Starostwo Powiatowe w Brzozowie

Sygnatura
56/793/0
Liczba serii
20
Liczba skanów
781

Zawartość:

Referat Ogólny, 1944-1950, sygn. 1-23 - sprawy organizacyjne Starostwa, protokoły z konferencji szkoleniowych urzędników Starostwa, zarządzenia Starosty, sprawozdania referatów Starostwa, księgi telefonogramów, okolicznościowe referaty o stosunkach międzynarodowych przed zakończeniem II wojny światowej, protokoły z posiedzeń plenarnych PRN w Brzozowie, z posiedzeń międzypartyjnych i Prezydium PRN w Brzozowie, protokoły z konferencji z przedstawicielami urzędów niezespolonych powiatu brzozowskiego, sprawy akcji społecznych kierowanych i popieranych przez Starostę oraz stosunek do organizacji społecznych, zjazdy starościńskie, sprawozdania Starosty z działalności referatów, akta dotyczące zabezpieczenia mienia społecznego, załatwienie spraw spornych, ankieta dotycząca całokształtu gospodarki Starostwa, instrukcje i okólniki władz zwierzchnich,wewnętrzna organizacja Starostwa i zasady urzędowania, organizacja biurowości oraz ogólny nadzór nad czynnościami biurowymi Starostwa, nadzór nad urzędowaniem podległych, urzędów i organów, wykazy gmin i gromad powiatu brzozowskiego, opisy i charakterystyka gmin, pomoc dla pogorzelców, danina narodowa, materiały statystyczne, instrukcje Ministerstwa Skarbu o sposobie likwidacji i zaległości w daninie narodowej, protokoły z posiedzenia Powiatowej Komisji Akcji Żniwno-Omłotowej, ankieta o stanie biblioteki urzędowej Starostwa; Referat Administracyjny, 1944-1950, sygn. 24-87 - wybory do rad gromadzkich, wybory wójtów, ławników i sołtysów, ustalenie granic gmin, sprawy porządku publicznego w miastach i wsiach, organizacja MRN, opinie o wójtach, zabezpieczenie mienia ludności ukraińskiej ewakuowanej do ZSRR, wydzielenie gruntów na potrzeby szkolne, nadużycia dokonywane przez wojska Armii Czerwonej, sprawy uchodźców ze Wschodu, sprawozdania z działalności Referatu, budżety: administracyjny, przedsiębiorstwa elektrycznego, rzeźni miejskiej, targowiska miejskiego, robót drogowych, gminy Grabownicy, roczne sprawozdania rachunkowe PRN w Brzozowie, gminy Nozdrzec, z wykonania budżetu przedsiębiorstwa Rzeźni Miejskiej i elektrycznego, protokoły sesji wójtów i sołtysów, ewidencja członków zarządów gminnych, sprawy obywatelstwa, zarządzenia władz zwierzchnich, poświadczenia obywatelstwa, rejestracja ludności cygańskiej, instrukcje i okólniki w sprawach samorządowych, organizacja Powiatowych, Miejskich, Gminnych Rad Narodowych i Prezydiów, wykazy wójtów i sołtysów pow. brzozowskiego, granice powiatu, gmin i gromad, wykazy spółdzielni, statuty i ankiety spółdzielni, Banku Spółdzielczego, Kasy Stefczyka, spis powierzchni użytków, zasiewów oraz zwierząt gospodarskich, wykaz gmin, gromad i stanu zaludnienia, sprawozdania z działalności spółdzielń, wniosek o przeniesienie siedziby z gminy Haczów do Trześniowa, sprawy dotyczące wyrębu w lasach gromadzkich oraz ochrony lasów przed dewastacją, wykaz zbiorowych grobów ofiar zbrodni niemieckich na terenie powiatu, nabywanie nieruchomości w pasie granicznym, wykaz gmin i gromad, ich powierzchni, ilości domów, ustalenie granic obwodów leśnych, sprawy drogowe, budowlane, plan sytuacyjny i spis techniczny gazociągu Strachocina-Iwonicz, plan cmentarza parafii rzymskokatolickiej w Ulanicy, zestawienie statystyczne planów ogólnych zbiorów, ochrona zwierzostanu, lasów, zwalczanie przestępstw łowieckich, obwody łowieckie, karty łowieckie, instrukcje i okólniki dotyczące spraw wodnych, rejestracja fachowców torfowych, naprawa urządzeń melioracyjnych, wykaz przedsiębiorstw wodnych na terenie powiatu, instrukcje i okólniki dotyczące ochrony rybostanu, ewidencji obwodów rybackich, sprawy pojazdów mechanicznych, kierowców pojazdów mechanicznych i kart rowerowych, uznawanie repatriantów za obywateli polskich, pozbawianie obywatelstwa, przynależność gminna, nadanie i zmiana nazwisk, spis ludności, odmowne załatwienie wizy wyjazdowej, sprawozdania z lustracji Biur Ewidencji Ludności, przekazania ksiąg metrykalnych przez osoby duchowne Urzędowi Stanu Cywilnego, sprawozdania z działalności związków i organizacji społeczno-politycznych; Referat Społeczno-Polityczny, 1944-1950, sygn. 88-190 - sprawozdania z działalności i raporty sytuacyjne Powiatowej Komendy MO w Brzozowie, sprawozdania sytuacyjne Starosty, wykazy mniejszości narodowej Ukraińców z gmin i gromad powiatu brzozowskiego, stowarzyszenia i związki, zgromadzenia i zjazdy, aresztowania i dochodzenia w sprawie popełnionych zbrodni i przestępstw, akta dotyczące cudzoziemców, sprawy meldunkowe, spis ludności, zmiana wyznania, zarządzenia Starosty, zdawanie broni i przedmiotów wojskowych, pozwolenia na posiadanie broni, reorganizacje Urzędów Stanu Cywilnego, walka z alkoholizmem, sprawozdania okresowe z działalności Referatu, meldunki Komendy Powiatowej MO Referatu Śledczego w Brzozowie, spis gmin i gromad na terenie powiatu brzozowskiego, wykazy stowarzyszeń, kontrola prasy, sytuacyjne meldunki dzienne Starosty ze ze stanu bezpieczeństwa w powiecie, spis cudzoziemców na terenie pow., akta dotyczące podziału gruntów pocerkiewnych, wykaz prywatnych przedsiębiorstw hurtowych na terenie powiatu, zarządzenie dotyczące rejestracji ludności cygańskiej, protokół w sprawie nadziału gruntów pocerkiewnych w Izdebkach i Warze, sprawy stronnictw politycznych, akta dotyczące głosowania ludowego, przygotowania wyborów, zabezpieczenia mienia poukraińskiego, wykaz grobów wojennych żołnierzy polskich i Armii Radzieckiej na terenie powiatu, wykazy repatriantów, obywateli polskich z armii poza granicami kraju, wykazy poszkodowanych w związku ze szkodami powodziowymi, sprawy ewakuacji Ukraińców i mienia pozostawionego, ewidencja organów samorządowych z punktu widzenia politycznego, ruch wyznaniowy, sprawy przestępczości politycznej dotyczące dr Józefa Morixbeuera kierownika pododdziału Powierniczego Oddziału Gospodarczego Gubernatora Dystryktu Krakowskiego, gminy wyznaniowe żydowskie, wykazy partii politycznych na terenie powiatu brzozowskiego, związki zawodowe, spółdzielnie, świadectwa moralności, opinie negatywne o lojalności wobec narodu i Państwa Polskiego, klęski żywiołowe, prośby o wydanie zaświadczenia przesiedleńczego, środki komunikacyjne łączności i radiostacje, zawiadomienia o wiecu protestacyjnym, spis mogił żołnierzy radzieckich na terenie powiatu, wykazy ksiąg i parafii, zakonów, przedsiębiorstw będących własnością kleru, badanie zbrodni niemieckich w Polsce, wykazy polskich reemigrantów z Niemiec, widowiska teatralne, kinematograficzne, paszporty zagraniczne, warty nocne, sprawy uporządkowania grobów żołnierzy radzieckich, ewidencja grobów obywateli czechosłowackich i belgijskich, sprawy pożarowe, sprawozdania statystyczne i opisowe z akcji przesiedleńczej na ziemie odzyskane, z przebiegu ewakuacji ludności ukraińskiej z powiatu brzozowskiego, spis liczbowy ludności, ilość Polaków i Ukraińców w gromadach, ewidencja osób duchownych i Urzędów Stanu Cywilnego na terenie powiatu, ustanowienie urzędników powyższych urzędów, prośby o zezwolenia na przejście z obrządku greckokatolickiego na rzymskokatolicki, korespondencja w sprawie przyjęcia cerkwi greckokatolickiej w Jabłonicy Krzemiennej przez kościół rzymskokatolicki, sprawy obywatelstwa i stanu cywilnego dotyczące przekazania ksiąg metrykalnych i akt cerkiewnych greckokatolickich urzędów parafialnych, sprawozdania z organizacji Urzędów Stanu Cywilnego w gminach, prośby o świadectwa przynależności do gminy, nadanie i zmiana nazwiska, przyznanie obywatelstwa amerykańskiego, stwierdzenie obywatelstwa polskiego, stwierdzenie, że obywatel obcego państwa nie nabył obywatelstwa polskiego, informacja o wywiezieniu ludności żydowskiej z Brzozowa przez okupanta; Referat Aprowizacyjno-Handlowo-Spółdzielczy, 1944-1945, sygn. 191-211 - instrukcje i okólniki władz zwierzchnich, sprawy nakładania na gminy wiejskie, miejskie, majątki ziemskie kontyngentu odnośnie obowiązkowych dostaw zboża, paszy, bydła itp., gospodarka owocami i warzywami, ustalenie ceny za wypiek dla Wojska Polskiego i Armii Czerwonej, sprawozdania opisowe z działalności Referatu, rozprowadzonych kart żywnościowych, zapotrzebowania w artykuły żywnościowe dla ludności nierolniczej, stołówki pracownicze i ich zaopatrzenie, protokoły z kontroli, zalecenia i sprawozdania, sprawozdanie i raporty miesięczne mleczarń, spis krów wg. ilości z gminy Domaradz, Dydnia oraz Brzozowa, plan dostaw żywca dla Armii Czerwonej, zestawienia obowiązkowych dostaw oraz rozliczenia; Referat Aprowizacyjno-Handlowy, 1945-1949, sygn. 212-225 - instrukcje i okólniki władz zwierzchnich w sprawie stołówek, pomocy zimowej, zestawienia zwolnień na zboże chlebowe, instrukcja Ministerstwa Aprowizacji i Handlu dotycząca rozdziału kart zaopatrzenia, akcji magazynowania lodu, protokoły Komisji Badania Cen, sprawozdania z odsypów młyńskich, sprawozdania powiatowego kontrolera młynów, kontrolera przemysłu spożywczego, wykaz olejarni, pogłowia zwierząt, walka z lichwą i spekulacją wojenną, sprawozdania z obrotu zwierzętami w powiecie, kalkulacje towarów z przydziałów UNRRA, protokoły z kontroli piekarń oraz z lustracji młynów, sieć zakładów mleczarskich położonych na terenie powiatu, sprawozdania miesięczne z produkcji i rozprowadzania mleka i jego przetworów; Referat Aprowizacji, 1946-1948, sygn. 226 - zestawienie kart zaopatrzenia; Referat Przemysłowo-Handlowy, 1944-1949, sygn. 227-240 - instrukcje i okólniki władz zwierzchnich dotyczące zabezpieczenia zapasów paliw, tartaków i przemysłu drzewnego, rejestracji zakładów przemysłowych, akta dotyczące zaopatrzenia ludności w węgiel, drzewo, opał, naftę i inne artykuły przemysłowe pierwszej potrzeby i korespondencja dotycząca przydziału, podania o wydanie zezwoleń na prowadzenie handlu i rzemiosła, wykazy zakładów czynnych i nieczynnych, opisy tartaków, spisy młynów i kaszarni, sprawozdania opisowe Referatu ze stanu przemysłu i handlu w powiecie, wykazy imienne rzemieślników zarejestrowanych i niezarejestrowanych, informacja Referatu o stanie chałupnictwa na terenie powiatu, ogłoszenia cen detalicznych i hurtowych artykułów spożywczych pierwszej potrzeby, protokół lustracji Referatu, wykaz rozlewni piwa, młynów wodnych, wykaz przedsiębiorstw przemysłowych, zarządzenie Wojewody dotyczące rozwiązania cechów rzemieślniczych, statut cechu szewców i cholewkarzy, kowali, wykaz teczek rzeczowych Referatu; Referat Przemysłu, [1939], 1945-1950, sygn. 241-263 - rejestr cechów rzemieślniczych, miesięczne sprawozdania z działalności Referatu, sprawozdania o stanie zatrudnienia w warsztatach i zakładach przemysłowych, protokoły z kontroli technicznej w warsztatach oraz w zakładach przemysłowych, plany produkcji i sprawozdania zakładów przemysłowych, instrukcja w sprawie płac robotników zatrudnionych w przemyśle, zarządzenia i okólniki władz zwierzchnich, kontrola uprawnień przemysłowych, protokoły MO z przeprowadzonych przesłuchań w sprawie nie posiadania kart rzemieślniczych, wykazy wydanych uprawnień przemysłowych i kart rzemieślniczych, zwalczanie nielegalnego rzemiosła, rozwój chałupnictwa w Polsce, jego znaczenie gospodarczo-społeczne, sprawy dotyczące uruchomienia zakładu wulkanizacyjnego w Dynowie oraz mleczarni w Starej Wsi; Referat Karno-Administracyjny, 1944-1950 [1951], sygn. 264-284 - wykaz kar administracyjnych oraz ukaranych na podstawie Dekretu z dnia 25 X 1944 roku, rejestry spraw karnych, skorowidze spraw karnych, wykazy ruchu spraw i czynności Referatu, protokoły rozpraw karno-administracyjnych; Referat Opieki Społecznej, 1944-1950, sygn. 285-309 - okólniki i zarządzenia władz nadrzędnych dotyczące ewidencji zakładów opieki społecznej, pomocy uchodźcom i repatriantom, dzieciom kalekim i sierotom, zarządzenia własne Referatu, sprawy organizacyjne Referatu, sprawozdania z działalności Punktów Opieki nad Matką i Dzieckiem, z działalności Powiatowego i Gminnych Komitetów Opieki Społecznej, kwestionariusze dotyczące fundacji Marianny z Kołłątajów Sikorskiej, Józefy Jaklińskiej, Pawła Tyszkowskiego: nazwa, siedziba, cel, zarząd, majątek, opis działalności fundacji, imienne wykazy repatriantów z obozów hitlerowskich i Polaków powracających z Niemiec sporządzone przez Gminne Komitety Opieki Społecznej, wykazy grobów wojennych na terenach gmin, miesięczne sprawozdania opisowe z działalności Referatu, wykazy zakładów opieki społecznej, osób powracających z obozów hitlerowskich, statystyczne sprawozdania roczne Kuchni Ludowych z działalności, rejestracja inwalidów wojennych oraz wdów i sierot, imienne i statystyczne wykazy osób wysiedlonych ze wschodu, osiedlonych na terenie powiatu sanockiego, wykazy rodzin, których członkowie zostali zamordowani przez Niemców i Ukraińców, protokoły przejęcia i zbiorcze wykazy rozdziału darów UNRRA na terenie powiatu, wykazy rodzin pogorzelców; Referat Sanitarny, 1947-1949, sygn. 310-328 - lekarze, dentyści, felczerzy, położne, farmaceuci, masażyści, itp., zakłady lecznicze (sprawozdawczość ,kosztorysy i plany dotyczące budowy szpitala PCK w Brzozowie), uzdrowiska i letniska (instrukcja w sprawie bezpłatnego leczenia chłopów w uzdrowiskach państwowych, informacja na temat Brzozowa - Zdroju), stan sanitarny miast, osiedli, higiena targów, kwestionariusze o studniach znajdujących się na terenie Brzozowa i Dynowa, wykaz zapotrzebowania w wodę oraz zakładów kąpielowych, apteki, składy apteczne, wytwórnie środków aptecznych, wód mineralnych, higiena przemysłowa, kolejowa i pracy, wykazy zgonów niemowląt, sprawozdania z opieki lekarsko-higienicznej na placówkach wczasów letnich dla dzieci i młodzieży, nadzór nad artykułami żywności i przedmiotami użytku, tygodniowe wykazy zachorowań i zgonów na choroby zakaźne, pisma dotyczące akcji dezynfekcyjnej, walka z gruźlicą, jaglicą i alkoholizmem, z nierządem i chorobami wenerycznymi, cmentarz, ekshumacja i przewóz zwłok, instrukcja o przeprowadzeniu poboru młodzieży żeńskiej do Powszechnej Organizacji "Służba Polsce", kwartalne i półroczne sprawozdania lekarza powiatowego, preliminarze, zarządzenia własne, plany inwestycji, sprawozdania, plan gospodarczy, zapotrzebowanie na pojazdy mechaniczne i sprzęt; Referat Budownictwa, 1944-1946, sygn. 329-336 - wykazy zabudowań zniszczonych względnie uszkodzonych w czasie działań wojennych z terenu miasta Brzozowa i gmin: Domaradz, Dydnia, Dynów, Grabownica, Haczów, Nozdrzec i Przysietnica, sprawozdania architekta powiatowego, wykaz grobów i cmentarzy wojennych na terenie powiatu, budowa i remont budynków samorządowych, odbudowa, rozbudowa i budowa osiedli miast i wsi, ewidencja grobów osób poległych w czasie wojny od 1939-1945, miesięczne sprawozdania finansowe dla miast i wsi zniszczonych działaniami wojennymi; Referat Odbudowy, 1945-1949, sygn. 337-358 - przepisy i zarządzenia ogólne władz zwierzchnich dotyczące dodatkowych wniosków do planu inwestycyjnego, instrukcja do sprawozdań o stanie zatrudnienia w Państwowym Przedsiębiorstwie Budowlanym, ewidencja uprawnień budowlanych, nadzór techniczny nad zakładami i urządzeniami użyteczności publicznej, plany inwestycyjne, kosztorysy uzupełnione i zatwierdzone Szkoły Żeńskiej i Męskiej w Brzozowie, Liceum Pedagogicznego i Internatu w Brzozowie, Szkół Powszechnych w Trześniowie, Przysietnicy, Turzem Polu, Dynowie, Grabownicy, Szpitala PCK w Brzozowie i Ośrodka Zdrowia w Dynowie, sprawozdania miesięczne i kwartalne Referatu Odbudowy, sprawozdania Referatu Budownictwa Mieszkaniowego i Gospodarki Mieszkaniowej na terenie powiatu, dział nadzoru policyjno-budowlanego, urządzeń użyteczności publicznej, Odbudowy Zagród Wiejskich, inwentaryzacja nieruchomości państwowych, sprawozdania finansowe dotyczące oszczędności i wykorzystanych kredytów, wykaz zniszczeń na terenach gmin wiejskich powiatu brzozowskiego, ewidencja starych i nowych cmentarzy wojennych, wykazy grobów żołnierzy z II wojny światowej, opieka nad grobami i cmentarzami, instrukcje i zarządzenia władz nadrzędnych; Referat Powierniczy, 1944-1945, sygn. 359-360 - zarządzenia władz nadrzędnych, zniszczenia wojenne i przydział drewna na odbudowę; Referat Odszkodowań Wojennych, 1944-1947, sygn. 361-425 - zestawienia szkód wojennych z referatu osób poszkodowanych powiatu brzozowskiego, miast i gmin: Brzozowa, Domaradza, Dydni, Grabownicy, Haczowa, Nozdrzca, Przysietnicy, wnioski o ustalenie szkód i odszkodowanie wojenne z terenu miasta Brzozowa, gminy Grabownica (gromady: Grabownica, Grabówka, Górki, Humniska, Niebocko, Turzepole), kwestionariusze dotyczące rejestracji szkód wojennych; Referat Kultury i Sztuki, 1944-1949, sygn. 426-436 - plany pracy i sprawozdania z działalności Referatu Ochrony i Rejestracji Zabytków, preliminarze budżetowe, sprawozdania z działalności Referatu Kultury i Sztuki, teatry i chóry, szkolnictwo artystyczne, wykazy bibliotek i czytelni, muzea i ochrona zabytków, organizowanie imprez na cele pomocy zimowej, opieka nad talentami, gospodarka finansowa w zakresie kultury, wykaz zabytków znajdujących się na terenie powiatowych zespołów artystycznych, sprawa datków na pomnik Mickiewicza; Powiatowy Inspektor Kultury Fizycznej, 1948-1949, sygn. 437-441 - miesięczne plany pracy Powiatowego Inspektora Kultury Fizycznej, sprawozdania z działalności Powiatowego Inspektoratu, protokoły z zebrań w sprawie utworzenia Komitetu Społecznego Marszów Jesiennych, protokoły z marszów i biegów, ewidencja imprez sportowych, sekcja pływacka; Referat Świadczeń Rzeczowych, 1945-1948, sygn. 442-460 - sprawy organizacyjne Referatu, plany pracy dotyczące realizacji świadczeń rzeczowych i sprawozdania z czynności Referatu, sprawozdania Referatu z wykonania obowiązkowych dostaw ziemiopłodów, strączkowych, oleistych, włóknistych, obowiązkowe dostawy żywca, imienne wykazy posiadaczy bydła rogatego, trzody chlewnej i owiec, obowiązkowe dostawy mleka, egzekucja świadczeń, wykazy i zestawienia zaległych świadczeń rzeczowych, wykazy imienne poszkodowanych oraz zbiorcze z poszczególnych gmin, w związku z przemarszami Armii Radzieckiej, wykaz spraw spowodowanych gradobiciem w gminie Nozdrzec, szkody wojenne i elementarne; Powiatowy Inspektorat Oświaty Rolniczej, 1947-1950, sygn. 461-488 - organizacja średnich szkół oraz Przysposobienia Rolniczego, sprawozdawczość i statystyka, wykazy ilościowe zespołów uczniów szkół Przysposobienia Rolniczego, program nauki w rocznej szkole rolniczej oraz gminnej szkole rolniczej męskiej, protokoły z konferencji odpraw szkoleniowych nauczycieli i instruktorów szkół rolniczych, sprawozdania z inspekcji ośrodków szkoleniowych i gospodarczych szkół oraz zalecenia poinspekcyjne, plany pracy i sprawozdania opisowe Powiatowego Inspektoratu Oświaty Rolniczej w Brzozowie, plany pracy szkół Przysposobienia Rolniczego w powiecie, sprawozdania miesięczne opisowe średnich i gminnych szkół rolniczych, plany gospodarcze szkół rolniczych powiatu brzozowskiego w zakresie produkcji rolnej oraz sprawozdanie z akcji siewnej, preliminarze budżetowe szkół, gospodarstw, internatów, Szkół Rolniczych oraz Ośrodków Oświaty Rolniczej, raporty inwestycyjne; Referat Rolnictwa i Reform Rolnych, 1949, sygn. 489-490 - spis powierzchni użytków oraz zasiewów, spis powierzchni warzyw oraz liczby drzew i krzewów owocowych, statystyka jesienna pszczelarzy.

Dzieje twórcy:

Miasto Brzozów wraz z częścią okolicznych wiosek wyzwolone zostało w nocy z dnia 2 na 3 sierpnia 1944 roku. Kilka dni później oswobodzony został cały powiat. Starostwo brzozowskie działalność swoją rozpoczęło przed 1 IX 1944 roku. Pierwszym starostą był inż. Marian Trawiński pracownik Kopalni Nafty w Grabownicy. Starostwo Powiatowe w Brzozowie organizacje swoją oparło o przepisy Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej, z dnia 19 stycznia 1928 roku jak i dekret Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 21 sierpnia 1944 roku, o trybie powołania władz administracji ogólnej. Zachowane akta z 1944 roku nie pozwalały na odtworzenie struktury organizacyjnej urzędu. Dopiero rozporządzenie Wojewody Rzeszowskiego z 1945 roku ujednoliciło organizację Starostw Powiatowych. W rozporządzeniu tym ogłoszono Tymczasowy Statut Organizacyjny Starostw Województwa Rzeszowskiego wraz ze szczególnym zakresem czynności. Statut wprowadził następującą strukturę organizacyjną Starostw; Referat Ogólny, Referat Administracyjny, Referat Społeczno-Polityczny, Referat Wojskowy, Referat Aprowizacyjny, Handlu i Spółdzielczości, Referat Przemysłowy, Referat Karno-Administracyjny, Referat Opieki Społecznej, Referat Sanitarny, Referat Weterynaryjny, Referat Powierniczy, Referat Inwalidów Wojennych, Referat Kultury i Sztuki. Zarządzeniem Wojewody Rzeszowskiego z dnia 10 sierpnia 1945 roku wprowadzono zmiany w statucie organizacyjnym Starostwa przez utworzenie Referatu pomiarów, z dnia 20 sierpnia 1945 roku utworzono Referat Budownictwa, 24 listopada 1945 roku utworzono Referat Odszkodowań Wojennych. Przejął on agendy szkód wojennych z byłego referatu Powierniczego i Szkód Wojennych. 1 stycznia 1947 roku utworzono Referat Motoryzacyjny. Zarządzeniem Wojewody Rzeszowskiego, z dnia 15 stycznia 1947 roku wprowadzono zmiany w zakresie czynności Referatu Administracyjnego i Społeczno-Politycznego przez wydzielenie spraw wyznaniowych, spraw obywatelstwa, stanu cywilnego i ewidencji ludności przydzielając je do Referatu Administracyjnego. Kolejne zmiany wprowadzono w dniu 1 lipca 1947 roku przeprowadzono reorganizacje Referatu Przemysłowego, który przejął agendy handlu z dotychczasowego Referatu Aprowizacyjno-Handlowego dotyczące spraw administracji handlowej, obrotów ziemiopłodami i produktami zwierzęcymi oraz artykułami przemysłowymi. Referat ten został zorganizowany jako Referat Przemysłowo-Handlowy. 15 sierpnia 1947 roku powołano Referat Aprowizacji i oddano mu sprawy odpowiadające oddziałom w Wydziale Aprowizacji Urzędu Wojewódzkiego. Zarządzeniem z dnia 1 września 1947 roku uległa zmianie nazwa dotychczasowego Referatu Odbudowy na Referat Odbudowy - Powiatowe Biuro Odbudowy. Zmiana ta nastąpiła wskutek połączenia z Referatem Odbudowy Powiatowych Architektów. Kolejne referaty utworzono dnia 1 września 1947 roku - referaty samochodowe w Rzeszowie i Krośnie, Sprawy dotyczące tego zagadnienia załatwiał ze Starostwa Powiatowego Brzozowskiego Referat Samochodowy w Krośnie. W 1947 roku wprowadzono ustalenie szczegółowego podziału czynności dla działu służby Ministerstwa Administracji Publicznej, a to Referatu Ogólnego, Społeczno-Politycznego, Administracyjnego, Karno-Administracyjnego i Wojskowego. 15 grudnia 1947 roku ustalono szczegółowy podział czynności i rzeczowy podział akt dla Referatu Pomiarów. Zarządzeniem z dnia 1 maja 1948 roku przeprowadzono reorganizację referatów budżetowo-gospodarczych. 1 maja 1948 roku przeprowadzono reorganizację referatów kultury i sztuki, to znaczy zlikwidowano w niektórych powiatach referaty kultury i sztuki, a na ich miejsce utworzono referaty obejmujące kilka powiatów. Referat Kultury i Sztuki Starostwa Powiatowego Brzozowskiego nie uległ likwidacji. Zarządzeniem z dnia 1 lutego 1949 roku zlikwidowano dotychczasowe referaty kultury i sztuki, a na ich miejsce utworzono powiatowe referaty kultury i sztuki (między innymi również w Krośnie). Sprawy wchodzące w zakres powiatowego referatu kultury i sztuki z terenu działania Starostwa Powiatowego Brzozowskiego były załatwiane przez Powiatowy Referat w Krośnie. 1 marca 1949 roku przeprowadzono reorganizację Referatu Ruchu Drogowego. Ponadto zarządzeniem, z dnia 25 lipca 1949 roku przeprowadzono reorganizację Referatu Odbudowy. Dotychczasowe referaty odbudowy otrzymują nazwę referatów budownictwa. 1 sierpnia 1949 roku wprowadzono szczegółowy podział czynności oraz rzeczowy podział akt dla Referatu handlu. Zarządzeniem, z dnia 15 sierpnia 1949 roku zlikwidowano referaty aprowizacji przy starostwach powiatowych. Zarządzeniem, z dnia 1 lutego 1950 roku połączono dotychczasowe referaty spraw inwalidzkich i opieki społecznej oraz zmieniono nazwę referatu opieki społecznej na pomocy społecznej. Starostwo Powiatowe Brzozowskie działało do czasu ogłoszenia ustawy o jednolitych organach władzy państwowej, z dnia 20 marca 1950 roku. Na przykładzie wyżej przytoczonych zarządzeń, widać, że Starostwo Powiatowe w Brzozowie w okresie swojego istnienia przechodziło różne zmiany. Jego struktura ulegała ciągłym zmianom, które trwały od 1944 do 1950 roku. Oprócz zmian wprowadzonych zarządzeniami Wojewody Rzeszowskiego w aktach widać najrozmaitsze odchylenia od ogólnie obowiązujących w tym okresie przepisów. Dotyczy to w szczególności takich Referatów jak: Aprowizacji, Handlu, Przemysłu i Inspektoratu Oświaty Rolniczej, Referatu Świadczeń Rzeczowych. Struktura organizacyjna Starostwa Powiatowego Brzozowskiego odtworzona na podstawie posiadanych akt przedstawiała się następująco: Referat Ogólny (Og., 1944-1950), Referat Administracyjny (A., 1944-1950), Referat Społeczno-Polityczny (Sp., 1944-1950), Referat Aprowizacyjno-Handlowo-Spółdzielczy (Aha., 1944-1945), Referat Aprowizacyjno-Handlowy (Ah., 1945-1949), Referat Aprowizacji (Apr., 1946-1948), Referat Przemysłowo-Handlowy (PH., 1944-1949), Referat Przemysłu (P., 1945-1950), Referat Karno-Administracyjny (K., 1944-1950), Referat Opieki Społecznej (Op., 1944-1950), Referat Sanitarny (S., 1947-1949), Referat Budownictwa (Odb. I, 1944-1946), Referat Odbudowy (1946-1949), Referat Powierniczy, Szkód i Odszkodowań Wojennych (Pow., 1944-1945), Referat Odszkodowań Wojennych (Od. Woj., 1944-1946), Referat Kultury i Sztuki (KS., 1944-1949), Powiatowy Inspektorat Kultury Fizycznej (1948-1949), Referat Świadczeń Rzeczowych (Sw.Rz., 1945-1948), Powiatowy Inspektorat Oświaty rolniczej (Or, 1947-1950), Referat Rolnictwa i Reform Rolnych (1949). W zespole brak Referatów; Budżetowo-Gospodarczego, Wojskowego, Weterynaryjnego i Pomiarów. Brak również zasadniczych akt Referatu Rolnictwa i reform Rolnych. O istnieniu ich i działaniu w ramach Starostwa dowiadujemy się na podstawie zachowanych akt w Referacie ogólnym oraz akt innych referatów. Referat Budżetowo-Gospodarczy powołany został zarządzeniem, z dnia 1 maja 1948 roku we wszystkich starostwach województwa rzeszowskiego. Oprócz tego o istnieniu Referatu informują nas spisy akt kategorii „B” przedłożone Archiwum Państwowemu w Przemyślu w celu przekazania ich na makulaturę. Akta Referatu Budżetowo-Gospodarczego - Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Brzozowie wybrakowało w całości i otrzymało zezwolenie Nr 189/56 z dnia 15 grudnia 1956 roku. O istnieniu Referatu Wojskowego dowiadujemy się ze sprawozdań miesięcznych składanych Staroście Powiatowemu. Podobne sprawozdania składają Referat Weterynarii, Pomiarów Rolniczych, Rolnictwa i reform Rolnych. Zachowanie się tych materiałów w zespole pozwala nam wnioskować, Ze te komórki funkcjonowały w obrębie Starostwa Powiatowego w Brzozowie. [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. E. Zając, Przemyśl 1960, A. Dziedziuk, Przemyśl 1972, L. Domaradzka, Przemyśl 1993]

Daty skrajne:

[1939] 1944-1950 [1951]

Klasyfikacja:

administracja ogólna

Nazwa twórcy:

Daty:

1939-1939, 1944-1951.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Nie jest udostępniany

Ogółem jednostek archiwalnych:

506

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

490

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

5.03

Ogółem opracowanych metrów bieżących

4.92

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Brak danych
przewodnik po zespole Brak danych
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy Brak danych

Zespół zmikrofilmowany - nr mkrf. 56/4473-56/4963