Zespół
содержание:
Księgi ocen, różne dokumenty właścicieli gimnazjum, świadectwa nauczycieli szkół m. Żyrardowa
История создателя:
Podstawowym warunkiem upowszechniania oświaty na ziemiach polskich w drugiej Połowie XIX w. była rozbudowa szkolnictwa ludowego /elementarnego/ W Królestwie Polskim rządy carskie świadomie utrudniały jego rozwój. Analfabetyzm w kraju był zjawiskiem powszechnym. Po upadku powstania styczniowego w kraju oficjalnie ugruntował się rosyjski system szkolny. Polityka carska była nastawiona na hamowanie rozwoju sieci szkół elementarnych i średnich. W 1872 roku zniesiono dotychczasową organizację i programy szkół średnich, a rozciągnięto na nie wydaną w roku 1871 ustawę ogólnopolską o gimnazjach i progimnazjach. W ten sposób znikła odrębność szkolnictwa średniego w Królestwie Polskim. Sytuacja zaczęła się zmieniać po rewolucji 1905 roku. Głównym dorobkiem oświatowym tych lat było szkolnictwo prywatne wszystkich stopni. Charakterystyczną cechą był szybki proces rozbudowy szkół żeńskich. W 1906 roku powstał w Żyrardowie IV-letni Zakład Naukowo-Wychowawczy Heleny Heymerowej, który już w roku 1909 przejęła Marcelina Jaworowska. Prywatna pensja Marceliny Jaworowskiej została po roku 1918 przekształcona w ośmioklasowe humanistyczne gimnazjum żeńskie. A około roku 1928 po przejęciu przez Magistrat miasta Żyrardowa 2-ch gimnazjów żeńskich stworzono jedno.
Крайние даты:
1909-1945, 1955
классификация:
Имя создателя:
Даты:
1909-1945, 1955-1955.
Бывшее название:
Название иноязычные:
Языки:
Наличие:
Всего архивных единиц:
7
Всего разработанных архивных единиц:
7
Всего архивных единиц без записей :
0
Всего текущих материалов
0.0
Ogółem opracowanych materiałów bieżących
0.1
Всего разработанных текущих материалов
0.0
Всего архивных единиц:
0
ogolem.plikow:
0
ogolem.rozmiar:
0.0
ogolem.dokumentow
0
ogolem.spraw
0
ogolem.klas
0
Всего архивных единиц:
0.0
Всего погонных метров:
0.0
Крайние даты неархивной документации:
Имя | Казначейский инвентарь | uwagi |
---|---|---|
книжный инвентарь утвержденный | Tak | 7ja |