzierżawy, protokoły posiedzeń Zarządu, wybory do cechów, apteka miejska, składka bożnicza, wybory uzupełniające do Sejmiku Powiatowego (sygn. 387-411). Wydział I Centralny 1921-1929: dozory kościelne, pomoc jeńcom i uchodźcom, dzierżawa gruntów miejskich i podatki, wybory do cechów, funkcjonowanie organów samorządu w mieście i powiecie, zatrudnianie i listy płacy pracowników samorządowych, sprawy Związku Miast Polskich, protokoły posiedzeń Zarządu i Rady Miejskiej, ogłoszenia i obwieszczenia, subsydia, cmentarze, wybory do Sejmu Ustawodawczego, organizacja wystawy jarmarku św. Mateusza, wybory do Rady Miejskiej 1923 i 1927 r., statystyka rolna, protokoły komisji Rady, prenumerata czasopism, sprawozdania sytuacyjne z działalności Magistratu, komitety uroczystości i obchodów, ubezpieczenia pracowników, budżety, utrzymanie szkoły handlowej, organizacja i działalność Komunalnej Kasy Oszczędności (sygn. 412-681). Sekretariat Wydział I 1930 [1931-1934]: statuty organizacyjne, sprawy personalne i wykazy pracowników, protokoły posiedzeń Zarządu, Magistratu i Rady, działalność komisji, protokoły lustracji i zalecenia pokontrolne, budżet, ogłoszenia urzędowe, obchody 25-lecia walki o szkołę polską, odznaczenia, pożyczki, sprawy sądowe, elektrownia i budowy miejskie (sygn. 682-721). Wydział I Prezydialny 1930-1933: stypendia, wybory do Sejmu i Senatu, zmiany nazw ulic, sprawy sądowe, świadectwa rzemieślnicze, podatki i subwencje, statystyka produkcji rolnej, protokoły posiedzeń Rady i Zarządu, elektryfikacja, organizacja Kasy Przezorności Pracowników Miejskich, lustracje i zarządzenia pokontrolne, spis ludności, pożyczki, działalność komisji, ubezpieczenia i sprawy pracownicze, instrukcje biurowe, statuty, pomoc bezrobotnym, rejestracja zakładów (sygn. 722-822). Wydział II Finansowo-Podatkowy 1920-1933 [1934]: kontrole dochodów i wydatków, korespondencja ze Związkiem Miast Polskich, okólniki władz, odszkodowania za straty wojenne, pożyczki, podatki i ich egzekucja, budżety i sprawozdania z ich wykonania budżetu, sprawy kasowe przedsiębiorstw miejskich, dzienniki główna, listy płacy pracowników (sygn. 823-1029). Wydział III Kwaterunkowy 1918-1920 [1933]: zakwaterowanie wojska, inspekcje mieszkaniowe, sprawy sanitarne (sygn. 1030-1044). Wydział III Mieszkaniowo-Sanitarny 1921-1933: rekwizycje mieszkań, kwaterowanie wojska, funkcjonowanie szkół powszechnych, kontrole sanitarne, sprawy utrzymania aresztu policyjnego, czytelnie i biblioteki, ambulatorium, oświata pozaszkolna i kursy dla analfabetów, łaźnia miejska, organizacja i działalność Szkoły Dokształcenia Zawodowego oraz Miejskiej Szkoły Handlowej, ochronki dla dzieci, statystyka cen, opieka społeczna, rejestracja bezrobotnych, Komitet Pomocy Bezrobotnym, statystyka chorób zakaźnych, komisja do badania cen, organizacja i działalność Towarzystwa Dobroczynności oraz Stacji Opieki nad Matką i Dzieckiem, przychodnia przeciwgruźlicza i przeciwjagliczna, apteka miejska, muzeum im. W. Tarczyńskiego, fundusz bezrobocia (sygn. 1045-1259). Wydział IV Statystyki i Gospodarki Miejskiej 1920-1933: elektrownia miejska, sprawy rejestracji mieszkańców i prowadzenia ksiąg stałej ludności, statystyka i ruch ludności, zmiany granic miasta, rejestry i zawiadomienia o karalności, dowody osobiste i paszporty, pobór do wojska, organizacja spisu powszechnego, inwalidzi wojenni, weterani powstań narodowych, pozbawienie i poświadczenie obywatelstwa polskiego, prowadzenie ksiąg stanu cywilnego i rejestrów mieszkańców (sygn. 1260-1392). Wydział V Gospodarki Miejskiej 1920-1929: zadrzewianie ulic, plany regulacyjne miasta, osuszanie gruntów, sprzedaż folwarku Blich, wykazy zakładów przemysłowych i handlowych, pomiar gruntów i poszerzenie granic, założenie bulwaru, budowa mostu, urządzenie targowicy, elektrownia i rzeźnia miejska, protokoły Komisji Gospodarki Miejskiej i Pomiarowo-Regulacyjnej, parcelacje gruntów, dzierżawy nieruchomości, studnie, wodociągi i kanalizacje, remonty i konserwacje obiektów miejskich, pożyczki inwestycyjne, budowa pomnika „Synom Ziemi Łowickiej – Bojownikom o Niepodległość”, pozwolenia na remonty, Miejska Kasa Pożyczkowo-Oszczędnościowa, udzielanie pożyczek, pozwolenia na budowę, budowa nowej elektrowni, regulacje rzeki Bzury, budowa szkół powszechnych (sygn. 1393-2150). Wydział V Gospodarki Miejskiej i Majątku Miejskiego 1929-1933: plany i ich zatwierdzanie, pozwolenia na budowę, odbudowa ze zniszczeń wojennych, elektryfikacja, statystyka budowlana, zakładanie i konserwacje ulic, placów i chodników, protokoły Komisji Gospodarki Miejskiej, pożyczki, licytacje i dzierżawy, rejestracja i numeracja nieruchomości, tablice pamiątkowe, rzeźnia miejska, ogród botaniczny na Bratkowicach, czyszczenie kanałów odwadniających, remonty domów, plany pomiarowe posesji, wykazy nieruchomości (sygn. 2151-2447, 4653-4742). Wydział I Centralny 1934-1937: sprawy osobowe pracowników, statuty, regulaminy i instrukcje Zarządu i komisji, wybory do Rady Miejskiej, zarządzenia burmistrza, pożyczki (sygn. 2448-2478). Wydział Mieszkaniowo-Sanitarny i Szkolny 1934-1935: utrzymanie i dozór szkół, działalność Komisji Sanitarnej, przedszkola, przychodnie, Stacja Opieki nad Matką i Dzieckiem, kolonie letnie (sygn. 2479-2491). Wydział V Gospodarki Miejskiej 1933-1934: projekty wodociągowe, spis nieruchomości, dzierżawy i sprzedaże placów, pozwolenia na budowę (sygn. 2492-2565). Wydział I Ogólny – Sekretariat 1935-1937 [1945-1949]: organizacja biur i przedsiębiorstw miejskich, sprawy osobowe, posiedzenia Zarządu, Rady Miejskiej i Miejskiej Rady Narodowej, skorowidz uchwał Rady Miejskiej (1917-1935), zatwierdzanie uchwał, finanse, sprawy sądowe, stypendia, szkoły, czytelnia i biblioteka, sprawy reprezentacyjne (sygn. 2566-2609). Referat II Opieki Społecznej 1935-1937: zaświadczenia rzemieślnicze, fundusz pracy, zapomogi stałe i doraźne, przytułek, opieka społeczna, ambulatorium i Stacja Opieki nad Matką i Dzieckiem, ceny, działalność Komisji Sanitarnej i Opieki Społecznej, przedszkola, aprowizacja miasta (sygn. 2610-2640). Referat Ewidencji i Kontroli Ruchu Ludności 1935-1937: zaświadczenia i wyciągi o zameldowaniu, dowody osobiste, sprawy poszukiwań osób, wybory do Sejmu i Senatu (sygn. 2641-2659). Referat Wojskowy 1935-1937: odroczenia i powołania do wojska, ochotnicy, inwalidzi wojenni, sprawy rezerwistów (sygn. 2660-2664). Wydział I Ogólno-Administracyjny 1938-1939: zbiórka pieniędzy na wojsko, sprawy członków Zarządu i Rady oraz pracowników miejskich, protokoły z posiedzeń Rady, opieka społeczna, sprawy sądowe, obchody rocznicy bitwy pod Grunwaldem, sprawa pomnika na grobie burmistrza L. Gołębiowskiego (sygn. 2665-2681). Wydział II Finansowo-Budżetowy 1933-1940: budżet i sprawozdania z jego wykonania, pożyczki, podatki, księgi główna (sygn. 2682-2710). Wydział III Gospodarki Miejskiej Referat Techniczno-Budowlany 1935-1937: protokoły Komisji Budowlanej, wykazy pracowników budowlanych, pozwolenia na budowę, budowa szkoły powszechnej na ul. Kaliskiej, parcelacje, plany pomiarowe, wodociągi (plany) i kanalizacja, projekty techniczne domów (sygn. 2711-2913). Referat Regulacyjno-Budowlany 1938-1939: plany pomiarowe, pozwolenia na budowę i ich kontrola, remonty obiektów (sygn. 2914-2995). Referat Gospodarczy 1935-1939: statystyka produkcji rolnej, protokoły Komisji Gospodarki Miejskiej, dzierżawy i sprzedaż gruntów, budowa muzeum, badania archeologiczne (sygn. 2996-3013). Referat Robót Publicznych 1938-1939: drogi i place publiczne, listy płacy robotników (sygn. 3014-3041). VI. Okres okupacji niemieckiej: Wydział I Ogólny 1939-1945: zarządzenia władz okupacyjnych, organizacja domu pracy dla Żydów, sprawy osobowe pracowników, elektryfikacja, sprawy emerytalne, wykazy poległych, grobownictwo, spis mieszkańców narodowości żydowskiej, wnioski o karty rozpoznawcze (sygn. 3042-3062). Wydział II Finansowy 1939-1945: budżety i plany finansowo-gospodarcze przedsiębiorstw, sprawozdania z wykonania budżetu, księgi kasowe (sygn. 3063-3086). Wydział III Gospodarki Miejskiej Referat Budowlany 1940-1944: ewidencja grobów, zniszczenia i straty wojenne, wodociągi i kanalizacje, regulacja Bzury, sprawy sądowe (sygn. 3087-3098). Referat Gospodarczy 1940-1944: statystyka przemysłowa, cegielnia miejska, sprawy obrony przeciwlotniczej, parcelacja i dzierżawy, konfiskata mienia żydowskiego, listy płacy pracowników miejskich, przebudowy, utrzymanie mostów (sygn. 3099-3151). Referat Kontyngentowy 1940-1941: zarządzenia władz, protokoły dostaw, sprawy straży ochotniczej, księgi biercze daniny od mieszkańców (sygn. 3152-3155, 4743-4770). VII. Okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej: Miejska Rada Narodowa 1945-1949: opinie o zachowaniu się podczas okupacji, sprawy Komisji Sanitarnej i Kontroli Społecznej (w tym protokoły), protokoły Prezydium i MRN, sprawy osobowe, Miejska Komisja Oszczędnościowa (sygn. 3156-3171). Wydział I Ogólno-Administracyjny Sekretariat 1945-1949: protokoły Zarządu i Komisji Rewizyjnej, wykazy pomników i tablic, pomiary miasta, uroczystości, sprawy nieruchomości poniemieckich i pożydowskich, statuty, regulaminy, instrukcje, statystyka ogólna, danina narodowa (sygn. 3172-3199). Referat Osobowy 1946-1948: wykazy pracowników, dane o pracownikach (sygn. 3197-3199). Referat Oświaty Kultury i Sztuki 1946-1948: portrety dostojników państwowych, tablice pamiątkowe, biblioteki (sygn. 3200-3202). Referat Opieki Społecznej 1945-1950: rejestracja więźniów zwolnionych z obozów, budowa pomnika wdzięczności, organizacja Komitetu Opiekuńczego, święta i uroczystości, pomoc zimowa, dożywianie dzieci, rejestracja Warszawian przybyłych po powstaniu, zakłady opiekuńcze własne i obce (sygn. 3203-3233). Referat Ewidencji i Ruchu Ludności 1945-1948: sprawy spisu ludności, elektryfikacja i telefonizacja (sygn. 3234-3235). Wydział II Finansowy 1945-1950: budżet i sprawozdania z jego wykonania (sygn. 3236-3253). Wydział III Gospodarki Miejskiej 1945-1948: przepisy i zarządzenia ogólne władz, wykazy rzemieślników, listy płacy pracowników miejskich (sygn. 3254-3260, 4771-4782). Komisja Mieszkaniowa 1945-1948: protokoły, przydział mieszkań, kontrole, odwołania (3261-3269). Akta osobowe pracowników Magistratu 1918-1929 (sygn. 3270-3345). Księgi meldunkowe domów 1920-1950 (sygn. 3346-4649). Oprac. Marek Wojtylak Anzahl der Einheiten4784
72/3931/0 Wybory do Sejmu i rad narodowych w powiecie łowickim 1952, 1954 201 0 erweitern
Wybory do Sejmu w 1952 r.: organizacja wyborów w gminach Bolimów i Dąbkowice, zaświadczenia o prawie do głosowania, spisy wyborców w Bolimowie i Huminie z gminy Bolimów (sygn. 1-4). Wybory do rad narodowych w powiecie łowickim w 1954 r.: organizacja komisji obwodowych GRN, wykazy kandydatów, protokoły komisji (sygn. 5-201). Anzahl der Einheiten201
72/3932/0 Wybory do rad narodowych w powiecie łowickim 1969-1969 0 0 erweitern
Organizacja wyborów: zgłoszenia kandydatów na radnych, oświadczenia o zgodzie na kandydowanie, listy kandydatów, protokoły komisji wyborczych na radnych gromadzkich, miejskich i powiatowych, karty do głosowania. Anzahl der Einheiten6
72/3933/0 Szkoła Elementarna przy Kolegiacie w Łowiczu 1847-1848 0 0 erweitern
Szczątek akt Szkoły Elemntarnej przy Kolegiacie w Łowiczu zawiera zestawienie dochodów i wydatków - etatów dla Szkoły na okres od stycznia 1848 do grudnia 1850 r. oraz protokół umowy nad projektem do etatu, podpisany przez prezydenta Łowicza Waleriana Grochowskiego, radnego Jerzego Sozańskiego, opiekuna ks. Bartłomieja Michałowskiego i obywateli: L. Pomykalskiego i F. Chojnackiego. Anzahl der Einheiten1
72/3934/0 Akta gminy Bolimów 1889-1954 0 0 erweitern
Dzieje i działalność samorządu gminnego do momentu odzyskania przez Polskę niepodległości nie znajdują odbicia w aktach gminy Bolimów. Z okresu sprzed 1918 r. zachowała się tylko pisana w języku rosyjskim i uzupełniana po 1915 r, w języku polskim. Księga stałej ludności wsi Sokołów. Wprawdzie w zespole figurują jeszcze sporządzano w języku rosyjskim tabele likwidacyjne wsi Kurabka, ale są to odpisy i kopie pochodzące z 1922 i 1933 roku, kiedy wieś owa weszła w skład gminy Bolimów po oddzieleniu się od gminy Kompina. Większość akt okresu międzywojennego lat 1918-1939 stanowią w zespole materiały dotyczące finansowej działalności urzędu oraz spraw związanych z rolnictwem i egzekucją podatków. Stanowią je przede wszystkim budżety i sprawozdania finansowe, księgi biercze i regestry gospodarcze. Działalność Rady i Zarządu Gminy Bolimów najpełniej odzwierciedlają księgi uchwał i posiedzeń, ale dopiero od roku 1932 (sygn. 3-5). Z wcześniejszego okresu zachowała się jedynie korespondencja samorządu gminnego ze Starostwem i z Wydziałem Powiatowym w Łowiczu. Stosunkowo skromnie przedstawiają się też w aktach sprawy związane z kontrolą i ewidencją ruchu ludności oraz akta osobowe. Interesujący materiał o dziejach gminy znajdzie historyk w teczce o sygn. 23, w której mamy opis historyczny gminy Bolimów z 1938 roku. Osobną pozycją są też rejestry mieszkańców wsi, prowadzone od 1931 r. (sygn. 303-315). Akta z okresu okupacji hitlerowskiej (11 % całego zespołu) reprezentują, podobnie jak materiał z czasów międzywojnia, głównie stronę gospodarczo – finansową działalności urzędu gminnego. Obok budżetów i sprawozdań finansowych są tu przede wszystkim listy podatkowe, księgi biercze daniny i wymiary kontyngentów. W referacie dotyczącym opieki społecznej znajdziemy m.in. ciekawe dane o działalności gminnej Delegatury Rady Głównej Opiekuńczej w Bolimowie (sygn. 104-109), a w dziale administracyjnym: wykazy zatrudnionych przy budowie fortyfikacji i umocnień wojskowych oraz informacje o sytuacji ludności żydowskiej w gminie (sygn. 118-120). Całość akt z tego okresu daje stosunkowo dobry obraz polityki okupanta hitlerowskiego wobec ludności wiejskiej w gminie Bolimów. Akta gminy Bolimów z okresu powojennego lat 1945-1954 łącznie z teczkami personalnymi i listami płac pracowników urzędu gminy stanowią ponad 60 % całego zespołu. Akta z lat 1945-1947 obrazują początki kształtowania się nowej władzy w gminie. Szczególnie cenne wydają się tu materiały dotyczące strat i zniszczeń wojennych oraz protokoły z posiedzeń Rady, Zarządu i Komisji Kontroli Społecznej. Wskazują one na niełatwy proces dokonujących się zmian społeczno – gospodarczych na terenie gminy i wielorakość problemów, z którymi borykała się tzw. władza ludowa w pierwszych miesiącach po wojnie. Blisko jedna czwarta materiału aktowego z lat 1945-1954 dotyczy rolnictwa i spraw podatkowych. Są tu: budżety, statuty podatkowe, akta związane z obsługą rolnictwa i realizacją reformy rolnej. W dziale administracyjnym liczną grupę reprezentują spisy mieszkańców z poszczególnych wsi (sygn. 194-210) i rejestry nieruchomości (sygn. 188-189). W aktach po 1950 roku sporo miejsca zajmują protokoły z posiedzeń komisji radzieckich (sygn. 249-258) i Prezydium Gminnej Rady Narodowej pozwalające na dość dobre przyjrzenie się funkcjom samorządu terytorialnego, jego sukcesom i niedociągnięciom, Osobną grupę akt, zamykającą inwentarz zespołu, są teczki osobowe i listy płac (27 j.a.) z lat 1934-1951, głównie pracowników urzędu oraz szkół i ośrodka zdrowia (sygn. 276-302). Anzahl der Einheiten316
72/3935/0 Akta gminy Bielawy 1888-1954 0 0 erweitern
Dzieje i działalność samorządu gminnego w XIX wieku znajdują minimalne odbicie w aktach gminy Bielawy. Inwentarz otwierają: Księga uchwał gromadzkich wsi wchodzących w skład gminy Bielawy i Księga uchwał zebrań gminy Bielawy, obie pochodzące z końca XIX wieku. Stanowią one – obok ksiąg uchwał towarzystw gromadzkich – szczątki po dawnej kancelarii rosyjskiej. Najciekawszą w tej grupie jest Księga uchwał gminnych (sygn. 5) z rozpoczynającą ją protokółem z 30 grudnia 1905 r., w którym podjęto uchwałę wprowadzającą język polski, jako język urzędowy w gminie i w szkołach. Niewiele także, bo zaledwie 4 teczki, zachowało się w aktach gminnych archiwaliów z okresu okupacji niemieckiej z lat 1915 – 1918. W miarę pełny materiał dokumentujący działalność Rady i Zarządu Gminy Bielawy przynosi dopiero okres międzywojenny (30% zespołu). Funkcjonowanie organów ustrojowych gminy ilustruje 25 jednostek, przy czym stanowią je przede wszystkim księgi uchwał i protokołów zebrań gminnych i gromadzkich, rady i komisji. Spora grupa akt dotyczy zagadnień gospodarczych i finansowych (ok.30 j.a.). Są to m. in. budżety i sprawozdania finansowe, księgi podatkowe, regestry i in. W dziale gospodarki gminnej zwracają uwagę zestawienia statystyczne, np. o stanie posiadania wielkiej własności ziemskiej, komasacji ziemi i inwentarzu gminy. Sprawy ewidencji ludności reprezentowane są przez 37 j.a., z których większość to księgi i rejestry mieszkańców. Akta z okresu okupacji hitlerowskiej z lat 1939 – 1945 zajmują ok. 16% zespołu. Tematycznie najwięcej archiwaliów dotyka spraw gospodarczo – finansowych, które obrazują eksploatacyjną politykę okupanta wobec wsi. Są to przede wszystkim budżety i sprawozdania rachunkowe, sprawy egzekucji podatków i kontyngentów rolnych, w tym księgi biercze danin od mieszkańców (15 j.a.). Ciekawym materiałem dla badań narodowościowych są wykazy osób wysiedlonych, listy ludności niemieckiej i ukraińskiej oraz volksdeutschów (10 j.a.). Blisko połowę akt całego zespołu – 225 j.a. – stanowią akta z okresu powojennego z lat 1945 – 1954. Początki kształtowania się nowej władzy na terenie gminy ukazują księgi protokołów z posiedzeń Gminnej Rady Narodowej i Zarządu w Bielawach oraz komisji radzieckich. Znajdujemy w nich interesujące dane o realizacji reformy rolnej, elektryfikacji wsi, akcji weryfikacyjnej wśród pracowników Zarządu, uchwały o nowych granicach gminy i in. (18 j.a.). Zachowały się również teczki z aktami osobowymi pracowników (11 j.a.) oraz protokoły kontroli gospodarki gminnej. Sporo materiału źródłowego dotyczącego przebiegu okupacji, szkód i zniszczeń wojennych oraz danych o ludności zamieszkującej i opuszczającej gminę można znaleźć w aktach działu administracyjnego (sygn. 318-335). Największa grupę akt z okresu lat 1945 – 1954 stanowią jednak sprawy gospodarcze związane z ustanowieniem na wsi nowego ustroju rolnego (70 j.a.). Akta te pozwalają wejrzeć w politykę rolną państwa (rejestry wymiaru i poboru podatków), przyjrzeć się wielkości i strukturze gospodarstw oraz kierunkom produkcji rolnej w gminie Bielawy. W całości – jak można sądzić – zachowane akta po 1950 r. oddają w miarę pełny obraz funkcjonowania samorządu gminnego, jego sukcesy i niedociągnięcia. Wskazują m. in. na iluzoryczność działań różnych komisji i brak koordynacji z pracami Prezydium Gminnej Rady Narodowej. Zamykają zespół akt gminy Bielawy listy płac pracowników gminy z lat 1934 – 1954 w ilości 23 j.a., przy czym tylko 5 j.a. stanowią listy sprzed 1945 roku. Struktura zespołu: Zabór rosyjski 1888-1914 - sygn. 1-2, 7-8 Okupacja niemiecka 1915-1917 - sygn. 9-12 Okres międzywojenny 1918-1939 - sygn. 13-16, 19-51, 54-162 Okres okupacji hitlerowskiej 1939-1944 - sygn. 163-241 Okres PRL - sygn. 242-490 Księga uchwał zebrania gminnego 1901-1902 - sygn. 491 Wybory do rad gromadzkich 1938 - sygn. 492 Anzahl der Einheiten492
72/3936/0 Akta gminy Domaniewice 1934-1954 0 0 erweitern
Dzieje i działalność samorządu gminnego od momentu powstania gminy Domaniewice do wybuchu II wojny światowej znajdują bardzo skromne odbicie w materiale aktowym. Z lat 1934 – 1939 zachowało się jedynie 16 j.a. Są to głównie księgi z protokołami posiedzeń Rady Gminnej i Zarządu (niekompletne zresztą), inwentarzami stanu majątkowego oraz biercze z danin publicznych. Niewiele więcej akt, gdyż 17 j.a. dotyczy okresu okupacji hitlerowskiej. Z lat wojny zachowały się przede wszystkim akta gospodarcze – budżety i sprawozdania rachunkowe, księgi dochodów i rozchodów oraz najwięcej – księgi danin i podatków, pokazujące eksploatacyjny charakter polityki okupanta wobec wsi polskiej. Stosunkowo nieźle dokumentują akta początki kształtowania się władzy ludowej w gminie i dalsze lata działalności urzędu gminnego w Domaniewicach. Akta te stanowią zresztą ponad 70% całego zespołu i w miarę wyczerująco pokazują funkcje i charakter powstałych po wojnie organów ustrojowych gminy, w tym ich sukcesy i porażki. Samych jednostek obrazujących funkcjonowanie GRN w Domaniewicach jest w zespole blisko 60. Przeważnie są to księgi lub teczki z protokołami posiedzeń Rady oraz różnych powołanych przez nią komisji. Wyjątkowo dużo miejsca w zespole zajmują też sprawy osobowe członków Zarządu i Rady oraz innych pracowników gminnych (26 j.a.). Dominują niemniej w aktach gminnych sprawy finansowo – gospodarcze (47 j.a.), związane z rolniczym profilem działania gminy wiejskiej. Pozwalają one przyjrzeć się budowie nowego ustroju rolnego oraz wskazać na główne kierunki polityki państwa w stosunku do wsi. Sporą grupę w tej mierze reprezentują księgi przychodów i rozchodów, wymiaru podatku gruntowego, daniny narodowej i aprowizacji rolnictwa. Zamykają zespół akt gminy Domaniewice listy płac pracowników gminy z lat 1934 – 1953 w ilości 16 j.a., przy czym tylko 3 j.a. stanowią listy sprzed 1945 roku. Struktura zawartości: Okres międzywojenny i okupacji hitlerowskiej 1934 - 1945 - Dział Ogólno-Organizacyjny - sygn. 1 - 6 - Dział Finansowo-Księgowy - sygn. 7 - 35 - Dział Gospodarki gminnej - sygn. 36 - 40 - Dział Administracyjny - sygn. 41 - 46 - Dział Administracji Społecznej - sygn. 47 - 48 Okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 1945 - 1954 I. Wydział Ogólno-Administracyjny - sygn. 49 - 86 II. Wydział Finansowo-Podatkowy - sygn. 87 - 107 III. Wydział Techniczno-Gospodarczy - sygn. 108 - 109 IV. Wydział Aprowizacji Rolnictwa - sygn. 110 - 117 Referat Ogólno-Administracyjny - sygn. 118 - 153 Referat Finansowy - sygn. 154 - 165 Referat Rolny - sygn. 166 - 173 Listy płacy z lat 1934 - 1953 - sygn. 174 - 189 Rejestry mieszkańców - sygn. 190 - 208 Anzahl der Einheiten208
72/3937/0 Akta gminy Dąbkowice z siedzibą w Jamnie 1887-1945 0 0 erweitern
Pozostałość aktowa po działalności urzędu gminnego w Jamnie gminy Dąbkowice z okresu poprzedzającego odzyskanie niepodległości przez Polskę przedstawia się bardzo skromnie. Z okresu kancelarii rosyjskiej są w zespole tylko księgi stałej ludności wsi z lat 1887-1931 z osobnym skorowidzem nazwisk. Pomimo, iż brakuje kompletu wszystkich ksiąg z terenu ówczesnej gminy, to zachowane pozostałe stano-wią cenny materiał do badań demograficznych i genealogicznych (zapisy sięgają często do pocz. XIX w.). Korzystanie z nich utrudnia jedynie w kilku przypadkach zły stan zachowania. Z zespole zachowały się szczątki dokumentacji po działalności urzędu gminy z okresu I wojny światowej (sygn. 11-26). Przeważa w niej korespondencja z niemieckim naczelnikiem powiatu, urzędem skarbowym i Cesarsko-Królewskim Sądem Pokoju w Łowiczu, dotycząca np.. Egzekucji podatków i zaległości płatniczych od rolników, spraw paszportowych i zapomóg dla rezerwistek. Z ciekawszych dla historyka materiałów warto wskazać na zestawienia sołtysów wsi, wykazy szkół i nauczycieli oraz plany finansowo-gospodarcze (budżety) gminy (sygn. 20). Wyjątkowo bogato prezentują się w zespole materiały z okresu międzywojennego i lat okupacji niemieckiej 1939-1945. Pozwalają one w sposób dość pełny prześledzić działalność Rady i Zarządu Gminy w Dąbkowicach z siedzibą w Jamnie oraz funkcjonowanie instytucji i przedsiębiorstw gminnych, takich jak: kasa pożyczkowo-oszczędnościowa, szkoły, straże, młyny czy mleczarnie). Szczególnie dużo informacji można znaleźć w aktach z tego okresu na temat przeobrażeń społecznych na wsi, problemów bezrobocia, budowy dróg, mostów i szkół (m.in.. Projekty budowy szkół w Jamnie i Bocheniu z 1936 r., sygn. 245). Na uwagę również zasługuje liczna doku-mentacja (50 j. a.) z wyborów samorządowych w gminie z 1933 i 1938 r. (protokóły wyborcze z poszczególnych wsi, spisy kandydatów, wykazy radnych). Najwięcej miejsca w aktach z tego okresu zajmują jednak sprawy gospodarcze i podatkowe. Są to przede wszystkim budżety administracyjne i sprawozdania finansowe, księgi rozkładu podatków, księgi biercze danin publicznych, szarwarków, świadczeń w naturze, kontyngentów i in. W dziale gospodarki gminnej zwracają uwagę akta odnoszące się do statystyki rolnej: wykazy gospodarstw, rejestry i wykazy klasyfikacyjne powierzchni upraw, spisy zwierząt hodowlanych oraz inwentaryzacje i plany lasów prywatnych w gminie (sygn. 274-279). Z okresu II wojny światowej zachowały się bardzo dokładne spisy gospodarcze z poszczególnych gromad (sygn. 286) i wykazy kontyngentowe. Warto przy okazji zauważyć, iż prawie 12 % (63 j. a.) akt całego zespołu stanowi dokumentacja, w której występuje jęz. niemiecki. Dość znaczna część akt sprzed 1945 r. dotyczy spraw ewidencji i kontroli ruchu ludności. W pierwszym rzędzie należy tu wymienić rejestry mieszkańców wsi, których jest ogółem 23 j. a., księgi przybywających do gminy i opuszczających gminę, spisy ludności wsi, zaświadczenia meldunkowe, rejestry wydawanych kart rozpo-znawczych i wykazy volksdeutschów. Interesujące dane na temat sytuacji ludności miejscowej i pomocy świadczonej wysiedlonym i uchodźcom w czasie okupacji znajdzie korzystający w zachowanej częściowo dokumentacji Delegatury Gminnej ROP i Gminnego Komitetu Opiekuńczego w Jamnie (sygn. 262-270). Szczególnie cenne w tej grupie akt są wykazy wysiedlonych z terenu Rzeszy i osób wyznaczonych na roboty przymusowe. Anzahl der Einheiten350
72/3938/0 Akta gminy Jeziorko z siedzibą w Chąśnie 1911-1954 0 0 erweitern
Okres zaboru rosyjskiego 1911-1913: dane o stowarzyszeniach (sygn. 594). Okres okupacji niemieckiej 1915-1917: wybory wójta, sprawy sołtysów, wykazy właścicieli gruntów, świadectwa przemysłowe i handlowe, pożyczki, podatki, spisy zwierząt, budowa mostów (sygn. 1-14). Okres II Rzeczypospolitej 1918-1932: protokoły i uchwały Rady i rad gromadzkich, wybory radnych, okólniki i rozporządzenia władz, budżety, sprawozdania, podatki, dochody i wydatki, ubezpieczenia, utrzymanie dróg i mostów, odbudowa ze zniszczeń, pozwolenia na budowę, budowa i utrzymanie szkół, opieka społeczna, sprawy weterynaryjne, rejestracja zwierząt, statystyka, sprawy stowarzyszeń, przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe, dozór kościelny, rejestry ludności, sprawy rezerwistów i poborowych, inwalidzi wojenni (sygn. 15-140). Okres II Rzeczypospolitej i okupacji niemieckiej 1933-1945 Dział Ogólno-Organizacyjny 1933-1945: przepisy i zarządzenia, protokoły i uchwały Rady, wybory radnych, sołtysów i ławników, spisy wyborców, sprawy stowarzyszeń, obchody rocznic i świąt narodowych (sygn. 141-187). Dział Finansowo-Budżetowy 1933-1945: budżety i sprawozdania finansowe, podatki, wykazy nieruchomości, dochody i wydatki, ubezpieczenia rzeczowe, preliminarze prac drogowych (sygn. 188-239). Dział Gospodarki Gminnej 1933-1945: utrzymanie dróg, szarwarki, sprawy opieki społecznej, bezrobotni, leczenie ubogich, opieka nad dziećmi, wysiedlonymi i uchodźcami, statystyka rolna, zalesianie nieużytków, melioracje, kontyngenty, weterynaria i hodowla, sprawy przemysłu i handlu (sygn. 240-280). Dział Administracyjny 1934-1945: rejestry i spisy mieszkańców, wnioski o wystawienie kart rozpoznawczych, sprawy uchodźców i wysiedlonych, wykaz dzieci ewakuowanych z Warszawy, bezpieczeństwo i porządek publiczny, rejestracja szkód wojennych, ekshumacje żołnierzy, przysposobienie wojskowe i wychowanie fizyczne, sprawy sądowe, straż pożarna (sygn. 281-390). II. Gminna Rada Narodowa 1945-1954 Dział Organizacyjny 1945-1950: protokoły organów kolegialnych, sprawozdania, statuty, regulaminy i instrukcje (sygn. 391-411). Dział Finansowo-Budżetowy 1945-1950: budżety, sprawozdania, budowa dróg (sygn. 412-427). Dział Administracyjny 1945-1950: utrzymanie szkół, obchody świąt i rocznic, ewidencja przesiedleńców, cmentarze, rejestracja szkód wojennych (sygn. 428-437). Dział Podatkowy 1945-1949: rozkład i wymiar podatków (sygn. 438-449). Dział Aprowizacji i Rolnictwa 1945-1949: przepisy i zarządzenia, świadczenia rzeczowe i kontyngenty, spisy rolne, rejestracja zakładów przemysłowych, rzemieślniczych i handlowych (sygn. 450-457). Referat Ogólno-Administracyjny 1950-1954: przepisy i zarządzenia, protokoły, plany i sprawozdania, obchody rocznic i uroczystości, sprawy osobowe, plany, elektryfikacja (sygn. 458-518). Referat Finansowy 1950-1953: budżety, dochody i wydatki, podatki, kontraktacje i ubezpieczenia, zasiłki rodzinne (sygn. 519-540). Referat Spraw Socjalnych i Kulturalnych 1950-1951: przepisy i zarządzenia, utrzymanie szkół, walka z analfabetyzmem, ruch budowlany (sygn. 541-548). Referat Rolny 1950-1953: przepisy i zarządzenia, użytki rolne, kontraktacje, walka z kułakami, statystyka, melioracje, gospodarstwa wywłaszczone, zalesianie nieużytków (sygn. 549-574). Listy płac 1922-1951: pracowników oraz członków Zarządu i Prezydium GRN, sołtysów i robotników (sygn. 575-593). Inne 1934-1954: akta notarialne, umowy dobrowolne i kontrakty dzierżawne, projekty techniczne budowy szkoły w Błędowie i budynku urzędu gminy, korespondencja ze Starostą w sprawie zmiany granic sołectw (sygn. 595-598). Anzahl der Einheiten626
72/3939/0 Akta gminy Kiernozia 1868-1953 0 0 erweitern
Działalność Zarządu Gminnego w Kiernozi z okresu międzywojennego reprezentowana jest dość skromnie w materiale aktowym. Pierwsze dwa lata funkcjonowania urzędu po przyłączeniu gminy w 1922 roku do powiatu łowickiego nie znajdują odzwierciedlenia w aktach. Inwentarz otwiera Księga uchwał zebrania gminnego i rady gminnej założona 26 lipca 1924 roku. W miarę pełny materiał archiwalny do działalności Zarządu Gminy, opierający się na rzeczowym wykazie akt, pochodzi dopiero jednak z lat 1937 – 1939 i stanowi ok. 10% akt z całego okresu międzywojennego. Działalność Rady i Zarządu Gminy Kiernozia odzwierciedlają księgi uchwał i posiedzeń tych organów (sygn. 1-5). Blisko połowa akt z lat 1924 – 1939 dotyczy zagadnień gospodarczych i finansowych. Są to m.in. budżety i sprawozdania finansowe, księgi biercze i regestry gospodarcze. Sprawy ewidencji ludności prezentowane są zaledwie przez 4 j.a. Ze zniszczonych prawdopodobnie przez władze okupacyjne III Rzeszy rejestrów mieszkańców gminy Kiernozia ocalały tylko dwie księgi: meldunkowa i uzupełniający ją imienny skorowidz alfabetyczny mężczyzn podlegających służbie wojskowej. Zamykają lata międzywojenne Akta Koła Młodzieży Wiejskiej (sygn. 46), na które składają się okólniki, pisma i komunikaty władz związku, plany pracy i sprawozdania koła i in. Stosunkowo liczne w zespole (87 j.a.) są akta z okresu okupacji niemieckiej z lat 1939 – 1945. Tematycznie najwięcej miejsca zajmują tu: sprawy gospodarczo-finansowe i ewidencji ludności. Tych pierwszych jest 40 j.a., drugich zaś 27 j.a. Pierwsze obrazują eksploatacyjną politykę okupanta hitlerowskiego wobec wsi polskiej (m. in. kontyngenty, podatki gruntowe, nakazy płatnicze i księgi biercze danin). W drugim mamy interesujący materiał do badań nad polityką narodowościową okupanta (wnioski o wystawienie kart rozpoznawczych, listy volksdeutschów, spisy mieszkańców gromad i listy uchodźców). Uzupełniają ten okres dziejów gminy akta z zarządzeniami i obwieszczeniami władz okupacyjnych, wykazami środków przewozowych i zniszczonych gospodarstw. Bardzo ciekawą jest teczka (sygn.100) zawierająca spis poległych żołnierzy polskich na terenie gminy i rysunek cmentarza w Kiernozi, gdzie zaznaczono miejsca ich pochówku. Akta gminy Kiernozia z okresu powojennego lat 1945 – 1953 zawierają 170 j.a. i stanowią największą grupę w zespole (57%). Początki kształtowania się nowej władzy na terenie gminy ukazują rozkazy i odezwy komendantów radzieckich, protokoły posiedzeń Gminnej Rady Narodowej (wraz z pierwszym protokołem konstytuującym radę), księgi z posiedzeń Zarządu, wybory radnych i sołtysów i in. Akta te - jak można przypuszczać zachowane w całości – wraz z protokołami komisji radzieckich, budżetami i sprawozdaniami rachunkowymi ukazują jak wyglądała sytuacja społeczno – gospodarcza w gminie w pierwszych latach po wojnie. Szczególnie cenny materiał odzwierciedlający istnienie szeregu ważnych problemów, które musiała rozwiązać nowa władza terenowa, znajdujemy w aktach dotyczących realizacji reformy rolnej, spraw odbudowy, oświaty, zdrowia i bezpieczeństwa. Równie interesujące są teczki z wykazami szkód wojennych, zestawieniami liczbowymi ludności wsi przed wojną i po wojnie, wykazami osób wywiezionymi na roboty przymusowe do Rzeszy i listami volksdeutschów z terenu całej gminy. W aktach napotykamy też ciekawe materiały dotyczące charakterystyki gminy z podaniem liczby mieszkańców, wielkości użytków rolnych, stanu pogłowia itp. (sygn. 249). Akta te i późniejsze, po 1950 roku pozwalają wejrzeć bardzo dobrze w działalność samorządu terytorialnego, jego osiągnięcia i niedociągnięcia. Dość liczne w aktach protokoły komisji GRN, których łącznie powoływano w gminie sześć, pozwalają na przykład sądzić, że ich rola była co najmniej iluzoryczna. Komisje działały bez planu pracy i regulaminu czynności, wnioski zaś przez nie wysuwane były nie respektowane przez prezydium. Osobną grupę akt, jednocześnie zamykającą zespół, są listy płac z lat 1936 – 1953, głównie pracowników gminnych (20 j.a.). Dotyczą one bowiem nie tylko wielkości uposażeń członków Zarządu czy Gminnej Rady Narodowej, ale np. zasiłków dla ofiar obozów hitlerowskich i najbiedniejszych w gminie. Księgi i rejestry mieszkańców wsi, księgi kontroli ludności 1968-1949 (sygn. 304-329), akta reformy rolnej wieś Kiernozia i Stępów 1945-1948 (sygn. 330-331). Anzahl der Einheiten331
72/3940/0 Akta gminy Kompina 1866-1954 0 0 erweitern
Dzieje i działalność samorządu gminnego w XIX wieku znajdują minimalne odbicie w aktach gminy Kompina. Inwentarz otwiera księga uchwał zgromadzeń gminnych gminy Kompina, rozpoczynająca się od wpisów z 1866 roku. Jest to najstarszy ślad o działalności samorządu gminnego w powiecie łowickim, pozwalający na ustalenie zakresu prac urzędowych i kompetencji wójta gminy, jak również dziejów samej gminy. Powyższą księgę kończą wpisy uchwał z 1874 roku. Ich kontynuację stanowić może kolejna pozycja inwentarza zespołu, tj. księga protokołów Zarządu Gminy Kompina z lat 1882-1884, prowadzona już w języku rosyjskim. Okres funkcjonowania w gminie kancelarii rosyjskiej zamyka księga uchwał zebrańgromadzkich z 1909 roku, po której umieszczona jest seria 21 ksiąg stałej ludności poszczególnych wsi w gminie, łącznie ze skorowidzem alfabetycznym nazwisk mieszkańców z lat 1888-1931. Pomimo złego czasem ich stanu fizycznego, księgi te są cennym źródłem do poszukiwań genealogicznych czy badań demograficznych. W zespole brak jest akt z okresu okupacji niemieckiej lat 1915-1918, natomiast w miarę pełny materiał dokumentujący działalność Rady i Zarządu w gminie Kompina znajdujemy w aktach z okresu międzywojennego /42 %/. Blisko ich połowa dotyczy funkcjonowania organów ustrojowych gminy. Prócz ksiąg protokołów Rady, Zarządu oraz uchwał gromadzkich poszczególnych wsi, są tu także akta wyborcze do rad gromadzkich z 1938 roku /18 j. a./, protokoły sesji sołtysów gminy z lat 1933-1935, mówiące m. in. o budowie pomnika “Czynu Legionowego pod Bednarami” /sygn. 135/, akta pokazujące różne inicjatywy społeczne, budowę szkół, dróg i elektryfikacji wsi. Dość liczną grupę akt stanowią też sprawy budżetowo - finansowe /36 j. a./, głównie budżety i sprawozdania rachunkowe. W dziale administracyjnym najwięcej materiałów odnosi się do spraw ewidencji i kontroli ruchu ludności, przy czym ich wyróżnikiem jest zestaw 23 dużych ksiąg – rejestrów wsi gminy Kompina założonych w 1931 roku. Materiałem aktowym stosunkowo dość rzadko występującym w innych zespołach archiwalnych gmin z tego okresu są tu również sprawy wojskowe /odnoszące się do przysposobienia wojskowego i wychowania fizycznego/, akta ochotniczych straży pożarnych na terenie gminy /sygn. 263/, wykazy poległych mieszkańców gminy w czasie wojny 1918-1920 /sygn. 154/ oraz tytuły egzekucyjne wskazane przez sąd. Niewiele, bo zaledwie 11 j. a. /2 % akt zespołu/ dotyczy okresu okupacji hitlerowskiej. Są to wyłącznie budżety, sprawozdania rachunkowe i księgi biercze podatków. Odzwierciedlają one główny cel okupanta wobec polskiej wsi, jakim była eksploatacja ekonomiczna rolnictwa. Ponad połowę dokumentacji całego zespołu /52 %/ stanowią natomiast akta z okresu powojennego lat 1945-1954. Początki kształtowania się nowej władzy na terenie gminy pokazują przede wszystkim księgi protokołów z posiedzeń GRN i Zarządu Gminy w Kompinie, protokoły komisji radzieckich oraz protokoły i zarządzenia polustracyjne. Znajdujemy w nich interesujące dane na temat realizacji reformy rolnej, nowej polityki oświatowej, elektryfikacji wsi, sprzedaży i dzierżawy nieruchomości gminnych. Sporo miejsca zajmują w zespole z tego okresu sprawy statystyki rolnej, sprawozdawczości oraz odbudowy ze zniszczeń wojennych dróg, mostów i budynków. W tej grupie akt zwracają uwagę sprawy grabownictwa wojennego, urządzenia cmentarzy oraz rejestracji osób narodowości niemieckiej i volkadeutschów. Najliczniej jednak z okresu lat 1945-1954 reprezentowane są w aktach sprawy gospodarcze, odnoszące się do problematyki rolniczej. Wykazy użytków rolnych, spisy zwierząt gospodarskich czy formularze spisów rolniczych pozwalają dość dobrze poznać charakter i strukturę gospodarstw, a tym samym ocenić kierunki produkcji rolnej w gminie Kompina. Całość zachowanej dokumentacji z okresu powojennego oddaje – jak można sądzić – w miarę pełny obraz funkcjonowania samorządu gminnego, jego sukcesy i niedociągnięcia. Zamykają zespól akt gminy Kompina listy płac – 9 j. a. Są one w większości niekompletne i odnoszą się tylko do niektórych stanowisk oraz kategorii pracowników z lat 1924-1954. Struktura zawartości: I. Okres zaboru rosyjskiego 1866-1914 - sygn. 1 - 24, II. Okres dwudziestolecia międzywojennego 1918-1939 - sygn. 25 - 279, III. Okres okupacji hitlerowskiej 1939-1945 - sygn. 280 - 291, IV. Okres PRL 1945-1954 - sygn. 292 - 613. Anzahl der Einheiten613
72/3941/0 Akta gminy Lubianków z siedzibą w Antoniewie 1912-1954 0 0 erweitern
Akta gminy Lubianków z siedzibą w Antoniewie są pod względem ilości jednostek archiwalnych najmniejszym zespołem grupy akt gmin b. powiatu łowickiego. Chronologicznie najstarszą jest księga z uchwałami Zarządu Gminy, która zaczyna się w 1912 a kończy w 1929 roku. Lektura uchwał w tejże księdze prowadzonej od 1912 do 1914 roku, także w języku rosyjskim, pozwala nieźle przyjrzeć się niektórym kierunkom działalności samorządu gminnego, np. budowa szkół, uchwalanie budżetu i podatków, konserwacja dróg i in. Nie mniej interesujący materiał badawczy odnajdzie historyk w pochodzących z późniejszego okresu księgach posiedzeń i uchwał Rady Gminnej i Zarządu za lata 1922 – 1939 (sygn. 2 – 5). Z okresu międzywojennego zachowało się też część akt osobowych sołectw gminy Lubianków (8 j.a.) oraz księga wizytacyjna Zarządu, w której dzięki zapisom inspektorów samorządu gminnego znajdujemy ciekawe informacje o wszelkich brakach i niedociągnięciach w funkcjonowaniu urzędu. Pozostałe akta z tego okresu i z czasów wojny to przede wszystkim budżety i sprawozdania finansowe, uchwały podatkowe i dzienniki przychodu podatków oraz preliminarze budowy różnych obiektów w gminie. Wyraźnie odczuwalny jest brak w zespole ksiąg i rejestrów mieszkańców gminy, a dział administracyjny reprezentowany jest zaledwie przez 31 j.a. Największa grupę w zespole stanowią akta z okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z lat 1945 – 1954 (198 j.a., tj. 74%). Akta te pozwalają dobrze zapoznać się z powstaniem i rozwojem samorządu gminnego po wojnie, jak również z jego funkcjami i zakresem działania. Są to głównie protokoły zebrań i uchwał Zarządu, Prezydium i Rady oraz różnych komisji i zespołów. Mimo wszystko przewagę w dokumentacji powojennej mają jednak akta o charakterze gospodarczym (126 j.a.), z czego blisko połowa to dzienniki rozkładu i poboru podatków. O wiele bogatszy w porównaniu z okresem sprzed 1945 roku jest dział administracyjny, w którym znajdują się ciekawe dane dotyczące stanu oświaty w gminie, cmentarzy i grobownictwa wojennego oraz statystyki ludności, np. wykazy volsdeutschów i repatriantów (sygn. 105). Cenny materiał ilustrujący między innymi zmiany w stosunkach własnościowych na wsi odnaleźć można w dokumentacji związanej z rolnictwem. Są to m. in. wykazy szcegółowe użytkowników ziemi i podania o rozpisanie ziemi, sprawozdania z wykonania dostaw obowiązkowych i in. Zamykają zespół listy płac z lat 1937 z lat 1937 – 1954 (24 j.a.), które dotyczą nie tylko wielkości uposażeń członków Zarządu czy Gminnej Rady Narodowej, ale także kierowników bibliotek czy robotników zatrudnionych przy różnych pracach w gminie. Struktura zespołu: I. Okres lat 1912-1945 - Dział Ogólno-Organizacyjny - sygn. 1-19 - Dział Finansowo-Budżetowy - sygn. 20-36 - Dział Gospodarki Gminnej - sygn. 37-41 - Dział Administracyjny - sygn. 42-44 II. Okres PRL lata 1945-1954 - Dział I Organizacyjny - sygn. 45-85 - Dział II Administracyjny - sygn. 86-108 - Dział III Podatkowy - sygn. 109-149 - Dział IV Aprowizacji i Rolnictwa - sygn. 150-163 - Referat Ogólno-Administracyjny - sygn. 164-195 - Referat Finansowy - sygn. 196-220 - Referat Spraw Socjalnych i Kulturalnych - sygn. 221-223 - Referat Wojskowy - sygn. 224 - Referat Rolny - sygn. 225-242 - Listy Płacy z lat 1937-1954 - sygn. 243-266 Anzahl der Einheiten266
72/3942/0 Akta gminy Łyszkowice 1901-1954 0 0 erweitern
Akta gminy Łyszkowice z lat 1901 – 1954 należą do większych zespołów w grupie zespołów akt gmin byłego powiatu łowickiego. Chronologicznie najstarsze akta, o czym wyżej wspomniano, odnoszą się do okresu funkcjonowania w gminie systemu kancelarii rosyjskiej. Materiał poznawczy stanowią tu niemal wyłącznie księgi stałej ludności wsi gminy Łyszkowice, z których najwcześniejsze zaprowadzone zostały w języku rosyjskim w 1901 r., a kontynuowane były następnie w języku polskim aż do 1931 roku. Niemal połowa owych ksiąg, na co wskazuje skorowidz alfabetyczny, nie zachowała się (np. z zaprowadzonych na pewno 4 ksiąg ludności osady Łyszkowice, jest tylko jedna). Był to jeden z powodów, iż ksiąg ludności nie umieszczano na początku inwentarza, a znalazły się one w dziale administracyjnym tuż przed pochodzącymi z początków lat 30 –tych i prawie kompletnymi w zespole rejestrami mieszkańców z poszczególnych wsi w gminie Łyszkowice. Otwierają zespół akta dotyczące funkcjonowania organów ustrojowych gminy. Są to księgi z protokołami posiedzeń Zarządu z lat 1934 – 1939. Wobec braku protokołów z wcześniejszego okresu i ksiąg z uchwałami Rady Gminy Łyszkowice pozostają one jedynymi dokumentami pozwalającymi przyjrzeć się w całości kierunkom pracy samorządu gminnego przed wybuchem wojny. Dalsze akta z okresu międzywojennego dotyczą głównie spraw finansowych (budżety administracyjne, statuty podatków, księgi biercze danin) i związanych z gospodarką gminną (utrzymanie dróg, zaopatrzenie szkół, sprawy opieki społecznej i in.). Ogółem akt z lat 1918 – 1939 jest w zespole 83 j.a. (17%). Bardzo niewiele, bo tylko 16 j.a., zachowało się dokumentów z okresu okupacji niemieckiej. Połowę ich stanowią plany gospodarcze wsi, pozostałe zaś to księgi biercze i wykazy kontyngentowe. Największą grupę w zespole stanowią akta z okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej lat 1945 – 1954 (378 j.a., czyli 77% całego materiału aktowego). Akta te pozwalają na ogół dość dobrze zapoznać się z funkcjami i zakresem działania samorządu gminy Łyszkowice po wojnie, zwłaszcza w zakresie jego kompetencji uchwałodawczych, czemu służą liczne protokoły Rady i Prezydium oraz komisji gminnych. Zdecydowaną jednak przewagę w dokumentacji powojennej mają akta o charakterze gospodarczym, związane z obsługą rolnictwa. W większości są to dzienniki rozkładu podatków i rejestry ich poboru, spraw statystyki rolnej, świadczeń w naturze i.t.p. W dziale administracyjnym spotkać można dość ciekawe dane o stanie oświaty w gminie, m. in. rozbudowie szkół oraz o zmianach demograficznych (wykazy repatriantów, volksdeutschów). Zamykają zespół listy płac z lat 1945 – 1953 oraz dołączone w zasadzie już po zamknięciu inwentarza akta osobowe pracowników Zarządu i członków Gminnej Rady Narodowej (40 j.a.) Struktura zespołu: I. Okres lat 1901-1945 Dział Ogólnoorganizacyjny - sygn. 1-7 Dział Finansowo-Budżetowy - sygn. 8-28 Dział Gospodarki Gminnej - sygn. 29-56 Dział Administracyjny - sygn. 57-112 II. Akta Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 1945-1954 Dział Organizacyjny - sygn. 113-221 Dział Ogólno-Administracyjny - sygn. 222-287 Dział Podatkowy - sygn. 288-309 Dział Aprowizacji i Rolnictwa - sygn. 310-344 Referat Administracyjny - sygn. 345-394 Referat Finansowy - sygn. 395-424 Referat Rolny - sygn. 425-446 Listy płacy i akta osobowe - sygn. 447-484 Dopływy - sygn. 485-499 Anzahl der Einheiten499
72/3943/0 Akta gminy Nieborów 1897-1954 0 0 erweitern
W zespole akt gminy Nieborów zachowało się 16 ksiąg stałej ludności, które zapoczątkowane zostały jeszcze w okresie działania w gminie kancelarii rosyjskiej. Jest to- jak należy sądzić- pełny zestaw ksiąg ludności wsi i folwarków w gminie i w tym należy upatrywać ich znaczenie, bowiem do danych demograficznych tam zawartych, jak wynika z badań naukowych, trzeba odnosić się z dużą rezerwą. Działalność Rady i Zarządu Gminy Nieborów w okresie międzywojennym reprezentowana jest dość skromnie w materiale aktowym, bo w ilości około 40 j. a. /bez listy płac około 13 %/. Niestety nie zachowały się akta dokumentujące funkcjonowanie swych organów bezpośre4dnio po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 roku. Najstarsze materiały- Księga uchwał Rady Gminnej- pochodzą dopiero z 1929 roku. Nie ma jednak wśród nich ksiąg posiedzeń zarządu a dokumenty z poszczególnych działów i referatów są w zasadzie w stanie szczątkowym. Najwięcej jednostek stanowią z lat przed wybuchem II wojny światowej rejestry i księgi meldunkowe ludności w liczbie 19 j. a.. Dwukrotnie więcej w porównaniu z kresem międzywojennym jest w zespole akt z czasów okupacji hitlerowskiej /blisko 30 % całości zespołu/. Przeważają tu akta spraw finansowych i gospodarczych, takie jak: budżety i sprawozdania rachunkowe, księgi biercze danin i wymiary podatku gruntowego, kontyngentów i przymusowych dostaw żywności dla wojska. Prócz licznej dokumentacji ilustrującej politykę okupanta wobec wsi znalazło się tu także sporo materiałów statystycznych, np. wykazów powierzchni gospodarstw rolnych, spisów zwierząt hodowlanych i zakładów przemysłowych w gminie. Uzupełniaja okres wojny akta zgłoszeń policyjnych, wykazy strat i zniszczeń wojennych oraz spisy ludności z poszczególnych wsi, z których najciekawszy jest spis osób wysiedlonych po powstaniu warszawskim 1944 roku, a przebywających czasowo w Nieborowie. Akta gminy Nieborów z okresu powojennego lat 1945-1953 zawierają 161 j. a. i stanowią blisko połowę całego materiału dokumentacyjnego zespołu. Zachowane protokoły posiedzeń i uchwal Gminnej Rady Narodowej, księgi posiedzeń Zarządu, budżety i sprawozdania rachunkowe w pełni odzwierciedlają sytuację społeczno-gospodarczą gminy w pierwszych latach po wojnie. Szczególnie cenne dla charakterystyki owego okresu wydają się akta realizacji reformy rolnej, spraw odbudowy ze zniszczeń, oświaty i zdrowia. Dużą część akt stanowią teczki zawierające dane liczbowe o ludności, wykazy volksdeutschów i repatriantów oraz kopie zaświadczeń o zachowaniu się w czasie wojny. Najwięcej materiału źródłowego znajdzie jednak w aktach gminy historyk zajmujący się problemami gospodarczymi. Są tu bowiem liczne księgi podatkowe oraz obowiązkowych dostaw, wykazy gospodarstw z podaną powierzchnią gruntów, ilości zwierząt hodowlanych i rodzajami zasiewów. Zamykają zespół listy płac w ilości 12 j. a. z lat 1937-1951. Dotyczą one nie tylko wielkości uposażeń członków Zarządu Gminy czy GRN, ale też bibliotekarzy oraz woźnych szkół i przedszkoli. Struktura zawartości zespołu: I. Okres międzywojenny i okres okupacji hitlerowskiej 1929-1945 Dział Ogólno-Organizacyjny - sygn. 1-6 Dział Finansowo-Budżetowy - sygn. 7-44 Dział Gospodarki Gminnej - sygn. 45-78 Dział Administracyjny - sygn. 79-145 II. Okres PRL 1945-1954 Dział Organizacyjny - sygn. 146-195 Dział Administracyjny - sygn. 196-217 Dział Podatkowy - sygn. 218-234 Dział Rolnictwa - sygn. 235-248 Referat Ogólno-Administracyjny - sygn. 249-265 Referat Finansowy - sygn. 266-274 Referat Rolny - sygn. 275-294 Listy płacy - sygn. 295-306 Anzahl der Einheiten306
72/3944/0 Akta gminy Bąków z siedzibą w Zdunach 1929-1954 0 0 erweitern
Działalność samorządu gminnego w okresie międzywojennym przedstawia się w zespole akt gminy Bąków bardzo skromnie. Zasadniczo o pracy samorządu możemy tu dowiedzieć się na podstawie tylko dwóch pozycji: księgi uchwał Rady Gminnej i Zarządu Gminnego z lat 1932 – 1939. Pozostałe akta z powyższego okresu to przede wszystkim księgi kontroli ruchu ludności (osób przybywających i opuszczających gminę) oraz rejestry mieszkańców wsi (26 j.a.) z dwoma tomami skorowidzów. Uzupełniają ten okres w zespole 3 tomy rejestrów nieruchomości z terenu gminy. Jeszcze skromniejszy materiał w zespole stanowią akta z okresu okupacji hitlerowskiej. Jest ich zaledwie 6 j.a., przy czym połowa dotyczy exodusu ludności Warszawy po powstaniu warszawskim w 1944 r. (rejestry uchodźców i miejsca ich zakwaterowania). Zgodnie z wyjaśnieniami, które złożył Zarząd Gminy w pismach do Starostwa Powiatowego w Łowiczu po wojnie, szczątkowy stan zachowania akt gminnych sprzed 1945 r. wynikał z faktu zniszczenia ich przez okupacyjne władze III Rzeszy. Akta gminy Bąków z siedzibą w Zdunach z okresu powojennego lat 1945 – 1954 zawierają 340 j.a. i stanowią 88% całej spuścizny aktowej zespołu. Początki kształtowania się nowej władzy na terenie gminy po II wojnie światowej ukazują przede wszystkim w zespole księgi uchwał Prezydium i Rady Gminnej Gminy Bąków, Zarządu Gminnego i różnych komisji. Protokoły posiedzeń, uchwały i zarządzenia komisji radzieckich, budżety i sprawozdania dość dokładnie informują, jak wyglądała sytuacja społeczno-gospodarcza w gminie w pierwszych latach po zakończeniu wojny. Sporo cennych danych dotyczących funkcjonowania instytucji i przedsiębiorstw gminnych zawierają także protokoły kontroli komisji społecznych i tzw. lustracji. Pokazują one wiele problemów, z którymi borykała się nowa władza terenowa, odnoszących się m. in. do spraw realizacji reformy rolnej, odbudowy ze zniszczeń wojennych, oświaty, zdrowia i bezpieczeństwa. Szczególnie dużo występuje w aktach zespołu materiału statystycznego, np. pomiaru użytków rolnych, stanu pogłowia zwierząt hodowlanych, ale też rejestru obcokrajowców i wysiedlonych. Nie mniej znajdziemy w aktach ważnych informacji o przebiegu działań wojennych, zmian w nazewnictwie i granicach sołectw. Interesujące wydają się też akta związane ze świadczoną przez mieszkańców gminy pomocą na odbudowę stolicy czy grabownictwem wojennym, m.in. powstaniem cmentarza żołnierzy polskich walczących we wrześniu 1939 r. w Zdunach (sygn. 206-208). Prócz dość bogatych w materiał badawczy grupy akt ujmujących sprawy rolnictwa, w zespole znalazły się też akta osobowe pracowników Zarządu Gminnego i pokaźna liczba teczek referatu budżetowego. W aktach z późniejszego okresu, powstałych po 1950 r. zwracają głównie uwagę problemy administracyjne. Śledząc treść protokołów powoływanych często doraźnie komisji, można np. wywnioskować, że ich rola była zupełnie iluzoryczna. Działając bez planu pracy i regulaminu czynności nie miały żadnego wpływu na prezydium Rady, a ich wnioski nie były wcale respektowane. Osobną grupę akt, jednocześnie zamykającą zespół są listy płac za lata 1945 – 1954, które dotyczą nie tylko pracowników gminnych, ale również sołtysów czy robotników zatrudnionych do prac doraźnych w gminie. Pomimo, że jest ich 25 j.a., to zwraca uwagę fakt, iż są w wielu wypadkach niekompletne. Anzahl der Einheiten387
72/3945/0 Zbiory rodziny Pawłyszko z Łowicza 1862, 1898-1965 0 0 erweitern
Zbiór obejmuje materiały odnoszące się do: Leona, Feliksa i Walerii Pawłyszko oraz Ireny z Wiśniewskich Pawłyszko, żony Feliksa. Na zbiór składa się: Świadectwa pracy nauczycielskiej Walerii Pawłyszko, w tym: pisma Warszawskiej Dyrekcji Naukowej i Kuratorium Warszawskiego Okręgu Szkolnego, fotografie szkolne, klepsydra o śmierci i pogrzebie - sygn. 2 - 3, 7 i 16. Dokumenty Ireny z Wiśniewskich Pawłyszko, ż. Feliksa, w tym kopie pism dowódców WP o jej udziale w walkach o niepodległość Polski, w tym służby jako sanitariuszka przy Brygadzie Strzelców Polskich w latach 1915 - 1918, fotografie - sygn. 5 - 6, 8 - 11, 22 i 24. Dokumenty Leona i Feliksa Pawłyszko, w tym świadectwa szkolne, zaświadczenia o ukończeniu kursów buchalteryjnych, udziale w tajnym nauczaniu, fotografie - sygn. 1, 4 - 5, 19 -21. Zbiory biblioteczne: rocznik tygodnika politycznego, społecznego i literackiego "Prawda", nr 1 - 52, Warszawa 1912 r. (sygn. 27) i egzemplarz „Śpiewów Historycznych” Juliana Ursyna Niemcewicza, wyd. w Petersburgu w 1862 r. (sygn. 28). Anzahl der Einheiten28
72/3946/0 Wybory do Sejmu i Senatu w powiecie łowickim 1919, 1922, 1928, 1930, 1935, 1938 0 0 erweitern
Wybory do Sejmu Ustawodawczego w 1919 r.: obwieszczenia wyborcze, listy wyborców z gminy Jeziorko z siedzibą w Chąśnie, korespondencja Komisji Gminnej w Jeziorku z Główną Komisją Wyborczą (sygn. 1). Wybory do Sejmu i Senatu w 1922 r.: spisy wyborców z gmin: Bielawy, Bolimów, Dąbkowice, Jeziorko, Kocierzew, obwieszczenia, zasady ordynacji (sygn. 2-11). Wybory do Sejmu i Senatu w 1928 r.: spisy wyborców z Łowicza i gmin: Bielawy, Bolimów i Dąbkowice (sygn. 12-18). Wybory do Sejmu i Senatu w 1930 r.: spisy wyborców z Łowicza i gmin: Bolimów, Dąbkowice, Jeziorko i Kompina, protokoły komisji z Łowicza, obwieszczenia, wykazy pełnomocników oraz członków komisji obwodowej w Kompinie (sygn. 19-49). Wybory do Sejmu i Senatu w 1935 r.: spisy wyborców z Łowicza i gminy Kompina oraz wsi: Jamno, Bocheń, Parma, Domaniewice, Skaratki, Łaguszew, Kocierzew, Przemysłów, Chąśno, Bobrowa, Łyszkowice, Pszczonów i Stachlew, obwieszczenia, wykazy członków komisji obwodowych z Łowicza i gminy Kompina (sygn. 50-72). Wybory do Sejmu i Senatu w 1938 r.: spisy wyborców z Łowicza oraz wsi: Domaniewice, Chąśno, Łaguszew, Kocierzew, Blich, Bednary i Kompina, obwieszczenia, składy członków komisji obwodowych w gminie: Łyszkowice, Jeziorko i Dąbkowice (sygn. 73-90). Anzahl der Einheiten90
72/3947/0 Gminna Kasa Pożyczkowo-Oszczędnościowa w Bielawach 1897-1939 0 0 erweitern
Gminna Kasa Pożyczkowo-Oszczędnościowa w Bielawach W zespole zachowały się aż 4 księgi uchwał zebrań towarzystw włościańskich z lat 1897-1921, działających na terenie gminy Bielawy i noszących nazwy: Waliszew, Szymanowice, Biesiekiery i Helin. Mają one formę ksiąg-druków urzędowych, zawierających na początku fragment ustawy Banku Włościańskiego z 1895 roku, datę zatwierdzenia towarzystwa przez władze i spis jego członków. Dalej zaś zapisy uchwał o spłatach kredytu w Banku, przyjęciu lub skreśleniu danego członka bądź też informujące o zawarciu aktu notarialnego na kupno ziemi. Uchwały sporządzono we wszystkich księgach w języku rosyjskim; tylko w dwóch przypadkach ksiąg, po 1914 roku, mamy zapisy po polsku. Pozostałe archiwalia odnoszą się już tylko do kasy gminnej. Są to: dwie księgi rejestrujące członków kasy i stan ich wkładów oszczędnościowych z lat z lat 1904-1921 oraz dwa poszyty, które zawierają m. in. sprawozdania kasowe dla Wydziału Powiatowego za lata 1920 i 1922, korespondencję z Urzędem Ziemskim i wykazy członków. Dalszych 6 jednostek to pozostałość aktowa po kasie gminnej w Bielawach, działającej od 1928 roku. Są tam m. in. protokoły zgromadzenia gminnego o założeniu kasy, regulamin pracy jej zarządu oraz księga protokołów posiedzeń z lat 1928-1939. Z dokumentacji rachunkowej jest tylko jedna księga pożyczek i budżet na 1939 rok, resztę stanowi korespondencja z członkami kasy, podania i kwestionariusze osobowe, wykazy wierzytelności i inne. Anzahl der Einheiten14
72/3948/0 Cesarsko-Niemiecki Sąd Okręgowy w Łowiczu 1915-1918 [1919] 0 0 erweitern
Rejestr spraw opiekuńczych i spadkowych 1915-1918 [1919] - sygn. 1, akta spraw karnych, m.in. o kradzież, kradzież z włamaniem, wymuszenie, obelgę słowną, krzywoprzysięstwo (sygn. 2-45) Anzahl der Einheiten45
Zeige 3.541 bis 3.600 von 3.935 Einträgen.