Prezydium Powiatowej Rady Narodowej i Urząd Powiatowy w Kościerzynie

Signatur
10/1585/0
Anzahl der Serien
10
Anzahl der Scans
0

Inhalt:

I. Wydział Organizacyjno-Prawny (1950-1975): zarządzenia i pisma okólne Przewodniczącego PPRN, zarządzenia i decyzje Naczelnika Powiatu, pisma okólne i postanowienia naczelnika Powiatu, sprawy organizacyjne PRN, ewidencja radnych - kwestionariusze, rejestr uchwał Powiatowej Rady Narodowej, protokoły sesji PRN, spotkania radnych z wyborcami, postulaty i wnioski wyborców i ich realizacja, interpelacje i postulaty radnych, protokoły posiedzeń oraz działalność poszczególnych komisji, rejestry uchwał Prezydium PRN, protokoły posiedzeń Prezydium PRN, konferencje i narady, organizacja Urzędu Powiatowego, podział administracyjny-wykaz miejscowości powiatu kościerskiego, plany pracy Urzędu Powiatowego, analizy skarg i wniosków, normatywy kancelaryjne, kontrole zewnętrzne, kontrole jednostek podległych, ogólne zasady pracy i płac - poz. 1-190. II. Wydział Finansowy(1954-1975): sprawozdania statystyczne, sprawozdania opisowe, ewidencja inspekcji zewnętrznych, inspekcje zewnętrzne Wydz. Finansowego, inspekcje w jednostkach nadzorowanych, budżet powiatu, sprawozdania z wykonania budżetu, ewidencja zmian kredytów budżetowych, zmiany w budżecie, planowanie - poz. 191-314. III. Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (1950-1975): plany, sprawozdania, analizy skarg i wniosków, kontrole zewnętrzne, kontrole własne organów niższego stopnia oraz jednostek podległych i nadzorowanych - poz. 315-329. IV. Wydział Handlu, Przemysłu i Usług: organizacja Wydziału, planowanie, sprawozdawczość, sieć handlu i gastronomii, sieć punktów sprzedaży napojów alkoholowych-zezwolenia-sprawozdania, handel prywatny i prywatne zakłady gastronomiczne, kontrola zewnętrzna Wydziału, kontrola jednostek podległych i nadzorowanych- poz. 330-337. V. Wydział Rolnictwa i Leśnictwa (1950-1975): organizacja Wydziału, planowanie i sprawozdawczość, w tym także jednostek nadzorowanych, działalność rolniczych spółdzielni produkcyjnych-analizy, programy, sprawozdania, analizy Banku Rolnego w zakresie działalności finansowo-kredytowej, bilanse dochodów i wydatków gospodarki chłopskiej, kontrole zewnętrzne, kontrole jednostek podległych i nadzorowanych, programy w zakresie produkcji rolnej, ustalenia rejonizacyjne, zespoły rolników indywidualnych, inwentaryzacja i plany urządzenia poszczególnych gospodarstw leśnych, inwentaryzacja zadrzewień, inwentaryzacja zwierzyny-poz. 338-408. VI. Wydział Oświaty (1949-1975): konferencje i narady, organizacja oraz sieć szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, zbiór aktów normatywnych własnej jednostki, planowanie i sprawozdawczość, wykaz dokumentacji przechowywanej w szkołach podstawowych na terenie powiatu, kontrole zewnętrzne własnej jednostki, kontrole jednostek podległych i nadzorowanych, wyniki nauczania i klasyfikacji - poz. 409-422. VII. Wydział Kultury (1966-1974): organizacja Wydziału, plany perspektywiczne, plany roczne i sprawozdania z ich wykonania - poz. 423-425. VIII. Wydział Spraw Wewnętrznych (1959-1975): organizacja i zakres działania Wydziału, plany i sprawozdania z ich wykonania, metodyka i tematyka prac statystycznych, kontrola zewnętrzna własnej jednostki, kontrole i instruktaże jednostek podległych i nadzorowanych, odtworzenie i ustalenie treści aktów stanu cywilnego, zmiany imion i nazwisk oraz ustalenie ich pisowni, wykazy ksiąg stanu cywilnego, miejsca upamiętnienia walki i męczeństwa narodu polskiego, Cyganie-poz. 426-451. IX. Wydział Zatrudnienia ( 1963-1975): plany pracy i sprawozdania z ich realizacji, bilanse siły roboczej, okresowe informacje i analizy o sytuacji na rynku pracy, opracowania statystyczne- poz. 452-454. X. Dopływ do zespołu ( 1951-1975): akta Referatu Budżetowego- sprawy budżetow-preliminarze, sprawozdania, budżety jednostkowe, środki specjalne; posiedzenia Komisji Komunikacji, plany pracy i posiedzeń Prezydium PRN, posiedzenia Prezydium PRN, uchwały Przezydium PRN, rejestr gruntów Skarbu Państwa, odszkodowania za grunty przejęte na rzecz Skarbu Państwa , sprawy rolne, spotkania posłów z wyborcami, statut organizayjny Urzędu Powiatowego, regulamin organizacyjny Urzędu Powiatowego, budżet zbiorczy Urzędu Powiatowego, plany kontroli terenowych organow administracji państwowej, ewidencja zasobu archiwum zakładowego - poz. 485-506.

Die Geschichte der Provenienzstelle:

Organizacja administracji terenowej w pierwszym 5. leciu Polski Ludowej wzorowana była na organizacji administracji z okresu 20-lecia międzywojennego.Cechowało ją rozczłonkowanie władzy między organy administracji rządowej oraz organy samorządu. Nowum w organizacji adm. terenowej było wprowadzenie do niej systemu rad narodowych. Podstawowymi aktami ustawodawczymi , które określiły model i zakres działania władz administracyjnych na szczeblu powiatu były: ustawa o organizacji i zakresie działania rad narodowych z 11.09.1944 r., znowelizowana ustawą z 3.01.1946 r.; dekret PKWN z 23.11.1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego;dekret PKWN z 21.08. 1944 r. o trybie powoływania władz admin. ogólnej I i II instancji, jako organów adm. rządowej,który przywracał stanowiska starostów i wojewodów, a nadto zachowane w mocy niektóre ustawy z okresu przedwojennego (rozporządzenie Prezydenta RP z 19.01.1928 r. o organizacji i zakresie działania władz admin. ogólnej, rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 30.06. 1930 r. w sprawie wewnętrznej organizacji starostw i trybu ich urzędowania oraz ustawa z 23.03.1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego). W myśl tych przepisów starostwo powiatowe było organem władzy wykonawczej admin. ogólnej I instancji. Na jego czele stał starosta powiatowy, sprawujący na obszarze podległego mu powiatu funkcje reprezentanta Rządu i szefa admin.ogólnej, zespolonej we władzach admin.ogólnej. W związku z powyższym starosta miał obowiązek wyłącznego reprezentowania rządu w uroczystych wystąpieniach, koordynowania działalności admin. rządowej na obszarze powiatu. Do zakresu działania starosty należały wszystkie sprawy admin.państwowej niezastrzeżone właściwości władz naczelnych, wojewody, innych władz rządowych lub powiatowego związku saomorządowego, gmin miejskich i wiejskich. Funkcje te sprawował starosta przy pomocy starostwa powiatowego lub innych podległych mu urzędów i organów. Starosta podlegał wojewodzie. Struktura organizacyjna i tryb urzędowania Starostwa Powiatowego wzorowane były w pierwszych miesiącach po wyzwoleniu powiatu spod okupacji hitlerowskiej na instrukcjach i regulaminach przedwojennych, po 1.09.1945 r., tj. po wydaniu przez Wojewodę Gdańskiego jednolitego dla starostw województwa gdańskiego " Tymczasowego statutu organizacyjnego" z klauzulą stosowalności od 15.09. 1945 r., zostały dostosowane do wymogów wymienionego Statutu. Tymczasowy statut organizacyjny dla starostw woj.gdańskiego zakładał, współistnienie w urzędzie starościńskim trzech działów administracji: rządowej, samorządowej i mieszanej. Ostatni miał obejmować sprawy leżące na styku admin. rządowej i samorządowej. Urząd wojewódzki gdański, ustalając powyższą strukturę organizacyjną dla starostw, opierał się na założeniach dekretu PKWN z 23.11.1944 r., w myśl którego wszystkie czynności wydziałów powiatowych załatwiać miały starostwa powiatowe. Dekret PKWN z 23.XI.1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego wprowadził system rad narodowych., które stały się organami uchwałodawczymi związków samorządu terytorialnego. Związek samorządowy stanowiła ludność zamieszkała na obszarze miasta lub gminy wiejskiej. Związek samorządu terytorialnego działał przez swoje organy uchwałodawcze i wykonawcze, które miały charakter kolegialny. Organem wykonawczym związku samorządu terytorialnego był na szczeblu powiatu 6. osobowy organ kolegialny- wydział powiatowy. Na jego czele stał starosta. Ustawa z 20.III.1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej określiła rady narodowe jako organy władzy państwowej. Ustawa stworzyła pod dawną nazwą prezydium rady narodowej organ nowego typu, który stał się wykonawczo - zarządzającym organem administracji państwowej. Wyboru prezydium rady dokonywała na pierwszej sesji rada narodowa. Do kompetencji Prezydium należało m.in: zwoływanie sesji rady narodowej i ustalanie projektu porządku dziennego, zawieszanie wykonania uchwał rady narodowej niższego stopnia i przedstawianie tych uchwał do decyzji swojej radzie narodowej, uchylanie uchwał prezydiów rad narodowych niższego stopnia, współdziałanie z komisjami rady narodowej, rozpatrywanie projektów terenowych planów gospodarczych i projektów budżetów terenowych, zatwierdzanie planów pracy poszczegolnych wydziałów, składanie sprawozdań z działalności. Obok prezydium rady narodowej, ustawa z marca 1950 r. powołała do życia wydziały prezydium, które zarządzały poszczególnymi dziedzinami spraw należących do właściwości rad narodowych. Uchwała Rady Ministrów z dn.17.IV.1950 r., określiła zasady tworzenia wydziałów i referatów prezydiów rad narodowych, natomiast organizację wewnętrzną wydziałów regulowała uchwała Rady Ministrów z dn.10.VI.1950r. Pierwsze posiedzenie PPRN w Kościerzynie odbyło się 6.VI.1950r. W latach 1950-1954 następowały częste zmiany w strukturze organów techniczno-wykonawczych Prezydium. Ustawa o radach narodowych z 25.I.1958 r. stworzyła w systemie rady narodowej jednoosobowy organ administracji państwowej w postaci kierownika wydziału. Wydziały kierowały poszczególnymi dziedzinami spraw należących do właściwości rad narodowych. Prezydium Rady Narodowej tworzyło wydzialy , określając ich organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres działania. Ustawa styczniowa została znowelizowana w 1963 r. Nowela przyznawała komisjom kompetencje do wydawania kierownikom wydziałów wiążących zaleceń i opinii. 22.XI.1973 r. uchwalono ustawę o zmianie ustawy o radach narodowych. Zgodnie z nią powołano terenowych kierowników administracji państwowej w województwach-wojewodów, w powiatach - naczelników powiatów i w miastach - naczelników lub prezydentów miast, którym podlegały wydziały oraz jednostki gospodarcze i uslugowe. Funkcję organu administracji terytorialnej na szczeblu powiatu sprawował naczelnik powiatu. Jednostką organizacyjną powołaną do realizowania zadań i kompetencji przysługujących naczelnikowi powiatu był urząd powiatowy, który dzielił się na wydziały ( biura ). 9.XII.1973 r., z dniem wejścia w życie ustawy z 22.XI.1973r., rozpoczął wykonywanie swych funkcji na obszarze powiatu kościerskiego Naczelnik Powiatu. Od 9.XII.1973 r. do 31.III.1974 r. obowiązywały w Urzędzie Powiatowym struktury organizacyjne określone w uchwałach byłego PPRN. Zarządzeniem nr 27/74 Naczelnika Powiatu z dnia 16.V.1974 r. wprowadzono w życie statut organizacyjny Urzędu Powiatowego w Kościerzynie. Ustawa z 28.V.1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych zlikwidowała powiaty. Z dniem 1.VI.1975 r. zlikwidowano organ Naczelnika Powiatu w Kościerzynie oraz Urząd Powiatowy w Kościerzynie. [ Na podstawie wstępów do inwentarzy APG 1585, oprac. J.Sibora, Gdańsk 1979, APG 1646, oprac. A. Przywuska, Tczew 1966]

Laufzeit:

[1949] 1950 - 1975

Klassifikation:

Name der Provenienzstelle:

Daten:

1949-1949, 1949-1949, 1950-1975, 1950-1975.

Alter Name:

Name der Fremdsprache:

Sprachen:

Zugänglichkeit:

Akten insgesamt:

506

Bearbeitete Akten insgesamt:

506

Akten insgesamt ohne Verzeichnis:

0

Laufende Meter insgesamt

13.0

Bearbeitete laufende Meter insgesamt

12.9

Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis

0.0

Akten insgesamt:

0

Dateien insgesamt:

0

Größe insgesamt (in MB):

0.0

Dokumente insgesamt

0

Sachen insgesamt

0

Klassen insgesamt

0

Akten insgesamt:

0.0

Gesamtzahl laufender Meter:

0.0

Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:

Name Stückzahlen-Inventar Anmerkungen
Genehmigtes Findbuch Tak
Genehmigtes Findbuch Tak

Zmikrofilmowano poz. 1-190