Starostwo Powiatowe w Toruniu

Signatur
69/383/0
Anzahl der Serien
17
Anzahl der Scans
0

Inhalt:

I. Referat Ogólny (1945-1950), sygn. 1-12: zarządzenia, okólniki Starosty, zjazdy, zebrania, sprawozdania z działalności urzędów niezespolonych, akcje społeczne, obchody i uroczystości państwowe, sprawozdania z działalności referatu. II. Referat Organizacyjny (1945-1950), sygn. 13-29: opis monograficzny powiatu, podział na gminy i gromady, statuty organizacyjne starostwa, protokóły zdawczo-odbiorcze agend, lustracja starostwa. III. Referat Organizacyjno-Prawny (1945-1950), sygn. 30-42: nadzór nad USC i Biurami Ewidencji Ludności, sprawy zmian imion i nazwisk, nadania i pozbawiania obywatelstwa. IV. Referat Społeczno-Polityczny (1945-1950), sygn. 43-125: sprawy bezpieczeństwa publicznego, stowarzyszenia, głosowanie ludowe - okólniki, meldunki, spisy wyborców; reforma rolna - wykazy majątków parcelowanych, sprawozdania, wykazy osób pomordowanych przez hitlerowców, przestępcy wojenni - kwestionariusze GKBZH, rehabilitacja, sprawy cudzoziemców, wyznaniowe, przesiedleńcze. V. Referat Karno-Administracyjny (1945-1950), sygn. 126-128: sprawozdania z działalności referatu. VI. Referat Szkód Wojennych (1945-1947), sygn. 129-221: kwestionariusze strat poniesionych przez osoby prywatne i instytucje podczas wojny, zestawienia /niepełne/ strat; sprawozdania z działalności referatu. VII. Referat Przemysłowy (1945-1950), sygn. 222-239: spis przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych wg sektorów i branż; akta dot. poszczególnych zakładów przemysłowych - protokoły przejęcia, spisy inwentarza, uruchomianie zakładów, kwestionariusze, ankiety. VIII. Referat Kultury i Sztuki (1945-1949), sygn. 240-249: zabezpieczanie zabytków, organizowanie życia kulturalnego - odczyty, przedstawienia teatralne, świetlice. IX. Referat Zdrowia (1946-1948), sygn. 250-261: sprawozdania z działalności służby zdrowia, nadzór nad zakładami leczniczymi; walka z chorobami zakaźnymi i społecznymi. X. Referat Weterynaryjny (1945-1948), sygn. 262-267: organizowanie służby weterynaryjnej w powiecie, sprawozdania z działalności referatu. XI. Referat Aprowizacyjny (1945), sygn. 268-270: organizacja referatu, aprowizacja wojska i ludności cywilnej; sprawozdania. XII. Referat Budowlany (1945-1950), sygn. 271-282: statystyka budowlana, odbudowa szkół, grobownictwo wojenne, sprawozdania. XIII. Referat Świadczeń Rzeczowych (1945-1949), sygn. 283-288: sprawozdania, zestawienia z akcji świadczeń rzeczowych. XIV. Referat Rolnictwa i Reform Rolnych (1945-1949), sygn. 289-295: spisy gospodarstw poniemieckich; osadnictwo - sprawozdania, zestawienia, wykazy osób osiedlonych, klasyfikacja gruntów. XV. Powiatowy Inspektorat Oświaty Rolniczej (1945-1949), sygn. 296-304: plany i sprawozdania, wykazy szkół rolniczych, organizacje i wykazy zespołów przysposobienia rolniczego. XVI. Akta osobowe pracowników gmin. pow. toruńskiego (1945-1950) 167 j.a. kat. B-50 XVII. Akta nieruchomości - Referat Rolnictwa i Reform Rolnych (1945-1963) 39 j.a. kat. B-50

Die Geschichte der Provenienzstelle:

Starostwo Powiatowe w Toruniu powołane zostało na podstawie Dekretu PKWN z dnia 21.08.1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego. Struktura organizacyjna tego urzędu opierała się także na przepisach z okresu międzywojennego. Starostwo działało od połowy marca 1945 r. w opraciu o ustanowiony przez starostę statut organizacyjny wraz ze szczegółowym podziałem czynności i instrukcją kancelaryjną. Wkrótce potem jednak został wydany przez Pełnomocnika Rządu Tymczasowego na Pomorzu Tymczasowy Statut Organizacji Starostw z dnia 21.04.1945 r. Na czele urzędu stał starosta powiatowy, sprawujący funkcje reprezentanta Rządu i szefa administracji ogólnej zespolonej. Starosta mianowany był przez Ministra Administracji Publicznej na podstawie wniosku wojewody i opinii Powiatowej Rady Narodowej. Do zakresu działania starosty należały wszystkie sprawy administracji państwowej na terenie powiatu, jeżeli nie były zastrzeżone właściwości władz naczelnych, wojewody i innych władz państwowych czy samorządowych. Struktura Starostwa Toruńskiego po wydaniu nowego statutu w listopadzie 1946 r. przedstawiała się następująco: 1. Referat Ogólny; 2. Referat Społeczno-Polityczny; 3. Referat Karno-Administracyjny; 4. Referat Wojskowy; 5. Referat Szkód Wojennych; 6. Referat Przemysłowy; 7. Referat Kultury i Sztuki; 8. Referat Zdrowia Publicznego; 9. Referat Weterynaryjny; 10. Referat Aprowizacji i Handlu; l1.Referat Budowlany; 12. Referat Pomiarów; 13. Referat Świadczeń Rzeczowych; 14. Referat Spraw Inwalidzkich. Włączenie w 1947 r. w skład Starostwa komórek organizacyjnych Wydziału Powiatowego w ramach Wydziału Samorządowego, było zasadniczą zmianą w strukturze Starostwa w okresie 1945-1950 w porównaniu z latami przedwojennymi. Zarządzenie Wojewody Pomorskiego z dnia 1.07.1947 r. miało na celu usunięcie przedwojennej dwustronności pracy biur wydziałów powiatowych i starostw oraz koordynację administracji rządowej i samorządowej. Wydany w lipcu 1947 r. nowy statut organizacyjny dla starostw powiatowych województwa pomorskiego i szczegółowy podział czynności wprowadził następujący schemat budowy Starostwa Powiatowego w Toruniu: 1. Referat Ogólny 2. Referat Organizacyjny 3. Referat Budżetowo-Gospodarczy 4. Referat Administracyjno-Prawny 5. Referat Społeczno-Polityczny 6. Referat Karno-Administracyjny 7. Referat Wojskowy 8. Referat Szkód Wojennych 9. Referat Przemysłowy 10. Referat Kultury i Sztuki 11. Referat Zdrowia 12. Referat Weterynaryjny 13. Referat Aprowizacji 14. Referat Budowlany 15. Referat Pomiarów 16. Referat Motoryzacji Grupa Rolna 17. Referat Rolnictwa 18. Referat Urządzeń Rolnych 19. Referat Finansów Dział Samorządowy 20. Referat Ogólno-Samorządowy 21. Referat Inspekcji 22. Referat Podatkowy 23. Referat Opieki Społecznej 24. Referat Rachunkowo-Kasowy W swym zasadniczym kształcie Starostwo przetrwało do likwidacji w czerwcu 1950 r. na mocy Ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej z dnia 20.03.1950 r.

Laufzeit:

1945-1950 [1963]

Klassifikation:

administracja ogólna

Name der Provenienzstelle:

Daten:

1945-1950, 1963-1963.

Alter Name:

Name der Fremdsprache:

Sprachen:

polski

Zugänglichkeit:

Vollständig geteilt

Akten insgesamt:

527

Bearbeitete Akten insgesamt:

304

Akten insgesamt ohne Verzeichnis:

0

Laufende Meter insgesamt

2.8

Bearbeitete laufende Meter insgesamt

1.75

Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis

0.0

Akten insgesamt:

0

Dateien insgesamt:

0

Größe insgesamt (in MB):

0.0

Dokumente insgesamt

0

Sachen insgesamt

0

Klassen insgesamt

0

Akten insgesamt:

0.0

Gesamtzahl laufender Meter:

0.0

Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:

1945 - 1963

Name Stückzahlen-Inventar Anmerkungen
Genehmigtes Findbuch Keine Daten 304 j.a. kat. A i 167 j.a. kat. B