Starostwo Powiatowe w Wąbrzeźnie

Signatur
69/387/0
Anzahl der Serien
36
Anzahl der Scans
0

Inhalt:

I. Referat Organizacyjny (1945-1949), sygn. 1-13: statut organizacyjny, zarządzenia wewnętrzne, sprawozdania z działalności starosty i poszczególnych referatów, zatrudnienie, monografia i statystyka powiatu. II. Referat Administracyjno- Prawny (1945-1950), sygn. 14-424: ewidencja urodzin, pozbawienie obywatelstwa, poświadczenia i uznania obywatelstwa polskiego. III. Referat Społeczno-Polityczny (1945-1950), sygn. 425-456: sprawozdania i materiały do sprawozdań sytuacyjnych, sprawozdania z uroczystości, zbrodnie hitlerowskie, ewidencja i sprawozdania z działalności stowarzyszeń; wykazy Reichsdeutschów, Volksdeutschów, Eingedeutschów, listy rehabilitacyjne osób wpisanych do III i IV grupy narodowości niemieckiej, sprawy mniejszości narodowych, zaświadczenia przesiedleńcze, sprawy cudzoziemców. IV. Referat Wojskowy (1946), sygn. 457: statystyka powiatu. V. Referat Szkód Wojennych (1945-1946), sygn. 458-526: rejestracja szkód wojennych. VI. Referat Zdrowia (1949), sygn. 527: sprawozdanie z działalności sanitariatu powiatowego. VII. Referat Weterynaryjny (1949), sygn. 528: sprawozdanie. VIII. Referat Rolnictwa (1945), sygn. 529: statystyka rolna. IX. Referat Budowlany (1947-1948, 1951), sygn. 530. X. Referat Opieki Społecznej (1946-1948), sygn. 531-532: statystyka i sprawozdania. XI. Powiatowy Komitet Opieki Społecznej (1945-1949), sygn. 533-538: protokoły z zebrań PKOSi GKOS, sprawozdania PKOS, statystyka PKOS, lustracja GKOS.

Die Geschichte der Provenienzstelle:

Starostwo Powiatowe w Wąbrzeźnie powołane zostało na podstawie Dekretu PKWN z dnia 21.08.1944 r. o trybie powoływania władz administracji ogólnej I i II instancji. Struktura organizacyjna tego urzędu opierała się także na przepisach z okresu międzywojennego. Starostwo działało w oparciu o Tymczasowy Statut Organizacji Starostw wydany dnia 21.04.1945 r. przez Pełnomocnika Rządu Tymczasowego na Pomorzu. Na czele urzędu stał starosta powiatowy, sprawujący funkcje reprezentanta Rządu i szefa administracji ogólnej zespolonej. Starosta mianowany był przez Ministra Administracji Publicznej na podstawie wniosku wojewody i opinii Powiatowej Rady Narodowej. Do zakresu działania starosty należały wszystkie sprawy administracji państwowej na terenie powiatu, jeżeli nie były zastrzeżone właściwości władz naczelnych, wojewody i innych władz państwowych czy samorządowych. Struktura Starostwa Wąbrzeskiego w 1945 r. przedstawiała się następująco: 1. Referat Ogólny; 2. Referat Społeczno-Polityczny; 3. Referat Kultury i Sztuki; 4. Referat Karno-Administracyjny; 5. Referat Przemysłowy; 6. Referat Wojskowy; 7. Referat Zdrowia Publioznego; 8. Referat Weterynaryjny; 9. Referat Aprowizacji i Handlu; 10. Referat Odszkodowań Wojennych. Wszystkie sprawy wchodzące w zakres swoich kompetencji starosta załatwiał przy pomocy urzędu starościńskiego. Statut z 1.07.1947 r. powiększył zakres kompetencji starostwa. Zgodnie z nowym statutem starostwo zostało podzielone na następujące referaty: 1. Referat Ogólny 2. Referat Organizacyjny 3. Referat Budżetowo-Gospodarczy 4. Referat Administracyjno-Prawny 5. Referat Społeczno-Polityczny 6. Referat Karno-Administracyjny 7. Referat Wojskowy 8. Referat Szkód Wojennych 9. Referat Przemysłowy 10. Referat Kultury i Sztuki 12. Referat Zdrowia 13. Referat Weterynaryjny 10. Referat Aprowizacyjny 14. Referat Budowlany 15. Referat Pomiarów 16. Referat Motoryzacyjny Grupa Rolna 17. Referat Rolnictwa 18. Referat Urządzeń Rolnych 19. Referat Finansów Rolnych Dział Samorządowy 20. Referat Ogólny Samorządowy 21. Referat Inspekcji 22. Referat Podatkowy 23. Referat Opieki Społecznej 24. Referat Rachunkowo-Kasowy W swym zasadniczym kształcie Starostwo przetrwało do likwidacji na mocy Ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej z dnia 20.03.1950 r.

Laufzeit:

1945-1950

Klassifikation:

administracja ogólna

Name der Provenienzstelle:

Daten:

1945-1950.

Alter Name:

Name der Fremdsprache:

Sprachen:

polski

Zugänglichkeit:

Vollständig geteilt

Akten insgesamt:

543

Bearbeitete Akten insgesamt:

538

Akten insgesamt ohne Verzeichnis:

0

Laufende Meter insgesamt

2.26

Bearbeitete laufende Meter insgesamt

2.12

Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis

0.0

Akten insgesamt:

0

Dateien insgesamt:

0

Größe insgesamt (in MB):

0.0

Dokumente insgesamt

0

Sachen insgesamt

0

Klassen insgesamt

0

Akten insgesamt:

0.0

Gesamtzahl laufender Meter:

0.0

Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:

Name Stückzahlen-Inventar Anmerkungen
keine Hilfe Keine Daten 1 j.a.
Genehmigtes Findbuch Keine Daten 538 j.a.