Gminny Dyrektor Szkół w Gidlach

Signatur
8/1080/0
Anzahl der Serien
0
Anzahl der Scans
0

Inhalt:

Materiały archiwalne zawarte w zespole Gminny Dyrektor Szkół w Gidlach obejmują m.in. wytyczne, informacje, zarządzenia jednostek nadrzędnych i nadzorujących, posiedzenia Gminnej rady Pedagogicznej, plany pracy, informacje, sprawozdania jednostkowe i meldunki dla jednostek nadrzędnych, sprawozdawczość statystyczna, skargi i wnioski, plany kontroli, kontrole jednostek podległych, zasady premiowania pracowników, odwoływanie, nagradzanie pracowników, zatrudnianie i dokształcanie nauczycieli, spisy kadrowe. Anteriora stanowi książka kontroli sanitarnych, natomiast posteriora obejmują akta dotyczące opieki lekarskiej i higienicznej w jednostkach podległych.

Die Geschichte der Provenienzstelle:

Stanowisko Gminnego Dyrektora Szkół zostało utworzone na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1972 r. w sprawie zadań, praw i obowiązków gminnego dyrektora szkół w celu realizacji jednolitej polityki oświatowej oraz sprawowania nadzoru nad szkołami i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi na terenie gminy, koordynacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych i zapewnienia im właściwych warunków pracy. Gminny dyrektor szkół nadzorował w zakresie określonym rozporządzeniem działalność przedszkoli, szkół ogólnokształcących, zasadniczych szkół zawodowych, szkół przysposobienia rolniczego i innych szkół przysposabiających do zawodu, nieszkolnych form kształcenia ogólnokształcącego i zawodowego oraz pozostałych placówek oświatowo-wychowawczych i kulturalnych dzieci i młodzieży na terenie gminy. W tym zakresie gminny dyrektor szkół współdziałał z naczelnikiem gminy. Do zakresu działania gminnego dyrektora szkół należało kierowanie, instruowanie i nadzorowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej, finansowej i gospodarczej szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych, wyrażanie opinii w sprawie doboru kadr, współudział w organizowaniu dokształcania i doskonalenia nauczycieli, pomoc w załatwianiu podległym szkołom pomieszczeń oraz zaopatrywanie ich w środki finansowe, pomoce naukowe i podręczniki. W sprawach doboru nauczycieli przedmiotów zawodowych, oceny ich pracy, doskonalenia, realizacji programów nauczania i wychowania w zasadniczych szkołach zawodowych dyrektor szkoły gminnej współdziałał z odpowiednimi organami rad narodowych i z instancjami którym podlegały te szkoły. Gminnego dyrektora szkół powoływał i odwoływał inspektor szkolny w porozumieniu z naczelnikiem gminy. Na stanowisko gminnego dyrektora szkół mógł być powołany nauczyciel z co najmniej 5-letnim stażem pracy pedagogicznej, posiadający wyższe wykształcenie, wyróżniający się wysokim poziomem ideowo-politycznym i moralnym oraz zdolnościami organizacyjnymi. W uzasadnionych wypadkach na stanowisko gminnego dyrektora szkół, za zgodą kuratora okręgu szkolnego, mógł być powołany nauczyciel nie posiadający wyższego wykształcenia, pod warunkiem, że spełniał pozostałe wymagania i rokował ukończenie studiów wyższych. Miejscem pracy gminnego dyrektora szkół była szkoła znajdująca się w zasadzie w siedzibie gminnej rady narodowej. Gminny dyrektor szkół był jednocześnie dyrektorem szkoły zbiorczej i prowadził zajęcia dydaktyczne w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Swoje zadania wypełniał przy pomocy zastępcy do spraw wychowawczych i pracowników administracyjno-finansowych, którzy byli pracownikami gminnej szkoły zbiorczej. Zakres działania określało zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 17 stycznia 1973 r. (Nr KO-400-1/1/73) w sprawie określenia szczegółowego zakresu czynności gminnego dyrektora szkół oraz zakresu obowiązków trybu i zasad powoływania zastępcy dyrektora i pracowników administracyjno-finansowych. Do współpracy w zakresie realizacji na terenie gminy jednolitej polityki oświatowej i jednolitego programu wychowania gminny dyrektor szkół obowiązany był włączać samorząd gminny, organizacje, instytucje gospodarcze, społeczno-polityczne i młodzieżowe, komitety rodzicielskie i opiekuńcze oraz zakłady pracy. Gminny dyrektor szkół koordynował też na terenie gminy pracę szkół i placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania oraz współpracował z nimi na zasadach określonych m.in. zarządzeniem Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 14 czerwca 1973 r. (Nr KO-400-2/1/73). Stanowisko gminnego dyrektora szkół zostało zlikwidowane w związku z wejściem w życie dnia 1 lipca 1984 r. ustawy z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.

Laufzeit:

[1959] 1973-1984 [1986]

Klassifikation:

Name der Provenienzstelle:

Daten:

1959-1986.

Alter Name:

Name der Fremdsprache:

Sprachen:

Zugänglichkeit:

Akten insgesamt:

81

Bearbeitete Akten insgesamt:

81

Akten insgesamt ohne Verzeichnis:

0

Laufende Meter insgesamt

1.0

Bearbeitete laufende Meter insgesamt

0.9

Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis

0.0

Akten insgesamt:

0

Dateien insgesamt:

0

Größe insgesamt (in MB):

0.0

Dokumente insgesamt

0

Sachen insgesamt

0

Klassen insgesamt

0

Akten insgesamt:

0.0

Gesamtzahl laufender Meter:

0.0

Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:

Name Stückzahlen-Inventar Anmerkungen
Abgabe- und Abnahmeliste Tak 81 j.a.,