Zarząd Miejski i Miejska Rada Narodowa w Maszewie

Sygnatura
67/17/0
Liczba serii
4
Liczba skanów
0

Zawartość:

1. REFERAT OGÓLNO-ADMINISTRACYJNY: sygn. 1-26 (26 j.a.), lata 1945-1950: organizacja urzędu, korespondencja ogólna, instrukcje, sprawozdania Zarządu Miejskiego, sprawy osobowe pracowników (lata 1945-1947); akta dot. Działalności Rady i jej Prezydium, aktakomisji, korespondencja MRN. 2. REFERAT FINANSOWY: sygn. 27–49 (23 j.a.), lata 1945-1950: budżety roczne miasta i sprawozdania rachunkowe, księgi dochodów i wydatków, rejestry podatkowe i gospodarstw rolnych. 3. REFERAT GOSPODARKI GMINNEJ: sygn. 50-70 (21 j.a.), lata 1945-1950: materiały dot. Gospodarki lokalowej, odbudowy miasta, rolnictwa(m.in.. spisy rolne 1946-1949, rejestry rolników j, wykazy maszyn), aprowizacji (w statystykach z lat 1945-1948 są dane dot. liczby ludności, narodowości, zatrudnienia); akta dot. ilości i stanu zakładów przemysłowych i rzemieślniczych. 4. REFERAT SPOŁECZNY: sygn. 71-72 (2 j.a.),lata 1945-1949: pomoc dla repatriantów, opieka społeczna i służba zdrowia.

Dzieje twórcy:

Organizacja władz miejskich w latach 1945-1950 opierała się na ustawie z 11.IX.1944 r. o organizacji i zakresie działania rad narodowych (Dz.U.R.P. 1944 r. nr 5 poz. 22; zmieniona ustawami z 6.V.1945 r. i 3.I.1946 r.) oraz na dekrecie PKWN z 23.XI.1944 r. o organizacji i zakresie działania samorządu terytorialnego (Dz.U.R.P. 1944 r. nr 14 poz. 74). W sprawach nie uregulowanych ww. ustawami obowiązywała przedwojenna ustawa z 23.III.1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego (DZ.U.R.P. 1933 r. nr 35 poz. 294). W myśl powyższych aktów prawnych władzę w miastach sprawował samorząd terytorialny, reprezentowany przez miejskie rady narodowe będące organem stanowiącym i kontrolującym oraz zarządy miejskie będące organem wykonawczym rad. Rady narodowe na Ziemiach Zachodnich zaczęły powstawać od połowy 1946 r. W Maszewie pierwsze posiedzenie MRN odbyło się 3.X.1946 r. Rada liczyła 16 członków. Jej przewodniczącym został Władysław Rejewski. Do najważniejszych kompetencji MRN należało: planowanie działalności publicznej, a w szczególności ustalanie budżetu i świadczeń w naturze, kontrolowanie działalności organów wykonawczych, gospodarowanie mieniem samorządowym. Ponieważ rady zorganizowane były na zasadzie hierarchicznego podporządkowania, rady miejskie podlegały bezpośredniemu nadzorowi rady powiatowej. MRN miały swoje organy pomocnicze w postaci prezydium oraz komisji stałych i doraźnych. Prezydium kierowało pracą rady. Do zadań komisji należało rozpatrywanie i opiniowanie spraw z zakresu administracji i gospodarki gminnej (zleconych komisji przez radę) oraz przygotowywanie wniosków na sesję rady. Każda MRN obowiązkowo musiała powołać 3 komisje stałe: kontroli społecznej, oświatową i finansowo-budżetową. Inne komisje mogły być tworzone w zależności od potrzeb. W Maszewie powołano: Komisję Rolną, Komisję Lokalową i Komisję Opieki Społecznej. Organem wykonawczym rady był zarząd miejski. W jego skład wchodzili burmistrz, zastępca burmistrza oraz 3 do 6 członków (pierwszym burmistrzem Maszewa był Czesław Połubianko). Do kompetencji zarządu miejskiego należało administrowanie gospodarką miejską w ramach uchwał MRN. Zarząd działał kolegialnie lub jednoosobowo – poprzez burmistrza, pod jego osobistą odpowiedzialnością. Działalność zarządu miejskiego nadzorował wydział powiatowy. Burmistrz podlegał bezpośrednio staroście powiatowemu. Do rozpatrywania bieżących spraw administracyjnych i kancelaryjnej obsługi organów samorządu miejskiego zarząd powoływał biuro. Zgodnie z wzorcowym statutem zarządu miejskiego, wprowadzonym w lutym 1946 r. przez Ministerstwo Ziem Odzyskanych, biuro zarządu miejskiego w małych miastach niewydzielonych dzieliło się na 4 referaty (działy): 1) ogólno-administracyjny, 2) finansowy, 3) społeczny, 4) techniczny (gospodarczy). Od lipca 1948 r. zaczął obowiązywać nowy statut organizacyjny biura. W miastach liczących do 5.000 mieszkańców w ramach biura miały funkcjonować następujące komórki: 1) Referat Ogólno-Administracyjny (Sekretariat Zarządu Miejskiego), 2) Referat Finansowy, 3) Referat Techniczny, 4) Kasa Miejska, 5) Urząd Stanu Cywilnego. Powyższa struktura miejskiej administracji samorządowej obowiązywała do czerwca 1950 r. tj. do czasu wejścia w życie ustawy z 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz.U.R.P. 1950 r. nr 14 poz. 130). Na mocy tej ustawy kompetencje dotychczasowych organów samorządu miejskiego przejęły prezydia miejskich rad narodowych.

Daty skrajne:

1945-1950

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1945-1950.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

72

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

72

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

0.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

0.5

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
inwentarz książkowy zatwierdzony Tak w bazie IZA

Zespół opracował Józef Pluciński - 1969 r.