Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Pile

Sygnatura
55/188/0
Liczba serii
13
Liczba skanów
0

Zawartość:

Wydział Ogólny z lat [1949]1950-1951; 6 j. a. Referat Kadr z roku 1950; 1 j. a. Referat Społeczno-Administracyjny z lat [1947]1950-1951; 15 j. a. Wydział Rolnictwa z lat 1950-1951; 3 j. a. Referat Przemysłu z lat 1950-1951; 1 j. a. Referat Handlu z lat [1949]1950-1951; 10 j. a. Referat Kultury i Sztuki z roku 1950; 1 j. a., Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z lat 1950-1951; 1 j. a. Wydział Odbudowy z lat [1949]1950; 1 j. a. Refera Pracy i Pomocy Społecznej z lat [1949]1950-1951; 7 j. a. Powiatowy Związek Samorządowy z roku 1950; 1 j. a. Referat Samorządowo - Inspekcyjny z lat [1949]1950-1951; 6 j. a. Referat Ochrony przed pożarami i innymi klęskami z roku 1950; 1 j. a.

Dzieje twórcy:

Powstałe na podstawie ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Pile zakresem swej władzy objęło 10 gmin powiatu pilskiego administrowanych przez byłe Starostwo Powiatowe Pilskie z wyłączeniem miasta Piły, które od 1948 r. funkcjonowało na prawach samodzielnego powiatu (wspólne zadania dotyczyły jedynie rozdzielnictwa artykułów żywnościowych i przemysłowych). Siedziba prezydium mieściła się w Pile do roku 1951, kiedy to przeniesiono ją do miasta Trzcianki, a nazwę prezydium określono jako Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Trzciance. Zmiana nazwy powiatu pilskiego (od wiosny 1951 r. powiatu pilskiego z siedzibą w Trzciance) na powiat trzcianecki nastąpiła w 1958 r. uchwałą nr 21 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu zatwierdzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1958 r. w sprawie zmiany nazw niektórych powiatów (Dz.U. Nr 76, poz. 393). Ustawa z dnia 20 marca 1950 r. poprzez zniesienie podziału na organa administracji rządowej i samorządowej nadała radom charakter terenowych organów jednolitej władzy państwowej różnych od organów administracji i wymiaru sprawiedliwości. W ten sposób rozszerzył się poważnie zakres działania powiatowych rad narodowych, które przejęły kompetencje starostw, samorządu powiatowego, dotychczasowych rad i niektórych organów administracji rządowej niezespolonej. Zadaniem nowo utworzonego organu stało się kierowanie działalnością gospodarczą, społeczną i kulturalną obejmujące wszystkie sprawy w zakresie władzy i administracji państwowej na terenie powiatu nie zastrzeżone na rzecz innych organów. Wyrażało się to w podejmowaniu uchwał i przepisów regulujących prawa i obowiązki jednostek i obywateli; organizowaniu działalności społeczno-administracyjnej; planowaniu działalności gospodarczej własnej, przedsiębiorstw i jednostek gospodarki nieuspołecznionej (wieloletnie i roczne plany gospodarcze), planowaniu budżetu oraz zagospodarowania przestrzennego; wykonywaniu kontroli społecznej. Funkcje swoje rada wykonywała poprzez wchodzące w jej skład organy - komisje, prezydium i wydziały oraz jednostki organizacyjne w postaci przedsiębiorstw i zakładów terenowych. Rada stała się organem najważniejszym, uchwalającym na sesjach akty prawne i nadzorującym prace podległych organów. Prezydium było organem wykonawczo-zarządzającym. Nadzorowało realizację uchwał i zadań rady, pełniło funkcję łącznika między organami władzy i administracji w systemie organów rady. Komisje stanowiły organ pomocniczy rady opiniujący sprawy załatwiane przez radę, występujący z inicjatywą do rady i jej organów, współdziałający ze społeczeństwem i kontrolujący wykonywanie uchwał rady przez jednostki podległe radzie, jak również - społecznie - jednostki radzie nie podporządkowane. Komisje dzieliły się na stałe powoływane na okres całej kadencji rady i komisje niestałe do wykonywania zadań doraźnych. Wydziały sprawowały funkcje organów terenowej administracji, a więc należało do nich wykonawstwo uchwał oparte na zasadzie rzeczowego podziału zadań. Początkowo wydziały realizowały swoje zadania w następstwie i w imieniu prezydium. Obok wydziałów przy radach działały organy o kompetencjach specjalnych oparte na odrębnych niż wydziały przepisach, np. kolegia karno-administracyjne, komisje lokalowe, czy komendy straży pożarnych. Niektóre wydziały i referaty Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Pile kontynuowały działalność swoich odpowiedników przy poprzedniej jednostce administracyjnej - Starostwie Powiatowym w Pile (Wydział Ogólny, Referat Samorządowo-Inspekcyjny, Referat Odbudowy), inne otrzymały nowe zadania (Wydział Rolnictwa, Referat handlu, Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Referat Pracy i Pomocy Społecznej). [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. D. Żebrowska, Piła, 2005]

Daty skrajne:

[1949]1950 - 1951

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1949-1950, 1950-1951.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

54

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

54

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

1.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.7

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak

Inwentarz w bazie IZA