Rada Narodowa Miasta i Gminy w Gorzowie Śląskim

Sygnatura
8/795/0
Liczba serii
0
Liczba skanów
0

Zawartość:

Dzieje twórcy:

W celu stworzenia korzystniejszych warunków dla rozwoju społeczno-gospodarczego wsi, intensyfikacji rolnictwa i poprawy warunków bytowych mieszkańców, oraz dalszego wzmocnienia roli i autorytetu rad narodowych i ich organów na terenach wiejskich, Ustawą z dnia 29 listopada 1972 r. o utworzeniu gmin i zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. Nr 49, poz. 312) utworzono gminy jako podstawowe jednostki podziału administracyjnego. Jej postanowienia weszły w życie z dniem 01.01.1973 r. Organem władzy państwowej i podstawowym organem samorządu społecznego na terenie gminy była gminna rada narodowa, W mieście nie stanowiącym powiatu i sąsiadującej z nim gminie działała rada narodowa miasta i gminy. Rada Narodowa Miasta i Gminy w Gorzowie Śląskim była terenowym organem władzy państwowej i podstawowym organem samorządu społecznego na terenie miasta i gminy Gorzów Śląski. Do zadań rady należało: uchwalanie programów działania na okres kadencji, rocznych planów pracy, rozpatrywanie spraw wniesionych przez prezydium rady, jej komisje i radnych oraz przedstawionych przez naczelnika miasta i gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania uchwał oraz informacji bieżących o stanie ich realizacji, opiniowanie projektów planów społeczno – gospodarczych rozwoju gminy i miasta oraz planów finansowania zadań i projektów budżetów. Zadania powyższe rada zobowiązana została wykonywać za pośrednictwem komisji, przez działalność radnych w terenie oraz poprzez swój organ wykonawczy i zarządzający – naczelnika gminy i miasta, w ścisłym współdziałaniu z mieszkańcami gminy, zwłaszcza poprzez zebrania wiejskie oraz we współpracy z miejscowymi organizacjami gospodarczymi i społeczno – politycznymi. W dziedzinach należących do zakresu działania komisje: rozpatrywały i opiniowały projekty planów społeczno – gospodarczego rozwoju, planów finansowania zadań oraz projektu budżetu, opiniowały przekazane im projekty innych uchwał rady narodowej, inicjowały lub opracowywały na zlecenie prezydium rady projekty uchwał rady, wysłuchiwały informacji naczelnika miasta i gminy oraz kierowników jednostek administracyjnych, gospodarczych i społeczno – kulturalnych działających na terenie gminy i miasta, przeprowadzały kontrolę społeczną działalności Urzędu Miasta i Gminy oraz innych instytucji, zakładów i jednostek działających w gminie. Do zadań komisji zgodnie z ustawą o radach narodowych należały: czuwanie nad prawidłowym wykonywaniem uchwał gminnej rady narodowej oraz organów nadrzędnych, utrzymywanie stałej łączności z mieszkańcami miasta i gminy i organizacjami działającymi na terenie gminy, przyciąganie ich do współpracy z radą narodową miasta i gminy w wykonywaniu jej zadań, pobudzanie i wykorzystywanie społecznej inicjatywy, szczególnie dla realizacji zadań podejmowanych w ramach czynów społecznych, kształtowanie socjalistycznych zasad współżycia mieszkańców gminy oraz oddziaływanie w tym kierunku na rozwój stosunków międzyludzkich, również w zakładach pracy znajdujących się na terenie gminy, kontrola nad przestrzeganiem dyscypliny społecznej, porządku i bezpieczeństwa publicznego, czuwanie nad wykonywaniem przez mieszkańców miasta i gminy obowiązków wobec państwa, sprawowanie kontroli społecznej nad jednostkami państwowymi i spółdzielczymi oraz organizacjami społecznymi, występowanie z inicjatywą i wnioskami w stosunku do rady narodowej miasta i gminy i jej organów oraz opiniowanie projektów uchwał przedkładanych radzie przez naczelnika gminy i zaspokajanie potrzeb jej mieszkańców. Wykonując swoje zadania komisje współdziałały ściśle z organizacjami społecznymi i gospodarczymi na terenie miasta i gminy, pobudzały i wykorzystywały ich inicjatywę oraz wiązały ich działalność z zadaniami rady narodowej. Rady Narodowe obradowały na sesjach, które zwoływało prezydium rady. Ustalało też w porozumieniu z naczelnikiem miejsce, czas i porządek obrad. Sesje zwyczajne odbywały się zgodnie z uchwalonym przez radę rocznym planem pracy. Powinien on przewidywać co najmniej 4 sesje. Sesje nieprzewidziane nazywane były sesjami nadzwyczajnymi. Zwoływane były ponadprogramowo w ważnych sprawach. Sprawy rozpatrywane na sesjach kończyły się zazwyczaj podjęciem uchwały. Na sesjach Rada Narodowa Miasta i Gminy podejmowała decyzje w sprawach mających zasadnicze znaczenie dla miasta i gminy, a w szczególności uchwalała plany społeczno – gospodarcze i budżet, rozpatrywała sprawozdania z ich realizacji oraz akceptowała plany zagospodarowania przestrzennego. Zajmowała się również wieloma innymi sprawami z zakresu: gospodarki komunalnej, kultury, oświaty, handlu i usług, ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz rolnictwa. Ponadto powoływała i odwoływała organa Rady, udzielała wytycznych do ich działalności oraz rozpatrywała ich sprawozdania. Organem powołanym do reprezentowania rady na zewnątrz i organizowania jej pracy było prezydium rady narodowej. W skład Prezydium wchodzili: przewodniczący Rady, jego zastępcy oraz przewodniczący wszystkich stałych komisji Rady. Do głównych zadań prezydium należało: ustalenie projektu planu pracy rady, zwołanie i organizowanie pracy rady na sesjach, koordynowanie pracy komisji i organizowanie ich działalności w zakresie wykonywania kontroli społecznej, udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu, czuwanie nad zabezpieczeniem praw radnych i członków komisji, czuwanie nad realizacją uchwał zebrań wiejskich, zatwierdzanie na wniosek naczelnika miasta i gminy wyborów sołtysów nie będących radnymi. Rady narodowe na swych sesjach powoływały komisje stałe – organ opiniodawczy rady. Rada Narodowa Miasta i Gminy w Gorzowie Śląskim funkcjonowała do dnia 1 maja 1990 r. tj. do chwili wejścia w życie Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym . (Dz. U. Nr 16, poz 95), wprowadzającej zasadniczą reformę administracji terytorialnej. Na mocy tejże ustawy gminy stały się wspólnotami samorządowymi.

Daty skrajne:

1973 - 1990

Klasyfikacja:

Nazwa twórcy:

Daty:

1973-1990.

Nazwa dawna:

Nazwa obcojęzyczna:

Języki:

Dostępność:

Ogółem jednostek archiwalnych:

114

Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:

114

Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:

0

Ogółem metrów bieżących

1.0

Ogółem opracowanych metrów bieżących

1.5

Ogółem metrów bieżących bez ewidencji

0.0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0

Ogółem plików :

0

Ogółem rozmiar (w MB):

0.0

Ogółem dokumentów

0

Ogółem spraw

0

Ogółem klas

0

Ogółem jednostek archiwalnych:

0.0

Ogółem metrów bieżących:

0.0

Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:

Nazwa Inwentarz skarbowy Uwagi
spis zdawczo-odbiorczy Tak 114 j.a.