Gminna Rada Narodowa Falborz powiat włocławski

Sygnatura
71/132/0
Liczba serii
8
Liczba skanów
0

Zawartość:

I. ZARZĄD GMINNY 1.Dział ogólno-organizacyjny, sygn. 1-3, akta dotyczące reorganizacji GRN (1950), protokóły z działalności prezydium GRN, protokóły z posiedzeń Zarządu Gminnego. 2.Dział finansowo-budzetowy, sygn. 4-18, budżety ( 1945-1948, 1950), roczne sprawozdania rachunkowe 1945-1949; 3.Dział administracyjny, sygn. 19, sprawy budowlane; II. PREZYDIUM GMINNEJ RADY NARODOWEJ 1.Referat ogólno-administracyjny, sygn. 20-27, protokóły z sesji GRN (1951), protokóły z posiedzeń prezydium GRN (1950, 1952-1953), protokóły z zebrań zespołu gminnego ( 1951-1952), protokóły z zebrań sołtysów(1952, 1954), z posiedzeń Zespołu Rolnego i Obywatelskiej Komisji Podatkowej z 1952 r.; 2.Referat budzetowo-finansowy, sygn.28-30, budżet i preliminarze na 1951 r., budżety administracyjne zakładów i przedsiębiorstw. DOPŁYW WŁĄCZONY W 2007 r. Sygn. 31-33, budżet na lata 1952-1954

Dzieje twórcy:

Podstawę prawną działalności władz gminnych po wyzwoleniu, stanowiła ustawa z dnia 11.IX.1944 r. "o organizacji i zakresie działania rad narodowych", oraz Dekret z 23.XI.1944 r. "O organizacji i zakresie działania samorządu terytorialanego". Na terenie gminy organem uchwałodawczym i kontrolującym była Gminna Rada Narodowa Falborz, organem wykonawczym - Zarząd Gminny Gminy Falborz z siedzibą w Kąkowej Woli. Do głównych zadań gminnej rady narodowej należało ustalanie i zatwierdzanie budżetu gminy i planu świadczeń w naturze, oraz prowadzenie kontroli nad działalnością zarządu gminnego. Funkcje te rada wykonywała na sesjach bądź za pośrednictwem prezydium i komisji stałych. Na czele zarządu gminnego stał wójt, wybierany przez radę gminy i zatwierdzany przez starostę powiatowego. Zarząd Gminny sprawował swe funkcje przy pomocy biura, które dzieliło się na 5 działów: 1/ Ogólno-organizacyjny, 2/ Finansowo-budżetowy, 3/ Gospodarki gminnej, 4/ Administracji społecznej, 5/ Administracyjny. Ustawa z dnia 20.III.1950 r. zniosła Zarząd Gminny Gminy Falborz w Kąkowej Woli, przekazując jego kompetencje Prezydium Gminnej Rady Narodowej Falborz w Kąkowej Woli, które stało się organem wykonawczym i zarządzającym gminnej rady narodowej. Na czele prezydium stał przewodniczący, który czuwał nad należytym wykonaniem uchwał rady i kierował pracami prezydium. Organami pomocniczymi rady były komisje stałe powoływane spośród członków rady. Organizacja biura Prezydium Gminnej Rady Narodowej w Kąkowej Woli była zgodna z uchwałami Rady Ministrów z 1950 r. i składała się z 6 referatów: 1/ Referat ogólno-administracyjny, 2/ Referat finansowo-budżetowy, 3/ Referat ds.. Socjalnych i kulturalnych, 4/ Referat gospodatki komunalnej, 5/ Referat ds.. Rolnych, 6/ Referat wojskowy. Odrębną komórką był Urząd Stanu Cywilnego. Prezydium GRN Falborz działało do 1954 r., do czasu wprowadzenia ustawy z dnia 25.IX.1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi, w wyniku której zlikwidowane zostały gminy i w ich miejsce powołane zostały gromady jako najniższe jednostki podziału administracyjnego kraju. [ na podstawie wstępu do inwentarza "Gminne rady narodowe powiatu włocławskiego z lat 1945-1954", opr. Janina Łazarska, Włocławek 1979]

Daty skrajne:

1945-1954

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1945-1954.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

33

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

33

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

0.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.1

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak wpisany do bazy IZA

Zespół ujęty w inwentarzu do grupy zespołów "Gminne rady narodowe powiatu włocławskiego z lat 1945-1954" zatwierdzonym przez Komisję Metodyczną AP w Bydgoszczy w 1979 r.