Akta miasta Sulechów

Signatur
89/1878/0
Anzahl der Serien
103
Anzahl der Scans
183

Inhalt:

1. Protokollbücher 1.1. Magistratprotocolle, sygn.1 - 12 1.2. Stadtverordneten , sygn.13 - 24 2. Wahlsachen 2.1. Stadtverordneten , sygn.25 - 41; 2.2. Rechtags und Landtagswahlen, sygn.42 - 57; 2.3.Ratsherrnwahl , sygn.58 - 79 2.4. Magistratsmitglieder , sygn.80 - 86, 3.Hauptverwaltung 3.1. Allgemeine, sygn. 87 - 100; 3.2. Geschaftsführung, sygn.101 - 121; 3.3. Stadtbezirk, sygn.122 - 129; 3.4. Beamte und Angestellte, sygn.130 - 164; 3.5. Personalakten, sygn.165 - 410; 3.6. Versicherungen der Angestelten, sygn.411 - 425; 3.7. Gerichtsachen, sygn. 426 - 435; 3.8. Statistik und Nachrichten, sygn.436 - 450 4. Finanzverwaltung 4.1. Allgemeine, sygn.451 - 458; 4.2. Etat und Haushaltsplane, sygn.459 - 493; 4.3. Brau-Kassen-Rechnung, sygn.494 - 507; 4.4. Deposiatalkassen, sygn.508 - 516; 4.5. Kirchenkasse , sygn.517 - 549; 4.6. Steuerwesen , sygn.550 - 566 4.7. Dahrleihen, sygn.567 - 660; 4.8. Stadtsparkasse, sygn.661 - 66; 4.9. Andere Kassewesen, sygn.668 - 68; 4.10. Landbauunterstützung, sygn.686 - 701 5.Fürsorgesachen 5.1. Protokolle, sygn.702 - 708; 5.2. Allgemeinesachen, sygn.709 - 73; 5.3. Erstattete Fürsorgekosten, sygn.735 - 759; 5.4. Legate und Stiftungen, sygn.760 - 807; 5.5. Öfentlichefürsorge, sygn.808 - 829; 5.6. Sonderhilfe, sygn.830 – 842; 5.7. Knaben und Jugendfürsorge, sygn.843 -850; 5.8. Einzelneuntestutzung, sygn.851 - 904; 5.9. Krankenhausverwaltung, sygn.905 - 938; 5.10. Krankenfüersorge, sygn.939 - 950 6. Kirchenwesen 6.1. Allgemeine, sygn.951- 954; 6.2. Friedhofsachen, sygn.955 - 971; 6.3. Neue Kirche, sygn.972 - 977; 6.4. Stadtpfharrkirche, sygn.978 - 987 7. Schulwesen 7.1. Allgemeine, sygn.988 - 1013; 7.2. Lehrerakten , sygn.1014 - 1079; 7.3. Mädchenschule, sygn.1080 - 1086; 7.4. Katholischeschule, sygn.1087 - 1090; 7.5. Anderen Bildungsanstalten, sygn.1091 - 1097; 7.6. Volksschulen, sygn.1098 - 1120, 8. Kultur und Gemienschaftspflege, sygn.1121 - 1147; 9. Stadtvermögen 9.1. Streitsachen , sygn.1148 - 1169; 9.2. Verpachtung, sygn.1170 - 1293; 9.3. Eigenthumveränderungen, sygn.1294 - 1400, 10. Stadtbetriebe 10.1. Versicherungen, sygn.1401 - 1422; 10.2. Gaswerk, sygn.1423 - 1426; 10.3. Rathaus, sygn.1427 - 1434 ; 10.4. Schlachthaus, sygn.1435 - 1447; 10.5. Schwimmbad, sygn.1448 - 1459; 10.6. Stadtturnhalle, sygn.1460 - 1466; 10.7. Kreishaus, sygn.1467 - 1471; 10.8. Park und Sportplatze, sygn.1472 - 1479; 10.9. Einzelnenbauten, sygn.1480 - 1527; 11. Stadtbauamt 11.1. Allgemeinesachen , sygn.1528 - 1541; 11.2. Finanzwesen , sygn.1542 - 1552; 11.3. Stadtmessung, sygn.1553 - 1563; 11.4. Bebaungsplane, sygn.1564 - 1579; 11.5. Baustoffversorgung , sygn.1580 - 1591; 11.6. Arbeitskrafte, sygn.1592 - 1618; 11.7. Wasserversorgung, sygn.1619 - 1629; 11.8. Kanal und Graben, sygn.1630 - 1657; 11.9. Kanalisation , sygn.1658 - 1681; 11.10. Wege und Strassenunterhaltung, sygn.1682 - 1780; 11.11. Wohnungsbau, sygn.1781 - 1802; 11.12. Wohungsamt , sygn.1803 - 1869; 11.13. Siedlungsbau, sygn.1870 - 1923; 11.14. Niederlassungen, sygn.1924 - 1948; 11.15. Eisenbahnbau , sygn.1949 - 1975 12. Militarwesen 12.1. Garnisonsachen, sygn.1976 - 1998; 12.2. Kaserneausbau, sygn.1999 - 2038; 12.3. Kriegsachen, sygn.2039 - 2046; 12.4. Selbstschutz, sygn.2047 - 2067; 12.5. Stammrollen, sygn.2068 - 2110 13.Polizeiverwaltung 13.1. Allgemeineverwaltung, sygn.2111 - 2134; 13.2. Amt und Beamte, sygn.2135 - 2142; 13.3. Feuerpolizei, sygn.2143 - 2171; 13.4. Ordnungs und Sicherheitswesen, sygn.2172 - 2232; 13.5. Gesundheitwesen, sygn.2233 - 2253; 13.6. Sanitatssachen, sygn.2254 - 2281; 13.7. Gewerbesachen, sygn.2282 - 2303; 13.8. Industriesachen, sygn.2304 - 2321; 13.9. Handelwesen, sygn.2322 - 238; 13.10. Meldesachen, sygn.2390 - 2430; 13.11. Aufsicht über die Gebaude, sygn.2431 - 3501; 13.12. Landbauwesen, sygn.3502 - 3531; 13.13. Verkhersamt, sygn.3532 - 3572; 14. Akta nieopracowane z lat 1680-1944, sygn. 3573-3756 (zbiór edyktów królewskich, policja drogowa, sprawy wojskowe, akta nadzoru budowlanego, dzienniki kasowe, opieka społeczna, odręczny szkic z lat 1680-1942, Übersichtplan der Stadt Züllichau z 1932 r., księga dotycząca spraw szkolnych)

Die Geschichte der Provenienzstelle:

Sulechów został założony około 1250 r. Po raz pierwszy jest wymieniony w doku-mencie z 1319 r. Początkowo należał do Księstwa Głogowskiego, ale w 1482 r. został włą-czony do Księstwa Krośnieńskiego, które wówczas zostało zajęte przez kurfirsta branden-burskiego Achillesa. W 1535 r. Sulechów stał się siedzibą okręgu (Beritt), a na zamku sule-chowskim znalazł swą siedzibę Amt, który sprawował nadzór nie tylko nad Sulechowem ale i okolicznymi wsiami jako własnością książęcą. Kompetencje burmistrza i rady miejskiej były bardzo ograniczone. Od 1535 r. wybierano 8 rajców oraz 3 burmistrzów, którzy corocznie zmieniali się na urzędzie. Ich zadania ograniczały się do sprawowania nadzoru o charakterze policyjnym, rozstrzygania spraw cywilnych między obywatelami miasta i straży nad majątkiem miejskim. Przedstawiciele cechów wybierali 4 starszych miejskich, którzy reprezentowali ich interesy jako kolegium miejskie. W 1719 r. uprawnienia obu gre-miów przejął utworzony wówczas magistrat. Dopiero w 1673 r. został wyodrębniony z książęcego sądu dworskiego oddzielny dla Sulechowa sędzia dworski, który w 1716 r. przekazał władzę sądowniczą ławie miejskiej. Dotyczyła ona uprawnień sądowych o charakterze karnym. W 1796 r. utworzono Sąd Po-wiatowy i Miejski, który przejął wszystkie uprawnienia sądownicze rady i ławy miejskiej i stał się oddzielnym organem władzy sądowniczej. W 1809 r. wprowadzono w Sulechowie reformę miejską. Podzielono wówczas mia-sto na okręgi: Rathsbezirk, Kirchenbezirk, Schlossbezirk, Waisenhausbezirk, Reulbezirk, S.Annenbezirk, z których wybierano przedstawicieli do władz miejskich. Utworzone wów-czas okręgi wyborcze oraz policyjne utrzymały się aż do 1918 r. Mieszkańcy dzielili się na obywateli, czyli posesjonatów lub uzyskujących odpowiednie dochody (Bürger) i nieposiadających prawa miejskiego ( Schutzverwandten). Obywatele wybierali radnych, którzy zgromadzeni tworzyli radę miejską. Wybierała ona zarząd miejski czyli magistrat. Na czele magistratu stał burmistrz, który odpowiadał przed radą za zarządzanie majątkiem miejskim i wykorzystywanie go dla celów wspólnoty mieszczańskiej, natomiast za przestrzeganie sze-roko pojmowanych przepisów policyjnych przed wprowadzonym w 1815 r. urzędem landrata. Burmistrzowi podlegało 4-5 członków magistratu , prowadzących poszczególne działy gospodarki miejskiej lub odpowiedzialnych za funkcjonowanie zakładów i przedsięwzięć magistratu. Sprawami finansowymi i podatkowymi zawiadywał rajca, którego na-zywano kammererem, kolejny członek magistratu zawiadywał utrzymaniem istniejącego od 1709 r. sierocińca miejskiego, szpitala miejskiego i szkoły miejskiej. Syndyk, którym z reguły zostawał członek magistratu o przygotowaniu prawniczym odpowiadał za stan prawny majątku miejskiego, fundacji i realizację testamentów mieszczan. Kolejny członek magistratu i jednocześnie zastępca burmistrza sprawował nadzór nad szeroko rozumianymi zadaniami policyjnymi. Miasto dzierżawiło browar, piwnicę ratuszową, łąki nadodrzańskie w okolicach Cigacic oraz wielki kompleks leśny. W 1844 r. powołano w Sulechowie miejską kasę oszczędności. W 1853 r. wprowadzono nowe zasady funkcjonowania władz miejskich. Magistrat składał się z kilkunastu referatów i stanowisk pracy : sekretarza miasta, referat ogólnoorganizacyjny, referat do spraw szkół i kształcenia, referat do spraw kultury, stanowiska do spraw pomocy społecznej, w tym zarządzający fundacjami, nadzór nad szpitalem miejskim i szpitalem joannickim, zarząd budowlany, zajmujący się utrzymaniem budynków, dróg i placów miejskich, zarząd policji, zarząd finansów i kas miejskich. W 1862 r. wzniesiono nowy szpital miejski, w 1886 r. pobudowano rzeźnię, w 1900 r. poprowadzono sieć wodociągową, 3 lata później kanalizację, w 1911 r. przy Odrze wybudowano kąpielisko miejskie. W związku z obsługą kolejnych zakładów miejskich i wzrastającymi zadaniami, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej ilość komórek organizacyjnych się zwiększała. Tak jak w większości większych miast regionu w 1919 r. utworzono w Sulechowie radę żołnierską. Rada nie zmieniała organizacji władz miejskich i funkcjonowała do połowy 1920 r. Kolejna reforma nastąpiła w 1926 r. Utworzono wówczas nowy magistrat na czele z burmistrzem dr Franckem, który jednocześnie przewodniczył członkom magistratu. Magistrat składał się z sekretariatu, który obsługiwał przede wszystkim sekretarza miasta. Obok obsługi rady i członków magistratu do zadań sekretariatu i jego dwóch biur należały sprawy osobowe , meldunkowe, zaopatrzenie społeczne i sprawy stanu cywilnego. Oddzielnie funkcjonowały biura podatkowo-rachunkowe. Częścią magistratu był urząd mieszkaniowy, miejski urząd budowlany , który zajmował się także zarządzaniem drogami i budynkami miejskimi , oddzielnie funkcjonowało biuro obsługi cmentarza, kąpieliska miejskiego i rzeźni. Oddzielnie biuro obsługiwało gazownię miejską, oświetlenie i wodociągi. Istotną częścią władz miejskich był zarząd kas miejskich, w którym funkcjonowała kasa miejska czyli kamery miejskiej i kasa oszczędnościowo -pożyczkowa. Sulechowski zarząd policji utrzymywał także areszt oraz urząd miar i weterynarza miejskiego. Z władzami miejskimi był bezpośrednio związany powiatowy przedstawiciel synodalny, którym zazwyczaj bywał miejscowy superintendent oraz utrzymywany przez miasto sierociniec. Po 1933 r. w ramach wprowadzania narodowosocjalistycznego zarządzania państwem zaczęto ponownie reorganizacje, łącząc i dzieląc zadania niektórych referatów. W efekcie tych zmian od 1937 r. zarząd miasta składał się z wydziału głównego, w którym mieścił się sekretariat magistratu, biura opieki społecznej, urzędu rachunkowego , biura podatkowego, miejskiego urzędu budowlanego i zarządu gazowni i stacji wodociągów. Oddzielnie funkcjonował miejski zarząd kas, grupujący kasę kameralną czyli miejską oraz kasę szpitalną. Niezwykle rozbudowana była miejska kasa oszczędności, która należała do najstarszych w regionie. Oddzielnie funkcjonowało biuro stanu cywilnego, miejski urząd miar oraz weterynarz miejski. Ponadto częścią władz miejskich był zarząd policji. Powyższa struktura władz miejskich została utrzymana do końca 1944 r.

Laufzeit:

1680 - 1945

Klassifikation:

administracja ogólna

Name der Provenienzstelle:

Daten:

1680-1945.

Alter Name:

Name der Fremdsprache:

Magistrat Züllichau

Sprachen:

niemiecki

Zugänglichkeit:

Vollständig geteilt

Akten insgesamt:

3756

Bearbeitete Akten insgesamt:

3572

Akten insgesamt ohne Verzeichnis:

0

Laufende Meter insgesamt

32.68

Bearbeitete laufende Meter insgesamt

31.8

Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis

0.0

Akten insgesamt:

0

Dateien insgesamt:

0

Größe insgesamt (in MB):

0.0

Dokumente insgesamt

0

Sachen insgesamt

0

Klassen insgesamt

0

Akten insgesamt:

0.0

Gesamtzahl laufender Meter:

0.0

Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:

Name Stückzahlen-Inventar Anmerkungen
Genehmigtes Findbuch Tak 3572j.a.
Vorläufiges elektronisches Archivinventar Tak 184j.a.