Izba Przemysłowo-Handlowa w Rzeszowie

Sygnatura
56/411/0
Liczba serii
14
Liczba skanów
0

Zawartość:

Wydział Ogólno-Administracyjny, 1944-1950, sygn. 34-40, 44-49, 54-59, 64-66, 76 - dzienniki główna, sprawozdania Izby, tworzenie się Izby, w świetle założeń PKWN, statuty kongregacji kupieckich, odbudowa przemysłu i handlu, opłaty rejestracyjne, sprawozdania statystyczne z działalności Izby, protokół z zebrania organizacyjnego Izby, statut, instrukcja wewnętrzna i schemat organizacyjny Izby, organizacja Zrzeszeń przemysłowych: Kupieckich, działalność Komisji, protokoły z posiedzeń Dyrekcji Izby, sprawozdania Kongregacji Kupieckich wchodzących w skład Izby, statystyka przemysłu i handlu prywatnego w Polsce, kwartalne sprawozdania o stosunkach gospodarczych w województwie rzeszowskim, protokoły z posiedzeń Prezydium Izby, realizacja 3-letniego planu turystycznego przez Izbę; Referat Ogólno-Administracyjny, 1946-1950, sygn. 1-20 - zjazdy Izbowe i konferencje, Kongres Izb Przemysłowo-Handlowych w Pradze, administracja domów (sprawa przydziału i wynajmu lokalu), protokoły z zebrań Komitetu Budowlanego Izby, plan rozbudowy biur Izby, sprawy majątkowe Izby, instrukcje budżetowe dla Izb Przemysłowo-Handlowych, preliminarze budżetowe i zamknięcia rachunkowe Izby, budżety - stan wykonania budżetów; Referat Prawny, 1946-1949, sygn. 21-33 - zarządzenia okólniki i dekrety władz nadrzędnych z uwagami i wnioskami Izb, opinie w sprawach projektowanych ustaw i dekretów, podatek dochodowy i obrotowy, działalność Komisji Podatkowych, listy biegłych, regulamin rzeczoznawców i kontrolerów zaprzysiężonych w Izbie, kontrola cen, Komisje Cennikowe, ulgi inwestycyjne, zmiana listy rzemiosł, najem lokali, wysokość czynszów, Rady Opiekuńcze przy szkołach zawodowych; Referat Planowania i Statystyki, 1944-1950, sygn. 41-43, 50-53, 60 - podatek dochodowy, dotacje państwowe, płace, opłaty rejestracyjne Kongregacji Kupieckich, kalkulacja socjalna, preliminarze budżetowe Izby, udział Izby w akcjach zbiórki materiałów i środków finansowych na rzecz odbudowy stolicy, działalność Kongregacji Kupieckich, wykaz przemysłowców, handlowców, wykazy zarejestrowanych przedsiębiorstw, sprawozdania Izb Siostrzanych, okresowe sprawozdania z działalności Izby, sprawozdania z wykonania zadań oszczędnościowych; Referat Informacyjno-Prasowy, 1947-1949, sygn. 61-63 - organizacja Referatu, zamieszczanie notatek informacyjnych i artykułów dotyczących Izby, prenumerata czasopism i wydawnictw, sprawozdania z działalności, "Przemysł i Handel Rzeszowski" - (miesięcznik gospodarczy województwa rzeszowskiego), wycinki z prasy dotyczące życia gospodarczego Rzeszowszczyzny (min. "Dziennik Polski", "Trybuna Robotnicza"); Sekretariat, 1944-1950, sygn. 67-75 - Prezydium Izby Przemysłowo-Handlowej, Radcowie oraz Komisje Izby, agendy Dyrektora, sprawy ogólne i organizacyjne, biuletyny wewnętrzne Izby, Kancelaria Izbowa, sprawy poufne; Referat Socjalny, 1944-1950, sygn. 77-81 - sprawy Socjalne Izby - podział zapomóg, preliminarz budżetowy na akcje socjalne, sprawy personalne radców Izby (kwestionariusze personalne, nominacje, rezygnacje), wykaz akt personalnych pracowników Izby; Wydział Handlowy, 1946-1950, sygn. 129-133,153-154 - okólniki, zarządzenia i wytyczne dotyczące eksportu i importu dla Izby, organizacja Międzynarodowa Targów, planowanie importu i eksportu sektora prywatnego, dane odnoszące się do statystyki o przedsiębiorstwach podległych Izbie, wykazy firm, przedsiębiorstw, adresy, wpisy do rejestru sądowego Sadu Okręgowego w Rzeszowie przedsiębiorstw i firm; Referat Ogólno-Administracyjny, 1945-1950, sygn. 82-104 - opinie Izby o przedsiębiorstwach prywatnych, nadzór nad Kongregacjami Kupieckimi, statut Związku Zrzeszeń Kupieckich na terenie województwa rzeszowskiego, Związek Zrzeszeń Kupieckich województwa rzeszowskiego, raporty handlowe z placówek zagranicznych RP i dyplomatycznych dla Izby Urzędującej w Warszawie, proponowany Statut Międzynarodowej Organizacji dla Handlu, biuletyn Informacyjny o sprawach gospodarczo-finansowych Bułgarii, działalność Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, sprawozdanie Izby ze stosunków gospodarczych w handlu, sprawy zatrudnionych uczniów, współpraca z Kupieckim Instytutem Wiedzy Zawodowej, sprawozdania gospodarcze Kongregacji Kupieckich i Zrzeszeń Kupieckich wykonane dla Izby, sprawozdania Wojewódzkiego Związku Zrzeszeń Kupieckich; Referat Handlu Wewnętrznego, 1944-1950, sygn. 105-128 - udzielanie koncesji, ustalanie godzin handlowania, wykazy kosztów handlowych, kontrola przedsiębiorstw handlowych, skup, przetwórstwo i sprzedaż żywca, ceny - marża (notowania cen, komunikaty Powiatowej Komisji Cennikowej w Rzeszowie), sprawy podatkowe, udzielanie kredytów, raporty z wykorzystania kredytów; Referat Handlu Zagranicznego, 1945-1950, sygn. 134-148 - działalność Zrzeszenia Eksportów i Importów R.P., Polskiego Towarzystwa Obrotu Towarowego z Zagranicą "ZAGORT" sp. z o.o., umowy i układy handlowe z zagranicą, biuletyn informacyjny dotyczący sytuacji ekonomicznej handlu i umów polskich w Czechosłowacji, udzielanie koncesji na umowy z przedsiębiorstwami zagranicznymi, oferty i zamówienia firm zagranicznych, działalność firmy "POLBASK" - Eksport Wikliniarsko-Koszykarski Spółka z o.o. w Krakowie i Rudniku, eksport jaj firm: "Wójcikiewicz St. S-ka w Bieczu", "Wiatr Józef i S-ka w Dębicy", "Woś Jan i S-ka w Jarosławiu", "Bracia Kazana i S-ka w Mielcu", "Oberc Władysław i S-ka w Rymanowie", "Moskwa Fr. i S-ka w Rzeszowie”; Referat Zrzeszeń Kupieckich, 1946-1950, sygn. 149-152 - zatrudnianie młodzieży szkół handlowych i spółdzielczych do pracy w przedsiębiorstwach handlowych, działalność Związku Zrzeszeń Kupieckich woj. Rzeszowskiego w Rzeszowie; Wydział Przemysłowy, 1944-1950, sygn. 155-175 - zarządzenia i okólniki o prawie przemysłowym, udzielanie koncesji przedsiębiorstwom, tworzenie przy Izbie Przemysłowo-Handlowej Zrzeszeń Branżowych, rejestr uprawnień przemysłowych, koncesjonowanie przedsiębiorstw handlowych i usługowych, sprawy upaństwowienia zakładów przemysłowych na terenie Izby, plany inwestycyjne, sprawozdania z działalności przemysłu spożywczego, wykazy prywatnych zakładów przemysłowych, wykazy imienne właścicieli przedsiębiorstw według powiatów; Likwidator Izby Przemysłowo-Handlowej, 1950-1951, sygn. 176-183 - instrukcje i okólniki (odnośnie zamknięcia izb przemysłowo-handlowych), umowy o prace i ewidencja pracowników (podczas likwidacji Izby), wykazy akt Izb Przemysłowo-Handlowych przejętych przez Likwidatora, korespondencja Izby Przemysłowo-Handlowej w Rzeszowie (protokoły zdawczo-odbiorcze majątku Izby tj. rachunkowości i nieruchomości, powołanie Komisji Likwidacyjnej, obsada personalna likwidowanej placówki, wykazy zdawczo-odbiorcze dokumentacji aktowej przekazywanej do archiwum, opuszczenie lokalu, zamknięcia rachunkowe i bilanse za za okres działalności, emerytury dla byłych pracowników Izby), protokoły nieściągalności nadesłane z Urzędów Skarbowych a dotyczące należności byłej Izby Przemysłowo-Handlowej w Rzeszowie, protokół przejęcia majątku i akt Izby Przemysłowo-Handlowej w Rzeszowie wraz z inwentarzem końcowy, spis akt.

Dzieje twórcy:

Izba Przemysłowo-Handlowa powstała w specyficznych i trudnych warunkach. Powołana do życia została wtedy, gdy zaledwie część kraju została wyzwolona z rąk okupanta - gdy jeszcze w południowej i zachodniej części województwa rzeszowskiego toczyły się boje o wyzwolenie. Z chwilą utworzenia województwa rzeszowskiego dla zorganizowania powstającego z gruzów życia gospodarczego stało się koniecznym powołanie izby przemysłowo-handlowej jako organu samorządu gospodarczego. Izba ta ukonstytuowała się w wykonaniu polecenia Kierownika Resortu Gospodarki Narodowej i Finansów z dnia 28 X 1944 roku, na zasadzie rozporządzenia Prezydenta R.P. o izbach przemysłowo-handlowych z dnia 15 VII 1927 roku w brzmieniu obwieszczenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 17 IV 1936 roku. Zadaniem Izby była stała reprezentacja interesów gospodarczych przemysłu i handlu. Organizacja Izby opierała się na ww rozporządzeniu Prezydenta R.P. oraz na I części statutu Izby. Organami Izby były: zebrania plenarne, prezydium, prezes, sekcje, komisje i biuro izby. Zebrania plenarne czyli rada izby były organem uchwalającym, składającym się z radców początkowo 30 a następnie 50 pozostających częściowo z wyboru częściowo dokooptowanych. Do zakresu kompetencji zebrania plenarnego należało z reguły: rozpatrywanie i uchwalanie wniosków oraz ustalanie dla użytku władz spostrzeżeń, wyrażanie opinii o projektach ustaw, ważniejszych rozporządzeń, współdziałanie na żądanie władzy przy ich opracowaniu oraz uchwalanie o przedstawieniu Rządowi własnych tego rodzaju projektów, a w szczególności wyrażanie opinii i współdziałanie na żądanie władz przy opracowywaniu i zmianach ustawodawstwa przemysłowego, handlowego i górniczego, ustawodawstwa w sprawach taryfy celnej oraz przepisów celnych, obrotu towarowego z zagranicą, obrotu pieniężnego, nowych dróg komunikacyjnych, taryf kolejowych i innych opłat przewozowych, przepisów określających warunki przewozu i wszelkiego rodzaju komunikacji, ustawodawstwa podatkowego i monopolowego, ustawodawstwa w sprawach ochrony pracy i ubezpieczeń społecznych, ustawodawstwach opieki społecznej bezpośrednio dotyczących przemysłu i handlu, przedstawienie postulatów z zakresu traktatów handlowych, opiniowanie na żądanie władz oświatowych i z własnej inicjatywy o potrzebach i programach szkolnictwa zawodowego i dokształcającego oraz o stanie szkół prowadzonych przez Izbę. Rada izby wybierała spośród siebie prezydium. W skład prezydium wchodził prezes Izby i dwóch lub czterech wiceprezesów. Prezes reprezentował Izbę na zewnątrz, wykonywał lub czuwał nad wykonaniem uchwał Izby, przestrzegał aby Izba działała we właściwym zakresie, zgodnie z przepisami rozporządzenia i statutu, ustalał przedmioty obrad i ich porządek, przewodniczył na plenarnych zebraniach Izby, był odpowiedzialny za działalność biura izby. Do zadań prezydium należało; wypowiadanie się w imieniu Izby w formie opinii lub wniosków w sprawach niecierpiących zwłoki, a zwłaszcza przewidzianych w art. 4, pkt. 2, 3 i 6 rozporządzenia Prezydenta R.P. z dnia 15 VII 1927 roku o izbach przemysłowo-handlowych, nadzór nad prowadzeniem utrzymanych przez Izbę instytucji, szkół i urządzeń przewidzianych w art. 4, pkt. 4 i 5 ww rozporządzenia, układanie rocznych preliminarzy budżetowych i przedstawienie ich do uchwalenia zebraniu plenarnemu, rozstrzyganie w sprawach dotyczących majątku nieruchomego Izby, a także w innych sprawach wewnętrzno-administracyjnych, nienależących w myśl statutu do kompetencji prezesa i dyrektora Izby, przedstawieniu zebraniu plenarnemu wniosków w sprawie ustanowienia i odwoływania komisji stałych oraz ich składu, zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności izby oraz sprawozdań o stanie gospodarczym okręgu, przedstawianie ich na zebraniach plenarnych. Zgodnie z rozporządzeniem Prezydenta i statutem radcowie tworzyli trzy sekcje: przemysłową, handlową i górniczą. Czy sekcja górnicza rozwinęła swą działalność nie wiadomo, bo w aktach oprócz wzmianki w protokole zebrania plenarnego o wyborze tej sekcji nic więcej nie znaleziono. Spośród wymienionych sekcji zostały wybrane komisje: Komisja Cennikowa - powołana do życia dnia 13 XII 1944 roku dla zwalczania spekulacji i lichwy wojennej, ponadto miała ona za zadanie notowanie cen stałych i rynkowych w odstępach 10-cio dniowych, publikowanie notowanych cen, opiniowanie kalkulacji poszczególnych branż i na poszczególne produkty; Komisja dla Kształcenia Zawodowego powołana 8 XII 1944 roku; Komisja Podatkowa istniała od V 1945 roku - załatwiała ona w imieniu sfer gospodarczych sprawy o charakterze interwencyjnym w stosunku do władz skarbowych, opracowywała wnioski i postulaty z dziedziny podatkowej; Komisja Arbitrażowa powołana w 1947 roku rozstrzygała sprawy dotyczące wysokich czynszów najmu za lokale użytkowe; Komisja Społeczna powołana do opiniowania podań o koncesje handlowe; Komisja Opiniodawcza powołana do opiniowania podań, wniosków o ulgi w opłatach rejestracyjnych od przemysłu. Organem wykonawczym izby było biuro izby. Podstawą organizacji biura był podział na wydziały w obrębie wydziałów na referaty. Na czele biura stał dyrektor na czele wydziałów naczelnicy. Od 1944 roku do III kw. 1949 roku w Izbie Rzeszowskiej były trzy Wydziały: Wydział Ogólny, Wydział Przemysłowy i Wydział Handlowy. Wydział Ogólny obejmował 7 referatów; Ogólno-Administracyjny, Prawny, Kasa, Buchalteria, Planowanie i Statystyka, Informacyjno-Prasowy, Sekretariat. W 1948 roku oprócz ww utworzone zostały 3 referaty: Komunikacyjno-Turystyczny, Socjalny i Kształcenia Zawodowego. Do spraw załatwianych przez ten Wydział należały sprawy ogólnej polityki gospodarczej, ogólnego planowania i statystyki, sprawy personalne, komunikacyjne, sprawy opiniowania aktów ustawodawczych z zakresu ustawodawstwa gospodarczego, sprawy skarbowo-podatkowe, statutowo-podatkowe, statutowo-regulaminowe, wydawanie opinii prawnych, sprawy budżetowe, kasowe, buchalteryjne, sprawy organizacji zjazdów i konferencji. Wydział przemysłowy od 1944 roku do 1948 roku obejmował 3 referaty: Ogólno-Administracyjny, Zaopatrzenia i Zbytu oraz Zrzeszeń Przemysłowych. Do kompetencji ww Wydziału należało: załatwianie spraw organizacji przemysłu, zaopatrzenia, nadzoru nad zrzeszeniami przemysłowymi, sprawy kalkulacji i organizowania planowania inwestycji, sprawy polityki kredytowej. Wydział Handlowy od 1947 roku obejmował 5 referatów: Ogólno-Administracyjny, Handlu Wewnętrznego, Handlu Zagranicznego, Zrzeszeń Kupieckich, w 1948 roku doszedł jeszcze Referat Planowania Handlu. Do spraw załatwianych przez ten Wydział należało: organizacja handlu wewnętrznego, obrotów wewnętrznych, kontrola cen, planowanie, sprawy inwestycji i kredytów, koncesjonowanie handlu, sprawy związane z obrotem terenowym z zagranicą. W roku 1949 następuje reorganizacja Biura Izby Przemysłowo-Handlowej w Rzeszowie. W miejsce dawnych dwóch Wydziałów Przemysłowego i Handlowego utworzono jeden Wydział Przemysłowo-Handlowy. Z wydziału Ogólno-Administracyjnego wyodrębniono sprawy administracyjne, gospodarcze i kasowe , które włączono do Wydziału Administracyjno-Finansowego oraz utworzono samodzielne Referaty; Personalny, Szkolnictwa Zawodowego, Statystyki i Planowania, Prawny oraz Sekretariat. Referat Komunikacji i Turystyki włączony został do Wydziału Przemysłowo-Handlowego. Jeżeli chodzi o sprawy załatwiane przez te Wydziały i Referaty pozostały bez zmian, jakkolwiek ilość załatwianych spraw uległa zmniejszeniu. Władzami nadrzędnymi Izby Przemysłowo-Handlowej w Rzeszowie były do 1949 roku Ministerstwo Przemysłu, Ministerstwo Aprowizacji i Handlu, Ministerstwo Żeglugi i Handlu Zagranicznego, władze naczelne Centralnego Urzędu Planowania oraz Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Od marca 1949 roku organizacyjnie Izba podlegała Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, zaś branżowo właściwym Ministerstwom. Z dniem 1 IV 1950 roku Izba przeszła od nadzór nowo utworzonego Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości, który zarządził likwidację Izby w dniu 30 VI 1950 roku. Likwidatorem Izby w Rzeszowie mianowany został jej pracownik Z. Leśniakowski. Przewidywany przez likwidatora termin ukończenia likwidacji Izby 30 X 1950 rok przeciągnął się do połowy września 1951 roku. [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. K., Szajny, Przemyśl 1989]

Daty skrajne:

1944-1951

Klasyfikacja:

samorząd gospodarczy

Nazwa twórcy:

Daty:

1944-1951.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Nie jest udostępniany

Ogółem jednostek archiwalnych:

183

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

183

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

3.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

3.0

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak