Akta Gminy Wilanów

Signatur
72/23/0
Anzahl der Serien
0
Anzahl der Scans
0

Inhalt:

Zachowane akta zostały wytworzone w latach 1921-1944 [1949]. Z okresu 1921-1939 zachowały się akta dotyczące działalności Gminy Wilanów (9 j.a.). W tej szczątkowej grupie akt najcenniejsze są: księga protokołów z posiedzeń Rady Gminnej (1937-1939), księga protokołów z zebrań sołtysów (1925-1941). Równie ciekawe są: księga inspekcyjna zarządu (1935-1940) oraz księga rejestru kar nakładanych przez wójta i sołtysów (1921-1929). Pozostałe akta z tego okresu dotyczą spraw związanych z podatkiem gruntowym (1936-1938). Z okresu 1939-1944 [1949] zachowały się nieliczne akta (16 j.a.) obrazujące zaledwie pewne wycinki z działalności urzędu gminnego. Poza teczką organizacyjną prowadzoną przez lata 1939-1944 i kontynuowaną przez Gminną Radę Narodową w Wilanowie do 1949, zachowały się głównie akta dotyczące spraw budżetu i rozkładu podatków (1939-1944) oraz jednostkowe teczki dotyczących spraw nieruchomości jak plan orientacyjny budynków na Nowym Służewie (1941) czy zestawienie umów przejęcia własności rzeczy nieruchomych w Gminie Wilanów (1942-1943). W zespole tym przechowywane są także dwie książki meldunkowe domów w Powsinie oraz Wilanowie założone w latach 1929 i 1939.

Die Geschichte der Provenienzstelle:

Gmina Wilanów należała do guberni i powiatu warszawskiego oraz podlegała jurysdykcji sądu pokoju w Warszawie, później analogicznie do województwa warszawskiego. Na mocy rozporządzeń Jeneral-Gubernatora z dnia 8 kwietnia 1916 oraz 29 stycznia 1917 r. gminne posiadłości zostały pomniejszone o tereny przyłączone do Warszawy, tj. Czerniaków, Siekierki, Siekierki Duże 1 i 2, Siekierki Małe, Szopy Polskie, Szopy Polskie (Nowy Sad), Szopy Niemieckie zostały przyłączone do Warszawy. A w roku 1951, na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmian granic miasta Warszawy , włączono pozostałą część Gminy Wilanów do Warszawy. Statut Organizacyjny, ustanowiony jako obowiązujący w dniu 21 lipca 1939 r., a częściowo zmieniony 15 maja 1941 r. regulował organizację biura Zarządu Gminnego, podział czynności kancelaryjnych i kasowo rachunkowych, zakres czynności i odpowiedzialności pracowników oraz tok ich urzędowania. Według wymienionego regulaminu Biuro Zarządu Gminy stanowiło komórkę do wykonywania zadań i obowiązków ciążących na gminie z mocy przepisów prawa, jak również wynikających z uchwał i decyzji organów gminy. Bezpośrednim zwierzchnikiem biura był wójt. Kierownikiem biura Zarządu Gminnego był Sekretarz gminy, a w razie jego nieobecności jeden z jego zastępców. Sekretarz był odpowiedzialny za całość funkcji biurowych Zarządu gminnego, sprawował bezpośredni nadzór nad personelem biurowym oraz kierowała jego pracami oraz sprawował nadzór nad utrzymaniem ogólnego porządku oraz nad majątkiem gminnym i materiałami gospodarczymi znajdującymi się w biurze i pomieszczeniu Zarządu. Czynności kancelaryjne wykonywane były w oparciu o instrukcję kancelaryjną dla zarządów gmin wiejskich z dn. 16-11-1933 r. Czynności biura Zarządu gminy dzieliły się na czynności kancelaryjne, kasowo-rachunkowe oraz gospodarcze. Biuro natomiast dzieliło się na sześć referatów sekretariat, referat finansowo-budżetowy, referat ewidencji ludności i opieki społecznej, referat aprowizacyjno-rolny, referat drogowy i techniczno budowlany, referat ogólny. Odrębnie przy biurze funkcjonowali woźni gminni.

Laufzeit:

1921-1944 [1949]

Klassifikation:

Name der Provenienzstelle:

Daten:

1921-1944, 1949-1949.

Alter Name:

Name der Fremdsprache:

Sprachen:

Zugänglichkeit:

Akten insgesamt:

30

Bearbeitete Akten insgesamt:

25

Akten insgesamt ohne Verzeichnis:

0

Laufende Meter insgesamt

0.0

Bearbeitete laufende Meter insgesamt

0.2

Laufende Meter insgesamt ohne Verzeichnis

0.0

Akten insgesamt:

0

Dateien insgesamt:

0

Größe insgesamt (in MB):

0.0

Dokumente insgesamt

0

Sachen insgesamt

0

Klassen insgesamt

0

Akten insgesamt:

0.0

Gesamtzahl laufender Meter:

0.0

Extreme Daten der nicht archivierten Dokumentation:

Name Stückzahlen-Inventar Anmerkungen
Abgabe- und Abnahmeliste Tak 5 ja
Genehmigtes Findbuch Tak T. 296; 25 ja