Zespół
Inhalt:
Bałtycka Spółka Okrętowa Sp. z o.o. (1947-1951) - księga inwentarzy i bilansów, dzienniki główne, dzienniki obrotów (nr 1-13); "Ławica" Rybołówstwo Dalekomorskie i Żegluga Sp. z o.o. (1947-1955) - bilans zamknięcia, sprawozdania, korespondencja, bilanse, sprawy statków, dzienniki główne, księgi obrotów, korespondencja wychodząca i przychodząca (nr 14-29). Zarządzenia, okólniki Ministerstwa Żeglugi, podział czynności i kompetencji, protokoły z badania rachunkowości, umowy holenderskie i polskie, protokoły walnego zgromadzenia, bilanse, umowy z rybakami, ubezpieczenia, polisy, dokumenty podróży statków, ogólne rozliczenia z zagranicą, dowody rozliczeniowe, raporty kontroli ryb, bilans likwidacyjny, trawler „Polesie – rysunki techniczne, korespondencja przychodząca i wychodząca, korespondencja zagraniczna (1946-1951, nr 30-101).
Die Geschichte der Provenienzstelle:
Przedsiębiorstwo żeglugowe Bałtycka Spółka Okrętowa zostało założone na pierwszym zgromadzeniu wspólników 2 grudnia 1938 r. Udziałowcami byli: Czesław Antkowiak, Wincenty Bartosiak, Mieczysław Zygmunt Cedro, Wacław Fedorowicz, Michał Lipczyński, Tadeusz Olszowski, Władysław Milewski oraz hrabia Władysław Potocki. Spółka została wpisana do Rejestru Handlowego w Sądzie Okręgowym w Gdyni (RHB 523) a celem działania była żegluga nieregularna o zasięgu europejskim. Przed wybuchem wojny spółka kupiła 2 statki („Narocz’ i „Wigry”) oraz 1 wydzierżawiła („Kromań”) i rozpoczęła działalność. Po wybuchu wojny w listopadzie 1939 r. majątek spółki został formalnie przejęty przez władze niemieckie i powierzony Głównemu Urzędowi Powierniczemu Wschód, a sama spółka postawiona w stan likwidacji. Tymczasem udziałowcy spółki kontynuowali jej działalność w Wielkiej Brytanii, a statki były wykorzystywane jako okręty pomocnicze w konwojach atlantyckich. Po zakończeniu wojny B.S.O. wznowiła działalność w Polsce, 17 stycznia 1947 r. Sąd Grodzki w Gdyni przywrócił wspólnikom posiadanie spółki, a firma została ponownie wpisana do Rejestru Handlowego (RHB 228). Spółka „Ławica” Rybołówstwo Dalekomorskie i Żegluga została zawiązana 20.05.1939 r. przez Wincentego Bartosiaka, Ludwika Kazimierza Orthweina oraz spółki: Rummel & Burton i Centralę Handlową Morskich Ryb „Hamoryb”. Przedmiotem działalności było uprawianie połowów dalekomorskich, przerób i przetwarzanie ryb oraz handel nimi, spółka eksploatowała trawler „Ławica”. W czasie wojny firma została przejęta przez komisaryczny zarząd niemiecki. Po zakończeniu działań wojennych w 1946 r. spółka ponownie została zarejestrowana w Sądzie Okręgowym w Gdyni i wznowiła działalność. W 1947 r. spółka zaczęła współpracę z Bałtycką Agencją Okrętową przy wspólnej eksploatacji trawlerów rybackich („Ławica”, 2 należących do BSO: „Pokucie” i „Polesie” oraz dzierżawionego „Deltra”). Obie firmy łączyła osoba udziałowca – Wincentego Bartosiaka. Zarządzeniem Ministra Żeglugi z 16 grudnia 1949 r. nad B.S.O. oraz „Ławicą” został ustanowiony przymusowy zarząd państwowy, co w konsekwencji doprowadziło do likwidacji obu firm. Zarządcą Państwowym został mianowany Zbigniew Kollesiński. Od początku 1950 r. zaczęto przekazywać jednostki B.S.O., Bartosiaka i „Ławicy” do eksploatacji przedsiębiorstwu państwowemu DALMOR. 30 grudnia 1950 r. został sporządzony akt notarialny, w którym przedsiębiorstwo uspołecznione Bałtycka Agencja Morska Baltica Sp. z o.o. kupiła udziały w spółce Bałtycka Spólka Okrętowa, Wincenty Bartosiak – Armator w Gdyni oraz udziały w spółce „Ławica” należące do Wincentego Bartosiaka. Już 31 grudnia 1950 r. aktywa i pasywa spółki Baltica została przeniesione do Przedsiębiorstwa Państwowego Frachtowanie ”Polfracht” w Gdyni. Z dniem 1 stycznia 1951 r. przedsiębiorstwa pod zarządem państwowym: B.S.O. sp. z o.o., Wincenty Bartosiak – Armator i „Ławica” Sp. z o.o. uległy likwidacji (na podstawie zarządzenia Departamentu Finansów Ministerstwa Żeglugi z 22 stycznia 1951 r. ), a majątek, w tym statki zostały przydzielone nieodpłatnie przedsiębiorstwom podległym Centralnemu Zarządowi Polskiej Marynarki Handlowej i Centralnemu Zarządowi Rybołówstwa Morskiego (w praktyce PPiUR „Dalmor”). Na podstawie ustawy z 25 lutego 1958 roku o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym, mienie spółki Bałtycka Spółka Okrętowa przeszło na własność Państwa. Wstęp i inwentarz: Czesław Biernat
Laufzeit:
1947-1951
Klassifikation:
instytucje gospodarcze
Name der Provenienzstelle:
Daten:
1947-1951.
Alter Name:
Name der Fremdsprache:
Sprachen:
polski
Zugänglichkeit:
Vollständig geteilt
Akten insgesamt:
101
Bearbeitete Akten insgesamt:
101
Akten insgesamt ohne Verzeichnis:
0
Laufende Meter insgesamt
3.8
Bearbeitete laufende Meter insgesamt
3.8
Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis
0.0
Akten insgesamt:
0
Dateien insgesamt:
0
Größe insgesamt (in MB):
0.0
Dokumente insgesamt
0
Sachen insgesamt
0
Klassen insgesamt
0
Akten insgesamt:
0.0
Gesamtzahl laufender Meter:
0.0
Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:
Name | Stückzahlen-Inventar | Anmerkungen |
---|---|---|
Genehmigtes Findbuch | Tak |
APG 1642