Zespół
Zawartość:
1) Sesje GRN: protokoły (sygn. 1-4; 1955-1961). 2) Komisje GRN: protokoły (sygn. 5-8; 1955-1960). 3) Plany pracy: organów kolegialnych (sygn. 9; 1955-1959). 4) Prezydium GRN: protokoły (sygn. 10-12; 1955-1961). 5) Spis powszechny: instrukcje, materiały źródłowe (sygn. 13-14; 1960). 6) Budżety (sygn. 15-20; 1955-1959).
Dzieje twórcy:
Ustawa z dnia 25.09.1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych znosi gminy i dotychczasowe gromady-wsie a wprowadza w ich miejsce jednostki – gromady. Zlikwidowano rady gminne i powołano gromadzkie rady narodowe. Wybierane były na okres 3 lat i pełniły rolę organów władzy państwowej. GRN powoływała komisje, które miały sprawować kontrolę społeczną oraz prezydium. Prezydium spełniało rolę organu administracyjnego tj. zapewniało wykonanie uchwał rady i zarządzeń organów nadrzędnych, przygotowanie sesji, rozpatrywanie wniosków komisji, opracowywanie budżetu i sprawozdań z jego realizacji, kierowanie działalnością przedsiębiorstw, zakładów i instytucji w zakresie dotyczącym gromady. Ww. ustawa oraz przepisy wykonawcze wprowadzają pomocnicze organy rad gromadzkich dla poszczególnych wsi wchodzących w skład gromady tj. zebrania wiejskie, pełnomocnicy GRN. Powoływani byli dla każdej wsi liczącej co najmniej 15 gospodarstw. Zastąpili istniejącą funkcję sołtysa. Ich zadaniem było utrzymanie więzi między mieszkańcami wsi a prezydium GRN. Na szczeblu administracji gromadzkiej nie powoływano wydziałów lub referatów, a ich funkcje przejęło biuro gromadzkie. Na czele biura stał sekretarz. W skład biura wchodzili referent administracyjny, rachmistrz, a w miarę potrzeby inni pracownicy oraz praktykanci. Wraz ze wzrostem kompetencji GRN zwiększono liczbę etatową biur. Zadania biur gromadzkich: opracowanie uchwał GRN i jej prezydium, protokołów sesji i posiedzeń prezydium, obsługa techniczno-biurowa komisji branżowych, zebrań wiejskich, spotkań posłów i radnych z ludnością, przygotowanie narad z sołtysami, prowadzenie ewidencji członków organów kolegialnych, opracowanie budżetów i planów, administracja mienia gromadzkiego, prowadzenie rachunkowości GRN, sprawy wymiaru podatków, opłat, obowiązkowych dostaw, prowadzenie ewidencji i kontroli ruchu ludności, prowadzenie akt stanu cywilnego, czynności notarialne, sprawy organizacyjne biura, pracownicze, gospodarcze. Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 25.09.1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych utworzono w powiecie ostrowskim, województwie poznańskim gromadę Sobótka z siedzibą gromadzkiej rady narodowej w Sobótce. W skład nowoutworzonej gromady weszły obszary dotychczasowych gromad Gutów i Sobótka z gminy Sobótka. W 1961 r. z przyczyn ekonomicznych gromadę Sobótka zlikwidowano, włączając jej obszar do gromady Biniew. [Na podstawie występu do inwentarza zespołu]
Daty skrajne:
1955-1961
Klasyfikacja:
Nazwa twórcy:
Daty:
1955-1961.
Nazwa dawna:
Nazwa obcojęzyczna:
Języki:
Dostępność:
Ogółem jednostek archiwalnych:
20
Ogółem opracowanych jednostek archiwalnych:
20
Ogółem jednostek archiwalnych bez ewidencji:
0
Ogółem metrów bieżących
0.0
Ogółem opracowanych metrów bieżących
0.3
Ogółem metrów bieżących bez ewidencji
0.0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0
Ogółem plików :
0
Ogółem rozmiar (w MB):
0.0
Ogółem dokumentów
0
Ogółem spraw
0
Ogółem klas
0
Ogółem jednostek archiwalnych:
0.0
Ogółem metrów bieżących:
0.0
Daty skrajne dokumentacji niearchiwalnej:
Nazwa | Inwentarz skarbowy | Uwagi |
---|---|---|
inwentarz książkowy zatwierdzony | Tak |