KONTO UŻYTKOWNIKA

 

Panel użytkownika umożliwia spersonalizowanie pracy z archiwaliami. Tu możesz zapisywać, grupować czy oznaczać swoje materiały, a także zamawiać skany o wysokiej rozdzielczości.

 

KOLEKCJE

Twórz swoje kolekcje, aby móc dowolnie grupować wybrane skany według własnego klucza.

 

  1. Aby utworzyć kolekcję:
    • wejdź w profilu w zakładkę „Kolekcja”;
    • kliknij przycisk „Utwórz nowy folder”. Otworzy się wtedy okno, w którym możesz wpisać nazwę kolekcji.
  2. Jeśli chcesz dodać materiały do swojej kolekcji:
    • kliknij w dany skan;
    • na pasku po prawej stronie kliknij przycisk „Do kolekcji”;
    • wybierz z listy kolekcję, w której chcesz umieścić skan i kliknij w nią;
    • kliknij na górze w ikonkę „Dodaj do folderu” – o umieszczeniu slajdu w kolekcji poinformuje Cię komunikat, który wyświetli w obrębie skanu.
  3. Możesz również dodać skany do kolekcji ze strony jednostki:
    • zaznacz, które skany chcesz dodać do kolekcji;
    • kliknij „Dodaj do kolekcji”.
  4. Możesz utworzyć kolekcję także z poziomu slajdu:
    • na pasku po prawej stronie kliknij w przycisk „Do kolekcji”;
    • wejdź w ikonę folderu z plusem;
    • utwórz nowy folder nadając mu tytuł;
    • kliknij w nowopowstały folder;
    • kliknij w pole „Dodaj do folderu”. Na podglądzie skanu pojawi się komunikat „dodano do folderu”.
    Ważne – system automatycznie ustawia slajdy w kolekcji w kolejności zgodnej z sygnaturą materiału (rosnąco).

  5. Z panelu w swoim koncie poprzez zakładkę „Kolekcje” w górnym pasku możesz wejść w folder utworzonej już kolekcji i uzupełnić ją o opisy:
    • kliknij w pole „Edytuj dane”;
    • dodaj opis materiału.
  6. Możesz tu również dodać tagi do swojej kolekcji, korzystając z pola “Dodaj kolejny tag”.
  7. Z tego miejsca możesz także opublikować swoją kolekcję na SwA – wystarczy, że przesuniesz suwak w ikonie „Zakładki publiczne”. Wówczas zgromadzony przez Ciebie materiał będzie widoczny dla wszystkich użytkowników serwisu w zakładce “Przeglądaj kolekcje”, dostępnej ze strony głównej SwA.

TAGI

Dodawaj tagi do jednostek i obiektów archiwalnych, aby ułatwić ich kolejne wyszukiwania.

Dla przypomnienia: tagi to słowa lub ich krótkie zestawienia, które pomogą innym użytkownikom SwA skuteczniej wyszukać materiał związany z danym hasłem.

  1. By utworzyć tag:
    • wejdź w jednostkę;
    • zjedź na dół strony, gdzie pod opisem materiału znajdziesz pole „Dodaj kolejny tag”;
    • gdy wejdziesz w to pole pojawi się okno, w które możesz wpisać wyraz – tag;
    • zatwierdź tę czynność klikając „Dodaj tag”.
  2. Dodane przez Ciebie tagi mają piaskowy kolor, w odróżnieniu od indeksów nadawanych przez archiwa – które wyświetlają się na niebiesko.
  3. Dodając kolejne tagi pamiętaj, że powinny być zwięzłe oraz zwracaj uwagę na inne już istniejące przy danym materiale, aby uniknąć powtórzeń.

ULUBIONE

Zapisuj ulubione materiały archiwalne w swoim profilu, aby swobodnie korzystać z nich bez potrzeby ponownego odszukiwania.

  • W przypadku pojedynczego skanu, na pasku po prawej stronie naciśnij ikonkę „Dodaj do ulubionych
  • Możesz także zapisać w ulubionych całą jednostkę. Aby to zrobić, po wejściu w daną jednostkę kliknij w polecenie „Do ulubionych jednostka”, które znajduje się w prawej górnej strefie strony i jest oznaczone symbolem gwiazdki.
  • Wszystkie materiały oznaczone jako ulubione, wyświetlą Ci się następnie w zakładce “Ulubione” w Twoim profilu użytkownika.

ZAKŁADKA

Stosuj zakładki, aby ułatwić sobie pracę z archiwaliami.

Funkcjonalność ta pozwala na łatwy powrót do przeglądania materiału, co jest szczególnie praktyczne przy dużych zespołach archiwalnych. Umożliwia bowiem zaznaczenie interesujących Cię skanów.

  • Aby założyć zakładkę, wejdź w dany skan i kliknij w ikonkę „Zakładka” w pasku po prawej stronie. Tam też po skończonej pracy możesz ją usunąć.
  • Wszystkie zapisane zakładki znajdziesz w Twoim profilu użytkownika.

ZAPISYWANIE WYSZUKIWANIA

Zapisuj wyniki swych kwerend w Twoim profilu użytkownika, by zaoszczędzić czas na ewentualne ponowne wyszukiwania.

  1. Aby to zrobić:
    • na stronie z wynikami wyszukiwania kliknij w polecenie „Zapisz swoje wyniki”, które wyświetla się na niebiesko powyżej pierwszego rekordu;
    • w okienku, które Ci się otworzy, dodaj tytuł oraz opis dla tych wyników (do 1000 znaków).
  2. Tak zapisane wyniki znajdziesz następnie w Twoim panelu użytkownika jako „Zapisane wyszukiwania”. Wyświetlają się tam w formie listy z informacją o dacie zapisu oraz z linkiem odsyłającym do zapisanych parametrów kwerendy.

ZAMAWIANIE SKANÓW

Zamawiaj skany w wyższej rozdzielczości niż oferuje system, jeśli potrzebujesz ich do wydruków większych niż w formacie A4, w których chcesz zachować wysoką jakość obrazu.

Ważne! Usługa ta podlega opłacie według cennika archiwum, z którego materiały pochodzą. Pobieranie materiałów w formacie dostępnym w serwisie jest natomiast bezpłatne.

  1. Możesz zamówić całą jednostkę:
    • kliknij przycisk „Wszystkie” znajdujący się przy polu z liczbą skanów;
    • następnie kliknij przycisk „Zamów większy format”, widoczny na stronie danej jednostki w jej prawej górnej części nad skanami.
  2. Jeśli interesują Cię tylko wybrane skany z jednostki, zaznacz je w widoku jednostki i naciśnij przycisk „Zamów większy format”.
  3. Pojedynczy skan możesz także zamówić z poziomu podglądu skanu – naciśnij wtedy niebieski przycisk „Dodaj do zamówienia”, który znajduje się na dolnym pasku poniżej widoku skanu po prawej stronie.
  4. Wybrane przez Ciebie materiały trafiają do koszyka. Ikonkę koszyka znajdziesz na górze strony – po lewej od ikony panelu użytkownika. O obecności skanów w koszyku informuje mniejsza ikonka z liczbą zamówionych obiektów.
  5. Po wejściu w koszyk spersonalizuj swoje zamówienie: wybierz optymalny format i rozdzielczość, zgodnie z tymi, które podpowiada system. W ślad za tym wyświetli Ci się również koszt zamawianych materiałów.
  6. Ważne! Dopóki nie zaznaczysz swoich preferencji co do wielkości i jakości skanów – zamówienie nie zostanie zrealizowane, a serwis nie przekieruje Cię do następnego kroku. Jeśli stwierdzisz, że nie jesteś jednak zainteresowany częścią skanów, to usuń je z koszyka – w przeciwnym wypadku wejdą w skład Twojego zamówienia.
  7. Po wyborze rozmiaru skanów zostaniesz przekierowany do zakładki, w której należy podać swoje dane, niezbędne do realizacji zamówienia (w tym dane do ewentualnej faktury). Po potwierdzeniu zamówienia w zakładce „Podsumowanie” trafi ono do właściwego archiwum.
  8. Powiadomienie o realizacji zamówienia i link do skanów otrzymasz na adres e-mail, za pomocą którego logujesz się na swoje konto w serwisie.