Urząd Miasta i Gminy w Gostyniu

Sygnatura
34/483/0
Liczba serii
10
Liczba skanów
0

Zawartość:

Akta Urzędu mają dużą wartość źródłową do poznania najnowszej historii miasta i gminy Gostyń. Zawierają bowiem informacje prawie ze wszystkich dziedzin życia społeczno-gospodarczego z lat 1976-1990. Na szczególną uwagę zasługują akta Wydziału Planowania, Koordynacji i Analiz, zwłaszcza ostateczne wersje planów zbiorczych społeczno-gospodarczych oraz sprawozdania i analizy z wykonania planów społeczno-gospodarczych. Ponadto w aktach Wydziału znajdują się wieloletnie i roczne plany czynów społecznych i sprawozdania z ich wykonania, informacje o organizacji i działalności Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, informacje o cmentarzach komunalnych i wyznaniowych oraz o grobownictwie wojennym. Akta Biura Organizacyjno-Prawnego zawierają: statuty Urzędu z 1976 i 1981 r., zarządzenia Naczelnika Miasta i Gminy, oceny dotyczące przebiegu Narodowego Spisu Powszechnego, analizy i oceny skarg i wniosków, dane statystyczne o pracownikach, charakterystykę miasta i gminy Gostyń, protokoły kontroli kompleksowych Urzędu. Akta Wydziału Finansowo-Budżetowego dotyczą budżetu miasta i gminy oraz bilansów finansowych. W aktach Wydziału Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki znajdują się: plany i programy pracy oraz informacje i sprawozdania z działalności placówek kulturalno-oświatowych, kalendarze imprez sportowo-rekreacyjnych. W aktach Wydziału Oświaty i Wychowania są: sprawozdania statystyczne szkół i przedszkoli, informacje o organizacji roku szkolnego, protokoły kontroli, inspekcji i lustracji oraz sprawozdania z letniego wypoczynku dzieci i młodzieży. W aktach Wydziału Przemysłu, Handlu i Usług zachowały się jedynie plany i programy rozwoju usług. Akta Wydziału Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa zawierają: oceny i wnioski wynikające ze spisów rolnych, plany i sprawozdania roczne, analizy ekonomiczne, sprawozdania i informacje dotyczące obrotu gruntami Państwowego Funduszu Ziemi i rekultywacji gruntów rolnych i leśnych oraz informacje o podziale gminy na obwody łowieckie. W aktach Wydziału Społeczno-Administracyjnego znajdują się przede wszystkim akta dotyczące stowarzyszeń. Są tam między innymi statuty, protokoły zebrań i sprawozdania z działalności różnych organizacji, jak: Chóru "Dzwon" przy Domu Kultury w Gostyniu, Ligi Obrony Kraju, Ligi Ochrony Przyrody, Klubu Sportowego "Meliorant" przy Przedsiębiorstwie Konserwacji i Eksploatacji Urządzeń Wodno-Melioracyjnych w Gostyniu, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego Koła przy Hucie Szkła w Gostyniu, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej, Polskiego Związku Emerytów i Inwalidów, Polskiego Związku Niewidomych, Polskiego Związku Wędkarskiego, Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Stowarzyszenia Chorych na Cukrzycę, Stowarzyszenia Księgowych, Stowarzyszenia PAXx", Ligi Kobiet, Związku Bojowników o Wolność i Demokrację. Ponadto w aktach Wydziału są analizy, oceny i sprawozdania z działalności Kolegium do Spraw Wykroczeń. Akta Wydziału Urbanistyki, Architektury i Nadzoru Budowlanego zawierają: analizy i oceny ruchu budowlanego, bilanse zasobów złóż kopalin oraz plany pracy i sprawozdania z realizacji planów pracy Wydziału. W aktach Wydziału Zatrudnienia, Zdrowia i Polityki Społecznej zachowały się jedynie: analizy potrzeb i efektów pomocy społecznej oraz analiza dotycząca pośrednictwa pracy za rok 1977.

Dzieje twórcy:

Urząd Miasta i Gminy w Gostyniu rozpoczął działalność w dniu 1 stycznia 1976 r. na podstawie ustawy z dnia 28 maja 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych /Dz.U. nr 16, poz. 91 z 1975 r./. Do jego utworzenia doszło w wyniku połączenia miasta Gostynia i gminy Gostyń w jedną jednostkę administracyjną o nazwie "Miasto i Gmina Gostyń". Zlikwidowano wówczas Urząd Miasta w Gostyniu oraz Urząd Gminy w Gostyniu i utworzono Urząd Miasta i Gminy w Gostyniu. Urzędem kierował Naczelnik Miasta i Gminy, który był organem wykonawczo--zarządzajacym oraz terenowym organem administracji państwowej. Naczelnicy powoływani byli przez Wojewodę Leszczyńskiego po zasięgnięciu opinii Rady Narodowej Miasta i Gminy w Gostyniu. Dla zarządzania poszczególnymi dziedzinami życia w mieście i gminie powołano w Urzędzie /na podstawie wytycznych rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie zasad organizacji terenowych organów administracji państwowej - Dz U Nr 17, poz. 93/ następujące referaty i równorzędne komórki organizacyjne: Referat Ogólny, Referat Finansowy, Referat Spraw Wewnętrznych, Referat Gospodarki Terenowej i Planowania, Referat Komunikacji, Referat Handlu i Usług, Referat Rolny, Inspektorat Oświaty i Wychowania, samodzielne stanowisko pracy d/s kultury i kultury fizycznej oraz Urząd Stanu Cywilnego. Do zakresu działania Referatu Ogólnego należało prowadzenie spraw organizacyjno-prawnych, kadrowych i administracyjno-gospodarczych, a w szczególności: organizowanie kontroli wykonania uchwał Rady Ministrów, Wojewódzkiej Rady Narodowej i Rady Narodowej Miasta i Gminy oraz zarządzeń Wojewody Leszczyńskiego i Naczelnika Miasta i Gminy, opracowywanie aktów normatywnych RNMiG oraz Naczelnika Miasta i Gminy, obsługa prawna Naczelnika i jednostek organizacyjnych Urzędu, przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie skarg i wniosków ludności, organizowanie narad zwoływanych przez Naczelnika, prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu oraz zarządzanie budynkiem administracyjnym. Referat Finansowy zajmował się: opracowywaniem i wykonywaniem budżetu miejskiego, pobieraniem podatków i opłat oraz nadzorem nad działalnością gospodarczo-finansową podporządkowanych Radzie Narodowej Miasta i Gminy przedsiębiorstw, zakładów i instytucji. Do zakresu czynności Referatu Spraw Wewnętrznych należało prowadzenie spraw dotyczących: zabezpieczaniu ładu i porządku publicznego, obronności państwa, nadzoru nad stowarzyszeniami, zgromadzeniami, zbiórkami publicznymi oraz ewidencji i kontroli ruchu ludności. Referat Gospodarki Terenowej i Planowania zajmował się: prowadzeniem spraw z zakresu państwowego nadzoru nad budownictwem, planowaniem przestrzennym miasta i gminy oraz ochroną środowiska. Do kompetencji Referatu należało także prowadzenie spraw wiązanych z planowaniem kompleksowego rozwoju miasta i gminy oraz koordynacją całej gospodarki na terenie miasta i gminy, a zwłaszcza: zapewnienie harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego miasta i gminy przez koordynowanie wieloletnich i rocznych planów jednostek gospodarki uspołecznionej. Do Referatu Komunikacji należało prowadzenie spraw z zakresu transportu i ruchu drogowego. Do zakresu działania Referatu Handlu i Usług należało prowadzenie spraw z zakresu handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług a przede wszystkim: koordynowanie kierunków rozwoju i działalności państwowego, spółdzielczego i prywatnego handlu, przemysłu gastronomicznego i drobnej wytwórczości, wydawanie zezwoleń na otwarcie lokali handlowych i usługowych, nadzorowanie organizowania targowisk oraz kontrolowanie działalności zakładów rzemieślniczych, usługowych i placówek handlowych. Referat Rolny zajmował się sprawami związanymi z przejmowaniem gospodarstw indywidualnych na rzecz Skarbu Państwa w zamian za emeryturę lub rentę, ochroną i rekultywacją gruntów rolnych i leśnych, sprawami ochrony roślin uprawnych przed chorobami, szkodnikami i chwastami, nadzorem nad wykonywaniem konserwacji i eksploatacji urządzeń melioracyjnych, współdziałaniem z kółkami rolniczymi przy organizowaniu usług polowych. Do zakresu czynności Inspektoratu Oświaty i Wychowania należało prowadzenie spraw dotyczących oświaty i wychowania oraz działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dziećmi i młodzieżą, sprawowanie nadzoru pedagogicznego, wizytowanie i ocenianie działalności placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych, liceum ogólnokształcącego, szkół zawodowych oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych, organizowanie zajęć pozalekcyjnych oraz wypoczynku dzieci i młodzieży, sprawowanie nadzoru w zakresie działalności opiekuńczo-wychowawczej i pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży, powoływanie nauczycieli na stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach bezpośrednio nadzorowanych, dokonywanie oceny pracy personelu pedagogicznego. Samodzielne stanowisko pracy d/s kultury i kultury fizycznej zajmowało się sprawami dotyczącymi kultury, sztuki, sportu, turystyki, wypoczynku, a szczególnie: koordynowaniem działalności organizacji społecznych prowadzących działalność kulturalno-oświatową i czytelniczą, opracowywaniem planów rozwoju życia kulturalnego oraz programów działalności w zakresie kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku, opracowywaniem kalendarza imprez sportowych i pomocą w ich organizowaniu. W 1981 r. przeprowadzono w Urzędzie znaczne zmiany organizacyjne. Referaty zamieniono na Wydziały. Ponadto zlikwidowano Referat Spraw Wewnętrznych, tworząc na jego miejsce Wydział Spraw Społeczno-Administracyjnych. Zmieniono również nazwy Referatu Gospodarki Terenowej i Planowania na Wydział Planowania, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Referatu Rolnego na Wydział Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa oraz Inspektoratu Oświaty i Wychowania na Wydział Oświaty i Wychowania. W 1983 r. Wydziałowi Planowania, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska nadano nazwę Wydział Planowania, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. W 1984 r. powstał Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami oraz zmieniono nazwę Wydziału Handlu i Usług na Wydział Handlu, Drobnej Wytwórczości i Usług. W 1985 r. Wydział Ogólny przyjął nazwę: Wydział Ogólno-Organizacyjny. W 1988 r. Wydział Ogólno-Organizacyjny przekształcono na Biuro Organizacyjno-Prawne a Wydział Spraw Społeczno-Administracyjnych na Wydział Społeczno-Administracyjny. W 1989 r. Wydziałowi Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia i Spraw Socjalnych nadano nazwę: Wydział Zatrudnienia, Zdrowia i Polityki Społecznej. W 1990 r. zmieniono jeszcze nazwę Wydziału Handlu, Drobnej Wytwórczości i Usług na Wydział Przemysłu, Handlu i Usług. W momencie likwidacji Urzędu Miasta i Gminy w Gostyniu w 1990 r. istniały następujące Wydziały: Biuro Organizacyjno-Prawne, Wydział Finansowo-Budżetowy, Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami, Inspektorat Obrony Cywilnej, Wydział Komunikacji, Wydział Oświaty i Wychowania, Wydział Planowania, Koordynacji i Analiz, Wydział Przemysłu Handlu i Usług, Wydział Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Leśnictwa, Wydział Społeczno-Administracyjny, Wydział Urbanistyki, Architektury i Nadzoru Budowlanego oraz Wydział Zatrudnienia, Zdrowia i Polityki Społecznej. Urząd Miasta i Gminy w Gostyniu został zlikwidowany w czerwcu 1990 r. na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej. Na jego miejsce utworzono nowy Urząd Miasta i Gminy w Gostyniu, który nie był już organem administracji państwowej, a stał się organem administracji samorządowej.

Daty skrajne:

[1949] 1976-1990

Klasyfikacja:

administracja ogólna

Nazwa twórcy:

Daty:

1949-1975, 1976-1990.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

polski

Dostępność:

Udostępniany w całości

Ogółem jednostek archiwalnych:

357

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

300

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

7.03

Ogółem opracowanych metrów bieżących

2.8

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
spis zdawczo-odbiorczy Brak danych poz. 301-329
inwentarz książkowy zatwierdzony Brak danych sygn. 1-300