Zespół
Zawartość:
zarządzenia władz zwierzchnich, szkół i kurendy1873-1928 (16 j.a.), konferencje - protokoły z konferencji okręgowych, generalnych i szkoleniowych 1887-1916 (19 j.a.), statystyka szkolna 1886-1939 (7 j.a.), akta dotyczące nauczycieli, ich uposażenia, mieszkania, awansów, nagród i emerytur 1872-1924 (22 j.a.), program nauczania poszczególnych przedmiotów 1881-1923 (17 j.a.), szkoła dokształcająca, nauka dla ociemnałych, głuchoniemych, przytułek dla sierot 1883-1922 (10 j.a.), akta bibliotek nauczycielskich, uczniowskich, powiatowych i publicznych 1887-1922 (9 j.a.), wakacje, dni wolne od nauki, święta 1886-1920 (9 j.a.), opieka zdrowotna nad młodzieżą, szczepienia 1887-1920 (4 j.a.), szkolna kasa oszczędności 1898-1908 (1 j.a.), kontakty szkoły z rodzicami 1906-1918 (1 j.a.), budynek szkolny, jego zaopatrzenie, kontrole 1881-1920 (3 j.a.), szkolnictwo w czasie I wojny światowej 1917-1920 (1 j.a.), akta poszczególnych szkół 1816-1922 (186 j.a.), akta personalne 1873-1940 (76 j.a.), dopływ nr 4399 1 j.a.-0,04 mb. z lat 1909-1917
Dzieje twórcy:
Zarządzeniem z 18 maja 1801 roku została utworzona funkcja powiatowego inspektora szkolnego, którą przeważnie sprawowali duchowni. Teren działalności inspektora pokrywał się z terenm danego powiatu. Podlegał on najpierw władzy biskupiej, a po sekularyzacji i utworzeniu Rejencji, wydziałowi: Deputation für Kirchen und Schulangelenheiten, po reorganizacji tejże: Abteilung fur Kirchen und Schulen. W pierwszym okresie istnienia Rejencji Opolskiej / powstała w 1816 roku/ na Opolszczyźnie było 13 inspektoratów powiatowych. Zadaniem inspektora szkolnego było dążenie do poprawy szkolnictwa, poprzez osobiste kontakty ze szkołami własnego okręgu. Dążenie do poprawy metodyki nauczania warunków bytowych nauczycieli, stanu szkół. Inspektor przeprowadzał wizytację w każdej szkole raz w roku, a protokół przekazywał włądzom zwierzchnim. Zarządzeniem z dnia 1 marca 1873 roku zostały utworzone Kreisschulinspektionen - inspektoraty szkolne, na czele których stali inspektorzy szkolni powoływani przez władze państwowe. Pełnili oni nadzór w przydzielonych sobie okręgach nad szkolnictwem podstawowym, prywatnym i tak zwanym niedzielnym. Wszystkie sprawy, zarówno inspektorów miejscowych, jak i poszczególnych nauczycieli, kierowane do Rejencji przechodziły prze ręce Kreisschulinspektora, który uzupełniał je swoją opinią. Terenowo inspektorat szkolny pokrywał się z terenem powiatu, jedynie w większych okręgach utworzono 2 lub 3 inspektoraty. W latach 1872-1886 w powiecie opolskim funkcjonowały 2 inspektoraty szkolne. Zarząrzeniem ministerialnym z dnia 1 października 1886 roku utworzono trzeci inspektorat szkolny z siedzibą w Pokoju (Carlsruhe). Od tego czasu powiat opolski dzielił się na inspektoraty: południowy (obejmował 35 miejscowości), środkowy (obejmował 36 miejscowości) i północny z siedzibą w Pokoju (obejmował 22 miejscowości ). Zarządzeniem z 1898 roku wszystkie sprawy kierowane przez inspektora powiatowego do Rejencji musiały przejść przez ręce starosty (Landrata). [Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. Helena Lasończyk, Opole 1966]
Daty skrajne:
1816-1939
Klasyfikacja:
Nazwa twórcy:
Daty:
1816-1939, 1816-1939.
Nazwa dawna:
Nazwa obcojęzyczna:
Kreisschulinspektion Carlsruhe
Języki:
Dostępność:
Ogółem jednostek archiwalnych:
383
Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:
381
Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:
0
Ogółem metrów bieżących
8.0
Ogółem opracowanych metrów bieżących
7.7
Ogółem metrów bieżących bez ewidencji
0.0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0
Ogółem plików :
0
Ogółem rozmiar (w MB):
0.0
Ogółem dokumentów
0
Ogółem spraw
0
Ogółem klas
0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0.0
Ogółem metrów bieżących:
0.0
Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:
Nazwa | Inwentarz skarbowy | Uwagi |
---|---|---|
inwentarz książkowy zatwierdzony | Tak | 381 j.a. |
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy | Nie | |
inwentarz książkowy zatwierdzony | Tak | 381 j.a. |
elektroniczny inwentarz archiwalny roboczy | Nie |
zmiany w rozmiarze zespołu zatwierdzono na posiedzeniu Komisji Metodycznej w dniu 06.11.2009 (protokół nr 8/09)